Harde schijf dood?

Pagina: 1
Acties:

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:34

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Deze jongen is druk bezig met leren voor zijn hertentamens. En toen gebeurde het. Ik heb zo'n mooie grote harde schijf, een 60 GB Quantum Fireball IBM 7200 rpm schijf? Die ging opeens heel raar doen. Hij had een cyclic redundancy error gemaakt en hield er toen ook mee op.
Ik hoorde iets afslaan en vermogen afnemen in mijn compu en na een reboot kon ik mijn G: schijf niet meer benaderen. Toen ik de stroom er helemaal van af had gehaald en mijn computer weer opnieuw opstartte, gaf hij de foutmelding dat hij beide harde schijven niet meer kon vinden en dat hij een boot disk nodig had.

Lijkt mij niet goed.

Dus ik bel mijn oudere broer om te vragen of hij meer weet. Hij raadde mij aan om mijn computerkabel los te koppelen van mijn 2e harde schijf (die van 60 GB) en in Safe Mode op te starten. Zo gezegd, zo gedaan en dat werkte.
Het resultaat is dus dat ik nu met een 14.2 GB harde schijf werk.

Als ik dan weer de computerkabel weer vastmaak en mijn computer weer opstart, dan maakt de harde schijf een paar hele gekke geluiden (een soort van *plok**plok**plok*) en geeft hij de eerdere foutmelding dat hij beide harde schijven niet kan vinden.
Ik heb dus een probleem, want op die harde schijf staat zo'n 50 GB aan data, waaronder mijn MP3 collectie van de afgelopen 3 jaar.

Als ik de harde schijf uit mijn computer haal nadat hij een tijdje heeft aangestaan (ik heb de voedingskabel en de computerkabel dan vastgemaakt NA het rebooten), dan is de harde schijf heel heet. Hoe heet? Klauwtjes-verbrandend heet.
Ik heb zo'n vermoeden dat de koeler in dat ding kapot is gegaan en dat hij dus afslaat (dat verklaart het "opladen" als hij opstart en weer "afslaan" wanneer hij de hardware check doet) omdat hij te heet wordt.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om mijn harde schijf te redden van de eeuwige computervelden?

Alvast bedankt voor de moeite!

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Een oplossing is soms om de schijf een nachtje in de vriezer te laten liggen, en hem dan nog eens te proberen..
Dit is wel een eenmalige actie om je data te kunnen redden, echt goed werken zal het ding niet meer doen.

Maargoed, als je je data dan tijdelijk kunt opslaan, dan kun je daarna RMA gaan aanvragen :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
ik had het gisteren bij iemand met een quanum 17gb. deed ook plok plok en spinde niet echt op...
met wat beukers en mishandelingen kreeg ik hem nog 1x aan de praat, maar toen ik wat data eraf wilde halen crashte ie weer.

wat is het voor schijf trouwens? ibm of quantum?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb dit ook een keer gehad met een SCSI schijf.... hij begon geluid te maken als een vliegtuig die opsteeg (weet je ongeveer hoeveel herrie dat gemaakt moet hebben). Met een DOS diskette en het programma EasyRecovery kon ik gelukkig mijn hele schijf redden (alleen inhoud he, want schijf ligt op de schroot nu). Misschien is dit een idee?

Signature van nature

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Het probleem is dat als ik mijn harde schijf nu aansluit (lang leve brackets), dat de computer beide harde schijven niet detecteert. Ik weet niet wat die harde schijf doet dat zoiets gebeurd.

@ weareborg: Foutje, het is een quantum fireball, niet een IBM...:$

@ Sircuri: Waar had je dat programma vandaan? Of is het geen gratis software?

Battle.net tag

Verwijderd

maar worden de 7200 rpm harddisk dan in het algemeen wel heet?

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Yup, ik heb het nog nagevraagd en ze worden inderdaad gewoon heet. Dus daarmee vervalt mijn koeler theorie.

Anyway, het probleem van het opstarten heb ik nu omzeild. Ik heb de jumpertjes van cable select afgehaald en op slave gezet.

Nu detecteert hij mijn primaire harde schijf wel bij het opstarten, maar niet de 2e. Hij blijft ook hangen wanneer hij normaliter naar het Windows XP opstart scherm zou gaan.

Ik heb een recovery tool van Maxtor (waar de Quantum Fireball eigendom van is geworden) gevonden, maar zolang hij niet die harde schijf detecteert bij het opstarten, heeft dat dus weinig zin.

Battle.net tag

Verwijderd

Pater schreef op 14 augustus 2002 @ 11:13:
Yup, ik heb het nog nagevraagd en ze worden inderdaad gewoon heet. Dus daarmee vervalt mijn koeler theorie.

