Resolutie problemen

Pagina: 1
Acties:

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Ik heb de gok eens genomen om debian te installeren, en dan wel op mijn laptop :) Natuurlijk eerst verdiept in de compatibility van de hardware bij de linux on laptops.

Ik kwam tenslotte tot de conclusie dat linux gewoon moest werken op mijn Asus P6300 laptop, videokaart word al in een vroege versie van XFree ondersteund(sinds 3.3.3.1 om precies te zijn). Vol met goede moed aan een (redelijk eenvoudige) net-install van debian woody begonnen en na een paar late uurtjes downloaden en installeren staat het werkend op mijn laptop.

Wat is dan het probleem? denk je dan. Nou, mijn beeldscherm is het probleem. Ik heb gewoon beeld, allen het ziet er heel raar uit. Het lijkt erop dat het beeld ongeveer 1 cm naar rechts en naar boven is verschoven (vergelijkend met windows) en dat het ingezoomt/vergroot is (nee ik heb virtual screen niet aan, en als ik het aanzet is het nog steeds zo :)). Hierdoor zijn de fonts moeilijk te lezen, en zijn de icons een beetje misvormt. En je mist een stuk van je beeld in linux, en dat is best lastig.

Ik heb vervolgens de GoT search maar even erbij gepakt om te kijken hoe ik nou eigelijk de resolutie kan veranderen (n00b alert! ;) :D). In veel topics werd het tooltje xf86config beschreven, en dat heb ik dus maar geprobeerd. Ik heb alle instelligen (naar mijn weten) goed gezet (1024x768 voorop bij de keuze's 8bit en 16bit en 800X600 bij 24bit.) Hierna heb ik mijn voorkeur op 16bit gezet (in windows draait 1024x768X16 zonder problemen) maar na een (misschien wel nutteloze reboot) heb ik nog steeds een soort uitvergroot beeld. Ook maakt het niet uit of ik nou Gnome of KDE gebruik....

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is? Is misschien de driver niet helemaal goed? Moet ik ergens nog wat instellen? heb ik ergens iets verkeerd ingesteld? (vertical & horizontal sync? Ik heb geen gegevens over het tft scherm, dus ik weet niet wat ik daar precies moet invullen ...)

Hier is de screenshot die screencapture heeft gemaakt, zoals je ziet lijkt het heel normaal. Maar het beeld zoals ik het zie op mijn laptop lijkt net zoals de thumbnail hieronder. De echte resolutie is dus wel 800X600, maar ik zie 640X480.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vrieskist/linux.png

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, wat meer informatie is wel handig, voornamelijk:
-Welke Debian versie draai je?
-Welke XFree versie draai je?
-Wat voor videokaart is het?
-Wat is je XF86Config? Makkelijkst is misschien hem hier te pasten in zijn geheel, of anders de secties "device" en "screen" te geven.

• Vrieskist
1) Debian 3.0r0 Woody
2) Ik weet niet hoe ik het versie nummer kan zien, maar het is die uit de stable release van debian woody
3) Neomagic MagicGraph 128XD
4) http://members.home.nl/vrieskist/XF86Config.txt

[ Voor 0% gewijzigd door Vrieskist op 14-08-2002 23:48 . Reden: XF86Config geupload ]

• deadinspace
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, op 128XD vind ik niks.... Wat zegt "lspci" over je videokaart?
En geef eens de output van "dpkg -l xserver-*", dan zie je welke XFree(s) je hebt geinstalleerd.

De X config ziet er verder wel ok uit (beetje rommelig, magoed)... 'neomagic' lijkt mij gezonde driver ervoor. Kijk eens in /var/log/XFree86.0.log (oid) of je iets vindt over waarom de resolutie verkeerd is..

Tenminste, ik maak uit je verhaal op dat in ieder geval je scherm op een te lage resolutie staat, en dat het geheel wat verschoven is. Je had het ook over misvormde icons... Komt dat gewoon door het 'stretchen', of is er echt sprake van serieuze misvorming?

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Wat is je resolutie van je scherm normaal? Een tft scherm werkt namelijk anders dan een normale monitor, die hebben namelijk bijvoorbeeld 1024x768 pixels. Door dan lager te kiezen dan 1024x768 als res krijg je raar beeld. Kan het daar niet gewoon aan liggen?

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

GambitRS schreef op 15 augustus 2002 @ 00:07:
Wat is je resolutie van je scherm normaal? Een tft scherm werkt namelijk anders dan een normale monitor, die hebben namelijk bijvoorbeeld 1024x768 pixels. Door dan lager te kiezen dan 1024x768 als res krijg je raar beeld. Kan het daar niet gewoon aan liggen?
Ik heb alle instelligen (naar mijn weten) goed gezet (1024x768 voorop bij de keuze's 8bit en 16bit en 800X600 bij 24bit.) Hierna heb ik mijn voorkeur op 16bit gezet (in windows draait 1024x768X16 zonder problemen) maar na een (misschien wel nutteloze reboot) heb ik nog steeds een soort uitvergroot beeld.

Wat denk je zelf? :>

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Dat ie misschien em toch niet op 16bit 1024x768 heeft gezet? :+

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

GambitRS schreef op 15 augustus 2002 @ 00:15:
Dat ie misschien em toch niet op 16bit 1024x768 heeft gezet? :+
1024x768 voorop bij de keuze's 8bit en 16bit
nee?

• Vrieskist
1) vrieskist;/# lspci
pcilib: Cannot open /proc/bus/pci/01/00.0
lcpci: Unable to read 64 bytes of configuration space.

2) Heb ik maar even in een screenshot geplaatst.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vrieskist/linux2.png

3) Log: http://members.home.nl/vrieskist/XFree86.0.txt

4) Het is idd een beetje "gestretcht" ... eigelijk moet je wanneer je een reso van 800X600 draait aan alle kanten ruimte overhouden, maar nu vergroot ie het zeg maar. Maar als je 1024X768 kiest, maakt het ook geen verschil, terwijl hij dan beeldvullend had moeten zijn.

Meer informatie over bovenstaande staat in deze PDF file, http://www.asus.com/pub/asus/nb/p6300/guides/P6300.PDF kijk eens op blz 76 in het hoofdstuk Display.

• Vrieskist
Groot nieuws :D

HET WERKT !!

Ik heb het handige config tooltje dpkg-reconfigure xserver-xfree86 eens gedraait (op aanraden van Tjeetah) en daar heb ik de framebuffer uitgeschakeld. En na een reboot is mijn beeld weer helemaal zoals het moet zijn :)

Toch bedankt voor alle reacties en ik hoop als iemand ooit hetzelfde probleem krijgt, dat ie aan dit topic genoeg informatie heeft om het probleem op te lossen :D
Pagina: 1