Bass van sub-woofer slecht voor computer?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 11:37
Dat zit ik me nu is ff af te vragen ik heb een Cambridge Soundworks FPS1500 en de sub staat vlak naast mn compu kast.

kunnen de bass schade aan richten aan bvd de HDD of een CD als hij in de speler zit?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 17:30

S1W

Heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me heel sterk dat zoiets zou kunnen... Misschien als de bas bizar veel trilling veroorzaakt dat dat niet goed zou kunnen zijn voor bewegende delen in je PC op langere termijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Met de kast dicht moet het volgens mij echt gewoon kunnen. Anders was dat probleem allang bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30995

Alle overmatige/buitengewone beweging kan schadelijk zijn. Als je subwoofer echt zoveel trilling veroorzaak dat het inwendige van je computerkast hiervan (sterke) trillingen ondervindt kan dit schadelijk gevolgen hebben. Op wat voor termijn en in wat voor mate is niet duidelijk (miscchien wel niet eens voordat je weer gaat upgraden), maar voorkomen is beter dan genezen.....

Het is afhankelijk van de mate van de trillingen. Zelf beoordelen. Ik denk dat hd en vooral ook zware CPU koeler op Athlon core het niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Test ff of je subje als ie aanstaat magnetische straling afgeeft. SImpel te testen: houd hem vlak langs je monitor (werkt niet bij TFT-schermen!) Test werkt het beste als je een oude (niet afgeschermde) monitor hebt)

Vervormt je beeld sterk dan duidt dat op magnetische straling. In dat geval is het advies: niet vlak langs je pc zetten.

VErvormt je beeld niet, dan is OF je monitor goed afgescherm (en is de test dus mislukt), OF je sub geeft geen / weinig straling af --> dan kun je hem met een gerust hart langs je PC zetten.

Overigens een trucje voor het bepalen van de beste positie voor je sub:

Zet je sub (werkend) op je bureaustoel, ongeveer op hoogte van je oren. Ga dan in de kamer luisteren waar je sub het beste geluid geeft. Op die plek zet je vervolgens je sub neer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46060

Ach moet wel kunnen denk ik. Op mijn werk hebben we een grote papierversnipperaar naast de computer staan. Iedere keer dat je hem gebruikt trekt het beeld van de monitor helemaal weg :) Desondanks doet die pc het al jaren perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Ehm, daar waag jij je monitor aan. :X :/
Volgens mij is de magnetische straling niet zo boeiend, maar vooral de trilling gewoon fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-06 16:48
Theoretisch zou het natuurlijk kunnen.... alleen in de praktijk lukt dat niet zo 123..
heb zelf een (zelfbouw) subwoofer van 90W..... ding is 100x60x40 cm, dus behoorlijk lomp (tevens tafel voor tv) Als ik dat ding opendraai trilt alles op mn kamer, cds flikkeren van plank, broekspijpen trillen. Dus je hd zal dan ook wel trillen. Maar zelfs dan is de trilling niet zo erg voelbaar, een hd moet dat dus echtwel overleven.
de andere onderdelen maakt het al helemaal geen fuck uit.

Hoogstens idd een magnetisch veld, via je monitor is dat ook vrij snel te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 20-06 11:37
DJSmiley schreef op 14 augustus 2002 @ 15:58:
Hoogstens idd een magnetisch veld, via je monitor is dat ook vrij snel te checken
daar is onze monitor helaas te goed voor afgescherm, ik had er een keer per ongeluk zo'n ouwe HDD magneet uit een 40 MB schijf naast gelegd (op school kreeg ik toen hele leuke gele en paarse strepen) en er gebeurde niks.

maar voor de straling staat hij denk ik weer net ver genoeg (10-15 cm)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tundreq
  • Laatst online: 30-05 10:06
ik heb hem er vlak naast staan en gereld in de hele buurt te horen en is nog geen schade aan mijn pc.
Ik heb er zelfs wel eens aan gedacht om mijn pc op mijn suppie te zetten dan is ie wat hoger.
Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 10:15
(Sterke) trillingen zijn funest voor je harde schijf. Het gevaar van een immense bas is het crashen van de schijf. Maar het valt in de praktijk wel mee. Stoten tegen je pc kast is veel linker (bijv. verplaatsen van de pc terwijl ie aanstaat)
Om elk risico uit te sluiten zou je de sub wat verder weg van de pc kunnen plaatsen.
Pas vooral op voor optredende resonaties, die trillingen zijn veel sterker..

