Trunken 4 X 100Mbit naar 1 X Fiber

Pagina: 1
Acties:

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Goedendag,

Wij hebben hier een server (RH 2.4.17 #5 SMP), waarop ik over 4 100Mbit connecties beschikking heb. Probleem is dat het als zijnde 4 kabels uit de switch komt. Waar we niet bij kunnen.

Bedoeling is dat dit allemaal load balanced wordt. We kunnen het softwarematig d.m.v. iptables en een hoop andere bloed-zweet-en-tranen scripts, hebben het zelfs al draaien als zijnde een 2 X 100Mbit opstelling. Scripts kunnen nog bergen NIC's aan echter, je raad het al, we hebben een klein IRQ probleem zegmaar :+

Echter, meer capaciteit is gewenst. Nou zat ik te denken aan een hardwarematige oplossing als een trunking switch, die ook over een Gbit outlet beschikt, en die zodoende naar de server te leggen, zodat we 'gewoon' 400Mbit over glas heen jagen en die switch het werk verder doet.

Aantal vragen:
1. Heeft een trunk van vier poorten 1 IP adress?
2. Zijn er zulke switches? En zo ja, welke?
3. Zal die switch echt 4 X 100Mbit erover heen jagen of gaat ie prioritizen en zo nog maar op een max van 12 a 13 meg komen ?

Footnote: Ik wist niet whether dit bericht in PNS of in dit forum te plaatsen, sorry als ie in PNS had moeten staan.

Alvast bedankt voor alle input.

The more you know, the more you know you don't know.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Op een Cisco catalyst kun je etherchannelen :)
Een poort op een switch heeft geen ip adres aangezien het een layer 2 device is.
Ik geloof dat er een module mod_bound is ofzo waarme je kan etherchannelen van een switch naar een linux doos.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PNS

Braaikamer - Smoke&BBQ

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
maar dit is dus voor zover bekend alleen mogelijk met een Cisco bak ?
Enneh, thanks for the move Koffie :X

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

1) Ja (op je server natuurlijk)
2) Een degelijke manageable switch kan trunken over 2 (en normaal 4 of soms zelfs nog meer) poorten.
Dat hoeft geen cisco te zijn.
Let wel op dat je protocol overeenkomt. Bv zoals gezegd FEC (fast etherchannel).
3) Als je op je server die 4 kaarten met bv FEC bundeld en je dit op je switch ook en dan heb je echt ook 400mbit.
Trunken 4 X 100Mbit naar 1 X Fiber
Ik snap jouw titel niet helemaal...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[..]Enneh, thanks for the move Koffie :X
Ben ik nou zo dom, os snap ik je smiley niet helemaal :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Predator: Wat ik bedoel van punt 1 is: Alle links hebben ofcuz hun eigen IP, gebruikt die trunk dan een IP adress om vervolgens zelf te cyclen naar een van de 4 poorten of moet ik een soortement van script op een andere doos schrijven die een random IP pakt?
3: ik heb nu 2 NIC's met daarin 2 links vanuit de switch erin gebundled, maar daar komen we bij de kern van het probleem, ik kan er niet meer NIC's in doen, omdat ik een IRQ shortage heb. Met een enkele Gbit nic zou dat probleem verholpen zijn.

Koffie: nee ik snap de smiley denk ik niet :)
Was bedoeld als: oh shit dus toch in PNS :D

Misschien is het gewoon wel beter een 64 Bits mobo erin te gooien, zodat ik A. meer irq's heb en B. meer bandwith op me PCI bus heb, of is dat een verkeerde gedachtengang?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

1) Je kan niet met wat scriptjes echt gaan een FEC maken.
Wat jij hebt is dus geen echte port trunk. (werkt ook maar in 1 richting)

Als dat het probleem is waarom dat prutsen met port trunks :?
Gewoon een gigabit ethernet nic (kost je veel minder dan 4 nics) in die server en in een gigabit uplink duwen van een switch duwen.
Misschien is het gewoon wel beter een 64 Bits mobo erin te gooien, zodat ik A. meer irq's heb en B. meer bandwith op me PCI bus heb, of is dat een verkeerde gedachtengang?
Ja, zelfs zonder 64bit slot.

