Wie PS-ed dit leesbaar?

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb een aantal foto's van een achterkant van een paneeltje met daarop een Russische tekst.

Ik ben gevraagd of ik deze tekens wat leesbaarder kan maken in die zin dat ze op paier gezet kunnen worden om vervolgens vertaald te worden. Ik heb dus eigenlijk 2 serieuze oproepen aan creatief fotosoepend GOT: Wie krijgt deze tekst beter dan ik "naar voren"? En zijn er wellicht Tweakers die Russisch kunnen lezen?

Met een antwoord op de eerste vraag ben ik al heel erg blij overigens.

Ik ben zelf aan het klussen geweest en post de resultaten hieronder (met een link naar het origineel). Toch moet het denk ik beter kunnen. Alvast erg bedankt voor de moeite.

800x600 versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/02081120test.jpg

mijn resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/02081120.JPGtest2.jpg

het origineel

iets meer naar rechts na mijn poging:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/02081121test.jpg

origineel

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Koffiezuiper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 17:44
Hmm ik kan wel wat proberen. Alleen het probleem is ik ken geen russisch dus ik zal niet weten of het wel leesbaar is omdat ik het niet kan lezen...

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Da's niet erg. Als ik de tekens maar duidelijker krijg zodat ze overgenomen kunnen worden. Vertalen lukt dan later wel. Ik hoop dat je het lukt.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Hoewel het nix met webdesign te maken heeft denk ik dat t wel aardig is als we t naar W&G moven (als zijnde uitzondering...), daar zittne de mensen die bijna heel de dag met Photoshop werken, kans groter dat iemand je daar kan helpen.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Vraagje: Heb jij ooit van JPG compressie gehoord?

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Tom: bedankt voor het meedenken!

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Nietzman schreef op 14 augustus 2002 @ 20:56:
Vraagje: Heb jij ooit van JPG compressie gehoord?
Jawel, hoezo?

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Omdat je zonet 1.34 MB aan plaatjes hebt gepost

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 12:46
mijn poging (mbv histogram functies van PainShop Pro)

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~versaeve/test.jpg

jammer dat me scil image het niet meer doet, die had er nog wat meer logische operatoren op los kunnen laten

Verwijderd

Het probleem is dat het op hout is geschreven, dus die nerven en knoesten in dat hout kunnen net zo donker eruit komen op deze foto/scan als een letter...

Dat ligt er maar net aan vanuit welke hoek het gescand is. (zie bijv. die lange slinger daar rechts in het midden, dat is wel een uiteinde van een letter ((de g ofzo)), maar amper zichtbaar als je er niet op let)

Mja, ik ga iig iets proberen, contrast, levels, wat met grayscale, maar ik wil wel even melden dat dit HEEL moeilijk is, dus dat je nergens op moet rekenen...

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik weet dat het erg moeilijk is. Ik heb zelf ook lopen klooien en de gepostte foto's zijn mijn beste resultaten. Ik ben maar een beginner op editgebied en heb met IrfanView lopen pielen. Ik reken nergens op maar stel het wel zeer op prijs dat sommigen van jullie er tijd en moeite in steken! Het is voor mij dan ook best belangrijk dat er iets uit komt. Lukt het niet, dan heb ik en jullie in ieder geval jullie best gedaan.

Overigens is het extra moeilijk doordat het geschreven Russisch is en je dus geen woorden (of sommige letters) zult herkennen.

Verwijderd

pfff, ok, eroverheen gaan met een brush werkt daarom idd niet, omdat ik niet weet welke letters het zouden kunnen zijn...

Het probleem is ook dat je niet teveel contrast erin mag gooien, want dan 'hechten' gebieden zich aan elkaar (bijv als er een a staat, dat dan de streepjes daar dat gaatje in het midden 'dichtmaken' door te hoog contrast... snap je?)

Gewoon wat color burn oid kan dus niet, of met CTRL-L spelen...

Nou, ik heb nu een heel klein beetje, heel even naar grayscale gezet en met ctrl-l gekloot:

mja, check maar
(niet verkleind, maar iets kleiner maken, dan is het beter leesbaar... op 75 procent ofzo)
Dit was nog maar even 5 minuten wat kloten met de beste instellingen. Ben nu een color burn aan het doen, en dan even precies om de donkerste stukjes heen tekenen enzo...

>>

hier zit een groot probleem:
Afbeeldingslocatie: http://212.187.118.152/rusprobleem.jpg
Dat is nml al te klein geschreven op het hout zelf, waardoor de letters op het origineel ook al bijna onleesbaar zullen zijn. Dan moet je dus weten wat er staat wil je het goed kunnen laten zien :{

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik zie wat je bedoelt. Helaas maar bedankt in ieder geval. Misschien dat flarden van de text wel lukken, dus alleen de dicht op elkaar geschreven text niet.

Verwijderd

-Stef- schreef op 14 augustus 2002 @ 22:55:
Ik zie wat je bedoelt. Helaas maar bedankt in ieder geval. Misschien dat flarden van de text wel lukken, dus alleen de dicht op elkaar geschreven text niet.
idd, sommige stukken kan je best nog een heel stuk leesbaarder maken, maar iets dat al moeilijk te lezen is (ik heb er ervaring mee, ik heb nml een heel klein, en dus kriebelig en onleesbaar handschrift ;) :D ), maar iets dat al moeilijk te lezen is is ook moeilijk leesbaar te maken he ;)

/me gaat iig proberen
Heb ik weer wat te doen. En misschien dat er nog een russisch kennende photoshop guru langskomt die het WEL mooi leesbaar kan maken :)

Verwijderd

wat voor tekst is het eigenlijk? :)
enig idee waar het een beetje over gaat?

