Toon posts:

HDD VU-Meter PCB Ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben juist even aan de slag geweest om een schema (ja dat van de hhd vu-meter) om te zetten in een pcb ontwerpje. Nu wil ik vragen of dit volledig klopt met het schema.

Dit is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

En dit is de print layout:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/killerboy/hddledvu.png

Ik weet dat de sporen naar de potmeter van 25 K Ohm niet verbonden zijn met elkaar, maar dat heb ik ondertussen verbeterd. Indien er interesse is kan ik ze meerdere keren laten etsen.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Zoals ik het zo zie heb ik er totaal geen interesse in...

Waarom???

De rij ledjes zit naast de voeding aansluiting. Nu kan je wel de een aan de ene kant solderen, en de ander aan de andere kant, maar echt netjes is het niet.

De componenten zitten zo loeiver uit mekaar... Kan je die niet veel dichter op mekaar zetten? Dan wordt het printje ook gelijk een stuk kleiner...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
Wat zijn die A en B dingen???

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Je kan beter Exter zijn topic ff lezen, staat een mooi PCB'tje in, kant-en-klaar

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:18:
Wat zijn die A en B dingen???
Die A's en B's zijn brugjes naar elkaar omdat ik geen zin heb om met verschillende lagen te werken :)

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Beetje teveel oppervlakte idd. Volgens mij zou je beter kunnen zorgen dat de molex _en_ de aansluiting van het hddledje linksonder komen. Daar is ruimte zat.

Ik heb er btw ook geen interresse in omdat ik er nu met 1 bezit ben zonder pcb; zo'n gatending. Lukt prima en volgens mij komt het nog op een kleiner oppervlak dan die uit.

Verwijderd

Topicstarter
deze is 100 mm x 95 mm

• Banzi
Dan laat je die bovenste A en B ff omdraaien (gaat makkelijk), gooi je ze door de 1e potmeter... A kan dan aan een aansluiting van die condensator... B gaat dan ook nog door die andere potmeter, en dan heb je alles aan mekaar zonder bruggen, en geen meerdere lagen... Ik zie het probleem niet...

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:24:
Dan laat je die bovenste A en B ff omdraaien (gaat makkelijk), gooi je ze door de 1e potmeter... A kan dan aan een aansluiting van die condensator... B gaat dan ook nog door die andere potmeter, en dan heb je alles aan mekaar zonder bruggen, en geen meerdere lagen... Ik zie het probleem niet...
de A moet niet naar de potmeter, maar die moet naar de gnd :)

• Banzi
100mm x 95mm??? Uh, is dat niet ongeveer 10 bij 10 CENTIMETER??? Zie je het voor je??? Ik heb 4 hd's in mijn pc zitten (elk met een eigen led-aansluiting)... Dat zou betekenen dat ik in jouw geval een print moet maken van 40 x 10 centimeter... Moet dit niet makkelijk op een kleiner printje passen??? Minimaal de helft... Misschien kan je het wel reduceren tot een kwart...

• Banzi
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:26:
de A moet niet naar de potmeter, maar die moet naar de gnd :)
Waar zie jij dat ik zeg dat deze aan de potmeter moet???

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:27:
[...]

Waar zie jij dat ik zeg dat deze aan de potmeter moet???
Ik denk dat je mijn systeem van brugjes maken niet snapt. De 2 A's worden verbonden door een draadje en de B's ook. Dan moet ik die A niet naar die condensator laten gaan toch?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor zo'n simpele schakeling gebruik je gewoon een universeel gaatjesprintplaatje ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Banzi
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat je mijn systeem van brugjes maken niet snapt. De 2 A's worden verbonden door een draadje en de B's ook. Dan moet ik die A niet naar die condensator laten gaan toch?
Als ik die onderste A volg (onder, links, boven, links, links, boven), kom ik uit op de onderste aansluiting van de condensator... Of kloppen die lijnen niet??? Dan kan je toch makkelijk die andere A onder die ene potmeter door laten lopen??? Heb je geen brugje nodig...

Verwijderd

PCB moet denk ik kleiner kunnen! wand ik vind dit wel vrij groot

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:32:
[...]

