Toon posts:

newbie Q tar.gz en zo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou lees ik ook hier in de faq: zoek t maar lekker uit, of eigenlijk iets wat daar op neer komt, en nog heel eventjes en ik ben uit frustratie genoodzaakt om terug te gaan naar windows
Wat is het geval?
Nou ik heb begrepen dat tar, gz, tar.gz etc vergelijkbar is met rar en zip onder windows, en net als het nu bijna antieke arj werkt het met parameters, maar welke?
ok, met man tar krijg ik wel een hele lijst maar eerlijk gezegd weet ik van 99% nog niet wat het inhoudt.
Uit een handlijdinkje (doelbewuste ij) kwam ik op tar zxvf filename wat op zich wel iets uit pakt, maar dan werken de volgende stappen : configure en install weer niet
Vreemd genoeg wordt dit overal vanzelf sprekend geacht om te kennen, maar nergens staat eventjes handig welke parameters eigenlijk altijd werken, en of je nu gzip, gunzip, tar, zcat of de kat van de buurvrouw moet gebruiken.
Kan iemand mij hier een link voor geven, dan wel een antwoord ?
(btw search gebruiken lukt niet op t moment, ik krijg zelfs op search linux 0 in het lijstje :()

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 22:25
tar -zxvf naam.tar.gz
./configure
make
make install
vi readme

oja midknight commander is wel een handig progje om files mee te lezen aanpassen verplaatsten enz

http://www.linux-nl.cx

Specs

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

venomous schreef op 14 augustus 2002 @ 17:56:
tar -zxvf naam.tar.gz
./configure
make
make install
vi readme

oja midknight commander is wel een handig progje om files mee te lezen aanpassen verplaatsten enz

http://www.linux-nl.cx
Midnight Commander. Zonder K. En tar zxvf, zonder minntetje ;)

Verwijderd

Heb je geen GUI? Op de command kan het idd met tar zxvf ... . In de Readme en Install file (eigenlijk bij ieder prog meegeleverd) staat dat meestal ook, en sowieso de volgende stappen, over het algemeen ./configure, make, make install. Succes!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hij zou het idd. ook met guiTAR kunnen doen of zo, maar het is toch wel nuttig als hij eerst de manpages zou lezen en deze zou proberen te begrijpen. Da's linux: lezen, lezen, lezen, lezen, lezen, lezen, lezen en nog eens lezen!

Verwijderd

Topicstarter
thnx.. die heb ik ook net werkend... alleen heb ik nu al bij 4 verschillende tar.gz files dat er een hele serie missing tussen staat als ik ./configure intik waarna make nix kan vinden.. dit is me nu al gebeurd bij avi-xmms.1.2.3.tar gtk-gnutella-0.90.tar.gz en zo nog een paar..
en voor een .gz file werkt dit niet.
als ik gewoon zcat filename.gz intik krijg ik zo'n 100 paginas scrollend over mijn scherm, wat nou ook niet echt iets doet voor zover ik kan zien

Verwijderd

Topicstarter
ik zal dat guiTAR eens opzoeken.. zou t wel makkelijk vinden ja, helaas zit dat er geloof ik niet standaard op bij rh7.2
afgezien van de uitpak dingetjes moet ik trouwens zeggen dat het wel erg lekker werkt, en wat mij erg opvalt is dat de geluidskwaliteit van mijn sblive er met zo'n 300% op vooruit gegaan is tov in xp qua mp3's afspelen
vraag me ook af waarom, maar klaag absoluut niet :D

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 18:02:
thnx.. die heb ik ook net werkend... alleen heb ik nu al bij 4 verschillende tar.gz files dat er een hele serie missing tussen staat als ik ./configure intik waarna make nix kan vinden.. dit is me nu al gebeurd bij avi-xmms.1.2.3.tar gtk-gnutella-0.90.tar.gz en zo nog een paar..
en voor een .gz file werkt dit niet.
als ik gewoon zcat filename.gz intik krijg ik zo'n 100 paginas scrollend over mijn scherm, wat nou ook niet echt iets doet voor zover ik kan zien
heb je wel gcc & meer van dat dev. spul ??

ps. als je iets mist kwa lib enzo, dan stopt ./configure en maakt het geen make bestand.
dus het commando make wil daan niet werke ;)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als er tijdens het configure-proces 100 keer "missing" staat, heeft dat niet met de inhoud van de tarball te maken. Dat "missing" slaat op dependencies, die het configure script niet kan vinden. Wanneer je bijvoorbeeld avi-xmms wilt compileren (ik noem maar wat), kan het noodzakelijk zijn om de source en / of de binaries van X, gcc en xmms op je systeem te hebben. Als die niet bestaan, geeft configure "missing" en kun je niet compileren.

