[LAN]hoe topologie het beste

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ok here's the strory:

we hebben 7 sept dus een kleine (50-70 man) lan in Steenwijkerwold

de afgelopen lan hadden we zware problemen met het netwerk, met name onze grote FTP server

ik heb zelf even mijn paint skills aangewent om wat tekeningentjes te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~basiep/plattegrond.jpg
de platte grond van het gebouw.

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~basiep/uitlegoud.jpg
dit was het oude netwerk. We hadden hier alle servers (ftp met 2 nics, en 2 game servers die in dat vierkantje staan in dezelfde switch. wanneeer je vanuit de achterste switch (4) iets wilden dl'en haalde je een snelheid van +/- 50kB/s

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~basiep/uitleg.jpg
ik dacht er aan om de volgende lan dit netwerk te bouwen, maar weet niet of het werkt. Het zijn simple switches van verschillende merken.
Het is de bedoeling om
• de servers op te splitsen over de switches
• te zorgen dat niet alle data over 1 lijntje hoeft. Zorgen dus dat waneer je van de voorste switch (2) iets wil hebben vanaf de achterste switch (4) je een kortere route kan nemen OF wanneer dit een minder belaste route is. de langere.
Zo kan je dan zorgen dat er minder last van dichtslippende kabeltjes is.
(d8 ik)

anyway: mijn vraag was nu: KAN dit
of hebben jullie andere id'en? moet het netwerk anders?
een uitgebreide ster topologie heb ik ook aan gedacht, maar wanneer je dan alle servers + switches op de main switch hangt heeft deze het volgens mij iets te druk.
klopt dat?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

volgens mij kan dit niet op deze manier, zo heb je volgens mij routers nodig ipv switches

Verwijderd

zo maar zonder meer in een 'kringetje' zetten gaat niet goed. voor het idee:
te zorgen dat niet alle data over 1 lijntje hoeft. Zorgen dus dat waneer je van de voorste switch (2) iets wil hebben vanaf de achterste switch (4) je een kortere route kan nemen OF wanneer dit een minder belaste route is. de langere.
Zo kan je dan zorgen dat er minder last van dichtslippende kabeltjes is.
(d8 ik)
praat je over routers. dit gaat niet met switches. zeker niet met simpele (no name? b-merk?) dingen.

Wat ik je aan kan raden is te kijken naar gigabit spul, dus dat je de switches onderling met gigabit, of misschien met trunks (gebundelde 100mbit lijntjes) kan verbinden.

Ook denk ik dat je gewoon een beetje de 'standaard' netwerktopologie aan meot houden.
dus: 1 hoofdswitch (de beste/snelste etc) waar je dus weer subswitches voor je clients op zet, en je servers aan hangt. en dan aan de subswitches weer je clients.

succes

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2002 17:34 . Reden: typos ]

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
tja dus toch een ster netwerk... anyway: ik ga het zo wel proberen dan

nog een vraagje:
die ftp server krijgt nu 3 nic's en die kunnen dan zeker wel alle drie in dezelfde switch? (main switch)

hoe zorg ik dan dat je de ftp met 1 ip kan bereiken?
dus niet via 3 verschillende IP's?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BasieP schreef op 14 augustus 2002 @ 17:40:
tja dus toch een ster netwerk... anyway: ik ga het zo wel proberen dan

nog een vraagje:
die ftp server krijgt nu 3 nic's en die kunnen dan zeker wel alle drie in dezelfde switch? (main switch)

hoe zorg ik dan dat je de ftp met 1 ip kan bereiken?
dus niet via 3 verschillende IP's?
NIC's Bundelen

een soortgelijke vraag, dan moeten je switches het ook ondersteunen (maw zeer dure switches)
Wat wel kan is dat je die 3 nics wel een ander ip geeft en aan 1/3 van de mensen het ene ip geeft etc (je hoeft dan niet alle nic's in 1 switch te doen op die manier)

Verwijderd

dan heb je een switch nodig die trunking, bonding of dat soort spul ondersteund, anders kan je het shaken.

mail me anders even; misschien kan ik wel met wat spul langskomen (geschikte hoofdswitch...incl trunking). decrypt [at] planet.nl (hmm, ik kan m'n mail pas morgenavond lezen...mocht je me wat gestuurd hebben)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2002 19:13 . Reden: mailshit ]

Verwijderd

ja, wat voor switches hebben we het eigenlijk over ? je hangt veel te veel switches aan elkaar vast, dan ga je ook vage dingen zien, het mooiste is natuurlijk layer 3 switches, kun je wat vlannetjes definieren hou je ook gelijk je broadcast niveau zo laag mogenlijk binnen de broadcast domains.

Verwijderd

je kan het beste gewoon een groote backbone hebben met gigabit aansluitingen naar de switches.. dan de servers direct op de backbone en je hebt een retesnel netwerk

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

mischien iets om rekekning mee te houden. Switches geven eerst een broadcast omdat ze niet weten waar een bepaalde mac is. Als je lussen gaat maken kan het gebeuren (lees: gaat het gebeuren) dat het hele netwerk vastloopt omdat de switches steeds die broadcaten aan het verwerken zijn. Nu zijn hier oplossingen voor om dit tegen te gaan maar met unmanageble switches kan je dat zoizo vergeten.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

spanning tree is leuk, maar ospf is natuurlijk technisch veel mooier.
reddog33hummer schreef op 15 augustus 2002 @ 01:58:
mischien iets om rekekning mee te houden. Switches geven eerst een broadcast omdat ze niet weten waar een bepaalde mac is. Als je lussen gaat maken kan het gebeuren (lees: gaat het gebeuren) dat het hele netwerk vastloopt omdat de switches steeds die broadcaten aan het verwerken zijn. Nu zijn hier oplossingen voor om dit tegen te gaan maar met unmanageble switches kan je dat zoizo vergeten.

