[Digicam] Canon IXUS 330 of Pentax optio 330rs?

Pagina: 1
Acties:

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben dus van plan om een digitale camera te kopen, en wel eentje uit het compacte segment. Ik stond gisteren bij de fotoboer en zag daar zowel de ixus 330 staan (waar ik oorspronkelijk voor ging) maar ook de nieuwe pentax optio 330rs. Deze 2 cameras stonden daar voor exact dezelfde prijs, en ik ben dus erg twijfelend zonder camera de winkel uitgelopen. Ik wilde eerst ff de reacties op GoT checken :)
er zijn twee grote verschillen tussen de cameras. De canon heeft een 2 megapixels, en de pentax heeft er 3,1 (ongeveer). Ook heeft de pentax een handmatige focus, iets wat de canon dus niet heeft.
Ik lees erg veel goede dingen over de IXUS 330, maar over de optio 330rs valt vrij weinig te vinden. Een vergelijking tussen deze 2 cameras kan ik ook nergens vinden.
Mijn vraag is dus simpel: Welke van deze 2 camera's moet ik kopen? en als ik de canon koop, zal ik veel last hebben van de 2mp 'beperking'?

Verwijderd

Ik kan je niet echt verder helpen. Maar ik heb wel een foto voor je van een 2 mp Canon camera.

Afbeeldingslocatie: http://www.kater.cistron.nl/Thuis/images/104-0455_IMG.JPG

• Thefirstikke
  • Niet online
Nice, very nice! Maar dat beantwoord idd mijn vraag niet :) Ik denk dat ik toch maar voor de ixus 330 ga... Daar kan ik geen buil aan vallen denk ik :)

• Sjab-X
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb de Canon 300 en gebruik alleen maar de auto-stand. Verder heb ik de resolutie op 1024*576 staan (kan op 1600*1200, maar ik druk nooit foto's af). Ik heb heel veel plezier van de Ultra Comacte Digital Ixus, een echte aanrader!

• Thefirstikke
  • Niet online
dat id had ik dus ook een beetje... Iemand nog een argument om zeker wel/niet de optio 330rs te kiezen? Het lijkt mij immers een goede concurrent voor de IXUS 330.

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 12:46:
Ik kan je niet echt verder helpen. Maar ik heb wel een foto voor je van een 2 mp Canon camera.

[afbeelding]
met een foto op 640x480 kun je geen camera's onderling vergelijken...

zelfs de goedkoopste 2mp camera kan nog mooie foto's maken als je ze resized naar 640x480...

een foto op originele grootte (1600x1200 bij jou camera) zou wél kunnen helpen...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• witchdoc
  • Laatst online: 24-02 12:18
Thefirstikke schreef op 14 augustus 2002 @ 17:33:
dat id had ik dus ook een beetje... Iemand nog een argument om zeker wel/niet de optio 330rs te kiezen? Het lijkt mij immers een goede concurrent voor de IXUS 330.
Is ie ook zo compact? Heeft ie ook 3x optische zoom? Heeft ie ook LCD schermpje? Sluitertijden net zo 'breed' instelbaar? Is't een plastieken of metalen? Hoeveel kost ie?

(ik sta namelijk ook op't punt om een ixus 330 te kopen) :)

• Thefirstikke
  • Niet online
jup, net zo compact, ook 3x zoom, -natuurlijk- een lcd schermpje, maar of ie ook helemaal van metaal is weet ik niet. Ik twijfel ook best erg moet ik zeggen. En voor 100 euro meer heb je ook een Canon powershot S30.... moeilijk!

• Thefirstikke
  • Niet online
van de Pentax site (www.pentax.nl)

optio 330 (bijna hetzelfde als de 330rs :? )
Roestvrijstalen buitenkant
Eenvoudige bediening met draaiknop
Eenvoudig aan te sluiten via USB
LCD-monitor van 16 inch
3-voudige optische zoom plus 2-voudige elektronische zoom
7-punts autofocus plus mogelijkheid handmatige focus
Histogram-weergave
Video-uitgang
Wereldtijdfunctie/wekker
Geschikt voor afstandsbediening

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Thefirstikke schreef op 14 augustus 2002 @ 19:50:
jup, net zo compact, ook 3x zoom, -natuurlijk- een lcd schermpje, maar of ie ook helemaal van metaal is weet ik niet. Ik twijfel ook best erg moet ik zeggen. En voor 100 euro meer heb je ook een Canon powershot S30.... moeilijk!
Ik had zelf een Ixus 300 en ben overgestapt op een S30...

