Welke harddisk is stiller?

Pagina: 1
Acties:

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik wil een nieuwe harddisk kopen van zo'n 80 GB en ik zit te tweifelen tussen de Maxtor D740X en de Western digital WD800JB. Beiden zijn 7200 rpm , ze zijn ongeveer even duur (scheelt paar eurotjes), die van WD heeft wat meer cache (niet zo heel boeiend wat mij betreft) maar wat ik het belangrijkst vind: welke is de stilste? Ik kan hier niets over vinden in de reviews. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Kijk is op de site van de producent ... daar is dit soort informatie wel te vinden!!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19
www.storagereview.com

volgens die site is die cache toch écht wel boeiend :P :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04

Smarron

The bend

Volgens mij is de WD stiller. Maar als je de Liquid Bearing bedoeld van Maxtor, kan deze weer iets stiller zijn (heb ik zelf, maar is na 2 maanden al kapot gegaan).

Ik zou zowieso voor de WD gaan, vanwege die cache. Ik hoor en lees van iedereen dat deze zowieso heel stil is.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Vriend van me zei gisteren nog dat ie zn maxtors toch minder stil vond dat eigenlijk gedacht, mijn WD's zijn daarentegen erg stil.

Nu ze in alu coolerbays zitten, zijn ze zelfs onhoorbaar :)

• ewasx
  • Laatst online: 16-11-2025
Kijk is op de site van de producent ... daar is dit soort informatie wel te vinden!!
Bij western digital wel, bij maxtor niet (en bij maxtor op de site maken ze geen onderscheid tussen de drives met en zolder liquid bearing)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

heb zelf een WD, een Maxtor (en een aantal Seagates, maar die laten we even buiten beschouwing).

Die maxtor is absoluut niet stil. Deze ligt nu aan mijn server, in een la die ik geisoleerd heb, zodat ik die drive niet hoor.
mijn WD zit in een van mijn workstations, en hoor ik totaal niet.

dit kan 2 dingen betekenen.
1. de drive is behoorlijk stil
2. ik ben doof aan het worden.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik ga dus ook 1 van deze twee kopen, is die WD echt sneller?

• gp500
  • Niet online
ik zie deze vraag wel vaker maar m'n schiven maxtor 40GB 7200 hoor ik nooit ik een paar fans maar daar voor ook al weinig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sharkys schreef op 14 augustus 2002 @ 18:17:
met 8MB cache: ja, heel erg snel
met 2MB cache (standaard) ook nog een stuk sneller dan Maxtor.

maar ik zou gaan voor die 8MB cache

• Splasher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01-2012

Splasher

Met nieuw icon.

Terw_Dan schreef op 14 augustus 2002 @ 19:10:
[...]

met 8MB cache: ja, heel erg snel
met 2MB cache (standaard) ook nog een stuk sneller dan Maxtor.

maar ik zou gaan voor die 8MB cache
Juist 8MB cache is nu nog niet helemaal standaard, maar straks wel dus je doet er wij aan om een 8MB cache te koopen.

EN BTW wat hier boven al staat het is sneller :P

I realize she's truly gone, disappeared like a bullet leaves a gun.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 23:35

Dr C

met C en CK

ik heb een Maxtor( 60gb 7200rpm), maar die maakt goed veel lawaai. Ik had hem uitgekozen omdat ik overal hier hoorde dat ie stil zou zijn, maar ik kwam bedrogen uit :(. Ik heb ook het gevoel dat ie in de loop der tijd een stuk meer lawaai is gaan prodceren (3 maanden oud)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• knights16
  • Laatst online: 25-03 19:48
maar dan nog wat
ze maken beide nauwelijks lawaai!

PVoutput

Verwijderd

met liquid bearing is een hd stil
seagate maken volgens mij stille hd's

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 20:02:
met liquid bearing is een hd stil
seagate maken volgens mij stille hd's
Mja, mijn liquid is er na 2 maanden mee gekapt .. Das wel ineens stil ja !! Maar zonder gein. De liquid van Maxtor is wel degelijk stil. Ik heb er echt van genoten!

