Waarom speciaal een center speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Heb een Harman Kardon AVR3000 waarop momenteel zitten aangesloten:

Front
Infinity Ouverture MK2 (dec. 2000)
(actieve subwoofer ingebouwd)

Rear Bose Acoustimas MK1 (okt. 1989)
(pak melk boxen + subwoofer)

Front
JVC puinhoopgeval (dec. 1989)

Over de front en rear ben ik uiterst tevreden. De Infinity's vervingen de Bose's die, terecht, naar de achtergrond verdwenen. (is dus echt niets die kleintjes)

Nu wil ik een nieuwe frontspeaker omdat de JVC absoluut niet klinkt. Mijn keuze is vooralsnog de Infinity Reference 100 MK2 en die doet momenteel zo'n Euro 135,00.

Wat ik mij afvraag of ik voor dat bedrag niet beter een of twee "normale" speakers kan kopen? Het is mij niet duidelijk geworden (helaas "verkopers") wat er nu zo speciaal is aan een centerspeaker.

De Harman Kardon AVR3000 geeft voor alle kanalen dezelfde frequenties door (behalve in het geval van de subwoofer) dus als er een reden is die terugleidt naar de versterker lijkt me dat niet juist.

Iemand die mij duidelijk kan maken waarom ik toch zou moeten gaan voor een specifiek als centerspeaker bedoeld exemplaar?

Kan iemand een betere centerspeaker adviseren?

ARME AOW’er

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij is het enige voordeel van een center speaker dat deze meestal beter magnetisch afgeschermd zijn en dus geschikt om op je TV te plaatsen. Een minder goed afgeschermde "normale" speaker zou je beeldbuis kunnen beschadigen.

Anoniem: 61805

Ik draai zelf ook zonder center, zgn. DD 4.0 (ook zonder sub dus). De meningen verschillen daar over. De één beweert dat het niet voor niks in de standaard zit ingebakken en dus ook weergegeven moet worden, terwijl ik laatst een artikel, http://www.dvdfaq.nl/dvdfaq/hometheater.html , tegenkwam waarin stond, dat de beste oplossing zónder centerspeaker is... Nah ja, see for your self... ;)

BTW er is niks 'speciaals' aan een centerspeaker, hij zorgt ervoor dat de dialoog daar vandaan komt waar die hoort, namelijk 'uit' het beeld.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Wat de normale situatie is (met een stereo opstelling), is dat je hersens phantoom beelden gaat vormen. Als je twee speakers die uit elkaar staan hetzelfde even hard laat weergeven, lijkt het net alsof het geluid uit het midden vandaan komt. Met dialoog in films is dat het geval, en als je opstelling klopt (beide speakers evenver van luisterplek af en als je er niet al te ver van de speakers af zit) en de tv staat precies tussen de speakers in, dan lijkt de dialoog ook uit de tv te komen (het mag zelfs wel een beetje niet kloppen, je koppelt zelf al een beetje automatisch het geluid aan het beeld). Wat dat betreft heb je dus geen center speaker nodig, liever niet zelfs. Hoe meer speakers, hoe meer ellende je krijgt over het algemeen.
Alleen nu komen er een paar vrienden een film bij jou kijken. Dan is er maar één die precies in het midden zit en dus de stemmen uit de tv hoort komen. Voor de rest klopt het niet meer. Vandaar dus een center speaker, dan klopt iig de dialoog qua richting van geluid voor iedereen. Oorspronkelijk een bios uitvinding, omdat je daar een heleboel niet ideale "luisterplekken" hebt. Tegenwoordig wordt het ook in het theater gebruikt.