Tegen magnetische velden die je beeld scheeftrekt moet je wel oppassen. Ik lees hier dat meerdere mensen dat probeerden zonder blijvend effect, maar hier op het werk hebben we een aantal monitoren niet meer kunnen redden na zo'n demo met een 'paperclipmagneethouder'. Die trok geweldige mooie kleuren, helaas bij een aantal blijvend. Degauss, magneet precies andersom houden (N-Z etc), enkele gered, maar een aantal voortijdig overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48687

De trillingen zijn zeker wel schadelijk maar niet in zown klijne mate. Het is alleen schadelijk als je PA (hoog redament) hebt staan dan is het wel uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat het alleen slecht is als je sub op je bureau staat en dat als je hem aanzet die dan gaat trillen en van je bureau valt en dan op je kast terechtkomt :P
Maar volgens mij kan het geen kwaad hoor, bij mij staat ie ook naast de kast op de grond en ik heb er nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-06 11:36

Sharky

Skamn Dippy!

als de sub de zelfde trillingstijd heeft als het mechaniek van je HD en de boel gaat resoneren, wellicht softwarematige fouten in je FAT maar fysieke schade aan je systeem? mwoah, lijkt me niet (voor elektromagnetische straling hoef je niet bang te zijn, je pc is van metaal en vormt dus een kooi van Faraday, en zoals bijna iedereen weet (behalve The_Eagle) dringt binnen een metalen hulsen geen elektromagnetische straling door. zou ook niet best zijn want dan had je weinig aan je geluidskaart bv

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61993

Het trillen lijkt me niet echt een probleem: hoe hard gaat die subwoofer dan? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 09:07

Mary Wana

keyboard nut

lol! bas van een FPS1500 :) dies goed! Je hoeft je echt nergens zorgen over te maken , niet eens over het magnetisch veld wat je Subje genereerd :) Stel nou dat je een losse Sub daar had liggen ( heel dicht bij pc ) dan kan je mishcien schade aanrichten maar dat is normaal met grote magneten :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 13:25
hehe, ik denk dat dat wel meevalt
de linker box van mijn stereo staat ongeveer een halve meter verwijderd van de PC, en de middenbox ligt bovenop de monitor, ongeveer 30 cm van de PC, als ik dan de boel snoei ende snoei hard open gooi dan nog geeft de PC geen krimp, dat is dan 2*80 W RMS, dat voel je al flink in je maag beuken
en ik zet hem best vaak snoeihard open, maar dat gaf nog nooit problemen
bovendien, als trillingen problemen gaven dan zou zo'n ThermalTake straaljager je computer toch ook naar de haaien moeten helpen, die maakt een enorme herrie en staat bovenop je processor

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
het lijkt me erg sterk dat een hdd ook maar iets merkt van een sub die er naast staat te blazen. de trillingen hebben een te hoge frequentie om een merkbare uitslag te produceren (je ziet je hdd niet trillen toch?), en dus zal het niet van invloed zijn op de positie van de leeskop.

daarnaast: die leeskop gaat met een rotgang heen en weer, en veroorzaakt zelf een enorme bak met trillingen (in vergelijking met een beetje bas). om te zorgen dat die trillingen geen invloed hebben op de positie van diezelfde leeskop is de aandrijving behoorlijk zwaar uitgevoerd (zeer sterke magneet met een flinke spoel, zeker als je bedenkt dat de kop en de houder bijna niks wegen)

over magnetische velden:
de hdd heeft zelf al een zeer sterke magneet op een paar cm van de platters. de pc-speaker zit vaak ongeveer tegen de hdd aan. magnetische velden nemen sterk af met de afstand tot de bron (zal wel logaritmisch zijn), en dus is een sub die naast je pc staat van geen enkele invloed in verhouding tot de magneet in de hdd zelf.

al met al: ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over een sub naast je bak.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Doublehomme schreef op 14 augustus 2002 @ 22:15:
Ik denk dat het alleen slecht is als je sub op je bureau staat en dat als je hem aanzet die dan gaat trillen en van je bureau valt en dan op je kast terechtkomt :P
Maar volgens mij kan het geen kwaad hoor, bij mij staat ie ook naast de kast op de grond en ik heb er nog nooit last van gehad.
/offtopic
Wat een lekkere icon heb jij :9~ :9~ :9~
/offtopic