De S30 levert voor een kleine meerprijs een grote meerwaarde.

Verschil tussen 2.1mp en 3.2mp is groter dan je denkt en de S30 blinkt uit in fotokwaliteit en instellingen...en is ook erg compact (ik stop 'm altijd in mijn broekzak)

Ik heb net een reeks foto's geplaatst in het vakantiefoto-topic, dus kijk maar ff :)

Als je gewoon leuke foto's wilt maken en niet groter wilt afdrukken dan 10x15 is de Ixus-serie prima, als je iets meer wil en denkt dat je er je hobby van wil maken is de S30 een betere keus...

De G2 zou ook kunnen, maar is een stuk duurder en minder compact...
De S40 is qua beeldkwaliteit gelijk (en soms zelf minder) aan de S30 en kost een stuk meer...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik check het ff :)

foto's gecheckt. Zien er erg goed uit! Maar de keuze wordt er nu niet makkelijker op :( De ixus 330 is natuurlijk wel erg compact, en ziet er erg mooi uit...

• wAizz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 12:44
Voordelen Pentax:

- kleiner en lichter dan IXUS
- 3 megapixel (2048 x 1536)
- 11MB intern geheugen + 16MB bijgeleverd
- handmatige shuttertijd tot 1/2000 sec. (IXUS 1/1500)
- Infrarood

Nadelen:

- maar 2 ISO-settings (IXUS heeft er 4)
- continuous shooting is traag
- geen video-uitgang
- neemt geen audio op

Ik zou voor de Pentax 330RS gaan. Wil 'm zelf ook kopen zodra ik mijn Pentax 230 heb verkocht. Voor degenen die interesse hebben :) . Zie Vraag & Aanbod

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Thefirstikke schreef op 14 augustus 2002 @ 20:00:
van de Pentax site (www.pentax.nl)

optio 330 (bijna hetzelfde als de 330rs :? )
LCD-monitor van 16 inch
zozo, dan zou ik voor die optio gaan hoor :P
nee is flauw, maar ik hoorde dat de kleuren van de pentax wat minder waren dan die van canon, maar ja niet teveel waarde aanhechten, heb ik ook maar gehoord..

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik wil hem vanmiddag gaan halen, maar zit nog steeds erg te dubben.... De ixus heeft zich immers al bewezen een erg goeie cam te zijn ... hmzz....

• wAizz
Welke heb je nu uiteindelijk gekocht?

Verwijderd

Ik ben ook benieuwd.
Wil zelf namelijk voor een Ixus camera gaan maar ben op dit moment ook ff aan het loeren naar die Pentax :)

• Thefirstikke
  • Niet online
Canon powershot S30: 100 euro meer voor een professionelere cam in een -nog steeds- handzaam formaat :)

• wAizz
Thefirstikke schreef op 16 augustus 2002 @ 12:09:
Canon powershot S30: 100 euro meer voor een professionelere cam in een -nog steeds- handzaam formaat :)
Haha :) Gefeliciteerd ermee. Moge je er veel plezier van hebben (en ff topic-name veranderen :P )

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mooooody:De S40 is qua beeldkwaliteit gelijk (en soms zelf minder) aan de S30 en kost een stuk meer...
Dit lijkt mij onzin

• LordLynx
  • Laatst online: 26-02 13:20
Schijnt dat door de standaard instellingen een S40 inderdaad soms minder mooie plaatjes schiet als een S30, heb wat voorbeelden gezien toen ik aan het kijken was en vond dit inderdaad het geval, zo had ik een serie van een wolkenkrabber waar de S40 duidelijk minder mooie foto's maakte, een beetje blauwe waas erover en gekartelde randjes op de zijkant van de toren. Best vreemd.
Pagina: 1