Toon posts:

Harde schijf: 1,5 GB kwijt!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een harde schijf geformatteerd. Het betreft een IBM 30,7 GB DTLA307030.
Na geformateerd te zijn wordt een schrijfruimte van 29,2 GB aangegeven.
In het BIOS staat wel 30,7 GB.
Weet iemand waar die resterende 1,5 GB gebleven zijn. Is er iets mis gegaan?

Bedankt voor jullie reactie!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
tja mijn 20.x wordt ook maar 19.x

kan komen door het formateren (2 mb diskette wordt na formateren maar 1.4 mb) of door dat de fabrikant de hoeveelheid in bytes weergeeft en niet in megabytes. Is dus niks aan te doen helaas

Verwijderd

Ja is een beetje raar verhaal
Maar moet je maar is bij de eigenschappen van je Hdd bekijken dan staat er nog een getal a8ter wat groter is.....
heeft te maken met dat 1 Kbyte 1024 bytes zijn....
Maar als de boel goed gepartitioneerd is hoord het gewoon zo....
Erg relaxed schijfje is dit overigens.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Is idd altijd al zo geweest. Vroeger werd mijn 20 Megabyte HD ook maar 19,nogwat MB!

De fabrikanten tellen 1000 bytes, je pc 1024 bytes per kilobyte. Een berg bytes delen door 1024 levert nou eenmaal minder op dan die berg delen door 1000. Gewoon mee leren leven... :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:06

Thorne

Forrester

Dat van die diskette is niet helemaal waar... er gaat nl. ook ruimte 'verloren' doordat er een FAT op moet worden gezet.

>specs<

• JoNaTHaN(NL)
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Dat is heel normaal ik heb een harde schijf van 10,2 GB veel te klein vind in al maar hij geeft in windows aan 9,52 GB

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gerust gesteld. Bedankt voor jullie bijdrage!

Adriaan

Verwijderd

Soms wil ff scandisk doen wel helpen.

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:49
Mijn 80gig harddisk wordt nadat ik hem gepationeerd en geformateerd heb bij elkaar nog maar 76gig. Hoe groter de schijf des te meer er verloren gaat. Dit komt inderdaad doordat winhoos enz 1024 telt. Ook omdat je er een fat32/fat16 op schrijft. Hier is gewoon niks aan te doen. Eigenlijk zouden de winkels moeten neer zetten wat je eigenlijk koopt dus als je 80 koopt gewoon 76gig neerzetten in prijslijst. Kun je achteraf ook deze problemen krijgen.

Jeroen
Pagina: 1