Maar als je aan de andere kant die WD zet, toch maar die kiezen! De Seagate IV schijnt ook stil te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen vernomen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• shardphoenix
  • Laatst online: 05-03 12:05
Sharkys schreef op 14 augustus 2002 @ 18:17:
ik heb twee maxtors 60 GB ata 133 7200rpm en twee wd 60 gb 2 mb cache 7200rpm ata 100 schijven en die WD hoor je bij aanzetten van pc (opspinnen) maar dat is maar paar tellen en ik vind dat het geen kont uitmaakt wat betreft lawaai. massa fans komen toch overal boven uit :) nee zonder gein. bij verwijderen van files is de WD iets luidruchtiger en bij kopieren maakt het hier geen bal uit. De WD is wel iets sneller als de maxtor. scheelt ongeveer 8MB/s
maxtor doet +/- 30/31 MB/s en die WD doet =/- 47/48 mb/sec
met ATTO gebenchmarked.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kheb maandag deze
code:
1
Seagate 80GB 7200rpm Barracuda IV ATA
besteld, krijg ik gister een meeltje, dat hij op het moment moeilijk leverbaar is :( Staan ook bovenaan in de pricewatch, zal het er iets mee te maken hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door SlinkingAnt op 15-08-2002 11:47 . Reden: Typo's ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19
misschien kan je nog een WD bestellen :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 16:51

Jack

MHz Matters

" Voor mensen die nog twijfelen: de WD 800JB series is snel, ook als je er maar 1 gaat gebruiken, zeer stil en koel. Ik heb ook de Maxtor D740X in gebruik en ik heb diverse IBM schijven gebruikt (de 307030 en de 60GXP) en alle halen het echt niet bij de 800JB. "

Pics van de WD in RAID 0 :)
http://gathering.tweakers...message/14615408#14615408

Pics van de Maxtor in RAID 0 :)
http://gathering.tweakers...message/14737847#14737847

[Specs]

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik kan als alternatief een WD 800BB krijgen voor €118. Is deze ook erg stil en koel?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58
Ga liever voor de WD 800Jb 8Mb cache, sneller!

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb een WD Caviar 80 GB 7200 rpm. Deze schijf is erg stil, een echte aanrader! Over de hitte wil ik nog wel wat kwijt. Dit schijfje voelt zich namelijk niet thuis in een 3.5 inch bay, onder een floppydrive. Daar kan hij erg warm worden.
Sindsdien heeft hij bij mij in een Coolermaster alu-framepje gezeten met zo'n klein coolfannetje, man wat een pokkeherrie(die coolfan).
Sinds kort een nieuwe behuizing, nu zit de WD onderin de kast achter een 80 mm fan. Daar voldoet hij prima en is net zo warm als de kast zelf

-

• Flauwekul
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 10:25
Ik heb sinds vrijdag 2 Seagate 80GB 7200rpm Barracuda IV ATA schijven in raid 0,en deze zijn zeer stil.Mijn Ibm 60gxp was ook zeer stil todat die het begaf krrr tik.

Verwijderd

WD800JB zit bij mij onder de floppy (met iets ruimte) en is daar koel. Eerst zat hij in een bay tussen 2 maxtors en dat ging niet goed. Die werden echt warm met z'n drieën

• tiguan
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een 40GB Seagate, en je hoort hem dus echt niet he. Héél zachtjes bij het lezen en schrijven, maar spinnen hoor je hem helemaal niet. In tegenstelling tot mijn IBM GXP75, herriebak van het jaar.

Verwijderd

Ik ben ook vanplan om 2 Seagate 80GB 7200rpm Barracuda IV ATA schijven te kopen. Deze week ga ik ze kopen. Ik heb er goed dingen over gehoord, en het belangrijkste is dat ze heel stil schijnen te zijn. Dus ik ga die halen

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

De IBM 7200RPM schijven opzich continue redelijk stil, toch als ze actief zijn ratelen ze op zo'n irritant hoge kraakmanier :). Meestal hoor je verschillende verhalen over HD herrie, de Barracuda's zijn over het algemeen inderdaad redelijk stil.

