[XML] nut van schema's in webdeveloping?

Pagina: 1
Acties:

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
ik heb 's een beetje rond lopen kijken naar verschillende schema's voor XML (W3 schema, Relax NG) en opzich is het nut wel duidelijk.

Maar wat het is bijvoorbeeld het nut van een schema voor bv. ASP ontwikkelen? Meestal maak je toch zelf wel de XML, wat is het nut omdat dan nog een keer te gaan valideren?

Ik kan me voorstellen dat het voor het ontwerp van een XML-structuur wel handig is, maar het absolute nut zie ik niet helemaal.

Misschien heb ik wel een verkeerd (beperkt) beeld van XML schema's, maar misschien kan iemand uitleggen wat het nut wel is...

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
Validatie is wel handig als je een applicatie hebt die van derden XML kan ontvangen. Je weet maar nooit wat ze er in proppen.
Een xml schema is ook wel handig voor de lui die de applicatie ontwikkelen. Weten ze precies wat ze wel en wat ze niet kunnen leveren (als ze tenminste het schema begrijpen :)). Maar goed, dit gaat dan vooral over xml die je niet zelf aanmaakt.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik XML schema wel compleet begrijp hoor O-)

Cuyahoga .NET website framework

Verwijderd

XML is juist ideaal voor uitwisseling van data tussen verschillende partijen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan web services. In dat geval is het noodzakelijk dat je de data van externe partijen niet vertrouwd en dus moet valideren, waarin een XML Schema een uitermate goede manier is.

Zo ben ik betrokken geweest bij een catalogus intergratie project, waarbij producten uit verschillende systemen van verschillende dochterondernemingen worden gerepliceerd naar een centrale webcatalogus. Deze producten werden in een XML formaat aangeleverd en werden via XML Schema gevalideerd voordat ze geimporteerd werden.

HTH :)

• zoepercavia
yup...
dat had ik ook al door...
en ik moet zeggen dat het voor het ontwerpen ook wel makkelijk is om met schema's precies vast te stellen wat waar komt. Ook van te voren datavalidatie aangeven in XML schema's is erg handig wat betreft formvalidatie.
Maar het lijkt me verder niet nodig om te integreren in een webapp als er geen data van externe partijen komt...

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:10

OMX2000

By any means necessary...

zoepercavia schreef op 15 augustus 2002 @ 00:26:
yup...
dat had ik ook al door...
en ik moet zeggen dat het voor het ontwerpen ook wel makkelijk is om met schema's precies vast te stellen wat waar komt. Ook van te voren datavalidatie aangeven in XML schema's is erg handig wat betreft formvalidatie.
Maar het lijkt me verder niet nodig om te integreren in een webapp als er geen data van externe partijen komt...
Dat lijkt zo ja... Maar het is gewoon zo dat je uiteindelijk tijd zult winnen als je je schema's vantevoren ontwerpt. Op deze manier dwing je af dat er geen verwarring (tenminste niet veel) ontstaat tijdens het bouwen van een website. Als je tijdens de bouw van een website jezelf nog veel druk moet maken om datastructuren dan ben je niet echt goed bezig.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

zoepercavia schreef op 15 augustus 2002 @ 00:26:
[...]
Dat klinkt als:
- ik heb geen error handling nodig want mijn software bevat geen fouten
- ik heb geen commentaar in mijn code nodig, want ik kan mijn eigen code altijd lezen
- ik heb geen design nodig, want ik bouw het toch zelf

Een XML Schema kan een extra vangnet zijn, dat onder normale omstandigheden inderdaad niet nodig is, maar soms toch verdomd handig kan blijken.

Verwijderd

Het valideerd een XML document ... dus wanneer je een formulier hebt waar een XML document uitkomt kun je de input van de gebruiker valideren met een XML Schema. En dat scheelt je een hoop werk wanneer je later de inhoud van dat formulier aanpast.

Dit staat al in vorige posts.. maar nu in een praktijk voorbeeld gevat.

gr.> arjen

• zoepercavia
[...]

Dat klinkt als:
- ik heb geen error handling nodig want mijn software bevat geen fouten
- ik heb geen commentaar in mijn code nodig, want ik kan mijn eigen code altijd lezen
- ik heb geen design nodig, want ik bouw het toch zelf

Een XML Schema kan een extra vangnet zijn, dat onder normale omstandigheden inderdaad niet nodig is, maar soms toch verdomd handig kan blijken.
ik maak wel degelijk gebruik van schema's voor mijn ontwerp, maar dan vooral als basis om de pagina op te ontwikkelen. Met integreren bedoel ik het daadwerkelijk valideren van de gegenereerde XML tegen een schema, dat doe ik dus niet.
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:49:
Het valideerd een XML document ... dus wanneer je een formulier hebt waar een XML document uitkomt kun je de input van de gebruiker valideren met een XML Schema. En dat scheelt je een hoop werk wanneer je later de inhoud van dat formulier aanpast.

Dit staat al in vorige posts.. maar nu in een praktijk voorbeeld gevat.

gr.> arjen
ah.. das misschien wel een goede aanpak voor serverside datavalidatie, ik zal er 's naar kijken...
alleen vraag ik me een beetje af of ASP Relax NG ondersteunt :(

Pagina: 1