Toon posts:

Form met 2 'actions'?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe ik in een form 2 actions kan toevoegen, en of het wel mogelijk is.

Ik heb een form zonder een actie (de Submit button set dan een cookie met de waarden van alle velden), maar wil ze dus ook doorsturen naar bijv click.cgi nadat erop geklikt wordt. Als ik echter zoiets gebruik als <form action="click.cgi" method="POST"> dan wordt de cookie dus niet geset. Maar hoe kan ik dit realiseren?

En als het niet mogelijk is, hoe kan ik een 2e button toevoegen die de waarden naar click.cgi doorstuurt? Want als ik namelijk een nieuwe button zonder een action toevoeg gebeurt er niets als er op wordt geklikt.

Ik ben dus blijkbaar geen kei in html en javascript, dus enige hulp zou ik wel heel erg op prijs stellen ;/

Btw, een werkend voorbeeld en source van deze form en cookie script is te vinden op http://tech.irt.org/articles/js025/profile.htm

Edit
Mijn huidige vraag is nu:
Welke functie moet ik bij het onclick event plaatsen om deze hele cookie-set procedure uit te voeren?
/Edit

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het is heel simpel; de knop die het cookie moet zetten maak je aan met:
code:
1
<input type="button" value="Koekie Trommel" onClick="setcookie()"></input>

Voor de button die je formulier moet submitten maak je een gewone:
code:
1
<input type="submit" value="Submitten maar"></input>

:)

Intentionally left blank

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je kan toch gewoon onder de (of onder een nieuwe) button een onClick="jouwActie" zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door CrashOne op 14-08-2002 08:15 . Reden: te laat :( ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Bij een form kan je ook nog onsubmit gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar hoe zorg ik dattie bijv - action="click.cgi" method="POST" - uitvoert? Met OnSubmit dan, dat zou wel handig zijn. onclick="Set_Cookie()" werkt namelijk niet, werkt alleen als de form zelf geen action heeft.

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Je kunt toch met JS en een gewone button (geen submit) eerst een koekje zetten en dan het formpje submitten? :?

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar niet met dit script? Maar kan het trouwens niet automatisch, dus tegelijkertijd?

Of zo iets als onclick="action="click.cgi"" ?

• Grom

Grom

lief hè!

Zie ff niet waarom dat niet kan.
onClick roept een function aan die het koekje zet en daarna het for submit :?

Verwijderd

Topicstarter
Hm, oke, maar kan iemand mij misschien vertellen welke functie in het script van http://tech.irt.org/articles/js025/profile.htm nu precies een cookie zet? Want blijkbaar niet Set_Cookie(), en ik heb vanalles al geprobeerd..

• Grom

Grom

lief hè!

Hier wordt een koekje gezet en nergens anders (gezocht in de bron op: Set_Cookie).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<BODY onLoad="setupForm()">

<SCRIPT TYPE="text/javascript" LANGUAGE="JavaScript"><!--
var today = new Date();
var expires = new Date(today.getTime() + (56 * 86400000));

var searchString = replace(self.location.search.substring(1),"+"," ");
if (searchString.length > 0)[b] Set_Cookie("userProfile",searchString,expires);[/b]
var userProfile = Get_Cookie("userProfile");

if (!userProfile) {
    document.write('<P>Welcome,<P>According to your records ');
    document.write('you have not set your user profile:');
}
else {
    document.write('<P>Welcome back,<P>According to your records ');
    document.write('the following settings are held in your profile:');
}
//--></SCRIPT>

<FORM NAME="profileForm">

Maar dat had je zelf toch ook kunnen vinden, of zie ik het nou helemaal verkeerd? :?

Verwijderd

Topicstarter
Maar onclick="setupForm()" leest de cookie terug naar de form, niet andersom. Ik heb dat javascript wat eronder staat ook gekopieerd en er een function van gemaakt, maar het uitvoeren van die function met onclick geeft geen resultaat..

• Grom

Grom

lief hè!

Als ie niet gesloten wordt voor morgen of overmorgen dan zal ik er wel eens verder naar kijken maar als je aangeeft geen kei te zijn in HTML en Javascript
Ik ben dus blijkbaar geen kei in html en javascript, dus enige hulp zou ik wel heel erg op prijs stellen ;/
waarom begin je er dan aan? Zo te zien snap je gewoon niet wat er gebeurt, of heb ik het mis? Niets mis mee overigens iedereen begon zo maar je zou je er eens in kunnen verdiepen. Dit wordt een kant een klare debug sessie/script request.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt maar ik heb dit cookie script ook niet geschreven en na 2 dagen ermee zitten kloten dacht ik laat ik het maar vragen. Er zal wel een function zijn die de cookie set (Set_Cookie()?), maar heb heb geen idee hoe ik em in combinatie met onclick (of nog beter, on submit!) moet gebruiken.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Waarom lees je dan niet even een tutorial door over cookies in javascript? hier wordt het bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd (trouwens helemaal wel een goede site om de basics van JS te leren).

