Toon posts:

[Extreme]Fase Koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay........ ik werk in een Audio/video/witgoed firma.........nu kan ik dus gerust aan een koelkastje/diepvriesje komen.

GRATIZZZZZZZZZZ :)

En daar dus de compressor en componenten vanaf halen.

Maar nu is de vraag :

Diepvries of Koelkast ?
En hoe te monteren als koelblok, gewoon de koperen leidingen over een plaatje koper laten lopen.

En hoe uit te testen ??? ( Peltier ??HOTSIDE?? ).

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hoor ik je daar DaBit roepen?

Ik zou voor de vriezer gaan, lijkt me wel wat koeler nl...

[ Voor 0% gewijzigd door CrashOne op 13-08-2002 21:58 . Reden: lama ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Topicstarter
CrashOne schreef op 13 augustus 2002 @ 21:57:
Hoor ik je daar DaBit roepen?
HHEhehehhe een beetje :)

Verwijderd

Topicstarter
Kickje :)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 16:13

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ik dacht dat DaBit op vakantie was :?
Maar dit is zeker interresant :)

Ik had een how-to linkje voor zoiets maar die is down :( :( :( :( :( :(

Turn it off and on again.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 15:29
Heb je sowieso de faq al eventjes bekeken? Daar staat ook wat in over phasechange..

Frequently Asked Questions DOC

En je kunt even op de site van dabit kijken: http://dabit.trybit.com

Verwijderd

Topicstarter
er is wel 1 ding waar ik mee zit................

Als er bv de compressor van een koelkast/diepvries kapot is..............en hij word vervangen.........dan moet er een speciaal bedrijf voor komen om dat vloeistof wat in het systeem zit te vervangen.

en dat is PEPER DUUR !! zekers 300 gulden

:(

Dus ik kan eigenlijk niet zeggen van.....kom efff een koelblokje eraan maken.

Verwijderd

Topicstarter
DABIT !!!!!!! I NEED YOU !!!!!!

Verwijderd

stanley >> probeer over ICQ dan

Verwijderd

yieks, ben ik al!
Wel trug van vakantie, maar druk met werk & prive. Vandaar.

't handigste is natuurlijk een bak met vloeistof in die koelkast zetten en dan verder met conventionele waterkoeling spelen. De andere optie is het openen van het systeem, er een andere verdamper tussenknutselen, en het systeem opnieuw laten vullen. En dat is, zoals je zegt, peperduur.

De verdamper van de koelkast zelf is neit zo bruikbaar om op je proc te klussen. Wel om eventueel in een bak water te klussen.

Vriezer of koelkast? Vriezers worden kouder, en kunnen vaak wat meer vermogen transporteren. Die hebben dus de voorkeur.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:04:
yieks, ben ik al!

't handigste is natuurlijk een bak met vloeistof in die koelkast zetten en dan verder met conventionele waterkoeling spelen. De andere optie is het openen van het systeem, er een andere verdamper tussenknutselen, en het systeem opnieuw laten vullen. En dat is, zoals je zegt, peperduur.

De verdamper van de koelkast zelf is neit zo bruikbaar om op je proc te klussen. Wel om eventueel in een bak water te klussen.

Vriezer of koelkast? Vriezers worden kouder, en kunnen vaak wat meer vermogen transporteren. Die hebben dus de voorkeur.
Maar ik zit nog..........ik kan volgens mij niet........dat vloeistof eruit halen........opvangen in een bak......en weer bij vullen !!

Correct me if i'm wrong ?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:29
haha :D
die vloeistof wordt gas als er geen druk op staat :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:04:
yieks, ben ik al!

Jah dabit......leg eff uit......hoe heb je dat syteem weer gevult ?? Tegenwoordig zijn alle nieuw Koelkast/Diepvriezer gevult met een vloeistof..............pak je een oude Koelkast/Diepvriezer dan heb je FREON-GAS nodig........en dat koop je ook niet in een busje dacht ik ????

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 23:00:
[...]

Jah dabit......leg eff uit......hoe heb je dat syteem weer gevult ?? Tegenwoordig zijn alle nieuw Koelkast/Diepvriezer gevult met een vloeistof..............pak je een oude Koelkast/Diepvriezer dan heb je FREON-GAS nodig........en dat koop je ook niet in een busje dacht ik ????

