[msi 745 ultra] error

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20
Goed ik heb dus een msi 745 ultra (sis 745 chipset). Ik heb deze geflasht naar versie 1.5. Nadat ik dit gedaan had boote deze niet meer van mijn scsi (kwam geen beeld). ik met moeite v1.0 er weer op. Boot die weer. Nu het probleem:

Vlak na het opstarten (nog nix opgestart ed.) krijg in een page error (probeert te pagen in een non-pageable area). Hoogst waarschijnlijk een geheugen fout, maar dit lijkt me sterk omdat deze dit eerst wel heeft gedaan. Ik zoek dus eigenlijk hiervoor een memtester. Wat kan nog meer de fout zijn? (specs staan in signature)

Dan nog een probleem. Als ik er een tekram 2930U2W (symlogic chipset scsi controller) in zet werkt deze niet. Deze vindt geen apparaten omdat deze al geinitialiseerd is voor de bios zelf (deze geeft ook de melding no irq available). waarschijnlijk iets met de bios-adressen toch????

Goed het gaat voornamelijk om het eerste probleem; de page-vault.

if broken it is, fix it you should

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kon je niet in de BIOS van de moederbord instellen dat deze van SCSI moet opstarten? En die Page Error, bedoel je dat je een BSOD (blauw scherm) van Windows krijgt of dat je die melding al in de BIOS oid krijgt? (dat was mij niet geheel duidelijk omdat je meldde dat het zich vlak na het opstarten voordeed.. opstarten van de computer? opstarten van Windows?)

Als het inderdaad een BSOD is (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA), dan kan dat verschillende oorzaken hebben: brak geheugen (dat kan zijn: RAM geheugen, CPU cache geheugen (L1/L2), videokaart ROM geheugen en SCSI controller cache geheugen), slechte software of een corrupt NTFS partitie. Hierbij hoeft het geheugen niet per-se brak te zijn, ook kan het zo zijn dat het geheugen verkeerd is afgesteld in de BIOS (timings té strak, etc). Je kunt de RAM geheugen testen met memtest86 :)

• elgringo
BalusC schreef op 15 augustus 2002 @ 07:35:
Kon je niet in de BIOS van de moederbord instellen dat deze van SCSI moet opstarten?
Ja, maar bios vond geen boot device en scsi bios duurde te lang heel apart
En die Page Error, bedoel je dat je een BSOD (blauw scherm) van Windows krijgt of dat je die melding al in de BIOS oid krijgt?
Windows; pagefault in non_paged_area
(dat was mij niet geheel duidelijk omdat je meldde dat het zich vlak na het opstarten voordeed.. opstarten van de computer? opstarten van Windows?)

Als het inderdaad een BSOD is (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA), dan kan dat verschillende oorzaken hebben: brak geheugen (dat kan zijn: RAM geheugen, CPU cache geheugen (L1/L2), videokaart ROM geheugen en SCSI controller cache geheugen), slechte software of een corrupt NTFS partitie. Hierbij hoeft het geheugen niet per-se brak te zijn, ook kan het zo zijn dat het geheugen verkeerd is afgesteld in de BIOS (timings té strak, etc). Je kunt de RAM geheugen testen met memtest86 :)
Ik draait fat32, en timing staan momenteel op safe.
En memtest86 waar kan ik deze vinde? Ervanuit gaande dart dit goed gaat; hoe fix ik dan het probleem????

• elgringo
Ik heb memtest geovonden en gerunt (memtest86 v3) deze is met succes doorlopen (zoals verwacht). Wat zijn de andere oplossingen ?