Database waarde is not null ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Situatieschets : Ik vul dmv een kleine webpagina een aantal velden in van een tabel (ik gebruik niet alle velden) De andere velden worden maar bij later gebruik ingevult. Nu krijg ik echter problemen wanneer ik de niet ingevulde, onaaangeraakte velden probeer uit te lezen. Deze zijn namelijk niet null of "" ?! ..
Welke waarde heeft een niet-gebruikt access-dB-veld ?

Verwijderd

0?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-08 20:27
die velden moet je in een select niet checken met een = null... maar met IS NULL

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 15:10
IsNull

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

0 is ongelijk aan Null
Net zoals een lege tekstveld ongelijk is aan Null

In ieder geval een 'workaround'

Verander bij het uitlezen je query met IsNull (wow, wat een brakke zin)

Stukje voorbeeld om het te verduidelijken:
code:
1
Select IsNull(veldnaam, ' ') as veldnaam FROM blaat

Deze code werkt in ieder geval met SQL server, verwacht niet dat Access er moeilijk over doet.. :)

Wat je doet: Verander de velden met de waarde Null naar een waar ' ' (enkele spatie) Eventueel kan je deze in ASP weer weghalen met de Trim-functie)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thanks, dat werkt :)
Moet ik wel twee keer testen .. een keertje voor als er nog nix aan is verandert (isnull) en een keertje met = "" als de gebruiker het veld leeg heeft gelaten. Danke voor de tip !

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het kan er ook aan liggen welke programeertaal je gebruikt. Bij C# krijg je volgens mij een DBNull object terug als de waarde null is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50

mulder

ik spuug op het trottoir

Blizard schreef op 15 augustus 2002 @ 11:14:
Thanks, dat werkt :)
Moet ik wel twee keer testen .. een keertje voor als er nog nix aan is verandert (isnull) en een keertje met = "" als de gebruiker het veld leeg heeft gelaten. Danke voor de tip !
Volgens mij kan je ook zoiets doen:
if (Len("" & rs.Veld)>0) then

oogjes open, snaveltjes dicht

Pagina: 1