[Slackware8.1] mail server opzetten

Pagina: 1
Acties:

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
hoi hoi,

Ik had gisteren ook al een topic geopent, toen was ik bezig om courier te installeren.
Nou dat ging/gaat niet echt vlekkeloos ( ;( )

Ik ben de laatste 3 dagen al bezig om op mijn slackware doosje, een mail server te installeeren.
Maar ik kom er echt niet uit, honderden programmas etc vliegen om me oren,
Ik zie door de bomen het bos niet meer ;)

Wat ik nou eigelijk wil is dit:
smpt
pop3 (of imap? wat is het verschil?)
en bijde support voor virtual domains :)

Welke programmas kan ik daar voor gebruiken? en valt dat allemaal goed te installeren op slackware?
En hebben jullie nog tips ofiets voor mij waar ik moet opletten ofzo? :)
edit:

En hebben jullie mischien ook nog een mooie howto voor mij? jaja ik weet het ik vraag véél :P

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Sendmail + webadmin en je bent in 5 minuten in de lucht ! Dan nog qpopper for pop3 en je bent klaar :9 .

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
neej, geen qpopper. dat zuigt zwaar. je moet gewoon de standard ipop3 daemon gebruiken. die zit bij de meeste distro's wel. en anders moet je hem ff "Googlah" :)

Verwijderd

Nou, met de install van Slack 8.1 heb je waarschijnlijk sendmail ook al geinstalleerd. Check je /etc/mail/ directory. sendmail.cf, aliases zijn belangrijk. Als je wijzigingen in aliases hebt gemaakt, doe dan 'newaliases' om de db van sendmail bij te werken.
Wellicht is qpopper al geinstalleerd, zo niet, ga dan naar
http://www.eudora.com/qpopper/
en down & install de laatste versie. Daarmee kan je ook nog met SSL spelen, is zelfs mij redelijk snel gelukt :).
Mocht Sendmail nog niet geinstaleerd zijn, down de source en lees dit
http://www.sendmail.org/compiling.html

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

gebruik de std. ipop3d die bij slackware zit!
Daarvoor moet je even in je /etc/inetd.conf de regel met #gnu-pop3d de "#" weghalen en daarna "killall -HUP inetd" doen!
Verder is sendmail een goede keuze. Deze staat std. geinstalleerd als het goed is. Voor het instellen van je sendmail.cf moet je hier eens kijken.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• razor-x
imdos schreef op 14 augustus 2002 @ 09:39:
gebruik de std. ipop3d die bij slackware zit!
Daarvoor moet je even in je /etc/inetd.conf de regel met #gnu-pop3d de "#" weghalen en daarna "killall -HUP inetd" doen!
Verder is sendmail een goede keuze. Deze staat std. geinstalleerd als het goed is. Voor het instellen van je sendmail.cf moet je hier eens kijken.
code:
1
2
3
4
# Post Office Protocol version 3 (POP3) server:
#pop3    stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/tcpd  /usr/sbin/popa3d
# Internet Message Access Protocol (IMAP) server:
#imap2   stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/tcpd  imapd

die #gnu-pop3d heb ik niet, maar wel #pop3, kan ik deze dan ook uncommenten?

Nog een vraagje tussendoor,
Mijn server staat nu bij nsx, ik had thuis slackware geinstalleerd met dhcp,
bij nsx ondersteunen ze geen dhcp , maar gewoon een vast IP, die heb ik dus ingestelt, maar ik weet niet met 100% zekerheid of de dhcp server wel uit staat, en dat als hij reboot de machine dat hij dan weer de vaste ip aanneemt, ik denk het wel , maar weet het dus niet zeker,
als ik "killall -HUP inetd" start hij dan ook de dhcp server opnieuw? (hij staat niet in inetd.conf)

Verwijderd

als die er niet in staat kan die hem ook niet herstarten he ? nofi :)