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

MASH_MAN heeft een goed punt. Wat voor switches ga je gebruiken?
We kunnen wel beginnen over OSPF en Spanningtree en weet ik wel niet wat allemaal.

ik denk dat het wel handig is om te weten waar het mee moet gaan werken :P
voordat er advies gegeven word waar niemand wat aan heeft omdat het toch niet uitvoerbaar is.

• kleintje77
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05-2024
Er wordt gebruik gemaakt van Edimax ES-3116P en nog een switch van een ander merk met ongeveer dezelfde specs

Server , My Homepage

• TrailBlazer
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 20:50:
ja, wat voor switches hebben we het eigenlijk over ? je hangt veel te veel switches aan elkaar vast, dan ga je ook vage dingen zien, het mooiste is natuurlijk layer 3 switches, kun je wat vlannetjes definieren hou je ook gelijk je broadcast niveau zo laag mogenlijk binnen de broadcast domains.
Layer 3 switches hebben niks te maken met VLAN's elke simpele cisco catalyst kan dat. In een kringetje plaatsen gaat niet. Dat kan enkel met routers die Spanning tree ondersteunen. En die gebruiken dan alleen het andere pas als het andere pad down is

OSPF en spanning tree zijn twee heel veschillende dingen. OSPF is voor IP en Spanning tree is voor switches om loops te ontdekken en die te verbreken

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

TrailBlazer schreef op 15 augustus 2002 @ 10:32:
[...]

Layer 3 switches hebben niks te maken met VLAN's elke simpele cisco catalyst kan dat. In een kringetje plaatsen gaat niet. Dat kan enkel met routers die Spanning tree ondersteunen. En die gebruiken dan alleen het andere pas als het andere pad down is

OSPF en spanning tree zijn twee heel veschillende dingen. OSPF is voor IP en Spanning tree is voor switches om loops te ontdekken en die te verbreken

Het vette klopt niet :)
Maar dat klopt ook niet met je 2de stuk van je uitleg ?

Je kan switches die spanning tree ondersteunen gewoon in een cirkel plaatsten zonder problemen.
Een paar poorten komen dan in blocking te staan ipv forwarding.
Zo kan je reduntantie verkrijgen door een ring te maken en die dubbel aan te sluiten op een ander segment.
Dan mag gelijk welke switch uitvallen en zal (na herstelling spanning tree) alles blijven werken.
Als je hierarchïsch werkt dan zal het stuk achter de switch die uitvalt, afgescheiden worden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

klopt, echter die kunnen wel routeren tussen vlans en dat lijkt mij wel handig.over het kringetje heeft predator al iets geschreven, en kan dus wel met stp capable switches.

tweede remark klopt, echter met ospf kun je de bandbreedte van beide paden gebruiken en is dus technisch te prefereren. Financiel is echter weer een heel andere zaak.

so what's the point ?

Aanvullend op het verhaal van predator zal 1 switch in de ring een poort in blocking zetten, dit is de poort die de hoogst opgetelde path cost heeft vanaf de root gezien. De pathcost is definieerbaar en dus statisch, dit proces kan afhankelijk van de grote van het netwerk toch wel 30s in beslag nemen, en dus verliezen meestal zo goed als alle connecies hun sessie bij een link failure.
TrailBlazer schreef op 15 augustus 2002 @ 10:32:
[...]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik zou een hoofdswitch pakken als dat kan.
Maar zowiezo zou ik wat 3com 3300's huren, die kunnen trunken (moet je even kijken naar het precieze model, maar ik d8 dat alle 3300's dat kunnen).
En dan 2 of 400 mbit trunks maken.
Huren voor een weekend moet te betalen zijn.

http://www.pronetworks.nl/ verhuurd netwerk spul voor LANparty's.

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
kun je het netwerk niet vermazen.
dan haal je het maximale uit je netwerk.
kost wel veel bekabeling maar dan heb je ook wat. :)

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

oke ik ben vandaag in een hulpzame bui dus ik ben het even voor je gaan uitzoeken. O-)

heb zelfs de manual gedownload
de Edimax ES-3116P is niet managable. je kan er dus niets aan instellen
dus geen spanning tree, geen OSPF, geen Vlans

niks nada het gaat over.

je hebt 2 keuzes zoals ik het zie. verder gaan zoals je altijd hebt gedaan
of investeren in nieuwe switches die meer functionaliteit hebben zodat je wel een goede struktuur kan opzetten.

Verwijderd

100% agree, betere switches, die heb je gewoon nodig.
Goshimaplonker schreef op 15 augustus 2002 @ 11:58:
oke ik ben vandaag in een hulpzame bui dus ik ben het even voor je gaan uitzoeken. O-)

heb zelfs de manual gedownload
de Edimax ES-3116P is niet managable. je kan er dus niets aan instellen
dus geen spanning tree, geen OSPF, geen Vlans

niks nada het gaat over.

je hebt 2 keuzes zoals ik het zie. verder gaan zoals je altijd hebt gedaan
of investeren in nieuwe switches die meer functionaliteit hebben zodat je wel een goede struktuur kan opzetten.

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Mail me maar op abra_kadaverAThotmail.com
AT =@ maar dat lijkt me duidelijk

ik heb nog een aantal 3com 3300 switches liggen. die wil ik eventueel wel beschikbaar stellen. ( verkopen kan natuurlijk ook O-) )

misschien dat ik jullie verder kan helpen.

lijkt me eigenlijk wel leuk om eens een keer mee te helpen met een lanparty
Pagina: 1