Toon posts:

(Win2k) Vaag netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok het volgende..

Ik heb hier een netwerk met 4 subnetten..

10.185.x.x
10.186.x.x
10.187.x.x
10.188.x.x

wat nu mijn probleem is.. ikzelf zit in subnet 10.185.x.x en wil graag de pc's/servers van de andere subnetten in my network places zien maar ik krijg het niet voor elkaar..

weet iemand een oplossing

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Quote uit de NT faq:
Voorbeeld van een goede en een foute configuratie:

PC1= 192.168.1.1 / 255.255.255.0 en
PC2= 192.168.1.2 / 255.255.255.0 is goed,
PC1 = 192.168.2.1 / 255.255.255.0 en
PC2 = 110.168.1.1 / 255.255.255.0 is niet goed, die gaan elkaar niet zien

• Zorg dat je altijd je volledige IP adressen en subnetmaskers post, deze info is erg belangrijk.
kijk hier maar eens naar :)

Verwijderd

Topicstarter
leuk maar dat snap ik wel ja...

het gaat om het hoofdkantoor 10.185.51.x 255.255.0.0

en regiokantoren

10.186.51.x 255.255.0.0
10.187.51.x 255.255.0.0
10.188.51.x 255.255.0.0

alles staat met cisco routers aan elkaar met hun router als default gateway..

maybe heb je hier meer aan

Verwijderd

volgens mij moet dan alles hetzelfde zijn op het laatste cijfertje na?

Verwijderd

gebruik je normale ip, maar gebruik subnet : 255.0.0.0
Dan ga je volgens mij alles zien!

(ik denk dat de term subnet in de vraag niet klopt maar dat het om een paar ranges gaat)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:05:

dan is het nog altijd 10.185.x.x 255.255.0.0

wat zijn je gateway adressen, wat voor router (s) worden er gebruikt, ik neem aan dat je geen 4 cisco's met een hubja aan elkaar geknoopt hebt, routing protocol ? post eens wat route tabellen kortom veel te kort info.Heeft het ooit gewerkt. Traceroute kun je ook posten.

gebruik je dhcp ? kan niemand dat of alleen jouw pc niet, heb je daar geen beheerder, we weten dus eigenlijk gewoon niets.

Verwijderd

dan zal je router niet leuk en die laat je er toch lekker niet door daar je anders net zo goed een bridge/switch zou kunnen gebruiken. Als het wel zou werken hebben we het niet over een netwerk design maar een netwerk rommeltje .
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:56:
gebruik je normale ip, maar gebruik subnet : 255.0.0.0
Dan ga je volgens mij alles zien!

(ik denk dat de term subnet in de vraag niet klopt maar dat het om een paar ranges gaat)

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 12:53

MrG

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:05:
leuk maar dat snap ik wel ja...

en regiokantoren

10.186.51.x 255.255.0.0
10.187.51.x 255.255.0.0
10.188.51.x 255.255.0.0

alles staat met cisco routers aan elkaar met hun router als default gateway..

255.0.0.0

Verwijderd

Ja, en geef die routers maar aan mij als je ze toch niet gebruikt.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

is dat niet een beetje veel van het goeie ?

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

ik neem aan dat je dat masker bedoeld ? (quoten s.v.p.)
Muppet schreef op 14 augustus 2002 @ 15:31:
is dat niet een beetje veel van het goeie ?

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Ja dat bedoelde ik maar ipv quoten svp kan ik ook vragen aan jouw of je minder snel wil zijn :D

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

ok, ik heb nu 10 minuten gewacht (volgens mijn klokkie dan)
Muppet schreef op 14 augustus 2002 @ 15:36:
Ja dat bedoelde ik maar ipv quoten svp kan ik ook vragen aan jouw of je minder snel wil zijn :D

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

How Browsing a Wide Area Network Works (Q117633)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

in dat geval mag die naar wos of pns
Brahiewahiewa schreef op 14 augustus 2002 @ 15:50:
How Browsing a Wide Area Network Works (Q117633)

• Erik_M
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 11:41
Volgens mij lopen er hier een heleboel mensen in dit forum met losse flodders te schieten (niet allemaal).
Zulk soort problemen kan je het beste stap voor stap analyseren:

- ping een computer op een ander subnet op z'n ip-nummer

krijg je antwoord? dan zijn de routers goed en staan de instellingen van je subnetmask en default gateway goed.
Geen antwoord? kijk dan eens goed naar de drie bovenstaande punten en dan met name naar de default gateway.