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 23:05:
wat voor tekst is het eigenlijk? :)
enig idee waar het een beetje over gaat?
Nee, wat ik weet is dat het achter op een 300 jaar oud icoon staat. Wie en wanneer het geschreven is weet ik en degene van wie die is niet. Om het helemaal bizar te maken kan ik zo ook wel een pic posten van vreemde krassen achterop die kennelijk iets aanduiden. Die zijn overigens "beter" te lezen.

Voila!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/02081133test.jpg

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nietz> mja, lekker belangrijk, liever iets van hogere kwaliteit :)

Ikzelf heb het trouwens ook al geprobeerd, maar mij lukte het niet echt om er iets van te maken.. beetje hetzelfde als Type zegt, het ding zelf is al onduidelijk en duidelijker dan jouw eigen voorbeeld krijg ik t ook niet :| . Maarja, misschien een uitdaging voor diegene die denkt t beter te kunnen...

Denk eigenlijk dat je nog t beste kunt lezen wat er staat door zelf flink in te zoomen en teken voor teken te kijken wat voor letter t kan zijn ofzo..

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 17:49

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

kun je niet beter naar iets gaan als Tussen kunst en kitsch of was je daar al geweest?

"Luie mensen worden ook moe!"

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Tom schreef op 14 augustus 2002 @ 23:15:
Nietz> mja, lekker belangrijk, liever iets van hogere kwaliteit :)

Ikzelf heb het trouwens ook al geprobeerd, maar mij lukte het niet echt om er iets van te maken.. beetje hetzelfde als Type zegt, het ding zelf is al onduidelijk en duidelijker dan jouw eigen voorbeeld krijg ik t ook niet :| . Maarja, misschien een uitdaging voor diegene die denkt t beter te kunnen...

Denk eigenlijk dat je nog t beste kunt lezen wat er staat door zelf flink in te zoomen en teken voor teken te kijken wat voor letter t kan zijn ofzo..
Ja misschien wel. Omdat ik ook een newbie op dit soort dingen ben dacht ik dat er misschien een filter oid voor was maar ik denk nu dat het niet beter kan. Nou ja, hoop doet leven! En een uitdaging voor de echte soeper is het wel. :)

Verwijderd

Nou, ik ben er nog even mee bezig geweest, maar het is zo kriebelig klein geschreven, dat het echt onmogelijk wordt...

Als je me een betere scan geeft, met perfecte belichting enzo, dan ZOU het nog kunnen (ik weet niet hoe het ding er irl uitziet) maar ik gok dat het niets wordt joh, sorry...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Je 1e plaatje is denk ik niet compleet. Niet dat ik russisch ken, maar het is denk ik wel van belang dat je de hele text kan zien... (ik doe mijn best met mijn kennis van het grieks)

Edit: overtekenen en een professor Rusisch opzoeken lijkt me de beste optie...

Intentionally left blank

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/crap/russian1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/crap/russian2.jpg

That's all for now. Ik krijg die letters linksonder gewoon maar niet leesbaar... het zijn 2 OO's of een doorgekrabbeld iets.. :?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Vind jij dit wel goed leesbaar dan?

NOFI tegen jou, maar ik kan er nog steeds geen wijs uit, en Russische letters verschillen toch niet altijd zoveel van die van ons.

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 05:53:
Vind jij dit wel goed leesbaar dan?

NOFI tegen jou, maar ik kan er nog steeds geen wijs uit, en Russische letters verschillen toch niet altijd zoveel van die van ons.
Nou en of dat er verschil zit tussen de letters die wij gebruiken en die de russen gebruiken. Ik zal hier ff een linkje geven. Scroll maar even naar beneden en zie dat de letters praktisch tekeningen op zich zijn. (Het verwijst slechts naar het soort letters en heeft voor de rest niets van doen met het topic. Red.)

Russische letters zien er dus zo uit

Specs

Verwijderd

MuErTo ChAvEz schreef op 15 augustus 2002 @ 06:07:
[...]

Nou en of dat er verschil zit tussen de letters die wij gebruiken en die de russen gebruiken. Ik zal hier ff een linkje geven. Scroll maar even naar beneden en zie dat de letters praktisch tekeningen op zich zijn. (Het verwijst slechts naar het soort letters en heeft voor de rest niets van doen met het topic. Red.)

Russische letters zien er dus zo uit
op een paar letters na zie ik gewoon een u en een e en derg staan, weliswaar met iets als een dakje erop ofzo, maar er zijn serieus maar 6 letters die er anders uitzien ofzo

De letters betekenen wel wat anders, ook al zien ze er hetzelfde uit, maar het uiterlijk verandert niet hoor :)

en ik ken het russisch alfabet wel een beetje, ik heb een jaar lang met een Poolse in huis gewoond, die ook Russisch sprak :)

• -Stef-
  • Nu online

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
De moeilijkheid zit het ook in het feit dat het geschreven Russisch is. Dat is nauwelijks herkenbaar itt het schrift Russisch zoals op de voorkant van het paneel staat. Is afgeleid van het Grieks.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/02081152text.jpg

Pagina: 1