ik wou ff weten of ik mn oude p 66 mhz zonder enige koeling zou kunnen doen zodat ik van die kolere herrie af ben? heeft iemand hier ervaring mee? wat er in zit: 2x ethernet kaartje, floppy drive, brakke gfx kaart en 24 mb ram
nope.. die fikt lekker door als je er helemaal geen koelblok op zet.. al was het heatsinkje wat erbij hoort normaal ook niet echt supergroot
ze kunnen op zich veel hebben dus wel een flink koelblokje erop zetten misschien werkt het misschien ook niet
pentium 60 en 66mhzen stonden er in ieder geval om bekend dat het gewoon kachels waren
ze kunnen op zich veel hebben dus wel een flink koelblokje erop zetten misschien werkt het misschien ook niet
pentium 60 en 66mhzen stonden er in ieder geval om bekend dat het gewoon kachels waren
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Passief koelen kan wel
.,, dat gebeurde zelfs met een van mijn nog oudere p166mmx zonder enig probleem.
Verwijderd
Als je er zoeen hebt met een keramische (paarsblauwgrijsachtige) bovenkant dan kan het zeer zeker, misschien kan je zelfs het voltage wat omlaag halen want die dingen kunnen echt alles hebben. Laatst nog was er een topic op de frontpage over een paar mensen die een verfbrander op zo'n dingen hadden gezet totdat het plaatje aan de onderkant eraf viel. En die werkten gewoon nog ook al waren ze een tijdje over de 300 graden geweest. Ik heb hier ook een heleboel van die oude pentiums die prima passief gekoelt draaien. Zelfs zonder heatsink draaien ze nog prima. Als je bij de Pentium MXX'en komt dan zijn ze overgestapt op een plastic achtig lichaam en zonder een keramische bovenkant, wel een klein metalen heatplaatje over de core heen. Die zijn lastiger passief te koelen maar met een beetje groot (voor die tijd groot, nu nog steeds kei klein maar iets groter als wat er op je chipset zit) koelblok is het prima te doen. En die dingen kunnen echt alles hebben. Ik heb er hier een waarbij een pinnetje langs de socket was geschoven en kortsluiting maakte, de pin fikte af en een heel stuk van het moederbord ook. Maar alle sporen waren nog intact en na het terugbuigen van het pootje deed ie het nog perfect. Dus je kan het gewoon proberen hoor, als ie het niet doet kom je er vanzelf achter.
Niet schrikken als ie heet wordt want een 70 graden is best acceptabel voor die dingen. Je kan je hand dus echt niet meer op de sink leggen, maar als alles stabiel blijft draaien dan is het goed he?
Niet schrikken als ie heet wordt want een 70 graden is best acceptabel voor die dingen. Je kan je hand dus echt niet meer op de sink leggen, maar als alles stabiel blijft draaien dan is het goed he?
Lijkt me voor een P66 niet gezond. Vergeten we niet dat die een 5V model is en niet een 3.3V model ? Deze stonden al bekend als straalkacheltjes. Zonder enige koeling zal ie echt wel doorbranden lijkt me zo of heel veel fouten gaan maken vanwege extreme hitte.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Verwijderd
Ik heb hier een P60, P100 en P166mmx allemaal passief gekoeld. Gewoon een flinke sink erop en het gaat prima.
Wat je wel kan overwegen in een volle en dus meestal warme kast, is om een grote fan, bijv. 120mm, lekker langzaam te laten blazen langs je sink. Dan hoor je het echt bijna niet en is er toch wat luchtbeweging in je kast.
Wat je wel kan overwegen in een volle en dus meestal warme kast, is om een grote fan, bijv. 120mm, lekker langzaam te laten blazen langs je sink. Dan hoor je het echt bijna niet en is er toch wat luchtbeweging in je kast.
Verwijderd
P66 zijn echt kachels -> ik heb naa 10 min draaien 4 vingers BEST verbrand aan een groot AMD heatsink
ik zou gewoon even proberen ! (Tip raak hem dan aan met 1 vinger je kan beter 1 verbranden dan 4
)
ik zou gewoon even proberen ! (Tip raak hem dan aan met 1 vinger je kan beter 1 verbranden dan 4
Ik ga met FastBunny mee. Die 60 en 66 MHz krengen lopen op 5V ipv 3.3. Hierdoor is het vermogen wat dit apparaatje gebruikt veel en veel hoger. Je zou het kunnen proberen met passieve koeling maar ik zou het toch even in de gaten houden.
of een andere manier om het stil te krijgen: Waterkoeling op mijn pc
of een andere manier om het stil te krijgen: Waterkoeling op mijn pc
Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."