- ping een computer op een ander subnet op z'n fqdn (fully qualified domain name)

Krijg je antwoord? dan staan de instellingen voor je dns-server(s) goed en is de dns-server met de juiste zones geconfigureerd.
Geen antwoord? kijk of de dns servers zijn ingesteld op je pc door in een command prompt "ipconfig /all" in te kloppen (zo niet dan goed instellen bij je netwerkkaart of op de DHCP server). Als je pc wel goed staat geconfigureerd moet je dus op je dns-server de zones aanpassen (staan er sowieso wel zones van de andere subnetten in?).

Vanwege te weinig info ga ik er in bovenstaande stappen van uit dat het een volledig w2k netwerk is (servers/clients), als dit niet het geval is zal je op één van de subnetten een wins-server moeten installeren en op de andere subnetten een wins-proxy om te kunnen browsen.

Verwijderd

eh over losse flodders gesproken... zones heeft NIETS met subnetten te maken...

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

Tylen

Neem mij niet te serieus

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 12:44:
eh over losse flodders gesproken... zones heeft NIETS met subnetten te maken...
:? Je hebt subnetten en je hebt subnetten. Dus wat Erik_M neerzetten klopt allemaal.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Erik_M
Je hebt helemaal gelijk, alleen reverse lookup zones zijn verdeeld in subnetten wat weer niets met browsen te maken heeft.
I stand corrected.

Verwijderd

Topicstarter
Erik_M schreef op 15 augustus 2002 @ 12:40:
Volgens mij lopen er hier een heleboel mensen in dit forum met losse flodders te schieten (niet allemaal).
Zulk soort problemen kan je het beste stap voor stap analyseren:

- ping een computer op een ander subnet op z'n ip-nummer

krijg je antwoord? dan zijn de routers goed en staan de instellingen van je subnetmask en default gateway goed.
Geen antwoord? kijk dan eens goed naar de drie bovenstaande punten en dan met name naar de default gateway.

- ping een computer op een ander subnet op z'n fqdn (fully qualified domain name)

Krijg je antwoord? dan staan de instellingen voor je dns-server(s) goed en is de dns-server met de juiste zones geconfigureerd.
Geen antwoord? kijk of de dns servers zijn ingesteld op je pc door in een command prompt "ipconfig /all" in te kloppen (zo niet dan goed instellen bij je netwerkkaart of op de DHCP server). Als je pc wel goed staat geconfigureerd moet je dus op je dns-server de zones aanpassen (staan er sowieso wel zones van de andere subnetten in?).

Vanwege te weinig info ga ik er in bovenstaande stappen van uit dat het een volledig w2k netwerk is (servers/clients), als dit niet het geval is zal je op één van de subnetten een wins-server moeten installeren en op de andere subnetten een wins-proxy om te kunnen browsen.
jep volledig windows2000 netwerk.. pingen kan op ip en op naam dus dat gaat goed alleen zie ik ze niet in me mynetworkplaces... en ook niet in met terminal service client..

de zones staan bij de reverse lookup zones ingevoerd.. is dat goed of moeten ze bij de forward lookup zones staan??

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

Tylen

Neem mij niet te serieus

Je moet ook in MY NETWORK PLACES klikken op: Entire Network en vervolgens op Microsoft Windows Network anders zie je idd je netwerk niet ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Topicstarter
Jeroen_Tielen schreef op 16 augustus 2002 @ 11:35:
Je moet ook in MY NETWORK PLACES klikken op: Entire Network en vervolgens op Microsoft Windows Network anders zie je idd je netwerk niet ;)
lekker zinnige post dit... ik ben geen n00b tuurlijk weet ik dat

• Erik_M
Je hoeft verder niets aan de dns server te doen, die werkt goed (anders zou je niet op fqdn kunnen pingen). Om het helemaal zeker te weten zou je in een commandprompt nog even een nslookup kunnen geven (nslookup "computernaam").

Je hebt dus geen problemen met netwerkconnectivity maar met het browsen, i.e. als je bij "open" \\computernaam invult kan je gewoon een computer op het andere subnet benaderen. Dit geld dus ook voor je TS-client; als je de computernaam of ip-adres weet kan je die gewoon invullen en je client werkt dan.

om dat browse probleem te tackelen heb je nog iets meer info nodig:
zitten alle vier de subnetten in hetzelfde domein (onderverdeeld in sites) of heb je misschien vier verschillende domeinen (elk subnet/lokatie een eigen domein)?

Verwijderd

\\compname vult daarna het domein waarin de machine zelf zit in... dus een comp bereiken die blabla.sub1.dom1.local heet... kan je dus niet bereiken op \\blabla als je zelf in dom1.local zit (je kan wel alle domains invullen die die moet proberen of gewoon de fqdn gebruiken). overigens volgens mij gaf Brahiewahiewa al de oplossing....

