Toon posts:

[Debian] DHCP-->IP-->@home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een werkende Debian server. Das mooi, maar ik wil een nieuwe! En die heb ik ook al, maar hij werkt nog niet helemaal.

In de nieuwe server zitten wel andere netwerkkaarten, maar volgens mij maakt dat niet uit. @Home heeft een hostname nodig en niet het hardware-adres.

Als ik de nieuwe server aansluit op de oude, dan krijgt ie wel een IP adres. Dus dat werkt.

Als ik alle bestanden kopieer of overneem, zou het moeten werken. Nu heb ik niet alle bestanden bekeken, maar wel de relevante.

Om bij @Home een IPadres te krijgen moet je je hostname mee sturen. Darom heb ik in dhclient.conf de regels van de oude machine overgenomen. Dus send hostname "ccxxxxx-a" en ook de regel dhcp-client-indentifier x:xx:xx:xx:etc.

Nu weet ik niet wat die identifier is, maar ook zonder die identifier doettie niets.

Vraag:

1 Zijn er meer bestanden die ik moet aanpassen om een IP te krijgen?
2 wat is die dhcp-client-indentifier en is die belangrijk?
3 Iemand nog tips?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

AFAIK: dhcp-client-identifier is wat dhclient als hardware-adres stuurt. Als je die niet specificeert, dan neemt hij het macaddress van je NIC.
Werkt het wel als je de *hele* dhclient.conf overneemt?
Wat voor netwerkkaart zit er in die nieuwe server (in de oude zit de 3com van @home neem ik aan)?

Verwijderd

Topicstarter
Uit ervaring weet ik dat ik een IP van @Home kan krijgen ook zonder de originele kaart. Dat is overigens een DEC nogwat, lspci zegt een Tulip. Mijn nieuwe nic is een realtek 8139 geladen als module 8139too.

hele .conf overnemen heb ik al gedaan. Helaas

bedankt voor je reactie, maar ik hoop op meer config-tips.

Verwijderd

@home werkt tegenwoordig alleen met een hostname. Het mac-adres van de nic waar je mee aanlogt op @home is niet nodig.
code:
1
2
3
4
 dhclient.conf voorbeeld
interface "eth1" {
send host-name "cc123456-a";
}

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, ik vraag dat met die netwerkkaart omdat ik met mijn eepro100 uit mijn laptop en de AMD Lance uit mijn gateway aan mijn kabelmodem gewoon geen IP krijg van Chello, ook al spoof ik de macadressen van die kaarten naar de chello-kaart (Chello controleert alleen macaddress).
Met een de 3com kaarten hier in huis lukt het *wel* (ook na spoofen macaddress), dus ik vermoed dat mijn modem nogal kieskeurig is qua signaal. Dat is bij jou misschien ook het geval.

Verwijderd

Ik meende dat @home een macadres van het kabelmodem gebruikt voor de controle op de verbinding. Tot zover heb ik:
realtek 8029AS
AMD pcnet
3com 509/900/905
smc 9432TX
intel eepro 10/100
diverse rtl8139a/b/c

allemaal zonder problemen op @home werkend gekregen door dhcp. Waar ik wel problemen mee heb gehad is de dhcp-client.(dhcpcd vs dhclient) Maar ook dat is nu geen issue meer :)

Verwijderd

nou dat is niet zo, ik werk ook bij @home er word niet naar MAC adressen gekeken.
en thuis heb ik al vele NIC kaarten getest en je krijgt altijd een ipadres als je maar je host name goed hebt ingevuld

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 02:58:
nou dat is niet zo, ik werk ook bij @home er word niet naar MAC adressen gekeken.
en thuis heb ik al vele NIC kaarten getest en je krijgt altijd een ipadres als je maar je host name goed hebt ingevuld
volgens mij had janjanjansen het over MAC adres van de kabelmodem, niet de NIC zover ik het begrijp van jullie beide reacties :)

Anyway kan het beide wel kloppen imho :+

C:\>_

Verwijderd

ooh sorry, dat klopt " tis een beetje laat/vroeg in de morgen en ik ben al op sinds vanmorgen 03:00".

er word wel gekeken naar de MAC adres van de Kabelmodem, maar welke NIC erachter hangt dat maakt niks uit, als het maar min. 10Mbits is...en een UTP aansluiting.

de nieuwe Motorola hebben zelf een USB aansluiting...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Chello kijkt idd naar het MAX adres van de modem. zo kan ik dus niet bijvoorbeeld op het ip adres van mijn buurman gaan zitten, omdat dat MAC adres niet overeenstemt met mijn MAC - IP combo :)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt allemaal nog voor gene meter. In de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen als ik jullie meer informatie verschaf, hier de output van dhclient eth1:

[output]
Listening on LPF/eth1/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on LPF/eth1/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on Socket/fallback
DHCPREQUEST on eth1 to 255.255.255.255 port 67
DHCPNAK from 217.121.144.1
DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
No DHCPOFFERS recieved.
No working leases in persistent database - sleeping
[/output]

Ik heb werkelijk geen idee wat DHCPNAK is of betekent. Maar er is wel contact met @Home, want het ip-adres is volgens mij van de DHC server van @Home.

1 - Wat betekent DHCPNAK.
2 - Kunnen meer mensen bevestigen dat @Home toch niet werkt met alle netwerkkaarten.
3 - Wie helpt mij verder.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2002 22:10 . Reden: typo ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DHCPNAK??
NAK staat voor "No AcKnowledgment". Normaalgesproken krijg je een DHCPACK (ACKnowledgement).

