Toon posts:

[DVD-spelers] D/A converter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Kben me op dit moment aan het verdiepen in DVD-spelers...
Als ik wat dieper naar de specificaties kijk dan kom ik o.a. de term D/A converter tegen.
Nu weet ik ongeveer wel wat dat is; het is het elektronicagedeelte dat ervoor zorgt dat de digitale video (dat op de DVD is opgeslagen) naar een analoge signaal wordt omgezet zodat de tv het vervolgens kan weergeven.
Nu zijn er verschillen tussen sommige DVD spelers. De meeste zijn 10bits & 27Mhz, maar er zijn ook een aantal die 10bits & 54 Mhz zijn.
Nu is mijn vraag of dit een significante verschil is. Is de beeldkwaliteit van de laatsgenoemde daadwerkelijk VEEL beter? Alle uitleg is overigens van harte welkom :)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
is het te vergelijken met een D/A voor de audio?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

testen denk ik.. :{ ik durf et je neit te vertellen..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Je moet het als volgt zien, een hogere waarde 54 mhz of sommigen hebben zelfs 108 mhz, is als het ware het upsamplen van een x waarde aan informatie, hierdoor word de informatie beter verspreid, waardoor er ook meer details kunnen worden weergegeven en zo meer beeldlijnen gedetailleerder kunnen worden ingevuld. Neemt niet weg dat een goede 10 bits 27 mhz speler het met gemak kan winnen van een 10 bits 54 mhz van mindere kwaliteit. Ik heb zelf het verschil ervaren met Toshiba, ik had een toshiba sd 210 e dvd speler die prachtig beeld gaf ( 5 sterren in what hi fi ) met 10 bits 27 mhz dac, ik ging toen toch maar over op de toshiba sd 510e die een 54 mhz dac heeft en of het nu aan die dac ligt weet ik niet, maar de kleuren zijn nog mooier en het beeld is nog wat strakker. ( duidelijk waarneembaar) Ik zou gewoon toch gaan testen als ik jou was, maar als je in de middenklasse's zoekt +- 500 euro zal een speler mét 54 mhz beter presteren dan een 27 mhz. in de klasse's 2000 + euro zal het bijna niets uitmaken. ( en toch zie je daar regelmatig die 27 mhz 'oude' dac's terug.

Verwijderd

in de klasse 2000+ euro zijn ze volgens mij ook in massief goud uitgevoerd >:)