Toon posts:

Infraroodpoort, gebruik met GSM en afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil via een infraroodpoort met mn GSM communiceren en ook een afstandsbediening gebruiken voor films, muziek e.d.

Nu staan er op internet een aantal zelfbouw poorten, zoals www.infrarotport.de
maar hierbij staat dat deze niet geschikt is voor afstandsbedieningen.

Mijn Asus moederbord heeft al een infrarood aansluiting, maar ik vraag mij af of de bijbehorende Asus module wel gechikt is voor beide toepassingen. Heeft iemand hier ervaring mee?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Dan zul je denk ik 2 verschillende receivers moeten maken. Een IRdA poort voor je gsm en één TSOP1738 ontvangertje voor je afstandsbediening. Die irda poort sluit je aan op je IR header op je mobo, en die andere op je compoort.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn dit dus dan echt twee verschillende dingen? Ik kan dus de ontvanger van de IRdA poort niet gebruiken om mn afstandsbediening te ontvangen.
Nb. he hoeft uiteraard niet tegelijkertijd!

Verwijderd

dit zijn idd 2 totaal verschillende dingen
Irda heeft andere frequenties dus een andere ontvanger nodig en dan is er nog het probleem dat IrDa met een apart protocol werkt (eigen taal zeg maar) en daar werkt je AB niet mee
dus je zal echt 2 dingen moeten maken

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

andere protocollen en draagfrequenties...

Electronics development

Verwijderd

Ik heb in mn oude compu een ASUS moederbord. Hierop zit een IR-aansluiting. Deze werkte zowel voor mijn GSM (Nokia) asl voor een speciaal programmatje, waarbij je je afstandsbediening van bijvoorbeeld je TV kunt gebruiken om je computer iets te laten doen. Ben alleen even kwijt waar ik dat programma heb. Ik zoek wel even op mn HDD en op internet.

Verwijderd

Niet wat ik ooit heb gebruikt, maar misschien heb je er wat aan:

http://www.mediatexx.com/

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar zijn het dus niet twee verschillende dingen en kan het dus wel, iemand enig idee of het kan met de poort beschreven op www.infrarotport.de?

Verwijderd

het zijn 2 verschillende dingen en dat van die site van media tex dat is dat ding voor de AB dat je zelf moet maken via de com poort of kastjes die je kan kopen maar het systeem is helemaal hetzelfde en is dus iets anders

je kan het id zo maken met somige software dat het kan
dan wordt je irda geval gebruikt voor iets waar hij niet van is en kan er kapot van gaan
en dat is volgens mij alleen met het zend deel en kan je het ontvangst deel niet zo aanpassen

Verwijderd

Infrarood is niets anders dan een binair signaal. Het verschil tussen de diverse toepassingen is het transmissieprotocol. Zo kan het signaal de kenmerken hebben van een compoort, bijvoorbeeld 7,8 of 9 databits, start en stop bits enz. Maar ook komen er protocollen voor waarbij er een burst aan informatie wordt gestuurd in bijvoorbeeld 10 tot 20 bits. Elke fabrikant ontwikkeld een eigen protocol. Verder kan de snelheid (Bps) waarmee de pulsjes verzonden/ontvangen worden verschillen.

Met een eenvoudig schakelingetje kan je een infrarood signaal op je compoort zetten. Maar dan komt het moeilijke. Het dedecteren van de snelheid en welke protocol gebruikt wordt. Waarschijnlijk bestaan hier hele goede programma's voor, maar echt foutloos zal het niet zijn.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:47

ST10©DE

Dus.............

Gezien het feit dat je een palm ook als ab kan gebruiken en deze normaal via Irda communiceert moet het mijns inziens mogelijk zijn. Volgens mij moet het mogelijk zijn met de Asus Irda module en de juiste programmatuur.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Verwijderd

zoals ik al zei dat is makkelijker aan te passen

als je een frequentie hebt en er een andere gecontrolleerde overheen zet kan je zelf iedere frequentie maken weer
en dat is wat ze dus met die zenders doen
met een antvanger is het een heel ander verhaal meteen hoor

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:35:
Mijn Asus moederbord heeft al een infrarood aansluiting, maar ik vraag mij af of de bijbehorende Asus module wel gechikt is voor beide toepassingen. Heeft iemand hier ervaring mee?
niet dat ding kopen, is veeeeel te duur. gewoon bij de conrad een tfsd4500 IRDA module kopen, en die erop aansluiten..

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is dus die schakeling die op www.infrarotport staat, maar ik dat hetzelfde als die asus module? Op die Asus module zit namelijk ook nog een IC.
Pagina: 1