Toon posts:

fat32 dataschijf erbij na install linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
yo,

ik heb een dual boot : 98se en mandrake 8.2
gaat allemaal perfect.

nu heb ik NA de installatie van linux, een fat32 schijf in mn pc gestopt waar al mijn mp3 e.d. opstaan. waarschijnlijk had ik die schijf al voor de install van linux in mn pc moeten doen maar ja.....heb ik dus niet gedaan.

situatie: hda = win98se en linux
hdb = fat32 schijf

als ik linux nu boot, stopt die ergens in de boot procedure en zegt:

partition check:
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2 < p5 p6 p7 >
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0:

verder gebeurt er nix. hij blijft hier uren staan.
dus, wat kan ik nu doen?

thnx

dwaz

o ja, uiteindelijk doel van 2de disk: in beide OS'n mijn mp3s kunnen luisteren (15gb)

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat de jumper(s) om de schijf goed staan? En (weet niet zeker of dat de oorzaak van dit probleem kan zijn) heb je wel dos fat en vfat en de kernel zitten? Denk eigenlijk wel dat dat bij mandrake zo is.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
yep, de jumper staat mooi op slave..
in w98 is die er gewoon.

en de kernel heeft fat want ik kan gewoon de w98 partitie van hda benaderen....

als ik de fat schijf alle jumpers weghaal, dan zie ik geen verwijzing naar de schijf in de kernel boot sequence maar eenmaal opgestart zie ik de schijf wel in /mnt directory staan maar hij ziet de data niet. maar windows en mn bios zien mijn schijf dan niet.....

dus, wat nu?

bedankt,

dwaz

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vreemd... kan het zijn dat er een soort van ezdrive (of ander programma[?] om harddisks groter dan een bepaald formaat door de bios te laten snappen) op staat?

Welcome to the desert of the real.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Weet je het aantal cylinders, heads en sectors van je HD (staat mogelijk in de BIOS of op behuizing van de schijf)?

Verwijderd

Even mijn eerste reflex: haal gewoon nog een keertje de mandrake installatie cd's erdoorheen, kies upgrade met expert setting, geef helemaal geen programma's aan om te installeren, wijzig niets, en met een beetje geluk werkt het daarna gewoon weer. (Je komt wel langs alle installatie vragen over netwerk/kabel modem etcetc, dus het duurt wel een kwartiertje ofzo)

Ik weet, het is niet echt de goeroe oplossing, maar de meeste mandrake gebruikers (zoals ikzelf) hebben niet voor niets mandrake gekozen: nl omdat het gemakkelijk is.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, hij hangt op de partition check, das puur een kernel iets. Ik weet niet of de Mandrake installer daar veel aan kan veranderen.

Iets anders:
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 15:44:
situatie: hda = win98se en linux
hdb = fat32 schijf

partition check:
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2 < p5 p6 p7 >
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0:

/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0 is hdc, niet hdb.
Jij zegt dat de schijf aan de primary slave hangt (dat is hdb), maar de partition check blijft hangen op secundary master (ide/host0/bus1/target0/lun0).

Heb je je gewoon vergist en bedoelde je hdc, of hangt hij wel aan primary slave? In dat laatste geval is er iets raars met die partition check.

Verwijderd

Topicstarter
goh, idd, hij staat op sec. master....dus hdc

het is een quantum fireballp kx13.6 ata
volgens linux: 26771672 sectors v/418KiB cache, chs=26559/16/63

dus wat houd dat in?

thnx

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, je zou bij de bootprompt kunnen proberen toe te voegen "hdc=noprobe hdc=26559/16/63".
Ik weet niet of "noprobe" ook ervoor zorgt dat hij de partition check overslaat, maar het valt te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, en hoe kan ik dat toevoegen? ik ben namelijk nog niet een ster in linux ;)
ik heb een beetje op google gezocht maar ik word niet echt wijzer....

merci

dwaz

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Heeft Mandrake een grafisch bootmenu of niet?
Bij je bootmenu kun je als het goed is opgeven welke kernel je kan booten, en achter de kernelnaam kun je argumenten opgeven. Daar moet dat bij.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb LILO....maar ik ben inmiddels erachter gekomen hoe het te doen...
dus ik heb: hdc=noprobe hdc=26559/16/63 gedaan

resultaat: linux is helemaal opgestart, maar...geen hdc te bekennen.....moet dat handmatig gemount worden?
ik weet nog vrij weinig van linux maar ik lees en leer veel........langzaam ;)

thnx

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Doe als root eens "fdisk -l /dev/hdc" ?

Verwijderd

Topicstarter
dan krijg ik:
bash: /dev/hdc: no such file or directory

trouwens, telkens als ik linux wil opstarten moet ik de " hdc=noprobe" command doen.........

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, dan zietie de HD helemaal niet meer (ook al gaf je de geometry op)...

Ik zou zeggen dat er iets niet helemaal lekker is met de partitietabel, maar het probleem is: als hij daarop blijft hangen bij het booten, dan kun je er ook niet makkelijk iets aan doen.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik mandrake er helemaal afhaal en opnieuw erop zet terwijl die fat-schijf er in zit?

of zoals iemand anders zei: gebruik suse ipv mandrake......?

iig, bedankt voor alle hulp :)

cheerz

dwaz

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, je kunt het proberen, maar ik denk niet dat dat veel gaat helpen. Staat er boeiend spul op die schijf (die extra schijf dus)?

Enneh, kwootje uit de FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
;)

Verwijderd

Topicstarter
ja, er staat ongeveer 12gig aan mp3s and mpegs op...... :)

ennu, bedankt voor het kwootje....zal eraan denken ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ah, dan is die schijf eens helemaal leeggooien dus geen optie :)

Ik vermoed dat de MBR niet helemaal lekker is (wel foei dat hij dan niet alsnog verder boot, magoed). Misschien dat je met een fixmbr tooltje ofzo iets positiefs kunt uitrichten?

Btw: mocht er iets fout gaan waardoor de MBR vernaggeld is en je dus geen partities meer ziet: je data is dan nog niet weg. Als je partities met exact dezelfde locatie en grootte aanmaakt als die je nu hebt, dan zou je je data weer moeten kunnen lezen.

Verwijderd

Topicstarter
nah jah, bedankt iig voor je hulp.... :)
Pagina: 1