Toon posts:

Cooler op processor plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg volgende week m'n nieuwe mobo, processor, cooler en geheugen binnen. Ik zit alleen te twijfelen over of ik het zelf wel in elkaar kan zetten.

Mobo en geheugen zijn niet zo'n probleem alleen heb ik nog nooit een processor en een cooler op een mobo geplaatst. Nu vraag ik me dus af of dit er moeilijk is om te doen en of ik dit dan beter door het bedrijf kan laten doen (wat me geld extra kost :() moet laten doen.

Misschien heeft iemand wat links voor me van sites waarin dit wordt uitgelegd (met plaatjes graag :*)) of andere tips of suggesties.

Het gaat trouwens om de volgende hardware:

AMD Athlon XP 2000+
Thermaltake Volcano 7+ (Heb ergens gelezen dat deze moeilijk te bevestigen zou zijn)
MSI KT3 Ultra2

PS. Is het verstandig om speciale koelpasta te kopen dan die meegeleverd wordt met de cooler? B.v Arctic silver III.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:27:
Ik krijg volgende week m'n nieuwe mobo, processor, cooler en geheugen binnen. Ik zit alleen te twijfelen over of ik het zelf wel in elkaar kan zetten.

Mobo en geheugen zijn niet zo'n probleem alleen heb ik nog nooit een processor en een cooler op een mobo geplaatst. Nu vraag ik me dus af of dit er moeilijk is om te doen en of ik dit dan beter door het bedrijf kan laten doen (wat me geld extra kost :() moet laten doen.

Misschien heeft iemand wat links voor me van sites waarin dit wordt uitgelegd (met plaatjes graag :*)) of andere tips of suggesties.
Dan moet je wel eerst wat meer informatie geven. Is die processor een intel of AMD? Bij intel is de hele bovenkant van metaal en moet die dus ook ingesmeerd worden met koelprut. Maar de AMD athlon/ durons hebben een klein stukje van een paar cm2 die ingesmeerd moet worden met koelprut. Een leuke plek om even te kijken is tweakers.net zelf en dan de kookcursus deel 3: "finishing touch" opzoeken. ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
het is niet moeilijk.

CPU: haal eerst het hendelje omhoog dat het in een 90 graden heok staat met mobo. kijk waar op je CPU een kenmerk zit op een van de hoeken. kijk op mobop(socket) en laat hem er in gleiden NIET hard er in diewen. en hendeltej naar beneden en je CPU zit er in.

keoler: iets lastiger. plaats de koeler vorzichtig op je CPU en doe aan 1 kant het klemmetje aan het haakje van de socket. Zorg dat het koeler blok er recht op zit en goed. nu kan je met behulp van een hulpstuk (schreoverdreier ofzo) de ander kant van het klemetje over een haakje doen. als het goed is zit nu je koeler er op. vergeet niet het stroom kabeltje van de koeler aan te sluiten!!

<discalmer: ben nergens verantwoordelijk voor!!>

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar ff m'n eerste bericht gewijzigd en meer info gegeven.

• Enforcer
  • Niet online
Eens moet de eerste keer zijn heh, en van je fouten leer je ... :) Al kost het misschien wel wat veel geld ..
Maar tegenwoordig kost dat toch niet meer zo duur of vergis ik me nu ?
Mocht het niet al te duur zijn en je 'durft' nog niet zo goed dan moet je ut via dat bedrijf laten doen... maar aan de andere kant, zo leer je nooit hoe het werkt, hoe het gaat, hoe makkelijk het is, etc... etc..Iedere tweaker is zo begonnen... De eerste keer bouwen van een pc duurt lang.. maar naarmate je het vaker gedaan hebt gaat het steeds sneller en makkelijker ..

Lees eens wat tutorials erover, staat vast wel ergens in de FAQ hoe een pc te bouwen..

FAQ: hoe bouw ik een PC?
http://www.hardware.info/...268ce3863a1118248b5ba6b73

[ Voor 0% gewijzigd door Enforcer op 14-08-2002 22:45 . Reden: Links geplaatst ]

Verwijderd

Gewoon doen,eens moet inderdaad de eerste keer zijn,en bovendien als je goed kijkt wijst alles zich vanzelf,en gewoon de tijd nemen komt het vanzelf goed :)
En als alles dan werkt,ben je zo trots als een pauw B)
Succes!!!

• De-Fault
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik zeg: ga ervoor! Maar zorg wel dat je een backup mogelijkheid hebt.

Ik sprak vandaag op mn werk een klant, ik heb hem uitgelegd waardoor dee hitteproblemen veroorzaakt werden: een achterstevoren geplaatste cooler! Zorg dus dat je je hoofd erbij houdt... zulk soort dingen zijn echt het toppunt...