Het commando cat stuurt de inhoud van een file naar stdout. Meestal je scherm. Niet echt geschikt voor dit doeleinde. Wellicht is het een idee om een stapel howto's van eerdergenoemde site www.linux-nl.cx te lezen, een distro als SuSE te halen en het boek te lezen of jezelf (toch) door alle manpages te worstelen.

Je vragen stralen namelijk een behoorlijk hoog n00b gehalte uit. Dat geeft in principe niets, maar we verwachten hier op GoT van jullie (n00bs) dat jullie je zelf ook 100% inzetten om iets van linux te leren. Zelfstandig. De werking van een programma als tar is nou niet direct van een zodanige moeilijkheidsmagnitude dat je absoluut hulp van mensen hier nodig hebt.

Succes gewenst, maar: lezen en niet direct posten. :)

• Peveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06-2024
Wzzrd ik heb je bericht gelezen van je grundig 5100 dvd speler dat het geluid wegvalt dat heb ik ook wat heb je er aan gedaan?

Heb je msn ofzo dan kunnen we ff praten want dat het geluid weg valt is erg kut.

Mijn email adres is: honda_rijder@hotmail.com

Sorry voor de offtopic maar ik kon je email adres niet vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
is het trouwens ook mogelijk dat er gewoon dingen niet kloppen?
ik krijg namelijk bij elke poging tot ./configure
een lijstje wat elke keer t zelfde is:
checking wheter make sets ${make}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Verwijderd

Topicstarter
Ok meerdere reacties terwijl ik type :)
erg bedankt alvast, ook wzzrd al kan ik me best voorstellen dat dit soort n00b vragen irritant zijn, volgens mij zit je wel in 1 keer goed...
ik heb rh7.2 zoveel mogelijk zonder extra dingen geinstalleerd en waarschijnlijk daarmee een boel binaries niet mee genomen.
op naar installatie poging 2 en met een beetje mazzel hoor je van mij erg weinig meer voorlopig, ik duik richting de boeken en cd's
thnx

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Garchiver is ook een grafisch prog dat .tar.gz's .zip's enz snapt.

Damusic2me: je hebt geen compiler geinstalleerd. Installeer "gcc".

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 18:17:
is het trouwens ook mogelijk dat er gewoon dingen niet kloppen?
ik krijg namelijk bij elke poging tot ./configure
een lijstje wat elke keer t zelfde is:
checking wheter make sets ${make}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
Volgens mij ben je in de verkeerde dir bezig, kan dat zijn?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Geen gcc, geen make, geen automake, geen autoconf etc.
Als wilt compileren heb je de dev extra's nodig :)

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja installeer gewoon die dev zut, en ga zoeken op google.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mjah, even samenvatten:
- je mist dingen - deze zijn niet geïnstalleerd. Als je zelf wilt compileren zijn daar in ieder geval een compiler en een stel libraries voor nodig. Deze compiler is 'gcc', je moet dus een RPM installeren (van je installatie-CD of van internet, zie www.rpmfind.net) van GCC. Welke libraries je nodig hebt hangt volledig af van het programma dat je gaat compileren, maar over het algemeen wordt dat vrij duidelijk aangegeven door configure. Wat je naast de libraries vaak nog moet hebben is een stel extra programma's. Dit omvat dingen als 'make' (dat heb je waarschijnlijk al), automake (moet je nog installeren) en autoconf (idem). Als je deze laatste twee tools en gcc installeert dan zul je al een heel eind verder komen. Let erop dat je die tools niet hoeft te compileren: er zijn nette packages van beschikbaar.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen erg bedankt, ik heb alles nu gewoon een stuk vollediger geinstalleerd, en nu kom ik niet echt een probleem meer tegen, ja uiteraartd nog een behoorlijk aantal ' wat the #$% is this? ' maar goed dat zoek ik zelf wel lekker uit.
thnx nog maals
b.t.w. heb nu maar voor kde gekozen en die heeft wel een grafische tar variant :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 18:51:
[...]

Volgens mij ben je in de verkeerde dir bezig, kan dat zijn?
Als hij in de verkeerde dir. bezig zou zijn, zou hij geen output krijgen omdat daar dan geen configure script staat...
Pagina: 1