Het geeft niet dat die gigabit niet alles kan trekken.
Dat maakt niet uit, zo snel is je server toch niet + het is nog altijd minder gepruts dan met een 4x100 port trunk.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Wat jij een "link" noemt is in feite een stukje netwerkkabel. Netwerkkabels hebben geen IP-adressen. Je hebt pas een adres nodig als je er daadwerkelijk een server aan wilt hangen.

Wat jij wilt (als ik het goed begrijp) is een switch neerzetten met 4x 100 mbit en 1x gigabit, en dan van die 4x 100 mbit een trunk maken met de kabels erin die nu naar je computer lopen, en 1x gbit naar je server.

Dat kan, mits:
- je twee switches hebt die het eens kunnen worden over een trunk-protocol. Het meest gebruikt wordt Cisco FastEtherChannel; onze HP's kennen dat in ieder geval ook.
- de switches inderdaad een trunk over 4 poorten kunnen opbouwen (zou geen probleem moeten zijn)
- je bij de configuratie van de switch aan de andere kant kunt. Je kunt niet aan 1 kant een trunk definieren en er maar van uitgaan dat de andere kant dat ook snapt.

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Predator: is geen trunk nee, gewoon een script dat de NIC's 'bundled'. Zodoende kan de server met meerdere requests tot ver over de 20Megs/seconde aan bandwith pakken.

Dus als ik een 100Mbit switch koop met een Gbit uplink dan moet dat werken? Gewoon die Gbit nic 4 IP adresses geven en klaar is bruto?

Naja niet snel genoeg, een PCI bus heeft volgens mij 128 MB/sec echte bandbreedte. Betekent dat 1. 64 MB voor de NIC's nodig hebt en 2. 64 MB voor de read/write van de disks.

Vink: De trunk moet dus aan twee kanten defined worden; zoiets als een trust relationsship tussen PDC's?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

BRuTo schreef op 14 augustus 2002 @ 13:41:
Predator: is geen trunk nee, gewoon een script dat de NIC's 'bundled'. Zodoende kan de server met meerdere requests tot ver over de 20Megs/seconde aan bandwith pakken.

Dus als ik een 100Mbit switch koop met een Gbit uplink dan moet dat werken? Gewoon die Gbit nic 4 IP adresses geven en klaar is bruto?
:?
Gewoon een gigabit nic in je server en die in de uplink duwen.
1 IP voor die gigabit nic in je server is genoeg.

Of wat bedoel jij nu :?
Waarom zou jij 4 ip's gebruiken ?
Naja niet snel genoeg, een PCI bus heeft volgens mij 128 MB/sec echte bandbreedte. Betekent dat 1. 64 MB voor de NIC's nodig hebt en 2. 64 MB voor de read/write van de disks.
Datzelfde heb je met 4x100 trunks ook.
Dus of je nu 4x100 of 1x1000 gebruikt maakt, je PCI bandbreedte gaat niet veranderen...
Vink: De trunk moet dus aan twee kanten defined worden; zoiets als een trust relationsship tussen PDC's?
Ja, maar je kan wel dat enkel op de server doen ook.
Dan heb je 400mbit downstream & 100mbit upstream.
Ipv 400mbit up&down

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Predator schreef op 14 augustus 2002 @ 13:54:
[...]

Datzelfde heb je met 4x100 trunks ook.
Dus of je nu 4x100 of 1x1000 gebruikt maakt, je PCI bandbreedte gaat niet veranderen...
Nee maar dat zei ik als reactie op de dat de Gbit link dan maar voor 40% used zou worden.
[...]

Ja, maar je kan wel dat enkel op de server doen ook.
Dan heb je 400mbit downstream & 100mbit upstream.
Ipv 400mbit up&down
Het moet sowiezo both ways zijn, anders heb ik er nix aan :)

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
ik denk nogal in cisco :P

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Ja maar mijn portemonnee niet zo :'(

Verwijderd

BRuTo schreef op 14 augustus 2002 @ 14:05:
[...]
Nee maar dat zei ik als reactie op de dat de Gbit link dan maar voor 40% used zou worden.

[...]

Het moet sowiezo both ways zijn, anders heb ik er nix aan :)
40% van 1Gb komt overeen met 4 x 100 Mbit volgens mij :)

ik ben het met predator eens, je doet veel te moeilijk!

