Harddisk verplaatsen naar andere controller

Pagina: 1
Acties:

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Misschien wel een hele domme vraag, maar voordat ik het uitprobeer en erachter kom dat het toch niet zo slim was zou ik het graag willen confirmeren; zekerheid voor alles...
Ik heb op mijn pc een gewone IDE-controller, en een RAID-controller (onboard).
Ik heb nu mijn harde schijf als master op IDE1 staan, en mijn DVD-ROM als master op IDE2. Ik wil nu mijn CD-writer van mijn oude pc overzetten naar deze pc, en had daarbij het idee opgevat om dan mijn harde schijf om te zetten naar de RAID controller, zodat ik mijn DVD-ROM als master op IDE1 kan zetten en de CD writer als master op IDE2.
Mijn vraag is nu: kan ik dit zomaar doen zonder dat ik mijn schijf opnieuw moet gaan installeren?

Intentionally left blank

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Uhm..... Ik denk dat je windows dan opnieuw moet installen. Als je Windows 2000 of XP hebt, dan kon je dacht ik in het begin van de setup op F2 douwen om een raidcontroller te installen. Maar ik weet het niet zeker omdat ik dat nog nooit gedaan heb.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Neej, dat gaat niet. Je zult echt opnieuw moeten installeren.

Maar ff wat anders. 1 HD op een RAID heeft geen zin. Je haalt er amper performance uit. Dus waarom zou je dat uberhaupt doen? Als je er een 2e precies dezelfde HD bij koopt, dan kun je nog een Leuke RAID0 op zetten met flinke performancewinst dus.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

WiNlUx schreef op 14 augustus 2002 @ 22:56:
Uhm..... Ik denk dat je windows dan opnieuw moet installen. Als je Windows 2000 of XP hebt, dan kon je dacht ik in het begin van de setup op F2 douwen om een raidcontroller te installen. Maar ik weet het niet zeker omdat ik dat nog nooit gedaan heb.
F6. ;)

Maar daar gaat het niet om. RAID kent een systeem dat meerder HD's aan kan sturen voor performance, of safety. Er ontstaat dus een hele andere manier van wegschrijven en ophalen van Data.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ja 1 schijf op een raid controller lijkt me niet echt veel nut hebben :?
jij wil raid ja euhh...???? een 1/2 :?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ik weet wat RAID inhoud, dus dat hoef je me niet uit te leggen :)
Waar het om gaat is het volgende:
Voor zover ik weet kan je een onboard RAID-controller ook gebruiken als een gewone IDE controller (er staat nergens dat ik er meerdere schijven op moet zetten).
Ik wil dus mijn HD op de RAID controller zetten, zodat ik m'n DVD-rom en m'n CD-writer beide als master op de gewone IDE controller kan zetten; dit in verband met doorvoersnelheid.
De vraag is dus: kan ik mijn HD zonder meer op de RAID controller zetten zonder dat ik opnieuw moet gaan installeren (kost me anders weer een dag).
De drivers voor de controller zijn al geinstalleerd, en eventueel een recovery doen mbv de win2k CD is ook geen probleem (misschien dat de boot.ini veranderd moet worden?); ik wil alleen even zeker weten of het kan voordat ik mijn schijf verplicht moet gaan formatteren en herinstalleren...

Intentionally left blank

Verwijderd

Kan gewoon met een recovery met Raiddrivers tijdens de setup (1 diskette groot)...

Is overigens wel aan te raden om elke device master te maken, geeft veel minder performance problemen, en je kunt DMA beter instellen (ipv dat er teruggeschakeld wordt als 1 der 2 conflicteerd).

Een Raid controller kun je ook gebruiken als non-raid - in ieder geval de Promise serie wel weet ik uit ervaring.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 00:52:
Kan gewoon met een recovery met Raiddrivers tijdens de setup (1 diskette groot)...

Is overigens wel aan te raden om elke device master te maken, geeft veel minder performance problemen, en je kunt DMA beter instellen (ipv dat er teruggeschakeld wordt als 1 der 2 conflicteerd).

Een Raid controller kun je ook gebruiken als non-raid - in ieder geval de Promise serie wel weet ik uit ervaring.
Ik heb dan toevallig een Highpoint (Abit bordje), maar dat was mijn idee dus ook; disk omzetten, en mbv de recovery en de highpoint drivers de win2k installatie weer recoveren.

Uiteraard is het me te doen om het omzeilen van performance problemen met 2 devices op dezelfde IDE-poort; zowel DVD naar disk en DVD naar writer moet gewoon zonder problemen kunnen plaatsvinden.
Mijn schijf is ATA100, Mijn DVD en CD-writer zijn echter ATA66; nog een reden om de schijf apart te zetten imho. DVD --> CD writer is voor mij echter ook belangrijk.

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Vandaag had ik ff tijd, dus gewoon de stoute schoenen aangetrokken en de HD van de onboard IDE controller in de RAID controller geprikt. Opstarten, schijf wordt door de RAID controller herkent en boot meteen naar windows.
Absoluut geen probleem dus; niks hoeven installeren of recovery uitvoeren :)

Intentionally left blank

Pagina: 1