[MySQL & PHP] Veel te veel query's

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drGoeroe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
Oke, mijn probleem is het volgende. Ik maak op een vernieuwde versie van 1 van mijn sites gebruik van de header van Vbulletin (site is gekoppeld aan vBB).

In de header van vBB worden er sowieso al 11 query's uitgevoerd.

En op mijn site index moet ik maarliefst 16 query's uitvoeren wat het totaal brengt op maarliefst 37 query's voor de index.

Nou, je begrijpt wel dat dit erg traag kan worden met zoveel query's. Hoe kan ik dit in vredesnaam optimaliseren?

Of in ieder geval zorgen dat sommige query's niet zo vaak worden uitgevoerd e.d..

Die query's zijn in ieder geval allemaal nodig (laatste reacties, laatste dit, laatste dat, index nieuws etc.)

Wat raden jullie me aan?

[edit]
Het zijn er dus 26 op de index, rekenfoutje :P

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Spooksel

Spooksel!

1. 11+16=27
2. Wat kunnen we verder aanraden als je toch zegt dat alles nodig is?
Maybe kun je querys combineren?

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

Veranderd alles zo snel, dat je elke pageview opnieuw alle reakties e.d. moet opvragen ? Je zou dit op e.o.a. manier kunnen gaan cachen. (dat ie het elke 5 minuten refreshed ofzo)

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• drGoeroe
Spooksel schreef op 14 augustus 2002 @ 19:37:
1. 11+16=27
2. Wat kunnen we verder aanraden als je toch zegt dat alles nodig is?
Maybe kun je querys combineren?
Nee, allemaal al gedaan. Maar het wordt gewoon veel te traag met zoveel query's, en mijn vraag was eigenlijk of daar wat aan te doen valt.

• drGoeroe
Skinny schreef op 14 augustus 2002 @ 19:38:
Veranderd alles zo snel, dat je elke pageview opnieuw alle reakties e.d. moet opvragen ? Je zou dit op e.o.a. manier kunnen gaan cachen. (dat ie het elke 5 minuten refreshed ofzo)
Nou, bij het nieuws op de index dus, dat kan wel om het uur eigenlijk, wekelijks komt daar iets nieuws.

Maar de laatste forum reacties moet wel per view vernieuwd worden ja.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 10:57

Erikie

www.erikie.nl

geen ervaring met vBulletin, maar kun je niet verder optimaliseren en/of lekker (left)joinen?! en wtf, waarom scrip je zelf geen bb?! 's nog leuk en leerzaam ook.

traktor scratch!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

[pseudo code]
als "gecached bestand" = ouder dan een uur
{
maak nieuw bestand op basis van db-gegevens
} else {
print het gecached bestand
}

[/pseudo code]

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Spooksel

Spooksel!

CrAzY_R schreef op 14 augustus 2002 @ 19:38:
[...]

Nee, allemaal al gedaan. Maar het wordt gewoon veel te traag met zoveel query's, en mijn vraag was eigenlijk of daar wat aan te doen valt.
Hoe traag heb je het hier eigenlijk over? Ik bedoel, hier op GoT/T.net worden ook de nodige querys uitvoerd en ik moet zeggen... ik vind het niet traag!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• drGoeroe
Erikie schreef op 14 augustus 2002 @ 19:41:
geen ervaring met vBulletin, maar kun je niet verder optimaliseren en/of lekker (left)joinen?! en wtf, waarom scrip je zelf geen bb?! 's nog leuk en leerzaam ook.
Zelf een vBB look-a-like scripten kost ongelooflijk veel tijd en werk, daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.

• drGoeroe
Spooksel schreef op 14 augustus 2002 @ 19:42:
[...]

Hoe traag heb je het hier eigenlijk over? Ik bedoel, hier op GoT/T.net worden ook de nodige querys uitvoerd en ik moet zeggen... ik vind het niet traag!
Weet geen exacte tijden hoelang het duurt, maar af en toe is het gewoonweg erg traag. En dat cachen, is dat misschien een optie, en waar vind ik daar meer info over?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Die gegevens cachen (vaak hoeft zo'n pagina niet 100% up to date te zijn, maar is het ook prima als ie gemiddeld een 10 minuutjes achterloopt oid). Verder zou je kunnen proberen om het aantal queries te verminderen door zoveel mogelijk gegevens in één keer op te vragen.

Rustacean

• drGoeroe
Manuzhai schreef op 14 augustus 2002 @ 19:46:
Die gegevens cachen (vaak hoeft zo'n pagina niet 100% up to date te zijn, maar is het ook prima als ie gemiddeld een 10 minuutjes achterloopt oid). Verder zou je kunnen proberen om het aantal queries te verminderen door zoveel mogelijk gegevens in één keer op te vragen.
Dat cachen, waar vind ik daar meer info over, weet je dat?

• djc

djc

CrAzY_R schreef op 14 augustus 2002 @ 19:43:Weet geen exacte tijden hoelang het duurt, maar af en toe is het gewoonweg erg traag. En dat cachen, is dat misschien een optie, en waar vind ik daar meer info over?
Smallzine had er in de laatste editie een stukje over staan.

Rustacean

• djc

djc

Spooksel schreef op 14 augustus 2002 @ 19:42:Hoe traag heb je het hier eigenlijk over? Ik bedoel, hier op GoT/T.net worden ook de nodige querys uitvoerd en ik moet zeggen... ik vind het niet traag!
Misschien zijn de servers van GoT ook wel iets sneller dan de servers waar veel anderen mee moeten werken. :P

Rustacean

• drGoeroe
Manuzhai schreef op 14 augustus 2002 @ 19:49:
[...]
Misschien zijn de servers van GoT ook wel iets sneller dan de servers waar veel anderen mee moeten werken. :P
Ja, het gaat trouwens ook om een eigen server, dus als daar iets op aangepast kan/moet worden om de laadtijd die hoger wordt door de query's te verbeteren is dat ook mogelijk, eventueel dan he ;)

Verwijderd

Of voor de wat n00b-erige tweakert:
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=67
Pagina: 1