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
ehm, verkoop jij dan bosjes IRQ's? ;)

• ijdod
  • Laatst online: 17:52
1. Nee. Trunking is OSI laag 2, en staat dus van de gebruikte laag 3 protocollen zoals IP.

3. Een goede switch zal de volledige bandbreedte kunnen halen.

Etherchannel is Cisco, de algemene standaard is 802.3ad.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Waarom dan niet gewoon een gb fiber nic kopen.

http://www.3com.co.jp/products/dsheets/images/3c996-sxa.jpg

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Mashman: omdat ik geen fiber binnenkrijg, maar 4 plain stp kabeltjes :/

Verwijderd

round roubin dns entry op 4 ip adressen ?

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
ja dat kan in theorie wel, maar we hebben een IRQ tekort, dus kan niet 4 NIC's in de PC gooien :/

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23

Petuhr

FreeBSD

Okay, je krijgt 4 kabels binnen..

Maar, kan die switch waar die 4 kabels heengaan trunking / bonding aan ? ( meestal trunking genoemd in $switch ).

Want op die linuxdoos trunking / bonding instellen is niet zo heel veel werk.

[edit]

Hmm nog ff beter gelezen.. Je hebt die 4nic dus nog _niet_ in die linux doos zitten ?

Dan moet je er dus achter zien te komen of die switch aan de andere kant trunking ondersteunt, en dan nog 1 switch aanschaffen die trunking ondersteunt, en een fiberaansluiting heeft.

Dan kan je een 1Gbit kaartje in die doos stoppen, en dan heb je in principe van doos naar switch 1Gbit, en van switch naar switch 800Mbit ( full duplex ;) ).

Verwijderd

Met goede ethernet interfaces mag je gewoon irq's sharen 2 per irq zou toch uit moeten komen.Anders moet je echt naar een andere machine gaan kijken daar een beetje server al 2 pci bussen heeft.

Verwijderd

eh das dan 2gb full duplex naar 800mb full duplex
Petuhr schreef op 14 augustus 2002 @ 16:37:
Okay, je krijgt 4 kabels binnen..

Maar, kan die switch waar die 4 kabels heengaan trunking / bonding aan ? ( meestal trunking genoemd in $switch ).

Want op die linuxdoos trunking / bonding instellen is niet zo heel veel werk.

[edit]

Hmm nog ff beter gelezen.. Je hebt die 4nic dus nog _niet_ in die linux doos zitten ?

Dan moet je er dus achter zien te komen of die switch aan de andere kant trunking ondersteunt, en dan nog 1 switch aanschaffen die trunking ondersteunt, en een fiberaansluiting heeft.

Dan kan je een 1Gbit kaartje in die doos stoppen, en dan heb je in principe van doos naar switch 1Gbit, en van switch naar switch 800Mbit ( full duplex ;) ).

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

euhmz.. misschien denk ik verkeerd, maar een nic met 4 poorten erop kan toch ook? heb je toch echt maar 1 irq maar wel 400 mbit.. (of lul ik nu uit me nek?)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Volgens mij doen de dlink quad-ethernet kaartjes inderdaad 1 irq per 4 poorten. Volgens mij moet dat dus geen probleem zijn. Maarruh wat is eigenlijk precies het probleem met die bekabeling? Kan je de kabels niet vervangen door fiber, of kan je niet bij de switch aan de andere kant?
Want je zou natuurlijk eens kunnen proberen of die kabels geschikt zijn voor gigabit ethernet over koperdraadjes. Daarmee bespaar je jezelf veel werk. En ook als dat niet zo is, ik denk dat het trekken van 1 fibertje toch wel goedkoper is dan een aparte switch kopen en daarop een trunk aanmaken.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

BRuTo schreef op 14 augustus 2002 @ 16:17:

Wie spreekt hier over fiber dan ?
Een gigabit fiber nic gaat nog stuk duurder zijn dan een gigabit over copper kaartje (wat tegenwoordig niet veel meer dan een 100mbitje kost).

Neem dus gewoon gigabit over copper.
Hoe ver is het tot aan je de patchkast ?
Wat categorie van STP kabel ?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

hoe ziet het eigenlijk aan de andere kant eruit ?
Zij die 4 kabels verbonden met verschillende delen van het netwerk of zit daar ook een knutselserver aan vast ?

zover ik het begrijp wil je gewoon die 400 mbit naar je server toe laten gaan. Ik ben eens met predator: pak gewoon een gigabit nic in de server met een goedkoop switchje met een gigabit uplink.