Als ik die onderste A volg (onder, links, boven, links, links, boven), kom ik uit op de onderste aansluiting van de condensator... Of kloppen die lijnen niet??? Dan kan je toch makkelijk die andere A onder die ene potmeter door laten lopen??? Heb je geen brugje nodig...
Nee, de lijnen kloppen wel. De A moet naar de gnd en kan nergens door een lijn lopen of door een component, dus moet die met een brugje naar de gnd

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 14 augustus 2002 @ 22:31:
Voor zo'n simpele schakeling gebruik je gewoon een universeel gaatjesprintplaatje ;)
Jij misschien, maar je hebt mijn soldeerkunsten nog niet gezien vrees ik :) ik heb er geen pics van maar het is verschrikkelijk

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:34:
PCB moet denk ik kleiner kunnen! wand ik vind dit wel vrij groot
ok, dit heb ik nu ook al door :), ik ga het pcb kleiner maken en eventueel dikkere sporen gebruiken

• Banzi
Jij hebt vast niet veel ervaring met het ontwerpen van printen... Inderdaad kunnen lijnen niet door andere lijnen lopen... Maar wel door componenten!!! Dit komt, omdat de componenten met pootjes op de printplaat gesoldeerd worden... Vooral die potmeters zitten vrij hoog boven het oppervlak... Daar kan je MAKKELIJK meerdere lijnen tussendoor laten lopen... Op de tekening lijkt het dan wel door het component te gaan, maar in werkelijkheid gaat het gewoon tussen de pootjes door... En merkt het component er nix van...

• Banzi
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:36:
[...]

Jij misschien, maar je hebt mijn soldeerkunsten nog niet gezien vrees ik :) ik heb er geen pics van maar het is verschrikkelijk
Hihi...

NOFI, maar het zal ongeveer wel hetzelfde zijn als jouw printontwerp...

Verwijderd

hoe weet je dat je de goede groote hebt van het printje ik probeer er ook 1 te maken maar weet niet hoe groot alles is zoals de pinnetjes :x

• Banzi
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:39:
hoe weet je dat je de goede groote hebt van het printje ik probeer er ook 1 te maken maar weet niet hoe groot alles is zoals de pinnetjes :x
In goede software zit de grootte van de componenten al ingebakken... Dan schuif je alles een beetje in mekaar... Wat bij mekaar hoort naast elkaar zetten... Dan ga je proberen de lijntjes te trekken... Het wil niet altijd in 1 keer lukken... Soms moet je componenten omdraaien... Soms ook veranderen van plaats... Maar uiteindelijk moet het wel lukken om alle componenten vrij dicht op mekaar te krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:38:
Jij hebt vast niet veel ervaring met het ontwerpen van printen... Inderdaad kunnen lijnen niet door andere lijnen lopen... Maar wel door componenten!!! Dit komt, omdat de componenten met pootjes op de printplaat gesoldeerd worden... Vooral die potmeters zitten vrij hoog boven het oppervlak... Daar kan je MAKKELIJK meerdere lijnen tussendoor laten lopen... Op de tekening lijkt het dan wel door het component te gaan, maar in werkelijkheid gaat het gewoon tussen de pootjes door... En merkt het component er nix van...
Ik weet wel wat je bedoelt, maar ik kan dat 4de pootje nergens door laten lopen of anders moet ik door de sporen van de eerste potmeter naar het 5de pootje laten lopen

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:41:
[...]

In goede software zit de grootte van de componenten al ingebakken... Dan schuif je alles een beetje in mekaar... Wat bij mekaar hoort naast elkaar zetten... Dan ga je proberen de lijntjes te trekken... Het wil niet altijd in 1 keer lukken... Soms moet je componenten omdraaien... Soms ook veranderen van plaats... Maar uiteindelijk moet het wel lukken om alle componenten vrij dicht op mekaar te krijgen...
De grootte van de componenten zit er inderdaad al in, als ik het afprintte heb ik gekeken of de grootte klopte en het pastte allemaal precies. Ik gebruik PCB Layout ofzo :)

• Banzi
Zelf gebruik ik altijd Ultimate... Het is dat ik het nu niet geinstalleerd heb op mijn pc, maar anders zou ik laten zien hoe het wel moet...

NOFI, maar jouw printlayout is helemaal nix...

