Toon posts:

Chieftec kast = tornado

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik dus een nieuwe computer aangeschaft met deze chieftec kast: Hi-Fi Black WA-01BD

Er zit een MSI mobo in voor de AMD Athlon XP 1800+ daar zit natuurlijk een fan op. En omdat ik een 7200 rpm harddisk heb heb ik op de speciaal voor gemaake plaats (zie pic. 14 op de site) een fan gezet om zo de harddisk te koelen.
Verder heeft de voeding van chieftec zelf een fan.
De overige plaatsen waar een fan geplaats kan worden heb ik vrij gelaten.

Nu is het zo dat het echt een hoop lawaai maakt, en dat kan ik zeggen omdat mijn andere computers niet zoveel lawaai maken.

Nu is het zo dat de plaatsen waar een fan geplaats kan worden vrij zijn en er dus een groot gat is. Misschien als deze gedicht worden dat het lawaai enigzins verminderd is? Hoe vul je de gaten?

Nu weet ik niet precies welke coolers er op zitten, maar ga er van uit dat het gewoon standaard is.

Wat zijn jullie gedachtes/ideeen om deze kast stiller te krijgen? Deze kasten zijn erg populair dus zal iemand wel een oplossing hebben.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eerst uitzoeken welke fan zoveel geluid maakt, die vervangen?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

mijn chieftec hoor ik zo goed als niet, maarja der zit ook een andere voeding in en silent fans :P

Maar ik denk dat je CPU fan zo'n beetje hetgene is wat herrie maakt, zo'n Chieftec voeding zou stil moeten zijn

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Whoa, in de mijne Chieftec Big Tower zitten (incl. die op de hardware) 11 fans.... kwestie van een Rheobus om de fans apart te regelen en de kast bekleden. Wordt dan ietjes stiller maar geluid blijft het maken.

[ Voor 0% gewijzigd door Guardian Angel op 14-08-2002 18:32 . Reden: aantal fans gecorrigeerd van 9 naar 11, ik mag niet jokken ]

ARME AOW’er

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Chieftec kast hier, enige geluid wat er uit komt zijn m'n hd's en ik ben een zeikerd wat betreft geluid ;)

Met deze kasten is een prima stille pc te maken, ik heb een zalman voeding, 4 enermax casefans @ laagste stand (1000 rpm ofzo), een zalman koeler en nog wat andere fannetjes vervangen met zalman heatsinks. Stilte dus :)

Verwijderd

Topicstarter
als ik me goed concentreer op het geluid van waar deze vandaan komen. Kom ik tot de conclusie dat de fan in de voeding echt stil is(!). De cooler op de XP 1800+ maakt het meeste lawaai. Deze draait ook het snelst. De extra fan die ik er bij gezet heb draait langzamer maar als ik deze uitschakel scheelt het wel wat.

Ik lees dat jullie me aanraden om de fans te vervangen, ik heb persoonlijk niet veel verstand van de fans. Ik weet namelijk de verschillen niet.
Zouden jullie er dan nog juist een enkele voorbeelden geven van goeie fans?
De fan op de XP 1800+ is kleiner dan de fan die ik er later bij heb gedaan.

Maar zou nadat ik de fans heb verwisseld door betere het lawaai minder zijn?
Ik heb zelf namelijk het idee dat het geluid ook gedempt kan worden als de gaten er niet waren. Misschien dat je daar soort van blokjes kan kopen?
Want aan de achterkant zitten twee grote gaten. Vooraan twee waarvan ik 1 dus gesloten heb met 1 fan.

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
je moet proberen grote fans te gebruiken (80mm - 120mm) die weinig toeren per minuut draaien. Zo krijg je automatisch een stiller systeem en heb je toch nog voldoende koeling.

Verwijderd

Topicstarter
WimB schreef op 14 augustus 2002 @ 18:51:
je moet proberen grote fans te gebruiken (80mm - 120mm) die weinig toeren per minuut draaien. Zo krijg je automatisch een stiller systeem en heb je toch nog voldoende koeling.
Ik ga dus de fans vervangen, alleen 80mm - 120mm past niet op de Atlhlon. daar moet ik een fan voor hebben die op een socket A past. Welke raden jullie me daar voor aan?

