3 IP adressen over 1 kabel + router/switch

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:40
De situatie is als volgt:

3 IP adressen gaan over een 100 mbit kabel, aan die kabel hangt de router (een gewone desktop pc), en aan de router hangt een switch. Er is maar 1 IP adres in gebruik.

Nu zijn alle poorten bezet van die switch, alleen de uplink poort is nog vrij.
Ik heb geen hub (ben ook niet van plan die te kopen). Er kan evt. nog wel een netwerk kaart in de router bijgeplaatst worden.

Nu moet ik dus een 2e IP adres zien te krijgen. Omdat er nog een PC bij moet, die als webserver gaat dienen.

Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik hoop dat het verhaal duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://sonicpulzar.endoria.net/images/network.jpg

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32
2e nic in die pc waar je kabel nu binnen komt. Deze pc biedt nuhet geheel via 1 nic aan aan je switch en via de andere nic aan die extra webserver. of resulteerd dit in iets wat je niet wil? OWh, Grr, nu werkt alles op 1 ip adres, lama

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Achter je kabelmodem nog een HUB/switch neerzetten en daar de router en webserver in pluggen.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49
jadjong schreef op 14 augustus 2002 @ 16:11:
Achter je kabelmodem nog een HUB/switch neerzetten en daar de router en webserver in pluggen.
Hij was niet van plan om een hub te kopen zegt ie net ...

• eX0duS
Het is geen kabelmodem. Nou jah, dat maakt verder niet uit.

Voor de mensen die het interessant vinden: Ik zit op de TU/e backbone, IP provided by Via Networks.

Maar liever koop ik geen hub, als het niet anders kan, dan moet het maar, (kosten van de zaak :p) maar als het anders kan, dan dat liever.

Maar de switch in een hub steken, dat is een oplossing?

Verwijderd

je hebt geen andere keuze dan een switch of een hub toe te voegen aan je huidige switch omdat je 2de pc met publiek ip achter de router moet komen... je router "verdeelt" immers de 3 ip adressen... soms kan je het problemen dmv een crosslink kabel de pc aan te sluiten... dan heb je mzzl anders heb je toch ene hub/switch nodig

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/jelmerdejong/GOT/1.gif

Een andere oplossing in een router die meerdere ip's kan routen.
Of gewoon poort 80 mappen naar een intern ip van de webserevr.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Ik weetnie of die uplink een aparte poort is op je switch? Anders douw je daar een crosslink kabel in en dan kanie in een computer. Helaas is vaak het geval dat deze poort wordt gedeeld met poort 1 of de laatste

edit:

Voor de post hier boven mij: Je kunt ook de witte randjes eraf knippen en verkleinen. Het probleem in dit topic was niet iemand die kippig is dach ik ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

ja, het kan idd niet zonder een extra hub te kopen.

maar waarom heb je eigenlijk 3 ip's? je hebt er maar 2 nodig.
1 voor de router
1 voor de webserver

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
wrom geen hub kopen? 20 eur ben je 2e hands al klaar voor een 10Mbit hubbie...

En da's voor internet toch genoeg.. of je moet een enorme pijp hebben (best kans met zo'n uni), dan is je internet sneller dan 10Mbit.. wish i had that :)

Dan een simpel 10/100 switchje kopen... zijn ook de kosten niet.
Een 5 prt 10/100 switchje kost 33 eur, pricewatch (Sitecom of Target)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
jadjong schreef op 14 augustus 2002 @ 16:53:
[afbeelding]

Een andere oplossing in een router die meerdere ip's kan routen.
Of gewoon poort 80 mappen naar een intern ip van de webserevr.
Paint p0w4h???

hehe, resize is wel handig :)

Verwijderd

je uplink gebruiken met een crosscable? (moet die natuurlijk niet met port8? oid geshared zijn)

edit: iemand anders was me al voor zie ik :(

• eX0duS
DJSmiley schreef op 14 augustus 2002 @ 17:00:
En da's voor internet toch genoeg.. of je moet een enorme pijp hebben (best kans met zo'n uni), dan is je internet sneller dan 10Mbit.. wish i had that :)
Zover ik weet is het 100 mbit internet, maar aangezien wij maar 1 kabel hebben van 100 mbit voor 3 IP adressen, is het dus 100/3 eigenlijk.

Het zit zo, wij hebben 3 IP adressen om 3 computers aan te sluiten op internet, maar ik heb dus een xtra router gemaakt zodat alle computers over 1 IP gaan, en heb ik dus nog 2 IP adressen over waar ik nog wat leuke dingen mee kan doen. :)

Want niet alle computers hadden internet, dus is het een logische stap om een router te maken, zodat toch alle PC's kunnen internetten.

• eX0duS
D'r zit btw wel een uplink poort op, maar die is ben ik bang geshared met port 1, maar ik zal dat even nakijken.

Op de switch zitten alle poorten vol, dat was ik vergeten te melden in mijn eerste post. :)

Verwijderd

eX0duS schreef op 14 augustus 2002 @ 14:00:
Nu zijn alle poorten bezet van die switch, alleen de uplink poort is nog vrij.
Ik heb geen hub (ben ook niet van plan die te kopen). Er kan evt. nog wel een netwerk kaart in de router bijgeplaatst worden.
Dan plaats je een netwerkkaart in je router erbij ;)

• eX0duS
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 18:34:
[...]

Dan plaats je een netwerkkaart in je router erbij ;)
De internet kabel zit in de router, er word geroute door Winroute, kan ik dat 2e IP adres zo door laten routen naar die andere netwerk kaart via Winroute?

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Extra NIC in de router en dan webserver met cross op je router zetten.
en dan je NAT waarden via het ene IP-adres pakken.

Ik zie niet echt veel oplossingen zonder een aanschaf van enig spul. Het simpelste zou zijn een hub of switch.

In jou geval is de nummer 2 en 3 IP niet echt van belang. Je kan ook je webserver via je router laten lopen door een port mapping.

Het gaat uiteindelijk om je totale stream snelheid.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• eX0duS
Nee, liever niet, dan gaat de performance van de router er teveel op achteruit. Het moet echt een los staande PC zijn, met zijn eigen IP. (Dit omdat er verschillende services op moeten, en dat houd ik toch liever gescheiden.)

• eX0duS
Kan ik ook de netwerk kaart waar de kabel met al die IP adressen op zitten, 2 IP's geven ipv. 1? Dan stop ik d'r nog een netwerk kaart bij, en rout ik dat door.

Sommige webservices programma's hebben problemen met NAT structuur, ook als ik porten doe mappen.

/edit
Zo te zien kan ik een NIC 2 IP adressen geven, alleen ik moet nog testen of dat werkt, of kan iemand dat bevestigen of dat sowieso al niet werkt? (Windows 98)
Weet iemand ook of Winroute dit probleemloos door kan routen?

De webserver mag in (bijna) geen enkel opzicht de router belasten, als het even kan, ik snap wel dat Winroute en de NIC's enig werk verrichten, maar dat is niet zo erg.
Pagina: 1