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:38:
[...]

Hihi...

NOFI, maar het zal ongeveer wel hetzelfde zijn als jouw printontwerp...
Lol, met dit ontwerpje zullen de lijntjes toch wel ietsje beter zijn :) ik zou er meer soldeertin aan verspillen dan de kostprijs van al de componenten samen :)

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 14 augustus 2002 @ 22:44:
Zelf gebruik ik altijd Ultimate... Het is dat ik het nu niet geinstalleerd heb op mijn pc, maar anders zou ik laten zien hoe het wel moet...

NOFI, maar jouw printlayout is helemaal nix...
Is die Ultimate freeware? Of kan ik het ergens downen in een demoversie ofzo. Ik heb al verschillende progs geprobeerd maar dit is voorlopig het beste wat ik uit al de progs kon krijgen ...

• Banzi
Nee, volgens mij is ultimate niet als freeware te krijgen... Ik gebruik de profi versie op school... De studentenversie heb ik thuis liggen... Die is een heeeeeeeeeeeeeeeeel stukkie goedkoper...

Verwijderd

Goh, dat is ook toevallig, heb ik vanavond net mijn PCBontwerpje voor de HDVUmeter gemod.
Dat weerstandje tussen de 2 trimpots is toegevoegd omdat de TIL111 anders kan worden kortgesloten als beide pots op 0 staan.

PCBtje meet 50x40mm

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/HDVUneo.png

• Banzi
Zonder brugjes... En idd nog minder dan een kwart van de oorspronkelijke layout zelfs... Deze ziet er netjes uit...

• haisma
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
He Exter, je printlayout ziet er zeker netjes uit!

Welk programma gebruik je ervoor? Zelf gebruik ik Ultiboard maar ben er niet echt tevreden over...

Verwijderd

Heb diverse geprobeerd, Layo1 voldoet mij het best.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:01
Mag ik even vragen wat PCB is? heb gezocht in dit fora, maar kon er niks over vinden..

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:13:
Ik ben juist even aan de slag geweest om een schema (ja dat van de hhd vu-meter) om te zetten in een pcb ontwerpje. Nu wil ik vragen of dit volledig klopt met het schema.

Dit is het schema:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik weet dat de sporen naar de potmeter van 25 K Ohm niet verbonden zijn met elkaar, maar dat heb ik ondertussen verbeterd. Indien er interesse is kan ik ze meerdere keren laten etsen.
niet echt een goeie layout zo en hij klopt ook niet op de print

Verwijderd

Burning_Tyre schreef op 15 augustus 2002 @ 14:57:
Mag ik even vragen wat PCB is? heb gezocht in dit fora, maar kon er niks over vinden..
Wat de afkorting betekent bedoel je?

Printed Circuit Board.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:01
Maar wat het ook inhoud.. want printed Circuit board zegt mij nog niks :(

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:13:

Dit is het schema:
[afbeelding]

[afbeelding]

sorry, maar ik vind je ontwerp nix waard! Veelste groot. Alleen maar printplaat met nix er op! Ik heb ook zo'n ding gemaakt, volgens het zelfde schema. Mijn printje is 4,5 x 4 cm.

Mijn ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://army-weapons.hypermart.net/HDD2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://army-weapons.hypermart.net/HDD.jpg

Als je zoiets maakt dan moet je zorgen dat de onderdelen elkaar net niet raken (bij onderdelen waar veel warmte vanafkomt moet je idd ietsje meer ruimte houden voor koelplaatjes oid)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 02:16
Burning_Tyre schreef op 15 augustus 2002 @ 15:07:
Maar wat het ook inhoud.. want printed Circuit board zegt mij nog niks :(
een PCD is een (meestal) groenachtig plaatje met daarop allemaal verbindingkjes waar je dan alleen nog maar alle weerstandjes, diodes en dat soort dingen op hoeft te solderen en dan heb je een werkend ding. dus je hoeft niet meer met allemaal losse draadjes door elkaar te gebruiken... is gewoon allemaal war ge-ordender

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Verwijderd

idd een beetje knullig... maargoed jij wist waarschijnlijk ook niet beter...

/me gebruikt Eagle voor z'n PCB ontwerpjes
Pagina: 1