Mijn systeem is zowiezo al nooit een bestaande koelkast geweest. Ik heb gewoon zelf wat in elkaar geklungeld.
Het vacuum trekken en vullen van het systeem heb ik laten doen bij een koelkastreparatiebedrijf. Het benodigde koudemiddel kun je zelf niet kopen.

Vergelijk die vloeistof trouwens met de vloeistof in een wegwerpaansteker. Onder druk is dat vloeibaar, maar als de druk afneemt, dan verdampt het, en word het gasvormig.

Do kun je dus ook het koudemiddel (de vloeistof) in een koelkast niet zomaar aftappen. Als je de pijpen opent, dan komt de vloeistof eruit gespoten, en verdampt onmiddelijk.

Oude koelkasten gebruiken als koudemiddel R12. DuPont verkocht dit onder de naam FREON. Sinds 1995 mag R12 niet meer geproduceerd worden, dus worden er nu andere koudemiddelen gebruikt. De twee meest gebruikte koudemiddelen in moderne koelkasten zijn R134a (welke de meeste Europese en Amerikaanse fabrikanten gebruiken) en R600a (isobutaan, voornamelijk gebruikt in Duitse koelkasten).

Verwijderd

Lijkt me in ieder geval makkelijker om een normale waterkoeling te maken met in de diepvries een koperen buizenstelsel. Beetje antivries in je koelwater en gaan met die banaan. Als het toch gratis is, neem gewoon een lekkere grote vriezer :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 10:25:

[...]

Mijn systeem is zowiezo al nooit een bestaande koelkast geweest. Ik heb gewoon zelf wat in elkaar geklungeld.
Het vacuum trekken en vullen van het systeem heb ik laten doen bij een koelkastreparatiebedrijf. Het benodigde koudemiddel kun je zelf niet kopen.

Vergelijk die vloeistof trouwens met de vloeistof in een wegwerpaansteker. Onder druk is dat vloeibaar, maar als de druk afneemt, dan verdampt het, en word het gasvormig.

Do kun je dus ook het koudemiddel (de vloeistof) in een koelkast niet zomaar aftappen. Als je de pijpen opent, dan komt de vloeistof eruit gespoten, en verdampt onmiddelijk.

Oude koelkasten gebruiken als koudemiddel R12. DuPont verkocht dit onder de naam FREON. Sinds 1995 mag R12 niet meer geproduceerd worden, dus worden er nu andere koudemiddelen gebruikt. De twee meest gebruikte koudemiddelen in moderne koelkasten zijn R134a (welke de meeste Europese en Amerikaanse fabrikanten gebruiken) en R600a (isobutaan, voornamelijk gebruikt in Duitse koelkasten).
Maar nu zit ik nog met het probleem....... wil ik het koel systeem van een oude koelkast/vriezer eruit slopen.....dan moet het vloeistof eruit.

dan moet ik dat bijvullen.......en dan...............VEEL GELD KWIJT ??

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik zou voor een mini vriezer gaan een hele kleine tergrote van je pc kast ong.. die onder je pc zette en paar koperen buizen er door laten lopen das veel beter...
daar zat ik nml ook al aan tedenken... en dan wel antivries in je water he..

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
DAMAGE schreef op 17 augustus 2002 @ 00:29:
ik zou voor een mini vriezer gaan een hele kleine tergrote van je pc kast ong.. die onder je pc zette en paar koperen buizen er door laten lopen das veel beter...
daar zat ik nml ook al aan tedenken... en dan wel antivries in je water he..
Maar dan zit je met z'n giga ding........( Denk ik ).......

Daarom wou ik graag een vriezertje gaan slopen...... en die wat compacter gaan maken enzo. !!

Verwijderd

ik heb vandaag geinformeerd over viullen van een R134A systeem .. hangt af hoeveel gram je erin zet. Van wat ik heb begrepen is kost het best wat geld ... 150 euro voor vullen van een klein systeem. dus als je zoiets gaat doen wees bereid om te investeren.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 22:42
Als je het systeem van een vriezer wil vullen ben je natuurlijk meer kwijt dan dat apparaat van DaBit, want die heeft minder buis(afgezien van zijn enorme warmtewisselaar).

Maar ik zou gewoon een vriezer voorzichtig demonteren en dan alle buizen netjes door een bakje water laten gaan. Dan heb je erg koud water, en dat kan je dat voor veel meer dingen gebruiken, is makkelijker te demonteren, enz...