• razor-x
Nou hartstikke tof allemaal :P
ik gebruik nu sendmail + qpopper
maar er is nog 1 ding wat niet werkt, hoe kan ik virtual domains instellen bij sendmail?
Ik heb al rond gezocht , en daar kwam ik steeds bij iets met m4? maar wijzer word ik er niet van :(
Heeft iemand dit al gedaan (lijkt me wel :)) of weet iemand een howto'tje waar dit een beetje simpel is uitgelegt? :) ik vind alleen howto's die best lastig zijn uitgelegt

Ik heb ook webmin draaien, en als ik dan virtualdomain wil instellen dan vraagt hij ook naar sendmail M4

Verwijderd

't is van freebsd maar werkt ook vast wel onder slackware.

http://www.freebsd.org/do...ks/handbook/sendmail.html

• razor-x
Nou , ik heb m'n virtual domains ingestelt bij sendmail :)
Nu heb ik nog 1 probleem
ik kan wel netjes m'n mail ontvangen etc, MAAR, mail verzenden lukt me niet, dan krijg ik "relaying denied" ik heb al verschillende dingen geprobeert maar hij blijft het maar doen! :'( help?

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Dat klopt :)

ralaying staat uit / op 1 ip range aan ivm met spam.

Je kunt gewoon de mail server van je provider gebruiken om te versturen, of je moet in sendmail je ip access geven.(<-- erg onhandig bij dynamisch ip (inbelverbinding bv))

EDIT
ik zie in die domain howto ook netjes /etc/mail/access uitgelegd staan :)

kijk daar nog maar even naar

• razor-x
_-= Erikje =-_ schreef op 17 augustus 2002 @ 17:54:
Dat klopt :)

ralaying staat uit / op 1 ip range aan ivm met spam.

Je kunt gewoon de mail server van je provider gebruiken om te versturen, of je moet in sendmail je ip access geven.(<-- erg onhandig bij dynamisch ip (inbelverbinding bv))

EDIT
ik zie in die domain howto ook netjes /etc/mail/access uitgelegd staan :)

kijk daar nog maar even naar
Ik stel hem zo in (/etc/mail/access)
code:
1
2
info@blueshopping.nl    RELAY
blueshopping.nl RELAY

En dan krijg ik nog steeds relaying denied ;(
Ik heb RELAY ook al geprobeert te vervangen met OK en verschillende hosts geprobeert in te stellen (waaronder mail.blueshopping.nl omdat dit de smtp is)

Ben ik nou zo dom of lijkt het maar zo?

help?

• razor-x
Wat ik ook raar vind,
als ik /etc/mail/access heb geupdate zie ik in sommige (prutserige) howto's staan dat ik make moet intypen, maar dan zegt hij"make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
, logisch eik

Verwijderd

zimmy schreef op 14 augustus 2002 @ 09:02:
Sendmail + webadmin en je bent in 5 minuten in de lucht ! Dan nog qpopper for pop3 en je bent klaar :9 .
En je kunt elke maand gezellig je bakkie patchen! :Z

• razor-x
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 13:00:
[...]

En je kunt elke maand gezellig je bakkie patchen! :Z
Nah, dat is zijn probleem niet waar :)

Heb je ook nog een oplossing voor mij? of..

Verwijderd

razor-x schreef op 19 augustus 2002 @ 13:04:
[...]

Nah, dat is zijn probleem niet waar :)

Heb je ook nog een oplossing voor mij? of..
Nee sorry, geen verstand van Sendmail. Ik vind het klote te configureren. Altijd alternatieven gebruikt.

Verder is er eens om de zoveel tijd weer 'ns lek omdat het slecht gecode is. Maargoed dit geldt ook voor jou: als je Sendmail draait: houdt het security nieuws in de gaten! En ik ga dus ook fijn niemand aanraden om Sendmail te draaien.

Check http://www.nimh.org/secure en dan 'evil software does exist'.
Check http://cr.yp.to/qmail/guarantee.html en lees de vergelijkingen tov. Sendmail.

