[php] mail scriptje werkt niet echt

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
ok kep een gewoon html formuliertje waarin je wat standaard gegevens moet invullen, hij roept et bestand mail.php aan. Maar als iemand anders et spul invult
(net ff getest) dan krijg ik de mail wel toegestuurd met de ingevulde gegevens...maar de mail wordt zegmaar vanuit mijn outlook verstuurd, ik krijg dus als et ware mijn email adres te zijn bij het ontvangen adres...

mail.php:

<?
$Naam="Naam: $naam\n";
$Achternaam="Achternaam: $achternaam\n";
$Email="E-mail: $email\n";
$Commentaar="Commentaar: $commentaar\n";
mail("mijn@email.nl", "$onderwerp", "$Naam $Achternaam $Email $Commentaar");

print ("Bedank,uw reactie is verzonden!");

?>

Wat moet ik hiernou veranderen zodat ik et 'echte' email adres van degene krijgt die dit ingevuld heeft.
Beetje vaag zonet, hij vuld wat in, ik zie aan outlook datter mail wordt verstuurd :p

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
*zucht* dit al geprobeerd:
PHP:
1
 print $_POST["naam"];

ik had niet gelezen |:(

Staat het niet in de php manual :)

Verwijderd

Dat gaat niet, want hoe wil dat script nou weten wat het email adres van de afzender is? en hij wordt niet vanuit jouw outlook verstuurd, maar vanaf jouw server.

• supakeen
  • Laatst online: 09-09-2025
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 23:26:
Dat gaat niet, want hoe wil dat script nou weten wat het email adres van de afzender is? en hij wordt niet vanuit jouw outlook verstuurd, maar vanaf jouw server.
Dus zijn user @ zijn domain, dat script kan het weten omdat die persoon het heeft ingevuld.

Volgens mij is het niet mogelijk om het from adres te veranderen(behalve in php.ini) je kan toch gewoon in de tekst zijn email adres printen :)

Verwijderd

Natuurlijk, maar ik citeer: et 'echte' email adres, je kan daar invullen wat je wil :P

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter

In deze regel is mij@email dus et adres waar de ingevulde gegevens heen moeten worden gestuurd. En de bezoeker kan zijn/haar email adres ook invullen. Maarja waarom pakt'ie dan mijn @Home server om te verzenden?

• stylee
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

PHP:
1
mail("mail@naar.nl", "titel", "inhoud", "From: mail@van.nl\nReply-To: mail@van.nl\nX-Mailer: PHP/" . phpversion());

Verwijderd

LeMerchant schreef op 14 augustus 2002 @ 23:30:
Maarja waarom pakt'ie dan mijn @Home server om te verzenden?
Omdat je server de mail moet verzenden via een smtp server en je server is waarschijnlijk zo ingesteld dat die als smtpserver je @Home server moet gebruiken :)

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
heej kep net iets gevonden...kep et scriptje trouwens bij phpfeakz weg...en daar staat dat iemand etzelfde heeft als ik. En ze zeggen dan dat ik php.ini moet veranderen. Ik kijk in php.ini en zie dit:

; php.ini for PEAR tests
include_path=..
[mail function]
SMTP= mail ; for Win32 only
sendmail_from= mijn@email.nl ; for Win32 only
upload_tmp_dir = C:\WWW/PHP\uploadtemp ; temporary directory for HTTP uploaded files (will use system default if not specified)
[Session]
session.save_path= C:\WWW/PHP\sessiondata ; argument passed to save_handler
[PHP]
error_reporting= E_ALL; display all errors, warnings and notices

Moet ik in de regel sendmail..... gewoon et email adres weghalen?

Verwijderd

LeMerchant schreef op 14 augustus 2002 @ 23:30:

In deze regel is mij@email dus et adres waar de ingevulde gegevens heen moeten worden gestuurd. En de bezoeker kan zijn/haar email adres ook invullen. Maarja waarom pakt'ie dan mijn @Home server om te verzenden?
Het script draait toch op jouw server?

