Toon posts:

[Win2000 telnet] server op afstand rebooten, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey. Ik heb een netwerkje van een Win2k server en een xp client.
De telnet server is gestart op de server en op de client staat telnet ook aan.

Mijn eerste probleem, dat de server alleen NTLM authentication ondersteunt heb ik opgelost door DIT artikel te lezen.
NOTE: NTLM value 0 is NTLM not available. The Telnet server does only clear text authentication. NTLM value 1 is NTLM or logon prompt where NTLM is tried before the logon prompt. If the client supports NTLM, but authentication stops responding, the server may then send the logon prompt. If the client does not support NTLM, the server sends the logon prompt.
NTLM warde "0" is op Win2k dus WEL available en de server vraagt dan om login/password. Deze voer ik in en dan ben ik binnen.
Wat voor authenticatin gebruikt de server nu?

Als ik binnen ben bij de server, kan ik deze dan rebooten met een telnet commando (op afstand dus)?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
waarom met telnet als je met terminal services kan werken? overigens zitten er in de resourcekit van 2000 wel tools (shutdown.exe)..daarmee kun je naast een shutdown ook een reboot geven (kan via telnet sessie alleen zie je dan niet de output...)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ok, cool cool. Terminal Services dus. Ga ik proberen. Ben een beetje een n00b op dit gebied. Kan het uberhaupt wel via telnet?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

Pogostokje

* twiet *

NTLM warde "0" is op Win2k dus WEL available en de server vraagt dan om login/password. Deze voer ik in en dan ben ik binnen.
Wat voor authenticatin gebruikt de server nu?
Niet te moeilijk gaan denken nu.
Als hij vraagt om username/password, welke authenticatie denk je dan dat hij gebruikt? :)
Als ik binnen ben bij de server, kan ik deze dan rebooten met een telnet commando (op afstand dus)?
Yup. Even een shutdown/reboot commando zoeken (resource kit, 3th party) en draaien maar.

Overigens is SSH natuurlijk veiliger: da's telnet maar dan encrypted. Dan gaat je password niet als plain text het internet over.
Beste oplossing is remote desktop (of terminal server) draaien ... dan neem je een hele inlogsessie over. Gaat redelijk snel, sneller dan bv. PC Duo of VNC die alleen het scherm overnemen. Nadeel is dat je een client moet installeren op de PC vanwaar je wilt werken.

Als je een totaal oplossing zoekt zonder terminal server en die ook nog eens werkt gewoon vanaf je internetbrowser, kijk dan eens naar RemotelyAnywhere (http://www.remotelyanywhere.com/). Dan heb je een heel uitgebreid monitoring en controle systeem, dat ook de desktop kan overnemen EN een SSH server in zich heeft. Het kan nog veel meer, waaronder scripting, FTP server, file transfers via de browser, enz... Ook rebooten trouwens. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm. Ik ben dus via telnet op de server, maar het lijkt erop dat alleen dos commando's gelden. Een specifiek reboot commando kan ik nergens vinden.

Heb geprobeerd Terminal Server te installeren. Eerst op de server (Win2k). Hiervoor zou je op het LAN icoontje moeten rechtermuisklikken en dan properties kiezen en dan de security tab opzoeken. Ik heb echter geen security tab en dus ook geen "show terminal window" optie.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dan 1. reboot via Win2k telnet 2. Terminal Server goed installeer.

Verwijderd

Terminal Server zat dacht ik bij Systeembeheer. Je kan twee soorten doen, Remote Desktop, en Terminal-inlogserver. Jij moet uiteraard de eerste hebben. Kijk anders bij de help van W2k.

/me heeft al een paar maanden niet meer met Win2000 AS gewerkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Errr. Dat hele Terminal Server zit alleen bij Win2k (advanced) server, toch? Hmm. Misschien een beetje misleidende topicstart. Ik draai dus de doodnormale Win2k.
Via telnet rebooten lukt me nog niet. De telnet commando's zijn heel beperkt. Als ik ? type krijg ik alleen de volgende: close, display, open, quit, set, status, unset en help.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18
resourcekit van 2000 en anders pstools ff downl van van www.sysinternals.com voor het shutdown progje

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Telnet commando's? Je bedoelt dat je de help van het telnet programma zelf opvraagt?
Met telnet kom je op een normale dos-prompt uit (maar gebruik in hemelsnaam geen telnet over het 'grote' internet, iemand kan je password oppikken en format c: doen voor jij door hebt dat er wat mis is). Met die dos-prompt kan jij gewoon elk commando opgeven wat je wil. Waaronder een reboot commando. Maar, en dat is je probleem, dat commando zit dus niet standaard bij windows. Ze gaan er niet vanuit dat je wil rebooten vanaf de commandline, dat is niet echt de gebruikelijke manier. Evengoed KAN het wel, maar download dan even een programma dat dat voor je regelt. Bedenk vervolgens wel dat je via telnet geen popups kan zien die windows op je afvuurt, met vragen als 'er is nog iemand ingelogd' of 'this program did not stop blablabla'. Echt ideaal is het dus niet. Windows sluit je niet af via een dosprompt. Maar goed, het KAN dus wel.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er helemaal uit. Ik heb PSshutdown.exe van sysinternals gedownload en guess what? Het werkt!
Telnet om veiligheidsredenen vanaf gezien. Dat Terminal gedoe zit dus niet bij mijn normale Win2k. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 01:16:
Dat Terminal gedoe zit dus niet bij mijn normale Win2k.
Jawel zit standaard in w2kserver, moet dit gewoon via control pannel, software , windows components installeren (administration mode). Via Terminal server manager naar de juiste netwerkkaart laten verwijzen (als je er meerder hebt) en klaar.
Via winxp tsclient kun je je server overnemen.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Jawel zit standaard in w2kserver
Draadje niet gelezen? :)
Hij heeft dus geen server versie.

Verwijderd

Met het progje remote admin kan je ook vanaf afstand rebooten, en ook met terminal services.

Verwijderd

[Draadje niet gelezen? :)
Euhh.. jawel,
Ik heb een netwerkje van een Win2k server en een xp client
Ik ben dus via telnet op de server.....Eerst op de server (Win2k).
En in de titel ook nog...
Hij heeft geen advanced server, die heb je voor ts ook niet nodig.

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
[Draadje niet gelezen?

--------------------------------------------------------------------------------

Euhh.. jawel,

quote:
Ik heb een netwerkje van een Win2k server en een xp client

quote:
Ik ben dus via telnet op de server.....Eerst op de server (Win2k).

En in de titel ook nog...

Hij heeft geen advanced server, die heb je voor ts ook niet nodig.

Quote van topicstarter :

Errr. Dat hele Terminal Server zit alleen bij Win2k (advanced) server, toch? Hmm. Misschien een beetje misleidende topicstart. Ik draai dus de doodnormale Win2k.

Dus hij heeft Windows 2000 professional, daarin zit geen terminal services.

Verwijderd

je zou ook ipv telnet ssh kunnen gebruiken... kijk bijv op www.vandyke.com (of google als je iets gratis zoekt)
Pagina: 1