Als oplossing voor je probleem: Sendmail mailing lists checken, Webmin gebruiken, iets anders dan Sendmail gebruiken. Er zijn ook andere config tools voor Sendmail check Freshmeat.net

Cheers,
Another Qmail jehova

(spijtig dat alleen ISC een fatsoenlijke DHCPd heeft uitgebracht)

• razor-x
Nou het is me nog steeds niet gelukt! :(
Ik snap eigelijk niet waarom het nou zo moeilijk zou moeten gaan?

als mij IP van de server 128.235.235.193 is bv, en ik zeg gewoon dat ik op die mag relay'en, dan is het toch geod, en einde van het verhaal
of moet ik de clients ip (dus waar de outlook draait) invullen?
als dat zo is, dan klopt er iets niet, want dan zou ik voor al de users (zijn er veel) hunnie ips moeten regellen.

Nah zoals je door hebt , ik snap er nog niet veel van waarom hij nog niet werkt :(

Verwijderd

Van de website van sendmail.org:

For example, a database might contain:

cyberpromo.com REJECT
sendmail.org RELAY
spam@buyme.com 550 Spammers shan't see sunlight here

to reject all mail from any host in the cyberpromo.com domain, allow any relaying to or from any host in the sendmail.org domain, and reject mail from spam@buyme.com with a specific message.
Note that the access database is a map and just as with all maps, the database must be generated using makemap. For example:

makemap hash /etc/mail/access < /etc/mail/access

• razor-x
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:14:
Van de website van sendmail.org:

For example, a database might contain:

cyberpromo.com REJECT
sendmail.org RELAY
spam@buyme.com 550 Spammers shan't see sunlight here

to reject all mail from any host in the cyberpromo.com domain, allow any relaying to or from any host in the sendmail.org domain, and reject mail from spam@buyme.com with a specific message.
Note that the access database is a map and just as with all maps, the database must be generated using makemap. For example:

makemap hash /etc/mail/access < /etc/mail/access
host.nl RELAY
mail.host.nl RELAY
217.*.198.* RELAY
Dit is dan mijn /etc/mail/access
met volledig ip etc

na het veranderen: makemap hash /etc/mail/access < /etc/mail/access

En dan probeer ik het opnieuw met outlook om naar een mail naar mijn e-mail adres te sturen ....
Kan het bericht niet verzenden omdat één van de geadresseerden door de server is geweigerd. Het geweigerde e-mailadres is razor-x@happyfun.nl. Onderwerp 'dsgsdfg', Account: 'info@host.nl', Server: 'mail.host.nl', Protocol: SMTP, Reactie van server: '550 5.7.1 <razor-x@happyfun.nl>... Relaying denied', Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 550, Foutnummer: 0x800CCC79
Nah ik weet niet wat ik dan nog verkeerd doe hoor?

/etc/mail/access.db bestaat ook

[ Voor 0% gewijzigd door razor-x op 20-08-2002 09:49 . Reden: sja ]

Verwijderd

Heb je het ip van je interne netwerk ook toegvoegd, of het netwerk waar je clients in zitten?

Als je clients dus in het net werk 192.168.1.0 zitten, moet je dus in je access file 192.168.1.0 RELAY invullen. Ik zou geen sterretjes gebruiken. Je kan dus ook 192.168.1 invullen bv.

Dit is mijn access file

192.168.1 RELAY

En dit is mijn local-host-names file:

mijndomein.com

Meer was er bij mij niet nodig om sendmail werken te krijgen.

• razor-x
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 11:35:
Heb je het ip van je interne netwerk ook toegvoegd, of het netwerk waar je clients in zitten?

Als je clients dus in het net werk 192.168.1.0 zitten, moet je dus in je access file 192.168.1.0 RELAY invullen. Ik zou geen sterretjes gebruiken. Je kan dus ook 192.168.1 invullen bv.

Dit is mijn access file

192.168.1 RELAY

En dit is mijn local-host-names file:

mijndomein.com

Meer was er bij mij niet nodig om sendmail werken te krijgen.
Ik heb een collocation server bij NSX ,
daar heb ik dus gewoon 1 ip zitten, heb ik geen intern netwerk (dus geen 192.168)
in mijn access file heb ik gewoon mijn volledig ip dus, 217.***.198.*** :)
maar ja dit werkt dus niet, en ik heb het net zoals jou ookal geprobeert, zonder succes :(
of blaat ik nu?