• Erik_M
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 14:17:
\\compname vult daarna het domein waarin de machine zelf zit in... dus een comp bereiken die blabla.sub1.dom1.local heet... kan je dus niet bereiken op \\blabla als je zelf in dom1.local zit (je kan wel alle domains invullen die die moet proberen of gewoon de fqdn gebruiken). overigens volgens mij gaf Brahiewahiewa al de oplossing....
De oplossing die Brahiewhiewa gaf slaat meer op NT4 en werkgroepen terwijl Arne_F aan heeft gegeven dat hij een volledig Win2k netwerk heeft.
Het enige punt wat dat artikel wel aangeeft is dat je niet op een ander subnet kan browsen als daar geen computers op zitten uit je eigen domein (vandaar ook mijn laatste vraag).
Overigens geeft het artikel geen oplossing voor dit probleem, die zou je evt. hier kunnen vinden: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q191388

Verwijderd

Topicstarter
Erik_M schreef op 16 augustus 2002 @ 14:07:
Je hoeft verder niets aan de dns server te doen, die werkt goed (anders zou je niet op fqdn kunnen pingen). Om het helemaal zeker te weten zou je in een commandprompt nog even een nslookup kunnen geven (nslookup "computernaam").

Je hebt dus geen problemen met netwerkconnectivity maar met het browsen, i.e. als je bij "open" \\computernaam invult kan je gewoon een computer op het andere subnet benaderen. Dit geld dus ook voor je TS-client; als je de computernaam of ip-adres weet kan je die gewoon invullen en je client werkt dan.

om dat browse probleem te tackelen heb je nog iets meer info nodig:
zitten alle vier de subnetten in hetzelfde domein (onderverdeeld in sites) of heb je misschien vier verschillende domeinen (elk subnet/lokatie een eigen domein)?
alles zit onder 1 domein.. opgezet met sites

• Erik_M
Kijk dan eens of je iets aan dit artikel hebt:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q188305
Heb je wel de resource kit voor nodig.

Verwijderd

Erik_M schreef op 16 augustus 2002 @ 15:02:
[...]

Overigens geeft het artikel geen oplossing voor dit probleem, die zou je evt. hier kunnen vinden: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q191388
ummm lanmanager in een win2k domain... lijkt me sterk... (het kan maar ik ga er vanuit dat je geen win 3.11 meer gebruikt :))

in het stuk van Brahiewhiewa staat dat de masterbrowsers elkaar moeten kunnen vinden. lijkt me aardig logisch... verder staan er een aantal redenen waarom het iig niet werkt...

overigens 1 domain? geen subdomains??

Verwijderd

post eens een paar routes (traceroute) of een paar tabellen voor wat meer info, dan kan ik je waarschijnlijk wel verder helpen

Verwijderd

Topicstarter
ja 1 domain idd... ik wil daar ook vanaf en dat gaan we denk ik ook doen denk ik want we gaan de helezooi opnieuw inrichten.. dus ik denk dat dat een mooiere oplossing is met subdomainen..

zou dan die browser service goed gaan of ligt dat echt aan de routers zoals in Q101927 staat..

Verwijderd

als je bedoelt om via network neighbourhood te kunnen browsen... dat gaat nog steeds niet goed... wel kan je alle machines op naam bereiken (fqdn)...

overigens dat is precies hetzelfde als in dat ms document... als je alle hosts in je lmhost file zet kan je die machines ook alleen maar op naam bereiken...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:52
Win2k (in een niet volledige AD omgeving) gebruikt nog steeds Netbios broadcasts voor browsing. Die broadcasts komen niet over een router heen. Je kan dan een aantal truuks toepassen, maar het simpelst is het inrichten van een WINS server, en je clients instrueren deze te gebruiken.

(De alternatieven zijn het doorlaten van broadcasts op de router (onwenselijk), of de Master Browsers van elk subnet elkaar op de hoogte brengen. Dit is technisch mogelijk, vraag me alleen ff niet hoe. Werkt niet echt fantastisch.)

Network neighbourhood is een Netbios tool. In een pure (AD) win2k omgeving, gaat dit dus niet werken, want Netbios wordt niet meer gebruikt(!). De 'nieuwe' methode is dat het browsen van de AD tree... Zowiezo heeft sharen daarmee een andere dimentie gekregen. De enige methode om aan te geven dat je iets shared, is dat in de AD te vermelden. Als je daar geen rechten toe hebt, jammer dan. (mogelijk als iemand je PC rechtstreeks benaderd, dat je share nog werkt, maar het browsen as we know it is er niet meer bij).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 13:04:
als je bedoelt om via network neighbourhood te kunnen browsen... dat gaat nog steeds niet goed... wel kan je alle machines op naam bereiken (fqdn)...

overigens dat is precies hetzelfde als in dat ms document... als je alle hosts in je lmhost file zet kan je die machines ook alleen maar op naam bereiken...
klopt op naam lukt alles nu wel alleen nog niet via de browser service..
Pagina: 1