• Solomon
  • Laatst online: 20:15
heb hier een wd 800 jb, en hij is fantastisch, offie stil is weet ik ff niet, heb er nu nog een fan voor hangen, maar ga strax wat experimenteren zonder.

Het schijnt zelfs dat die 800 jb sneller is dan veel SCSI 10.000rpm schijven :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

Ik heb/had een maxtor DX740 met liquid bearing, geen geluid van te horen. Maar nu na 2.5 maand kapot. Maar wel heel stil.
Ik ga hem vanmiddag inruilen voor een 20 Gb grotere ibm deskpro... eens kijken hoeveel herrie die maken.

• Mozin
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

De IBM maakt zeker meer herrie, so be prepared :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dan w8 ik lekker totdat die seagate weer leverbaar is (Ik heb hem bij Digiworld besteld, en daar is tie op het moment slecht leverbaar, dus als je hem snel wilt, koop hem dan erges anders)
edit:
Ik hoorde net dat ze donderdag gebeld hadden, en de levertijd 1 a 2 weken bedraagt, dus ik hoop hem met 1 weekje binnen te hebben

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ik heb ook een Seagate Baracuda IV, is een heel lekker en vooral stil dingetje. Alleen kan ik jullie niet aanraden die dingen in RAID te zetten. Daar staan ze ook om bekent :/

En anders zo'n Maxtor met liquid bearing, die zijn ook wel stil.

• Dr C
  • Laatst online: 20-03 23:35

Dr C

met C en CK

cramwinckel schreef op 14 augustus 2002 @ 19:23:
ik heb een Maxtor( 60gb 7200rpm), maar die maakt goed veel lawaai. Ik had hem uitgekozen omdat ik overal hier hoorde dat ie stil zou zijn, maar ik kwam bedrogen uit :(. Ik heb ook het gevoel dat ie in de loop der tijd een stuk meer lawaai is gaan prodceren (3 maanden oud)
Om hierop maar eens terug te komen, als meer mensen met dit probleem lopen: Ik had in mijn kast wat schuimrubber om dat kreng wat stiller te krijgen (helpt niet echt denderend). Laatst haalde ik hem open en schroefde mijn HD eruit en toen merkte ik, dat dat beestje toch best stil is. Ik heb toen de HD gewoon op de bodem van de kast (waar schuimrubber lag) neergelegd en ik hoor de HD nu nog maar amper. Alleen aan het begin opspinnen, maar geen enkel geratel. Echt top! Om een kort verhaal lang te maken: De kast maakt heel veel uit, wat betreft geluidsporductie.

EDIT: Nadeel is: nu moet ik naar mijn kast kijken om te zien of ie wat doet (en die zit redelijk verstopt) :( ;)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Verwijderd

Ik heb zelf momenteel een ibm60GXP40gig en net een WD800JB.
En die WD800JB is bij mij alleen maar te horen als ik de pc aanzet. Daarna hoor ik hem helemaal niet meer.
Bij sissandra2002 haalt mijn IBM 2100pnt. En mijn WD800JB 2800pnt

Verwijderd

Als je echt een stille harde schijf wilt moet je de seagate nemen, want de maxtor
hoor je wel en de seagate absoluut niet.
De WD is ook wel redelijk stil, maar vrgelijkbaar met de maxtor, de seagate is absoluut het stilst!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan alleen zeggen dat die liquid Maxtor idd erg stil is :) Hij wordt hier alleen wel 68graden soms :D

• k7of9
  • Laatst online: 14-03 22:42
Ik heb die WD800 JB 8MB een paar weken nu, en heb er ook nog een Maxtor in zitten.

Ik kan je zeggen, die WD is muis en muisstil, echt een factor veel stiller dan de Maxtor. Daarnaast is het in zijn klasse op dit moment gewoon het snelste wat je kan krijgen.

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Ik heb beide schijven die jij noemt en de WD800JB is net ff stiller als de Maxtor, maar om te zeggen dat het nu echt te merken is... nee :)

Verwijderd

maxtor 80 gb 7200rmp ATA133 gaat kabaal maken als die intensief werken moet,

iets wat ik bij me WD800BB niet heb opgemerkt
Pagina: 1