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kijk eens in je /etc/rc.d/rc.inet1! Daar wordt je ip-adres geconfigureerd.
En heb je sendmail al eens opnieuw gestart nadat je je /etc/mail/access aangepast hebt :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Ok, ik snap nu je situatie wat beter.

Je 217 ip is dus van je bak. Het is goed om je hostnaam en je ip daar in te vullen.

Maar je moet ok opgeven welke clients er mogen relayen. Als je dus thuis met een 213.--.--.-- ip zit moet je die dus ook opgeven in de access file. Dit is een beveiliging van sendmail dat dus niet iedereen via jouw mailserver kan mailen. Je moet jezelf dus even afvragen wie er allemaal gaat mailen via jouw server en wat de ip's van diegenen zijn.

• razor-x
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 12:57:
Maar je moet ok opgeven welke clients er mogen relayen. Als je dus thuis met een 213.--.--.-- ip zit moet je die dus ook opgeven in de access file. Dit is een beveiliging van sendmail dat dus niet iedereen via jouw mailserver kan mailen. Je moet jezelf dus even afvragen wie er allemaal gaat mailen via jouw server en wat de ip's van diegenen zijn.
dit is eigelijk niet mogelijk, aangezien ik verschillende domeinen voor mensen ga hosten, ik kan dus moeilijk aan iedereen vragen of hun hun ip willen door geven zodat ik heb eventjes kan toevoegen ;)

is er geen andere manier? (open relay bv?)

Verwijderd

Ja dat wordt inderdaad lastig.

Heb je toevallig dit al gelezen ? http://www.sendmail.org/tips/relaying.html

Als je dus meer mensen wil laten mailen via jouw server moet je je sendmail.cf gaan aanpassen.

Nog een linkje erbij http://www.redhat.com/sup...-sendmail-HOWTO/x404.html

Verwijderd

waarom geen authenticatie op je SMTP zetten ?
Gewoon relay openstellen voor alle IP's en accounts aanmaken die via je SMTP mogen relayren. Lijkt me het eenvoudigst...

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

razor-x schreef op 20 augustus 2002 @ 13:03:
is er geen andere manier? (open relay bv?)
pop before smtp is de oplossing.

Verwijderd

HGM schreef op 20 augustus 2002 @ 13:38:
[...]
hmm...persoonlijk vind ik mijn oplossing mooier....anders moet ik altijd eerst mail ophalen. Krijg je dat gezeur weer ;)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik snap niet waarom niemand nog met de raly-domains file is gekomen..
maak een file relay-domains aan in /etc/mail en zet daar jouw externe ip in van thuis..
Die access file werkt gewoon niet...
en dan bedoel ik 'nu'.. want sendmail leest hem niet...
sendmail trekt de 'access' data uit een database, en normaal gesproken kan je dan met make die db aanmaken.. wat make dan doet is het volgende:
/usr/sbin/makemap hash access.db < access
chmod 0640 access.db
dus dat kan je ook proberen....
maar het makkelijkste vind ik zelf gewoon het ip dat WEL mag relayen in de file relay-domains zetten.

Verwijderd

possamai schreef op 20 augustus 2002 @ 14:04:
Ik snap niet waarom niemand nog met de raly-domains file is gekomen..
Hmm...en als iemand anders (met kwade bedoelingen) weet welke domeinen je op je bak geauthenticeerd hebt staan om te relayen, kan hij er ook op...so....weer geen "redelijke" oplossing....... B)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

en met de access file kan dat niet?????????????
Daar staat toch ook gewoon in welke ip's toegang hebben en welke niet

• razor-x
maak een file relay-domains aan in /etc/mail en zet daar jouw externe ip in van thuis..
Nah dat zei ik net ookal , dat gaat dus niet werken :)

• razor-x
HGM schreef op 20 augustus 2002 @ 13:38:
[...]
Ik ga er eens naar kijken :)
Pagina: 1