En de normale fan die de HD moet koelen is dacht ik wel een 80mm - 120mm, welke raden julle me daarvoor aan? En is die ook echt nodig?

• WimB
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:24:
[...]

Ik ga dus de fans vervangen, alleen 80mm - 120mm past niet op de Atlhlon. daar moet ik een fan voor hebben die op een socket A past. Welke raden jullie me daar voor aan?

En de normale fan die de HD moet koelen is dacht ik wel een 80mm - 120mm, welke raden julle me daarvoor aan? En is die ook echt nodig?
80 mm fans passen wel op een Socket A, je moet gewoon een grotere heatsink kopen, zoals bvb de Alpha PAL8045, zie: http://www.micforg.co.jp/en/c_pal8045e.html

• WimB
En nee, een harddisk-cooler is normaalgezien niet echt nodig...

Verwijderd

Topicstarter
nog meer suggesties voor andere soort coolers?

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 21:00

HENNEP

Just Someone

hou je er ook rekening mee dat je een grote kast hebt die eigenlijk nog aardig hol is van binnen(weinig onderdelen). Hierdoor gaat je kast werken als een soort speakerkast, deze gaat het geluid resoneren door de kast heen, en het wordt daardoor ook weer versterkt.

En als je echt stilte wilt hebben, dan kun je ook wel isolatie materiaal halen, en je kast van binnen in bekleden.

Ik heb zelf de Midi Black tower van Antec(original :D) en deze maakt een aardig geluidje, maar ik ben er zelf aan gewent, ach ja 6x 80mm en 1x 92mm en 1x60mm en 1x40mm in je kast kan ook wel een aardig geluidsniveau maken.

Succes, en kijk anders of je andere fans kan regelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
HENNEP schreef op 14 augustus 2002 @ 20:13:
hou je er ook rekening mee dat je een grote kast hebt die eigenlijk nog aardig hol is van binnen(weinig onderdelen). Hierdoor gaat je kast werken als een soort speakerkast, deze gaat het geluid resoneren door de kast heen, en het wordt daardoor ook weer versterkt.

En als je echt stilte wilt hebben, dan kun je ook wel isolatie materiaal halen, en je kast van binnen in bekleden.

Ik heb zelf de Midi Black tower van Antec(original :D) en deze maakt een aardig geluidje, maar ik ben er zelf aan gewent, ach ja 6x 80mm en 1x 92mm en 1x60mm en 1x40mm in je kast kan ook wel een aardig geluidsniveau maken.

Succes, en kijk anders of je andere fans kan regelen ;)
Daar dacht ik zelf ook al aan, maar ik weet bijna zeker dat het geluid naar buiten gaat door de holtes die bestemd zijn voor fans die er bij geplaats moeten worden. Alleen er is waarschijnelijk geen manier om deze met iets te sluiten.

Maar ik ga in iedergeval stillere fans kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de: Zalman 6000 HQ AMD XP cooler iets? of zijn er nog stillere?

Verwijderd

Mijn situatie:
Chieftec Midi Tower
Zalman 6000CU op silence stand
Chieftec 360 low noise voeding op silence stand
en 2 7200 RPM HD's

Wat ik momenteel gewoon hoor is de hoge piep welke alle 7200rpm HD's maken, en de voeding welke al extreem stil is. Ondanks dit fungeert de kast als een soort klankast, en ga ik dus nog bij freezinhardware van die Chieftec matten bestellen van 50 euro.

Dan wordt het echt stil...

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
die zalman 6000cu rulet als je niet al te asociaal veel geld kwijt wil zijn voor bv een silverado.. ze zijn ook best wel stil...

Persoonlijk vermoed ik ook dat je processorkoeler is, daar wordt meestal namelijk standaard zo'n een of andere herriekoeler bij geleverd

PS. die zalman trekt je xp 1800+ wel, hij krijgt ook de 2000+ nog goed gekoeld, vooral in de snellere stand (is nog niet echt luidruchtig)

[ Voor 0% gewijzigd door [TazZ] op 14-08-2002 22:04 . Reden: PSje toevoegen ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1