Je vraag; tips om cooler op proc te plaatsen. Zorg dat je de cooler op de proc plaatst mbv een schroevendraaier waarvan het uiteinde groot en dik genoeg is om niet door het kleine "houdertje" te schieten. Als het niet lukt, niet te veel geweld, gewoon blijven proberen en de cooler niet bewegen tijdens het plaatsen.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 19:36
Je moet alles een keer de eerste keer doen, en neen , zo moeilijk is het niet, hangt ervan af hoe koppig die klem is over je socket. Liefst een cooler-clip waar je je schroevendraaier kan inschuiven zonder dat ie er weer kan uitschieten, en als het kan een klip die gebruik maakt van de drie weerhaakjes van je socket. Je zou de eerste niet zijn die met een klip met 1 haakje per kant, z'n weerhaakje van zen socket afbreekt...

Leg indien mogelijk een stukje plastiek of hout rond de kant weer je de cooler vasthaakt aan de socket, als je uitschuift met je schroevendraaier, dan raak je niets cruciaals op je mobo...

Neem voor alle zekerheid wat koelpasta, kan zeker geen kwaad maar gebruik geen grote hoeveelheid, juist 1 drup op je core is voldoende

Zet je cpu op je mobo alvorens eerst je mobo vast te vijzen in je kast, anders kan je heel moeilijk werken

Zorg er ook voor als het een cooler is waar je de klip nog tussen het koelblok moet plaatsen en dan pas de vin erop moet zetten, dat je de clip met het drukpunt op je core legt

(clip)
[------_________--------------------]

____-----------------____________

(socket, met de verhoging die de core voorstelt )

Enfin, ik hoop dat je eruit raakt, moeilijk is het niet echt, alleen is dit het moment waarop je het voorzichtigst moet zijn ... lees desnoods een paar reviews van coolers, daar vind je vast nuttige info...

Mijn Specs

Verwijderd

Let op dat je A: niet te veel pasta gebruikt, dat isoleerd weer en dan word de boel te warm, Doe een beetje op de cooler en trek het helemaal strak met een bankpasje ofzo.

B: Kijk goed uit dat je tijdens het bevestigen van de cooler niet uitschiet met de schroevendraaier. Je moet best nog wel wat kracht zetten op dat lusje en het is allemaal best glad. Vaak zitten er veel kleine weerstandjes en condensatortjes vlak naast op het bord. Je kan proberen om de haak aan te duwen midden door de heatsink, daar zit bij de gewone V7 ruimte genoeg en je kan dan niet uitschieten. Of je die ruimte ook hebt bij de 7+ weet ik niet. Je moet natuurlijk wel even de fan eraf schroeven, dat werkt ook makkelijker.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Heb gister nog 'nieuw' systeem gebouwd en was idd ff pielen met de koelpasta om die er goed op te doen. De processor is ongelooflijk makkelijk te installeren, let goed op de hoekjes waar een pinnetje ontbreekt, zo weet hoe je de processor moet installeren.

De koeler was idd iets lastiger, de core beetje insmeren, coolermaster plastik kaart om het ermee uit te smeren, mooi glad, beetje op de koeler (NIET TE VEEL). En klein drupje is bij een amd al genoeg. Dan de koeler erop en tjekken maar. :)

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Hopen dat het morgen bij mij goed gaat :9

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
wat veel mesen nogal fout doen , is dat ze er teveel artic silver opsmeren.
het moet een heeeeeel dun laagje zijn.
kijk op de website van artic silver voor een handleiding.
en bedenk dat het eigenlijk geen pasta is, maar opvulmiddel.

wat ook fout kan gaan is dat je gaat hefbomen met het coolblok. je moet dus het blok er eerst recht op zetten (en natuurlijk goed om, let op de inkeping die er wel eens opzit!)
en daarna de klemmetjes vast maken zoals hierboven al beschreven is.
druk ook niet op het blok zelf! dan plet je de core. komt ook wel eens voor.

suc6, met geduld gaat het je zeker lukken.

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Al doe ik er de hele dag over :p
Ik heb tijd zat en dat ga ik goed gebruiken!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga het toch maar zelf doen denk ik. Eens moet idd de eerste keer zijn en ik vind het eigenlijk ook allemaal veel te leuk om het door iemand anders te laten doen :*). Heel erg bedankt voor alle reacties en handige links. _/-\o_

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Enforcer schreef op 14 augustus 2002 @ 22:40:
Lees eens wat tutorials erover, staat vast wel ergens in de FAQ hoe een pc te bouwen..

FAQ: hoe bouw ik een PC?
http://www.hardware.info/...268ce3863a1118248b5ba6b73

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

ik vond hier een foto-guide voor AMD bevestiging :
AMD foto-guide ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
PC's zelf bouwen is heel leuk :) alleen is het niet de bedoeling dat er in een topic naar de meest fundamentele zaken wordt gevraagd. Met alle respect, maar we gaan wel van een bepaalde basiskennis uit. Kijk sowieso ook even op deze AMD page, daar staan .pdf'jes over het installeren van de heatsink en tips over cooling e.d. Wel, met alle links / tips moet je een heel eind komen me dunkt. Blijf je met een specifieke vraag zitten nadat je van alles en nog wat hebt doorgenomen, by all means open een topic :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.