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 23:43:
[...]
Het script draait toch op jouw server?
yep

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 18:36
http://www.php.net/manual/en/ref.mail.php
In een van de reacties op die pagina staat:
the 'sendmail_from' string is the default 'from' address supplied with any
outgoing mail if no other 'from' address has been supplied in the header
section of the mail() function. In other words, setting the 'from' address
in the mail() function overrides this setting.
Dus als je gewoon zoals stylee al aangaf je mail functie gebruikt zou alles goed moeten werken.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
oke dus dit zou dan de nieuwe mail regen moeten worden:

mail("mail@naar.nl", "$onderwerp", "$naam $Achternaam $Email $Commentaar ", "From: mail@van.nl\nReply-To: mail@van.nl\nX-Mailer: PHP/" . phpversion());

En isset dan zo dat:
mail@naar.nl veranderd moet worden in mn eigen email adres (dus waar et spul heen word gestuurd)
Maar dat mail@van.nl dat is toch afhankelijk van wat de gebruiker invuld? of....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat is afhankelijk van wat de gebruiker invuld. Je kunt met een serverside script (met een client side trouwens ook niet) niet achterhalen wat het email adres van je bezoeker is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
oke..maar hoe krijg ik et dan zo dat als iemand et formuliertje invuld er vannaf zijn pc de mail verstuurt word naar mijn pc (outlook). Ipv > dat mijn outlook opgestart wordt en er eigenlijk een mail naar mezelf toegestuurd word, maar met de door de bezoeker ingevulde gegevens...

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

LeMerchant schreef op 15 augustus 2002 @ 16:20:
oke..maar hoe krijg ik et dan zo dat als iemand et formuliertje invuld er vannaf zijn pc de mail verstuurt word naar mijn pc (outlook). Ipv > dat mijn outlook opgestart wordt en er eigenlijk een mail naar mezelf toegestuurd word, maar met de door de bezoeker ingevulde gegevens...
Niet.

PHP stuurt de mail vanaf de server die is ingesteld in de php.ini. Indien dit dus de de ISP's server is, wordt het vanuit daar gestuurt, maar als dit dus jouw eigen PC is dan moet je eigenlijk een mailserver instellen (hoe krijg je trouwens Outlook als mailserver?!?)

Hoe draait het nou bij jou dan? Webserver + PHP op eigen PC, smtp/mailserver ingesteld op eigen PC? Dan moet je gewoon een andere mailserver instellen... maar de data zal altijd via jouw PC gaan omdat daar de PHP op draait.

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Check deze tutorial ik hoop dat je flash heb :)

http://www.flashfreaks.nl....asp?TypeId=2&NewsId=2166

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
RainManX schreef op 15 augustus 2002 @ 17:44:
[...]

Niet.

PHP stuurt de mail vanaf de server die is ingesteld in de php.ini. Indien dit dus de de ISP's server is, wordt het vanuit daar gestuurt, maar als dit dus jouw eigen PC is dan moet je eigenlijk een mailserver instellen (hoe krijg je trouwens Outlook als mailserver?!?)

Hoe draait het nou bij jou dan? Webserver + PHP op eigen PC, smtp/mailserver ingesteld op eigen PC? Dan moet je gewoon een andere mailserver instellen... maar de data zal altijd via jouw PC gaan omdat daar de PHP op draait.
Kep apache, php, en outlook op dezelfde pc...maargoed et kan dus niet anders...
maar goed mail script werkt dan opzich wel naar behoren (alle info krijg ik goed binnen) alleen ik zat dus met dat ik 'mail van mezelf' krijg zegmaar...

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:51

nxt

LeMerchant schreef op 15 augustus 2002 @ 22:37:
[...]alleen ik zat dus met dat ik 'mail van mezelf' krijg zegmaar...
en werkt zoiets niet?
PHP:
1
 ini_set("sendmail_from","$email");

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

nxt schreef op 15 augustus 2002 @ 22:52:
[...]

en werkt zoiets niet?
PHP:
1
 ini_set("sendmail_from","$email");
Ik krijg het idee dat ie bedoeld dat ie niet wil dat de mail via zijn mailserver (Outlook?) op zijn eigen PC verstuurd word, maar dat de mailserver/mailclient van de bezoeker gebruikt wordt. (Bezoeker klikt op send, zijn Outlook start en verstuurd die mail).

Maar dat is dus helaas niet mogelijk. Wat jij weergeeft is de weergave van de user veranderen, niet de server. En dat kon hij al door de headers 'From' en Relpy-to' aan te passen.

If nothing is written below, I was the last to reply...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
wat dacht je van het altijd simpele <a href="mailto:jouwmailadres@jouwisp.xxx">klik</a>
daarin kan je ook (ben ff kwijt hoe) al velden invullen. bijvoorbeeld het onderwerp

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52
<a href="mailto:jouwmailadres@jouwisp.xxx?subject=ONDERWERP&body=JE_BERICHT&from=AFZENDER">klik</a>

[ Voor 20% gewijzigd door Mawlana op 17-02-2004 19:49 ]

Pagina: 1