Toon posts:

Lekker winderig ofniet?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus de onderstaande kast kopen + onderstaande koelers en heb hiervoor een airflow tekenigetje gemaakt ik wil alleen even weten ofdit wel goed is.

want ik ben nog noob op dit gebied, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/airflow.JPG

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
6x6 cm??? dat is wel errug weinig :z

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ja ... warme lucht stijgt op ... oke

Verwijderd

Topicstarter
er passen geen grotere op deze kast op de voor en achterkant :P

Verwijderd

inderdaad wat er kleine coolers

Verwijderd

wel op de mijne ook niet maar je kan je kast aanpassen .
aan de achterkant bij de mijne passen ook niet grotere dan 60mm maar als ik
wil kan ik hem zodanig aanpassendat er een 120MM op past

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
ik zou er zelf 80mm fans gebruiken, maar 60 kan op zicht ook als je geen veeleisende dingen er mee wil gaan doen

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Zo issie wel goed, alleen met 80mm fans merk je het verschil veel meer

iStockphoto

• Crash
  • Laatst online: 02-08 12:04
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:36:
ook niet met zo'n fan-adapter om van 60 -> 80 mm te gaan?

heb het probleem zelf ook bij mijn kast, aan de achterkant heb ik te weinig ruimte om een 80*80mm fan te plaatsen
zit nu tijdelijk een 60*60mm fan

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58
is het geen probleem dan je totaal 14x14 uit heb en maar 6x6 in.... dan krijg je toch onderdruk in de kast?

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Topicstarter
Pc word voor lan party`s en als de nieuwe setup erop zit na een jaar een tweakje hier en een octje daar.

Maar ik mag concluderen dat 6x6 dus weinig is, alleen heb ik het probleem dat die achterste koeler moeilijk te veranderen valt omdat ie opzicht al aardig verstopt zit tussen alles.

whoops lees net iets over brackets voor de koelers dat zou wel wat voor mij zijn.

zijn die brackets groot?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
sPENKMAN schreef op 14 augustus 2002 @ 13:41:
is het geen probleem dan je totaal 14x14 uit heb en maar 6x6 in.... dan krijg je toch onderdruk in de kast?
8x8 + 6x6 != 14x14. 8x8 + 6x6 = 8x8 + 6x6.

en er moet juist onderdruk komen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Oke weet nu wat ze zijn en ik koop er 2 1jte voor, voor en achter! dus die 6x6 word beide 8x8! tnx

• Crash
hier staan er een aantal van die fan-adapters, mischien dat dat iets is http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=13
en anders ff op tweakers.net in de pricewatch kijken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Crash op 14-08-2002 13:47 . Reden: quote ipv gewone post ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Fans kunnen geen druk opbouwen, het enige wat er gebeurd is dat je je fans molt doordat de lucht gewoon weer terugstroomt door de fans en dus de fans op den door gewoon doorbranden...

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• tozzke
  • Laatst online: 24-07 23:09

tozzke

aka tozzert

waarom 2 outtakes??
lijkt me een beetje vreemd
ik heb 2 intakes (80x80mm) en 1 outtake (+voeding dan) en de temp is (na schoonmaken van de cpu-koeler) 20 graden Celsius gezakt....
ik bedoel..... er zijn altijd wel gaatjes waardoor het lucht UIT de kast kan, lijkt mij dus verstandiger om 2 intakes te maken

kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit, maar ik het het dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/airflow%20computerkast.JPG

(de blauwe (ronde) fan zit ter hoogte van de CPU)

• Orangeman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:14
mooi rood kruisje ;)

maar maakt het echt uit of je meer outtakes dan intakes hebt? of is dat meer een theoretische kwestie??

Verwijderd

Topicstarter
dus dit zou beter zijn? ps andere fans gelijk genomen met meer toeren :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/airflow12.JPG

het zou idd wel theoretisch beter zijn, omdat de warme lucht geen kans krijgt om te stijgen en doordat er nog een intake is naar de outtake gepushed word.

Daardoor heb je min of meer onderdruk toch?!

• tozzke
  • Laatst online: 24-07 23:09

tozzke

aka tozzert

nee ;)

bovenin moeten altijd outtakes zitten, warme lucht stijgt op --> dus moet in "het hoogste punt" eruit kunnen, nu blaas je de warme lucht terug de kast in

edit:

Ik zou dus een fan plaatsen in de zijwand die op je CPU gericht is (als intake, en die in de bovenkant omdraaien (dus als outtake laten fungeren))

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
bovendien creeer je nu overdruk waardoor het dus lekker warm in je kastje wordt :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
k dan worden de fans toch geplaats zoals in het eerste plaatje tnx!

