[BIOS] Abit KR7A-RAID

Pagina: 1
Acties:

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 09:36
Mijn BIOS blijft resetten als ik de stroom eraf heb gehad. Ik denk dat het ligt aan de geheugenmodule combinatie die ik nu heb. Het is dus niet het probleem om de fout te vinden maar kan iemand mij uitleggen wat er nu precies fout gaat.
Ik weet via de Abit site dat het mobo tijdens het opstarten het geheugen nakijkt en het daar dus waarschijnlijk fout gaat.

Nu is mijn vraag zou dat op te lossen zijn zonder ee nnieuwe geheugen module te moeten kopen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoogstwaarschijnlijk staat de CMOS Clear jumper nog steeds op de reset-stand. Want dan doen zich er problemen voor precies zoals je het beschreef :)

Check je manual voor de juiste jumper stand (meestal jumper JP1 genoemd)

Verwijderd

De jumper moet aan de rechterkant zitten. Dus links ervan moet 1 pin vrij zijn.

• eRRoR.InSiDe
Ja dat had ik begrepen. Ik ben niet helemaal onhandig met PC's. Dat is allemaal goed en volgens het boekje. Het ligt volgens mij echt aan de 3 geheugenmodules die erin zitten. Vooral aan de combinatie daarvan. Het is drie keer een ander merk en twee verschillende groottes. Het feit blijft dus dat ik niet weet wat er nu fout gaat.

Verwijderd

eRRoR.InSiDe schreef op 14 augustus 2002 @ 17:33:
Ja dat had ik begrepen. Ik ben niet helemaal onhandig met PC's. Dat is allemaal goed en volgens het boekje. Het ligt volgens mij echt aan de 3 geheugenmodules die erin zitten. Vooral aan de combinatie daarvan. Het is drie keer een ander merk en twee verschillende groottes. Het feit blijft dus dat ik niet weet wat er nu fout gaat.
dan zorg eens dat er maar 1 module in zit, en kijk of hij nog steeds hetzelfde probleem heeft...

Klinkt inderdaad als een Reset Bios jumper, dit kun je zelf heel makkelijk volgens het boekje oplossen.
Gewoon spanning van je mobo af, kan niets fout gaan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je er zo zeker van bent dat het aan de geheugenmodules ligt, waarom test je ze dan niet separaat uit? Één voor één testen en daarna eventueel verschillende combinaties van twee reepjes. Zo kun je het brakke reepje isoleren :)

• eRRoR.InSiDe
De aparte onderdelen zijn goed. En los werken ze ook gewoon. Het probleem is dus al gevonden maar ik probeer er achter te komen wat er dan fout gaat binnenin.
Oftewel wat zorgt ervoor in de geheugencheck dat ie reset. Heeft het bijvoorbeeld te maken met te weinig adressen waar ie gebruik van kan maken of komt het door verschillende geheugen timings waardoor de antwoorden op verschillende tijden binnen komen of andere gelijksoortige dingen.

Het is dus niet zozeer een probleem met een stukje hardware maar meer met de diepere werking van het BIOS van me mobo.

Ik zal voor de zekerheid nogmaals kijken of het echt niet aan een losse module(s) ligt maar ik kan het me niet voorstellen.

• eRRoR.InSiDe
Ok, na lange tijd geen tijd heb ik het dan nu nagekeken. Maakt niet uit welke module ik gebruik bij allemaal doet ie het. Het zou dus kunnen dat ze alledrie kapot zijn maar dat lijkt me sterk. Kom ik op het volgende: de BIOS. Deze is namelijk naar 9N geflashed. Zou het hierdoor komen? Zijn hier meer problemen over bekend?

Verwijderd

Was je niet je raid setup kwijt na het flashen naar 9N ?

• eRRoR.InSiDe
Nope, want ik gebruik geen RAID. Ik gebruik hem gewoon als extra connectors voor mijn schijven. Zolang ik geen 2 aparte disken heb voor Windows van te booten maak ik geen gerbuik van RAID. Het risico dat ik me data kwijt raak door een corrupte RAID wil ik niet lopen. En als ik dat we lhad gedaan had ik waarschijnlijk niet naar 9N geflashed of eerst een backup gemaakt want het staat er duidelijk bij :)

Verwijderd

eRRoR.InSiDe schreef op 01 september 2002 @ 16:16:
Nope, want ik gebruik geen RAID. Ik gebruik hem gewoon als extra connectors voor mijn schijven. Zolang ik geen 2 aparte disken heb voor Windows van te booten maak ik geen gerbuik van RAID. Het risico dat ik me data kwijt raak door een corrupte RAID wil ik niet lopen. En als ik dat we lhad gedaan had ik waarschijnlijk niet naar 9N geflashed of eerst een backup gemaakt want het staat er duidelijk bij :)
Het lijkt me wel dat wanneer je naar 9N flasht en het werkt niet dat je dan gewoon terug kan flashen naar de oudere versie zodat je weer bij je data kan.

Je moet gewoon niet rotzooien in die highpoint instellingen als tie het niet detecteert.

• eRRoR.InSiDe
Maar ik heb toch geen probleem met me Highpoint controller? Ik heb problemen met mijn geheugen. Me HD's werken gewoon goed! :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 16:12:
Was je niet je raid setup kwijt na het flashen naar 9N ?
Nope. De instellingen blijven gewoon op de boot records van de harddisks opgeslagen. Je kunt zelfs van RAID IDE slot veranderen en/of de machtsposities (master/slave) wijzigen zonder de data te verliezen. Althans, dat heb ik iig ervaren bij Promise FT100 en Highpoint HPT370 RAID controllers :)

Verwijderd

eRRoR.InSiDe schreef op 01 september 2002 @ 16:38:
Maar ik heb toch geen probleem met me Highpoint controller? Ik heb problemen met mijn geheugen. Me HD's werken gewoon goed! :?
Nee, da's waar maar jij had het erover dat je je bios naar 9N had geflasht.

Zelf heb ik geen probs met me geheugen of een hangende bios. :*)

Verwijderd

Ik heb geflashed naar 9N en ben mijn RAID-setup niet kwijt. Voor dat je het doet zou ik echter wel eerst een backup maken, omdat de kans wel aanwezig is dat je de data wel kwijt raakt. Gewoon effe met Ghost een backupje maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 16:49:
Ik heb geflashed naar 9N en ben mijn RAID-setup niet kwijt. Voor dat je het doet zou ik echter wel eerst een backup maken, omdat de kans wel aanwezig is dat je de data wel kwijt raakt. Gewoon effe met Ghost een backupje maken.
FF een backupje van 70 gieg maken ?? :D

Dat lukt niet echt 123 bij mij. :(

Andere schijven die ik heb zijn al vol en het aantal RWŽs is ook ietwat beperkt.
Pagina: 1