[mobo] Voltage te laag -> rtcw crashed

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een p4 2,2@2,54 met een voltage van 1,71 volt

Wanneer het vrij warm is en de cpu 57 graden bereikt, floept wolfenstein terug naar windows Xp, welke wel gewoon rustig verder blijft lopen. Speedfan geeft dan een vcore voltage van 1,66v ip 1,71 v. Na 2 sec loopt ie weer op 1,71v. Dit heb ik dus alleen bij wolfenstein. Elk ander spel gaat prima.

* Het voltage heb ik al een heel stuk omhoog geschroeft
* Cpu teruggeklockt
* Gpu teruggeklockt
* Het voltage omlaag geschroeft.
* Wolfenstein test2 multiplayer demo opnieuw geinstalleerd

Het helpt allemaal niet. 57 graden vind ik toch niet zo warm voor een p4. Er zitten 3 casefans in voor wat airflow. (binnen 1 minuut is de temp 10 graden gedaald wanneer ik geen spellen speel).

Waar kan het nu aan liggen :? Het enige wat ik kan bedenken is brak geheugen. Samsung rambus geheugen pc800 staat toch bekend om zijn kwaliteit. Ik ben de 2e pc in een netwerk. Misschien heeft dat er iets mee te maken. Heeft iemand een idee?

Verwijderd

speedfan is niet echt betrouwbaar. zoek op download.com naar: SiSoft Sandra. dat proggie is beter te vertrouwen. probeer anders de vcore op 1.8V te zetten, word ie wel iets warmer maar wel stabieler. ligt het ander niet wolfenstein? het klopt dat de temp daalt omdat je proc dan 100% word gebruikt. maak je case anders es open en kijk wat de temp dan is.

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 20:56

FXR1340

WTSHTF

Heel toevallig heb ik precies het zelfde probleem. boven de 55 graden dan crasht RTCW demo 2.
Heb een P4 2.2 @ 2.94 op 1,65 volt. Alle spellen doen het verder perfect.
Temperatuur meet ik met MBM5 en Asus probe.

PC 800 @ 1064 Samsung single sided 40ns

Voltage ook al op 1,75 volt gehad, maar weer RTCW demo die er na een tijdje uitknalt onder XP pro.

Onder windows 98 SE is er niks aan de hand, denk dat het aan combinatie XP en RTCW ligt. :(

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 11:49:
speedfan is niet echt betrouwbaar. zoek op download.com naar: SiSoft Sandra. dat proggie is beter te vertrouwen
IMHO (en volgens velen!) is MotherBoard Monitor nóg beter te vertrouwen ;)

Ontopic: het klinkt alsof de voeding hier tekortschiet om een gestresste P4 en een overwerkte GPU te voeden.. Wat voor een voeding heb je? Welke videokaart heb je in je systeem zitten?

• dr snuggles
  • Niet online
Voeding: Chieftec 340watt voeding (met p4 stekker). Moet ruim voldoende zijn d8 ik zelf.
Videokaart: Leadtek ti4400 310/660 (ipv 275/550). Draait nu tijdelijk weer op originele settings, maar dat lijkt weinig uit te maken.
Moederbord: Abit th7-II Raid.

Ik zal eens een nieuwe versie van motherboard monitor proberen. De versie die ik nog had, laat mijn systeem crashen. Maar goed, temperatuur uitlezen is niet zo moeilijk. Dat zal MM denk ik net zo goed kunnen als sisoft of speedfan.

Misschien heb je gelijk snakeeye_nl. Jij ben al wat verder met testen en als je het niet in win98se heb is dat op zijn minst bijzonder.

Tnx voor alle tips & reacties. Meer tips zijn uiteraard welkom :).

• dr snuggles
  • Niet online
Sinds ik motherboard monitor heb geinstalleerd is zijn alle temperaturen zo'n 8 graden gedaald. Zowel in mm als in speedfan. Is dit logisch :?

Verder ook nog geen crashes gehad met rtcw. Beetje vage troep dit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check anders de temperaturen in de BIOS; deze zijn het betrouwbaarst en zeker vergelijkbaar met de temperaturen zoals weergeven door MBM :)

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 20:56

FXR1340

WTSHTF

Weet bijna zeker dat het aan de combinatie XP en RTCW demo 2 ligt.
Heb de demo getest op mijn eigen systeem en probleem is bekend.

Nu heb ik vandaag RTCW demo 2 geprobeerd op een TB 1400 via chipset met Win 98 SE en geen centje pijn.

Op een TB 900 via chipset en een p4 1.7 met XP er op loopt ie na een 15/30 minuten weer vast. Alle pc's ruim voorzien van geheugen, nieuwste update/patches, GF2 en GF3 kaarten erin en niet oc'ed. :? :?

Maar nu ken ik ook iemand die de demo wel zonder problemen onder XP speelt.
Ik weet het niet meer.... 8)7

Trouwens met de orginele RTCW nog geen problemen gehad onder XP.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• dr snuggles
  • Niet online
snakeeye_nl schreef op 15 augustus 2002 @ 18:44:
Weet bijna zeker dat het aan de combinatie XP en RTCW demo 2 ligt.
Heb de demo getest op mijn eigen systeem en probleem is bekend.

Nu heb ik vandaag RTCW demo 2 geprobeerd op een TB 1400 via chipset met Win 98 SE en geen centje pijn.

Op een TB 900 via chipset en een p4 1.7 met XP er op loopt ie na een 15/30 minuten weer vast. Alle pc's ruim voorzien van geheugen, nieuwste update/patches, GF2 en GF3 kaarten erin en niet oc'ed. :? :?

Maar nu ken ik ook iemand die de demo wel zonder problemen onder XP speelt.
Ik weet het niet meer.... 8)7

Trouwens met de orginele RTCW nog geen problemen gehad onder XP.
Het is denk ik eerder de combinatie P4, XP & Test2.

Op de server, met een tb800 & geforce 2 met XP en Test 2 geen problemen.

Btw, die zogenaamde temperatuurverklaring is vrij simpel te verklaren. Speedfan leest dit af:
Sensor 1: 47 CPU ?
Sensor 2: 40 Moederbord?
Sensor 3: 31 Externe Case sensor?

Na mbm geladen te hebben dit:
Sensor 1: 24 ??
Sensor 2: 40 Moederbord?
Sensor 3: 31 Externe Case sensor?

Logisch he :? Ik kijk nog wel eens in de bios voor de werkelijke waarde.
Toch vreemd dat ik dus 4 metingen door krijg. Wie weet waar de extra waarde voor dient. Geheugen of gpu temperatuur?
Pagina: 1