Verwijderd

Mijn ervaringen.....

Voor een goede airflow is het dus van belang: input CFM=output CFM. De genoemde 6x6 fans zijn in mijn ogen ook iets te zwak voor het betere werk. Als je bijvoorbeeld te veel input hep, dan "hoopt" er een hoop lucht zich op dat zich verwarmt d.m.v. de componenten en kan niet afgevoerd worden wat leidt tot hoge(re) temps.
Zelf heb ik een grote blower geinstalled dat recht op me CPU blaast. Dit verstoort mijn airflow drastisch, maar het gaat om me CPU-tje :)

Gebruik anders Rounded IDE kabels of maak ze desnoods zelf, dit kan ook al een hoop schelen

Verwijderd

Topicstarter
ja ik neem ook rounded cables van http://www.xxlcases.nl/ die shielded versie in het zilver/transparant.

maar met de fans die ik nu benoem zijn toch wel goed voor de job :P

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:58:
dus dit zou beter zijn? ps andere fans gelijk genomen met meer toeren :P

[afbeelding]

het zou idd wel theoretisch beter zijn, omdat de warme lucht geen kans krijgt om te stijgen en doordat er nog een intake is naar de outtake gepushed word.

Daardoor heb je min of meer onderdruk toch?!
Klopt, alleen de bovenste moet outtake zijn... want warme lucht stijgt op!

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is toch beter om voor en achter koele lucht erin te blazen en boven er alles uit blazen? maar dan is er toch geen airflow meer?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:20:
Dus het is toch beter om voor en achter koele lucht erin te blazen en boven er alles uit blazen? maar dan is er toch geen airflow meer?
Nee......beide flows zullen "botsen" en dan is er al geen sprake van een goede airflow :)

• blunt
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
je kunt beter een grotere intake en een kleinere outtake hebben, dan is de temp in de kast in ieder geval minder ( logisch lijkt me ).

je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :X

Verwijderd

blunt schreef op 14 augustus 2002 @ 14:21:
je kunt beter een grotere intake en een kleinere outtake hebben, dan is de temp in de kast in ieder geval minder ( logisch lijkt me ).
Zoals eerder gesuggereerd: er wordt dan een overdruksituatie gecreeerd en dat lijkt me niet de bedoeling :)

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:27

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hm, ik heb 3 outtakes aan de achterkant zitten:
1 onder de voeding ter hoogte van de cpu
1 in de voeding
1 helemaal bovenin de kast

kan de outtake bij de cpu niet beter intake worden? dan blaast die koude lucht rechtstreeks naar de cpu-koeler. En warme lucht stijgt toch op, en helemaal bovenin zit al een outtake..

lijkt me handiger..

(owja, helemaal onderin aan de voorkant zit een intake fan)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
HaaZie schreef op 14 augustus 2002 @ 14:33:
hm, ik heb 3 outtakes aan de achterkant zitten:
1 onder de voeding ter hoogte van de cpu
1 in de voeding
1 helemaal bovenin de kast

kan de outtake bij de cpu niet beter intake worden? dan blaast die koude lucht rechtstreeks naar de cpu-koeler. En warme lucht stijgt toch op, en helemaal bovenin zit al een outtake..

lijkt me handiger..

(owja, helemaal onderin aan de voorkant zit een intake fan)
Nee lijkt me niet. Maar jullie moeten het gewoon PROBEREN, want soms zie je een kast met een heel rare airflow die toch erg goed koelt. Zoals bij een maat van me. Zijn temperatuur ging omlaag met veel intake en mijne weer met veel outtake :? 8-)

* kutkip denkt dat dit weer zo'n over- en onderdruk topic gaat worden ;)

• Crash
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:20:
voor-onder: intake
achter-boven: outtake
bovenin: outtake
zijkant-voor: intake
zijkant-achter: outtake

lijkt mij nog altijd het beste

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:36:
man ben je een tweaker of niet }:O

er was in mijn kast ook geen plek voor 12x12cm fans... met nadruk op _was_ ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Like i said before i am a nooby, maar nu gebruik ik die brackets wel om van 6x6 naar 8x8 te gaan.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

je ziet dat die cpu ook intake heb, je zou kunne proberen om er een outtake van tekunne maken dat ie de koude lucht langs het koelblok zuigd en dan de warmgeworden lucht door de fan die daar achter zit er uit laat gaan, lijkt mij slimmer eerlijk gezegt want anders blijft die lucht hangen

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Dus de fan van de cpu omdraaien, met de bestaande kast fan configuratie?!
Pagina: 1