Is er een manier om de cache op een Windows 2000 DNS te disablen? Ik kan het namelijk niet vinden en zover als ik weet geeft de eigenaar van het record altijd de TTL mee, maar wij willen eigenlijk dat er niets gecached word.
Normaal moet je om te cachen de "." (punt) verwijderen meen ik, dus voor het tegenovergestelede zul je die wel moeten toevoegen
Is op zich een goed idee, alleen willen wij wel dat de server nog buiten ons eigen domein kan resolven. Hij moet dus geen Root DNS zijn, maar wel extern kunnen resolven en die externe adressen moet hij niet cachen.
Als hij geen root moet zijn moet je zoiezo die punt weghalen. Anders kan hij niet forwarden.
There is no art to find the minds construction in the face
Dat klopt, wij hebben dus ook geen root, maar we willen ook geen cache.. (dus de TTL van de cache moet eigenlijk op 0)Muppet schreef op 14 augustus 2002 @ 15:20:
Als hij geen root moet zijn moet je zoiezo die punt weghalen. Anders kan hij niet forwarden.
Verwijderd
volgens mij kan dat niet... maar waarom zou je dat ook willen verwijderen? wil je extra netwerk verkeer ofzo?
edit: de TTL kan je idd niet opgeven, die wordt meegegeven door de dns server waarbij je de eerste keer resolved
edit: de TTL kan je idd niet opgeven, die wordt meegegeven door de dns server waarbij je de eerste keer resolved
Ik wil dit verwijderen omdat een klant van ons veel met zijn MX records zit te spelen en hun TTL verkeerd opgeeft. Wij hebben dit aangegeven maar dit passen ze gewoon niet aan. Onze mail server kan dan niet meer bezorgen en wij krijgen hierdoor gezeur, maar als het gewoon niet mogelijk is (wat wij eigenlijk al dachten) houd het gewoon op, en is het ons probleem niet
Verwijderd
het is lijkt me zowieso jullie probleem niet maar ok...
ik kan me overigens wel voorstellen dat je vanaf commandline je cache kan legen en als dat dus kan, dan kan je ook een mooi batchje schrijven en die batch regelmatig runnen. (ipconfig /flushdns werkt iig niet... da's alleen de lokale cache... geen idee wat het commandline commando is om je dnsserver cache te flushen)
ik kan me overigens wel voorstellen dat je vanaf commandline je cache kan legen en als dat dus kan, dan kan je ook een mooi batchje schrijven en die batch regelmatig runnen. (ipconfig /flushdns werkt iig niet... da's alleen de lokale cache... geen idee wat het commandline commando is om je dnsserver cache te flushen)
Je kan wel fijn je cache legen maar de cache van de nameserver waar de data in staat leeg je niet
(en als je die wel zou legen .. dan kan je toch net zo goed de ttl naar beneden schoppen ?)
Verwijderd
[ironic mode]Grum schreef op 14 augustus 2002 @ 17:09:
Je kan wel fijn je cache legen maar de cache van de nameserver waar de data in staat leeg je niet(en als je die wel zou legen .. dan kan je toch net zo goed de ttl naar beneden schoppen ?)
jij snapt het helemaal
[/ironic mode]
sorry kon het niet laten
tootje dnscmd.exe kan dit realiseren, (zit in de resourcekit van windows 2000) hiermee kun je vanaf de cmd prompt de DNS server cache legen
A wise man's life is based around fuck you
Verwijderd
Miischien kun je een batch schrijven die om de zoveel tijd het cmd ipconfig /flushdns uitvoerd
ja maar das op de client, je wilt het juist op je server doen (op de dns server om precies te zijn)Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:52:
Miischien kun je een batch schrijven die om de zoveel tijd het cmd ipconfig /flushdns uitvoerd
Verwijderd
Nou ben ik ff in de war.... Waar houdt de DNS zijn cache vast ( in de cache.dns???)zwelgje schreef op 14 augustus 2002 @ 19:53:
[...]
ja maar das op de client, je wilt het juist op je server doen (op de dns server om precies te zijn)
Dat is een hele goeie! Dat ga ik even voorstellenVerwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:52:
De DNS server heeft een Cache die houdt het dus vast, die kan ik wel handmatig legen maar ik wil dus eigenlijk geen cache gebruiken op de DNS server.Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 19:58:
[...]
Nou ben ik ff in de war.... Waar houdt de DNS zijn cache vast ( in de cache.dns???)
Jouw oplossing werkt inderdaad bij clients. Maar dit is een server.
zie mijn reply? (hint: dnscmd.exe) ... deze kan je eventueel dan gaan schedulen op de serverArchie_T schreef op 14 augustus 2002 @ 21:13:
[...]
De DNS server heeft een Cache die houdt het dus vast, die kan ik wel handmatig legen maar ik wil dus eigenlijk geen cache gebruiken op de DNS server.
Jouw oplossing werkt inderdaad bij clients. Maar dit is een server.
tis wel niet echt elegant maar het werkt wel op een server dan
Ja ik had ook al gereplyed op jouw reply dat ik dat inderdaad even ga voorstellen en regelen, nogmaals mijn dank!zwelgje schreef op 14 augustus 2002 @ 21:23:
[...]
zie mijn reply? (hint: dnscmd.exe) ... deze kan je eventueel dan gaan schedulen op de server
tis wel niet echt elegant maar het werkt wel op een server dan
Ik beantwoorde aleen een vraag van een andere user, daar was het niet helemaal duidelijk wat ik wou...