Anyway, het probleem van het opstarten heb ik nu omzeild. Ik heb de jumpertjes van cable select afgehaald en op slave gezet.

Nu detecteert hij mijn primaire harde schijf wel bij het opstarten, maar niet de 2e. Hij blijft ook hangen wanneer hij normaliter naar het Windows XP opstart scherm zou gaan.

Ik heb een recovery tool van Maxtor (waar de Quantum Fireball eigendom van is geworden) gevonden, maar zolang hij niet die harde schijf detecteert bij het opstarten, heeft dat dus weinig zin.
Dan ben ik toch blij dat ik nog een cooler gekocht heb voor mijn chieftec kast, voor in de harddisk holder.
Ik vond het in eerste instantie wat onzin, om een cooler er voor bij te kopen. En ook omdat ik geen stofzuiger geluid wou hebben in de kamer.
Maar mijn grootste nachtmerrie is dus wel dat al de data weg is, en toch maar een cooler aangeschaft.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

talin

ES-MA

ik wil niet lullig doen maar heb dus precies et zelfde probleem .

heb nu 2 harde schijven .
1 x maxtor 40 g
en 1 x maxtor 80 g

opstarten met de master van 40 ( waar ook OS op staat ) werkt goed .
sluit ik dan die andere ( die campzone 2002 heeft meegemaakt en dus aardig volstaat ) en zonder OS krijg ik na et opstarten een blauw scherm .

sluit ik hem aan zonder de goede kan ik er wel een OS op proberen te zetten maar na et booten geeft ie dus een fout ....

dus schijf A werkt alleen niet in samenwerking met schijf B .

iemand nog een tip ?

edit -------

hij heeft geen rare geluiden gemaakt maar het zit er dik in dat er een nimda opstaat .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als het echt niet meer terug te halen is zijn er drie opties:

(Het gaat van radicaal naar hopeloos)
1. Hou de schijf tussen je vingers en evenwijdig met de vloer, draai hem een paar keer flink, dus alleen je pols bewegen.
2. Laat hem een paar keer plat op de grond vallen.
3. Bel een datarecovery bedirjf. Die vargen maar 500 pleuro per gerecoverde md.

Dit alles geheel voor eigen risico.

suc6 (of wat er van over is)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Ik heb dit dus vandaag ook toevallig gehad. MNijn HD is een Maxtor 80 gig 7200 rpm vorig week gekocht. Na het installeren van een spel was mijn pc opeens heeeeel traag en ging mijn kast ook af en toe van die *plok* geluiden maken. Negeerde ik eerst en een reboot gedaan maar. Windows Xp startte helaas niet meer op, zwart beeld. Daarna kwamen die *plokken* best vaak, zo om de 5-10 seconde. reset knop gedrukt, en weer geen XP daarna 3 *plokken* achterelkaar en mijn groene ledje onder mijn hd ging uit! Reboot weer, bios detecteerde geen HD meer! Deed de pc maar uit voor 5 min en daarna aan. Bios detecteerde het weer maar weer zwart beeld. Dan maar op slave en met een ander HD waar ook een OS op zat erop aangesloten. Kon wel data zien maar zodra ik wou kopieren (backuppen) ging xp hangen. Reboot ---> weer geen HD gedetecteerd!
Tijdje met een gewoon ventilator op staan blazen maar gaf hetzelfde fout.
Conclusie ---> terug naar winkel en direct een nieuwe gekregen. Ben wel al mijn mp3 en video'tjes kwijt! :(

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Vergeet het maar met dat ding. Ik krijg hem niet meer aan de praat. :(
Dat betekent dus 3 encodes die ik nog net niet af heb weg (dus die moet ik opnieuw encoderen) en 3 jaar MP3 collectie weg.
Ik heb het nog wel opgezocht en ik heb garantie op mijn harde schijf.

Ik ga bij de winkel voorstellen om daar een 80 GB harde schijf van te maken en dan koop ik een RAID 0 of 1 setje erbij. Dit overkomt mij niet nog eens.

Gelukkig had ik voor de vakantie nog een 80 GB harde schijf gekocht, dus ik heb een vervangende harde schijf (anders had ik met een 15 GB harde schijfje moeten werken die al voor 13.5 GB vol zit).

Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~pater/images/zo.gif

Die was binnen 30 seconden aangesloten. :)

Battle.net tag

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

gaar voor je.. is ook bij mij gebeurd.. bij mij met een 7 maande oude Maxtor D740X ook allemaal schoolwerk kwijt :/

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Pagina: 1