Toon posts:

Veiligheid / firewalls op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb een standaard thuisnetwerkje.

ADSL --- Switch --- Server ---- 3 clients

De server deelt (met ICS) de ADSL lijn.
De lokale ips zijn:
Default gateway/server: 192.168.0.1
de clients: 192.168.0.2 t/m 0.4

Als ik nu op de clients een firewall instel en daar de range 192.168.0.0 - 0.4 openzet voor alle verkeer, is het dan voor een inbreker niet makkelijk om (vanaf internet) via de serverpc op een client in te breken?
Immers, (internet)verkeer via de server komt voor clients van ip 192.168.0.1 en dat wordt door de firewalls toegestaan.
OF wordt dat verkeer door de clients (en firewalls) als internetverkeer gezien en zit daar het internet ip aan vast ipv van de default gateway (.01) ip?

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Dat verkeer komt dan inderdaad vanaf je server zeg maar. Installeer en configureer gewoon een goede firewall op je server ipv ICS en je hoeft je niet echt zorgen meer te maken

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

collin schreef op 14 augustus 2002 @ 16:13:
Dat verkeer komt dan inderdaad vanaf je server zeg maar. Installeer en configureer gewoon een goede firewall op je server ipv ICS en je hoeft je niet echt zorgen meer te maken
Ja, maar hij heeft dus een router en zou dan op alle clients een firewall moeten gaan draaien...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 16:09:
Als ik nu op de clients een firewall instel en daar de range 192.168.0.0 - 0.4 openzet voor alle verkeer, is het dan voor een inbreker niet makkelijk om (vanaf internet) via de serverpc op een client in te breken?
Immers, (internet)verkeer via de server komt voor clients van ip 192.168.0.1 en dat wordt door de firewalls toegestaan.
OF wordt dat verkeer door de clients (en firewalls) als internetverkeer gezien en zit daar het internet ip aan vast ipv van de default gateway (.01) ip?
Waarom op de clients een firewall installeren :?
Installeer er 1 op je server, daar heb je meer aan, aangezien je anders al je rules over alle clients moet zetten, lijkt me een beetje overbodig en onnodig, want stel dat iemand in je server kan komen en dan door naar je clients (hij heeft dan een trusted ip, die van je server) dus alleen op de server is een firewall goed.
Goed als jij ze ook op alle clients wilt installeren hou ik je iig niet tegen :P Maar een goede virusscanner zou veel beter zijn. (om ongewenste outbound verkeer tegen te gaan)

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58
Wat voor modem heb je? Als je een getweakte alcatel hebt dan zit er al een firewall ingebouwd. Even aanzetten dus :)

Verwijderd

Topicstarter
DutchCommando schreef op 14 augustus 2002 @ 20:25:
Wat voor modem heb je? Als je een getweakte alcatel hebt dan zit er al een firewall ingebouwd. Even aanzetten dus :)
Ik heb een Allied Data Copperjet modem, helaas WEL om te tweaken tot router, maar het BabyXL netwerk ondersteunt dat niet.
Heb nu een firewall lopen op de server. Trusted ips in de range 192.168.0.x en een virusscanner had ik al. Bedankt voor de replies.

Verwijderd

volgens mij als je gewoon een lekker firewall op de server zet zit alles daarachter toch goed.. alleen is het een beetje irri met spellen ..... moet je steeds instellingen wijzigen op je server en niet op client .. maarja
Pagina: 1