Moch je nu echt 4 ethernet kaarten willen gaan gebruiken in de server dan kan of een gecombineerde kaart een oplossing zijn (meerdere kanalen op 1 kaart en 1 irq) of een smp systeem (heeft het dubbele aantal irq's)

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Helaas, ik had al gecheked, adaptec heeft deze nic's ze kunnen irq's sharen, hebben er echter wel minimaal 2 vrije nodig.
megamuch schreef op 14 augustus 2002 @ 16:57:
euhmz.. misschien denk ik verkeerd, maar een nic met 4 poorten erop kan toch ook? heb je toch echt maar 1 irq maar wel 400 mbit.. (of lul ik nu uit me nek?)

Verwijderd

Er zijn mogelijkheden met serverkaarten om 4 * 10/100 te prikken in één PCI slot. Heb je geen interrupt probleem meer. Onder andere apple heeft dat een tijdje gedaan in hun servers.

Andere optie is een (dure) serverkaart te kopen waar 4 * 10/100 op zit die ook een trunking protocol ondersteund. Cisco heeft het ooit een keer over intel kaarten gehad. Ik kan me alleen herinneren dat je speciale server kaarten hebt die trunking ondersteunen. Die worden dan eigenlijk de "andere switch" op de trunk. Of het goed werkt? Geen idee. Maar Gbit kaart is denk ik de kiss oplossing.
enne, Gb = 100 Mbyte/seconde theoretisch. dus de 128MB /seconde maximum van PCI is geen probleem, mits je natuurlijk 3 of vier pci bussen in je systeem hebt. Eentje voor de video, eentje voor het netwerk en eentje voor je harde schijf controllers..
Er zijn servers die dat wel hebben..

Enne cisco prijskaartje valt voor de manageble switches wel mee. De concullega's hebben ong. dezelfde prijs, mits je ook naar alle configurabele opties en redundante powersupply opties kijkt. (no flames intended) maar ik denk qua netwerk ook nogal in Cisco.

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Thanks voor de reply's allemaal O+
Ik krijg die links binnen uit een 3Com switch, waar ik dus onder geen beding bij kan, een trunk er op instellen is dus gewoon NIET mogelijk.
De kwaliteit van de kabels is goed, shielded en ik trek over een kabel me gemak 12 megs/sec, dus geen verlies, tenminste niet merkbaar.
Tot aan de patchkast is een meter of 50 schat ik zo.
Over die multiport NIC's: een maat van mij heeft een dergelijke config (2port nic) en die zegt dat ie per poort een IRQ nodig heeft, echter als dit er standaard 2 zijn dan is het voor hem aannemelijk geweest om te oordelen " elke poort heeft een IRQ nodig". Als een 4 port NIC echter dus maar 2 IRQ's nodig blijkt te hebben, dan ligt daar mijn oplossing!

Heel erg bedankt voor alle input allemaal, ik ga eerst maar eens naar de fabrikanten mailen hoeveel IRQ's ze nodig hebben.

Verwijderd

no probs , succes

• ijdod
  • Laatst online: 17:52
BRuTo schreef op 15 augustus 2002 @ 08:52:
Thanks voor de reply's allemaal O+
Ik krijg die links binnen uit een 3Com switch, waar ik dus onder geen beding bij kan, een trunk er op instellen is dus gewoon NIET mogelijk.
Dan kan je link aggregation (trunking, whatever) vrijwel uitsluiten. Hoewel sommige merken een autodetect hanteren hiervoor, is het de vraag of het aanstaat, en zelfs dan of het werkt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Well, het netwerk is dermate 'bagger' kwa opzet dat als het default aanstaat, dat het dan wel aan zal staan. Maar als een multi-port NIC mogelijk is dan is dat A. de goedkoopste en B. de simpelste oplossing.

Verwijderd

BRuTo schreef op 14 augustus 2002 @ 16:17:
Ok, dan 1000Base-TX (Gigabit over koper). Moet redelijkerwijs gaan over CAT5e

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Switch geeft maar 100Mbit maximaal door :'(

Pagina: 1