Ik zou dan toch echt zeggen dat het een authenticatieprobleem is... Kun je niet eens proberen die netwerkkaart over te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
ach he bah bleu blurp..............

ik denk dat er inderdaad nix anders op zit. Ik ben nl nog al lui van aard, en zou graag zien dan men pasklare tips geeft, maar helaas.

Goed, dus nu met me kop de computerkast in; ik zet de kaart wel over.
Als ik niet meer post ..... dan ging er iets mis.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 23:38
hm... heb een keer ergens gelezen dat je het kabelmodem eerst even een tijdje moet uitzetten voordat het een dhcp doorgeeft aan een nieuwe ethernet kaart ..

eerst je adres releasen, dus dhcp opzeggen,
kabelmodem uit,
5 min. ofzo wachten, kabelmodem weer aan,
nieuwe kaart inprikken en dhcp offer vragen.

cd /pub && more beer

Verwijderd

Volgens mij is een netwerkkaart overzetten heilloos. Welke versie van dhcp gebruik je eigenlijk ? Kabelmodem uitzetten is onzin. Vandaag nog een Linux servertje geupgrade naar Slackware 8.1 en tijdens die actie even Internet overgezet op een Win2k machine. De dhcp server gaf onmiddelijk een ip aan die bak en later ook weer aan de Slackware bak. Dus dat resetten van het modem heeft geen zin voor een werkende dhcp lease, helaas.
Ook vandaag nog kunnen constateren dat zowel dhclient (3.x) als dhcpcd het gewoon doen.

Ik zou de oorzaak zoeken in een verkeerd geconfigde dhcp client of een foute versie van deze software.

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
Wel eens van een IP release gehoord? Meestal word er iets gelogt op DHCP b.v mac adres.
Als er geen releas komt blijft de lease op IP MAC combo staan.
Ik zeg net dat het zo is in dit geval maar het zou kunnen... De lease tijden kunnen variëren zo kan het van minuten tot dagen lopen....
Een release geven vind je meestal in de help van je DHCP cliënt...

Paradigm: Shift happens.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet niet gekker worden!

netwerkkaart over gezet --> niets
nieuwe kernel gemaakt (je weet maar nooit) --> nada
stekkers gewisseld --> noppes
modem uit en aan --> njet

Maar.......................................
harde schijf van ouwe server in nieuwe gezet en het werkt als een zonnetje!

Das mooi, maar ook raar. Het maakt dus geen moer uit welke NIC ik gebruik, en blijkbaar maakt het ook niet uit dat je wisselt zonder reset van modem, want dat heb ik inmiddels een paar keer met succes gedaan.

Dus heb ik nu een werkende server, maar met de verkeerde hardeschijf erin.

Nu zijn er al een aantal oplossingen bedacht, waarvoor dank, maar nu weet ik nog niet waarom het op mijn nieuwe installatie niet wil lukken.

Iemand nog keigoeie tips? Of zit er niets anders op dan een nieuwe install.

Verwijderd

Dat bevestigt mijn vermoeden van een 'foute' versie van de dhcp-client. Welke versie hebbie ?
DHCP Client Daemon v.1.3.22-pl1 werkt hier probleemloos
dhclient -Internet Software Consortium DHCP Client V3.0pl1 werkt ook goed. Het is dan wel Slackware maar dat mag volgens mij niet alles uitmaken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op oude server 2.0 pl 5, ik heb nu niet de nieuwe schijf eraan hangen, dus kan ik dat ff niet bekijken, maar dat doe ik strax nog wel even.

Over de nieuwe instal kan ik nog wel zeggen dan ik met die dhclient wel een ip van mijn eigen server kreeg. Dus het deed het tenminste een beetje!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mijn gateway (die chello route-t btw) heeft dhclient 2.0pl5-12 (versie uit Woody als het goed is, of anders dicht in de buurt; mijn gateway draait Sarge).

Je kunt proberen dhclient op je nieuwe server te downgraden naar de versie uit Potato, kijken of dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Op de nieuwe sever staat DHCP Client V3.0.1rc9. Die komt ik overigens niet (zo) tegen in de lijst met pakketten van stable/unstable/testing, maar misschien niet helemaal goed gezocht.

Een goed idee dus om daar weer de oude versie op te zetten. Maar.....

Een tip om dat te doen zou zeer welkom zijn.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Oude versie installen:

Op de computer met potato "apt-get install dpkg-repack" doen, en "dpkg-repack dhcp-client" doen, dan maakt hij van de geinstalleerde versie weer een .deb die je dan op je nieuwe server kunt installeren met "dpkg -i file.deb", of de Potato versie van dhclient downloaden van een Debian mirror ( ftp://ftp.debian.nl/debia.../dhcp-client_2.0pl4-2.deb ).

Verwijderd

Topicstarter
Goed, dhclient werkt eindelijk naar behoren. Maar dat ging niet vanzelf. Eerst oude versie gebruikt; bedankt voor de tip, maar dat hielp ook niet.

Uiteindelijk maar het systeem opnieuw geïnstalleerd. En dát werkt. Dus blij dat het werkt, blijft wel een ontevreden gevoel hangen; geen idee wat er fout was.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, das idd storend... Alleen kunnen we buiten gissen nu weinig meer doen om erachter te komen wat er fout was denk ik.
Pagina: 1