[Linux] Problemen met de klok

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoi,

Ik een firewall / router staan die inmiddels 151 dagen up is en me valt op dat de klok niet goed loopt. Hij is elke keer te snel .. dat wil zeggen wanneer ik de tijd goed instel, dat hij na een paar weken weer makkelijk 10 minuten voor loopt.

Wat kan ik hiertegen doen? Is er bijv. een mogelijkheid om de zoveel tijd te synchroniseren met een timeserver op het internet oid?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:50

Super_ik

haklust!

yups, je kunt een cron aanmaken met "ntpdate ntp.xs4all.nl"
met ntp kun je syncen namelijk

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

rdate -s ntp.xs4all.nl >/dev/null 2>&1; hwclock --systohc >/dev/null 2>&1
netdate tcp ntp.xs4all.nl >/dev/null 2>&1; hwclock --systohc >/dev/null 2>&1

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of ntpd draaien... wordt je tijd automatisch in de pas gehouden met een timeserver. Het kan alleen zijn dat de afwijking van 10 minuten in een paar weken daarvoor te grote is.

Welcome to the desert of the real.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
OK :) Thanx :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Fatal-Error schreef op 15 augustus 2002 @ 09:51:
Of ntpd draaien... wordt je tijd automatisch in de pas gehouden met een timeserver. Het kan alleen zijn dat de afwijking van 10 minuten in een paar weken daarvoor te grote is.
Onzin. ntpd houdt nl. bij hoe veel je pc sneller of langzamer is t.o.v. de server(s). Alleen bij de eerste keer opstarten zou het zo kunnen zijn dat de tijd te veel verschilt en ntpd weer afsluit, maar zelfs dit gedrag is te overrulen

Problem Exists Between Chair And Keyboard

Verwijderd

Of je runt ntpdate <server> voordat je ntpd opstart.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet helemaal. Er staat ergens in de documentatie dat, wanneer het tijdsverschil veel groter is dan 43 seconden per dag, de kans bestaat dat ntp niet goed werkt. (http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/html/debug.htm: large frequency errors)

Welcome to the desert of the real.

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
OK, jij wint. Daar had ik dus nog niets over gelezen. Ik heb zelf ook een server draaien met ntpd om de tijd synchroon te houden. Mijn oude Compaqje heeft nl een verschil van ongeveer een halve minuut per dag. Maar hij geeft nog steeds prima tijd weer.

Let op, er staat in de link die je gaf wel dat de kans bestaat dat ntpd niet goed werkt, maar dat is waarschijnlijk alleen maar een opmerking om de makers in te dekken. Het zal het wel gewoon doen, maar helemaal garanderen kunnen ze het niet...

Problem Exists Between Chair And Keyboard

Pagina: 1