Is dit misschien wat: How to Disable Client-Side DNS Caching in Windows (Q245437)
doet volgens mij hetzelfde als die ipconfig /flushdns
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Klopt Client-Side.... Maar ik wil geen cache op m'n DNS server. Maar ik ga DNSCMD even proberen.blackd schreef op 14 augustus 2002 @ 21:27:
Is dit misschien wat: How to Disable Client-Side DNS Caching in Windows (Q245437)
blackd schreef op 14 augustus 2002 @ 21:27:
hij wil het toch echt op de server disablen (dns forwarder cache) en niet op de clients , met 200 client (oid) ga je toch echt niet op elke client een dns flush doen, (waar je niks aan hebt, want op de server staat de (eventueel vervuilde cache) )...
anyway, zwelgje is al voor je in de boeken aan het graven, en in het register aan het duiken....hang on!
Mja, zocht door MS KB, en dit deed volgens mij hetzelfde als ipconfig /flushdns wat al voorgesteld was...zwelgje schreef op 14 augustus 2002 @ 21:31:
[...]
![]()
![]()
hij wil het toch echt op de server disablen (dns forwarder cache) en niet op de clients , met 200 client (oid) ga je toch echt niet op elke client een dns flush doen, (waar je niks aan hebt, want op de server staat de (eventueel vervuilde cache) )...
Net al in windows 2000 server bible gekeken, staat niets in...anyway, zwelgje is al voor je in de boeken aan het graven, en in het register aan het duiken....hang on!
Ik ben benieuwd heb al erg veel Win2K boeken doorzocht en niets gevonden. Maar misschien dat het jou wel lukt?zwelgje schreef op 14 augustus 2002 @ 21:31:
[...]
![]()
![]()
anyway, zwelgje is al voor je in de boeken aan het graven, en in het register aan het duiken....hang on!
Nog effe verder gegoogled en op TechNet staat waar je de TTL kan aanpassen voor negative en positive caching, misschien kan je die beide op 0 zetten?
daar had ik inderdaad ook zoiets gevonden, verder nog niksblackd schreef op 14 augustus 2002 @ 22:00:
Nog effe verder gegoogled en op TechNet staat waar je de TTL kan aanpassen voor negative en positive caching, misschien kan je die beide op 0 zetten?
* Zwelgje is bang dat ie niks kan vinden....jammer slaapt ie weer slecht vanavond
De NT4 DNS server kent de parameter MaxCacheTtl
Records from recursive queries are cached by the DNS server. The length of time they remain in the cache is determined by the TimeToLive (TTL) field in the record. This field is a DWORD giving the caching time in seconds; therefore, the TTL can be quite long. Limiting the caching time can help limit the memory used by the cache and make sure that stale data does not accumulate in the cache.
Bestaat een goede kans dat deze ook op Windows 2000 werkt
code:
1
2
3
4
5
| Value: MaxCacheTtl Added: SP4 (April 1998) Type: DWORD Default: NoKey (Cache for up to one day) Function: Set maximum caching TTL. |
Records from recursive queries are cached by the DNS server. The length of time they remain in the cache is determined by the TimeToLive (TTL) field in the record. This field is a DWORD giving the caching time in seconds; therefore, the TTL can be quite long. Limiting the caching time can help limit the memory used by the cache and make sure that stale data does not accumulate in the cache.
Bestaat een goede kans dat deze ook op Windows 2000 werkt
[ Voor 0% gewijzigd door Brahiewahiewa op 15-08-2002 00:40 . Reden: typo ]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Verwijderd
Kep ff egzocht her en der.... Volgens mij zou je wel wat doen met deze reg entry
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dnscache\Parameters
Je kunt hier verschillende dns caches disablen
Blackd en Snapnie: Zover als ik het zie zijn die beide oplossing voor clients en niet server. Ik ga ze nog wel ff proberen maar ik denk dat het niet gaat werken 
Brahiewahiewa: Lijkt mij een goede optie, ik ga even kijken of het ook werkt op 2000.
Thx allemaal!
Brahiewahiewa: Lijkt mij een goede optie, ik ga even kijken of het ook werkt op 2000.
Thx allemaal!
Verwijderd
dit is ook clientside...Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 08:43:
Kep ff egzocht her en der.... Volgens mij zou je wel wat doen met deze reg entry
maar je cache op je dnsserver wil je niet (zeker als er veel mensen van je dnsserver gebruikt maken) ... maak gewoon met het tooltje dat zwelgje gaf een batchje en run die eens per uur ofzo...
en als je forwarders gebruikt voor je dnsserver heeft het al helemaal geen zin om dit te doen. het heeft dus alleen zin als je direct naar de rootservers gaat.
dit geldt ook voor de oplossing die Brahiewahiewa gaf...
't Is een beetje een onwetenschappelijke aanpak, maar als je in de executable DNS.EXE van Windows 2000 kijkt, zie je daarin de term MaxCacheTtl staan. Dat suggereert dat de parameter in ieder geval gelezen wordt. 'k Heb 'm voor de lol effe op 0 gezet en het lijkt er op dat er inderdaad niet meer gecached wordt; er staat alleen nog maar een entry voor de root servers, verder niets.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Pagina: 1