Toon posts:

Hot swappable ide brackets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst een kleine situatie schets.
2 servers beide met OS MS Windows 2000 Advanced Server
1 geconfigureerd als ISA Server 2000 (proy & firewall)
1 geconfigureerd als IIS 5 webserver & MS Exchange 2000 mail server

De ISA server heeft een software RAID 1 (mirror) oplossing met twee 4,3GB SCSI HD's van IBM voor het OS en een 9,1GB SCSI HD voor de cache.
De exchange en webserver heeft een hardware RAID 5 configuratie met een Adaptec ATA Raid 2400A controller met 3 IBM 120GXP 60GB hd's. Deze schijven hangen gewoon in een dichte behuizing. Echter het voordeel van de ATA Raid 2400A controller is dat deze OOK hot-swap ondersteund zodat de server niet uit hoeft mocht er een schijf crashen. Door nu de schijven in een removable HD bracket te hangen welke HOT SWAP ondersteund kan ik dit simpel opvangen. MAAR, na een gigantische speurtocht op het net kan ik echter nauwelijks zinnige info vinden over waar, wat en hoe ik deze frames kan bemachtigen.

Dus mijn vraag is of iemand een adres weet waar ik deze frames kan bemachtigen.

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Probleem licht niet bij het frame beetje goede pc boer verkoopt deze maar probleem is denk ik je ide schijven deze zijn nou niet echt swappable

Afbeeldingslocatie: http://shop.informatique.nl/pictures/111053.gif

Specs

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Schijven zijn prima te swappen, das nooit het probleem.
Als je maar een frame hebt dat eerst de voeding los gooit, dan de data lijnen en als laatste de massa. Verder heb je een contoller nodig die de bus kan reseten als alles gewoon aan staat.

Die controller ondersteunt het, dus een removable harddisk tray-tje erbij en klaar is kees.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad wat ik ook al wist, nu alleen nog een HOT-SWAP compatible IDE frame wat ook nog een beetje betaalbaar is. Weet iemand of de SuperSwap frames welke bij de Promise controllers geleverd worden, compatible zijn en of deze ook los te koop zijn en voor welke prijs?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

op dedicated.nl (ik heb geen aandelen) verkopen ze 3ware-bays. Deze zijn speciaal bedoeld voor hotswappen van ide-drivers. Er passen 3 drives in een ruimte ter grootte van 2 cd-rom spelers.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

nu de contoller nog, die zal wel wat meer kosten.

Verwijderd

Pfff ... waarom zou je een HOT - SWAP hard - disk willen hebben ..

Ik zie in ieder geval de toegevoegde waarde hierven niet in .. :S

Verwijderd

Voor thuisgebruikers maakt het niet uit dat de computer een tijdje niet gebruikt kan worden. Voor servers en andere bedrijfskritische machines is hotswap echter zeer belangrijk. Als een disk kapot gaat (gebeurt nogal eens) is het belangrijk dat het bedrijf gewoon door kan werken en bij de bestanden op de array kan. Bij een goede hotswap controller kan je zonder problemen een harddisk vervangen en kan de controller de array opnieuw aanmaken zonder dat normale gebruikers hier last van hebben. Het repareren van een array kan gemakkelijk een uurtje of twee in beslag nemen, best lastig als iedereen dan niet bij zijn data kan (heb zelf een keer meegemaakt).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even je topictitel een beetje ontcapst :)

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 15 augustus 2002 @ 13:58:
Even je topictitel een beetje ontcapst :)
Wat jij wil.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 13:20:

De reden heb ik uitgelegd, dacht ik.
De harde schijven zitten nu keurig diep en ver weg ingebouwd in een case.
Als er nu één stuk gaat, moet de server uit, moet ik de case openen, moet de hd eruit gesloopt worden, de case weer dicht, de server weer aan. De defecte HD moet terug gestuurd worden, daar komt enkele weken later een nieuwe voor retour, dan moet de server weer uit, de case weer open, de hd er weer in, de case weer dicht, de server weer aan, de RAID controller bouwt de RAID set weer op en ik ben weer in de lucht. Aangezien er momenteel 3 websites en een mail server op die server draaien, ben ik twee keer een half uur tot een uur uit de lucht.
Door gebruik te maken van hot-swap frames, is het een kwestie van schijf eruit, schijf terugsturen, nieuwe schijf erin, RAID set opnieuw opbouwen en klaar. Zonder dat de server uit moet en dus zonder down time. Daarom HOT-SWAP.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 13:16:
nu de contoller nog, die zal wel wat meer kosten.
Zoals je had kunnen lezen heb ik reeds een Adaptec ATA RAID 2400a controller.
Die is inderdaad vrij prijzig, maar je kunt bijna 3 van deze controllers kopen met 9 HD's van 60GB tegen 1 SCSI RAID met 3 10K SCSI schijven van ook 60GB, dus keuze was snel gemaakt. Minder performance dat wel en ook iets minder betrouwbare HD's dat ook, maar wel het veilige gevoel en veel opslag ruimte.
Pagina: 1