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Nou, wat ik al heb is een compleet prima werkend script dat de waarden van de velden in een cookie set, en het ook automatisch terug schrijft naar de form bij de volgende visit.

Maar wat ik wil is dat dit gebeurt op een button click, want het is de bedoeling dat de form ook wordt gesubmit naar een cgi script. En dit is dus (wat ik al dacht) de bovenstaande functie, waarvan ik echter niet weet hoe ik em moet implementeren in een onclick of onsubmit event. Misschien zijn de parameters verkeerd ofzo, mijn javascript kennis houdt op hier ;(

Misschien is de vraag niet echt duidelijk, maar het is dus:
Welke functie moet ik bij het onclick event plaatsen om deze hele cookie-set procedure uit te voeren? (http://tech.irt.org/articles/js025/profile.htm)

Verwijderd

Hier mijn probleem:

Ik heb dus een search field met 1 action. Ik wou dus de mogelijkheid hebben om d.m.v 2 radio buttons kan kiezen om in nieuws te zoeken of in de inhoud zelf. Voor de inhoud en nieuws zoeken heb ik 2 aparte verschillende actions. Iemand iets?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 07:29:
Hier mijn probleem:

Ik heb dus een search field met 1 action. Ik wou dus de mogelijkheid hebben om d.m.v 2 radio buttons kan kiezen om in nieuws te zoeken of in de inhoud zelf. Voor de inhoud en nieuws zoeken heb ik 2 aparte verschillende actions. Iemand iets?
Ja, helemaal geen submit button gebruiken, maar aan de hand van de keuze mbv javascript de action zetten en het form submitten...

Intentionally left blank

Verwijderd

Hoe doe je dat dan, sorry javascript n00b. searched hotscripts already.

• Grom

Grom

lief hè!

keyDet79,
Dat script werkt door het gebruik van method="get".
Jouw wens dit te combineren met
method="post" action="click.cgi" is imho niet elegant op te lossen met dit script.
Advies: zoek een ander script.

[ Artemis ],
Met google zoeken naar "form javascript action"
kom je al snel op:

http://developer.irt.org/script/form.htm

Daar worden soortgelijke vragen behandeld.

Verwijderd

Grom schreef op 15 augustus 2002 @ 10:30:
keyDet79,
Dat script werkt door het gebruik van method="get".
Jouw wens dit te combineren met
method="post" action="click.cgi" is imho niet elegant op te lossen met dit script.
Advies: zoek een ander script.

[ Artemis ],
Met google zoeken naar "form javascript action"
kom je al snel op:

http://developer.irt.org/script/form.htm

Daar worden soortgelijke vragen behandeld.
Ik wat kunnen vinden tot zover:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<html>
<head>
<script language="JavaScript"><!--
function go(what) {
    for (var i=0;i<3;i++) {
        if (what.page[i].checked) {
            document.forms[what.page[i].value].submit();
        }
    }
}
//--></script>
</head>

<body>

<form action="search.php" target="targetframename" name="content"><input type="hidden" value="content"></form>
<form action="search_news.php" target="targetframename" name="news"><input type="hidden" value="news"></form>

<form>
<input type="text" name="Search" value="Search for..." size="25" onclick="value='' "><br>
<br><br><br>

Content: <input type="radio" name="page" value="content"><br>
News: <input type="radio" name="page" value="news">
<p>
<input type="button" onClick="go(this.form)" value="Submit">
</form>

</body>
</html>

Alleen moet ie dus nog posten wat in het form wordt getypt en kijken welke radio button geselecteerd is en dan naar die action toe gaan van die radio button met de text in dat form.

Verwijderd

niemand?

• Grom

Grom

lief hè!

Geduld is een schone zaak.

Heb je hier aan gedacht? :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
</head>
<body>

<form action="pagina.php">
<input type="text" name="Search" value="Search for..." size="25" onclick="value='' ">
<br>
Content: <input type="radio" name="page" value="content" onClick="submit()">
<br>
News: <input type="radio" name="page" value="news" onClick="submit()">
</form>

</body>
</html>

Op pagina.php weet je dan op welke radiobutton is geklikt en wat de value van Search is. Op basis daarvan pas je die pagina aan.

Verwijderd

Je kan toch ook gewoon 2 functies aanroepen?

onClick("PlaatsCookie(); VerstuurForm();")

• Grom

Grom

lief hè!

mvkooten,

Ik neem even aan dat je reageert op de vraag van keyDet79.

Mijn eerste reactie was het zelfde maar.....
Zijn script is gebaseerd op de get methode van een form. (zie JS gedeelte).
Je hebt gelijk dat je dat form 2x kunt submitten waarbij je voor de tweede keer de methode op post zet en de action aanpast (zolas ie wil) maar erg elegant is het niet imo.
Voor een koekje zetten is geen submit nodig immers, er zijn betere oplossingen.
Volgens mij kan ie beter een andere methode (script) te gebruiken.
Maar ja, het is een oplossing, dat is waar ;)
Pagina: 1