Verwijderd
Zoals ik dus zei, een 70 a 80 graden is heel normaal voor deze dingen, ze blijven dan nog prima draaien alleen kan je de heatsink dus niet aanraken, die is bloedje heet en zal zeker blaren opleveren. Maar als het nog draait dan draait het toch of nie dan? Wat maakt het dan uit hoe heet ie is?
Verwijderd
Als je wil dat je 5V P66 snel doodgaat, moet je 'm vooral niet of passief koelen. De P66 was de warmste Intel CPU ooit en ze hebben destijds ook gezegd dat ze niet gedacht hadden dat dit model de 66MHz aan zou kunnen.
Je kan er letterlijk een ei op bakken, zo idioot heet wordt ie.
En 70-80 graden is de MAX temperatuur van deze CPU. Hij kan draaien maar verwarmt je kast tot een kachel en overlijdt binnen no-time.
Ga voor de lol maar eens na hoeveel hitte een 5 (vijf) Volt CPU op deze snelheid genereert. Na de 60/66 modellen is er direct overgegaan op 3.45V en met de MMX serie 3.3V. Deze laatste 2 modellen waren wel acceptabel passief te koelen, COMPAQ deed dat standaard met hun DeskPro's destijds. Enorme koelblokken maar het ging wel.
5Volt P66 niet of passief koelen is vragen om ellende.
Je kan er letterlijk een ei op bakken, zo idioot heet wordt ie.
En 70-80 graden is de MAX temperatuur van deze CPU. Hij kan draaien maar verwarmt je kast tot een kachel en overlijdt binnen no-time.
Ga voor de lol maar eens na hoeveel hitte een 5 (vijf) Volt CPU op deze snelheid genereert. Na de 60/66 modellen is er direct overgegaan op 3.45V en met de MMX serie 3.3V. Deze laatste 2 modellen waren wel acceptabel passief te koelen, COMPAQ deed dat standaard met hun DeskPro's destijds. Enorme koelblokken maar het ging wel.
5Volt P66 niet of passief koelen is vragen om ellende.
133 mhz loopt hier ook zonder active koeling maar dat model pentium 66 i dont no zou dat wel moeten
cyrix processoren is vaak wat anders
Verwijderd
Destijds niet. Die Cyrix 6x86 PR-xxx series hadden ook bijzonder goede (actieve) koeling nodig.cyrix processoren is vaak wat anders
Hadden destijds al een mooie goudkleurige headspreader on-top.
goed lezen ik bedoel het juist zoVerwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 20:03:
[...]
Destijds niet. Die Cyrix 6x86 PR-xxx series hadden ook bijzonder goede (actieve) koeling nodig.
Hadden destijds al een mooie goudkleurige headspreader on-top.
Verwijderd
Eww, okee. Tis beetje warm en ik ben al oud en ... lalalalalala!goed lezen ik bedoel het juist zo die dingen werden id echt warm
Verwijderd
ik heb intel 486-ers met een mini koelblok zien draaien, en de clockspeed was ook rond de 50-75. Ik heb ook AMD 486-ers, die hebben een heatsink met een 40mm fan, en die draaien op 100 MHz (DX4).
Intel 486's kunnen dat prima. Echter de Pentiums zijn gewoon kachels, alleen de 5v 60 en 66 en zeeer sporadische 90mhz versie's. Later is de 90mhz vervangen door een 3.3v en is de serie begonnen vanaf 75mhzVerwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:05:
ik heb intel 486-ers met een mini koelblok zien draaien, en de clockspeed was ook rond de 50-75. Ik heb ook AMD 486-ers, die hebben een heatsink met een 40mm fan, en die draaien op 100 MHz (DX4).
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Verwijderd
Mijn oude Pentium 200 die hier als router draait, wordt passief gekoeld. Die cpu's worden amper warm. Gewoon een kleine heatsink erop en dat volstaat.
166 ? das een eitje, een 66 is een compleet andere processor en of die zonder kan... geen idee. heatsink met casefan die een beetje de heatsink meepakt gaat zeker wel lukkenVerwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 04:35:
Passief koelen kan wel.,, dat gebeurde zelfs met een van mijn nog oudere p166mmx zonder enig probleem.
Passief koelen en de core voltage iets omlaag afregelen.
Forget your fears...
...and want to know more...
Verwijderd
Ik heb een 486 AMD P75 "dingetje". 133 @ 160MHz met een standaard 486 66MHz heatsinkje pasief gekoeld.
Pagina: 1