Fysieke grens CPU?

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik vraag me even het een en ander af heh :*) , als je je proc overclocked d.m.v. de multiplier, dan wordt je cpu warmer (ook bij fsb, maar dat terwege), als je em goed koelt weer minder = stabieler. Als je dan een hele goeie cooling (extreme 8) ) heb, kan je dan gewoon je multiplier van 11,5 naar 15 zetten ofzo? Is er niet sprake van een fysieke grens?
FSB clocken heeft z'n tekortkomingen, aangezien alles daar sneller door gaat en alles daarom warmer wordt (VGA, PCI-zooi, Mem) maar Multiplier is alleen CPU-gebonden.
Als je dan watercooling heb, is je MP dan zo ver te verhogen tot ie weer een beetje hoge temperatuur heb (let's say 55?) en loop je dan niet tegen een grens aan? In de FAQ staat, hoe hoger de temp hoe meer storingen. Als je de temp nou gewoon heeeel laag heb, kan je dus je MP enorm omhoog gooien, want FSB is wel grensgebonden, niet? :) Misschien ben ik onduidelijk, maar dan moet je het even zeggen, en sorry voor de lange text :D

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

Er is een grens ja.. Sommigen denken hoe kouder hoe hoger, maar das niet waar. Je kan het merken doordat je ineens heel veel voltage moet toevoegen om ook maar 5Mhz verder te komen. Meestal kun je dan met wat meer koeling nog wel wat eruit persen, maar niet veel.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
okee, ik las dus wat over een Prometia case (oke= heel extreem), maar daar was een Tbird 1333 die op 1800 draaide, dat vind ik dus wel knap.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Uiteraard is er een grens. Er is een punt waarop het ding gewoon niet harder kan, ongeacht hoe koud hij is of hoeveel volt je er doorheen jaagt. Waar die grens ligt verschilt van merk tot merk, serie tot serie en CPU tot CPU...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
er is een grens, je moet om de proc sneller te laten draaien de spanning hoger zetten, omdat hij anders 1-en en 0-en gaat missen, als je je spanning hoger zet, wordt hij weer heter... op een gegeven moment is de spanning zo hoog, dat het stroomverbruik e.d. zo hoog wordt dat de banen in de proc het niet meer aankunnen ofzo, dan kun je niet meer verder...

Meer koelen wil dus niet altijd zeggen dat je nog hoger kan gaan, er is een max. grens wat je proc aan kan...

Je kunt bijv. niet een ath. XP 1700+ op 4000 MHz laten draaien... Dan ga je behoorlijk over de grens >:)

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Je noemt de Prometeia die een 1333 op 1800 laat lopen. Ikzelf heb met een Prometeia een 1200 op 1640 gehad. Dit is waarschijnlijk een ouder (lees: slechtere) stepping dan de 1333 waarvan de fysieke grens dus ook lager lag. Een Een Pentium 100 krijg je net zo goed niet op 1GHz vanwege het design, ook niet met stikstofkoeling en 220V.

Verwijderd

Het zou best kunnen, maar de hitte generatie wordt dan zo extreem dat het niet te koelen valt, er is dus geen vaste fysieke grens maar het is bij iedere processor anders (niet bij ieder type processor, bij iedere enkele processor)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 08:54:
Het zou best kunnen, maar de hitte generatie wordt dan zo extreem dat het niet te koelen valt, er is dus geen vaste fysieke grens maar het is bij iedere processor anders (niet bij ieder type processor, bij iedere enkele processor)
Kijk, hier ga je dus de fout in. Het heeft niets met warmte te maken. Dat het per proc verschilt ben ik met je eens.

Verwijderd

De klokgenerator moet het natuurlijk ook aankunnen. (die je natuurlijk kan vervangen maar dat terzijde).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 12:26:
De klokgenerator moet het natuurlijk ook aankunnen. (die je natuurlijk kan vervangen maar dat terzijde).
Hij zegt MP aanpassen, dus niet de klok, dus die generator heeft er nix mee te maken.
Pagina: 1