Overgens heb ik hier ook een zware subwoofer staan.
En altijd veel zware bassen, vind ik wel mooi. (120Watt)
Hij staat bij mij in de Movie-stand dus dan versterkt
hij de extra lage tonen nog eens extra.
Maar zolang de subwoofer niet direct tegen je computer staat,
kan dat geen kwaad.
Wat wel slecht is, is als je computer een beetje wankel staat,
of dat je er tegen aan komt zodat hij heen en weer beweegt.
Dat vind je harddisk niet zo leuk.
Ik heb het zelf ook wel eens zien gebeuren.
Dat was met een 40mb harddisk (geen tikfout)
Die minitower waar die in zat was omgevallen.
En die deed het nog wel, al had hij daarna wel een mb aan bad sectors.
In die tijd kon je in die ene mb je compete besturingssysteem kwijt. (dos 3.3)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

volgens mij heb je het verkeerd begrepen.
de baas is niet schadelijk voor je computer.
maar de magneten die aan de boxen zitten kunnen er wel invloed op hebben.
als je sterke magneten erin hebt dan kan hij idd invloed hebben op je pc.
maar dat ligt niet aan de bass.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 21:34
Hmm... Iedereen zegt hier wel dat het zo veilig is... Maar dat weet ik zo net nog niet hoor... Heb hier een flinke woofer staan met 2x 10inch drivers (1 actief, en 1 passief)... De uitslag van die dingen is 4 cm... Als ik die loeihard heb staan (heb moeten beloven dat ik dan de ramen dicht hou, om de buren te sparen) trilt alles mee... Je maag, je broek, alles wat los en vast zit... Geeft wel heeeeeeel gave effecten bij films (maak je in de bios nog niet mee)... Maar ik ben toch wel bang dat dat funest is voor mijn pc...

Bij films kijken doe ik ook altijd uit voorzorg mijn pc uit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat betreft dat magnetisch veld: ik heb hier twee topkasten van de drive-in staan met woofers erin van 12 inch. Die staan ook naast mijn pc en ik heb er nog nooit last van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 13:25
eh, ik ga het misschien toch ff terugnemen over het geen effect hebben
want ik draaide net een stukkie lawaai genaamd 10-200Hz van bass mekanic, en dat had dus een duidelijke invloed op mijn monitor, het beeld begon bij bepaalde frequenties die ook keihard in mijn maag dreunden enorm te trillen en te golven, en dan heb ik nog niet eens een subwoofer
nou liep de PC vrolijk verder, maar als de monitor het 'voelt' dan zal de PC het ook wel voelen (de middenbox op de monitor stond uit want ik draaide het stereo)

die mensen met echt serieuze subwoofers, probeer die 10-200 Hz maar eens, het klinkt hier al zo hard dat ik geneigd ben mijn oren dicht te stoppen, pas wel op dat je je monitor niet molt

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Schaapje_BlaaT schreef op 16 augustus 2002 @ 18:22:
eh, ik ga het misschien toch ff terugnemen over het geen effect hebben
want ik draaide net een stukkie lawaai genaamd 10-200Hz van bass mekanic, en dat had dus een duidelijke invloed op mijn monitor, het beeld begon bij bepaalde frequenties die ook keihard in mijn maag dreunden enorm te trillen en te golven, en dan heb ik nog niet eens een subwoofer
nou liep de PC vrolijk verder, maar als de monitor het 'voelt' dan zal de PC het ook wel voelen (de middenbox op de monitor stond uit want ik draaide het stereo)

die mensen met echt serieuze subwoofers, probeer die 10-200 Hz maar eens, het klinkt hier al zo hard dat ik geneigd ben mijn oren dicht te stoppen, pas wel op dat je je monitor niet molt
je monitor werkt met electronen die worden afgebogen door een magnetisch veld. dan is het niet vreemd dat een monitor vrij gevoelig is voor externe magnetische velden (speaker, magneet).

je pc is er dus niet gevoelig voor. dezelfde magneet die bij een monitor al sterke vervorming veroorzaakt zal in je pc absoluut niks uithalen.
Pagina: 1