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
gewoon wat geld erin steken, en dan de pijpen langs je heatsink e.d. laten lopen :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

Wel je hebt verschillende mogelijkheden .. Ik zou in elk geval voor een vriezer of ontvochtiger gaan meer capaciteit lijkt mij. GEEN IJSKAST!!

of je kan:
1) Dabit systeem bouwen.. of soortgelijk --> verdampen in een bakje
(zoals): www.octools.com onder supercool
en jah dabits homepage zoek je in zijn profiel wel op.

2) Bestaande ontvochtiger modden zoals deze gasten :
http://www.icronticforums...97fffd3b72&threadid=32072

http://3rotor.dns2go.com/...C_Conversion/main_01.html

3) Je kan een vriezer gebruiken zoals hier aan gegeven:
http://www.overclockers.com/tips798/

4) Of alles uit de vriezer halen en zo gebruiken:
http://www.overclockers.com/tips777/

5) je kan Dabit systeem bouwen met de verdamper op de CPU, maar dat is heel heel moeilijk al hoewel ik iemand heb (op forums) heb gezien die dat heeft gedaan ergens bij Procooling forum.. hellaas kan ik de thread niet meer vinden :(
Ik heb de Link :) net gevonden Hier is ie http://forums.procooling....t=compressor&pagenumber=3 zoek naar de gebruiker bowman1964..

Nou ik denk dat je nu wel aardig wat lees materiaal heb.. succes en meld ons wat je gaat doen.

Ik ga waarshijnelijk een oude luchtontvochtiger helemaal ombouwen .. werkt nu voor geen Meter :(. vroeg me daarom af hoeveel dabit nou eigenlijk kwijt was voor het hervullen van zijn systeem. Jammerlijk is dat ik geen goeie compressor kan vinden. Mijn compressor is maximale verdampingtemp (fabrikant) van -17.8 en dan zou het een cap. van 160 watt hebben. Ik zoek die van de prometia (danfoss) met nr. 105G6900 die heeft een aardige capaciteit bij -38 graden dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 22:18:
Wel je hebt verschillende mogelijkheden .. Ik zou in elk geval voor een vriezer of ontvochtiger gaan meer capaciteit lijkt mij. GEEN IJSKAST!!

of je kan:
1) Dabit systeem bouwen.. of soortgelijk --> verdampen in een bakje
(zoals): www.octools.com onder supercool
en jah dabits homepage zoek je in zijn profiel wel op.

2) Bestaande ontvochtiger modden zoals deze gasten :
http://www.icronticforums...97fffd3b72&threadid=32072

3) Je kan een vriezer gebruiken zoals hier aan gegeven:
http://www.overclockers.com/tips798/

4) Of alles uit de vriezer halen en zo gebruiken:
http://www.overclockers.com/tips777/

5) je kan Dabit systeem bouwen met de verdamper op de CPU, maar dat is heel heel moeilijk al hoewel ik iemand heb (op forums) heb gezien die dat heeft gedaan ergens bij Procooling forum.. hellaas kan ik de thread niet meer vinden :(
Ik heb de Link :) net gevonden Hier is ie http://forums.procooling....t=compressor&pagenumber=3 zoek naar de gebruiker bowman1964..

Nou ik denk dat je nu wel aardig wat lees materiaal heb.. succes en meld ons wat je gaat doen.

Ik ga waarshijnelijk een oude luchtontvochtiger helemaal ombouwen .. werkt nu voor geen Meter :(. vroeg me daarom af hoeveel dabit nou eigenlijk kwijt was voor het hervullen van zijn systeem. Jammerlijk is dat ik geen goeie compressor kan vinden. Mijn compressor is maximale verdampingtemp (fabrikant) van -17.8 en dan zou het een cap. van 160 watt hebben. Ik zoek die van de prometia (danfoss) met nr. 105G6900 die heeft een aardige capaciteit bij -38 graden dacht ik.
WOEEEEEEEI ikke ben lezende !!
DANK U DANK U voor dit informatieve lees-voer !! :)

Maare......in een luchtontvochtiger zit geen compressor dud.......in een mobiele airco wel.....

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ej wat ik me dus afvroeg he, als je dat systeem runt op gewone lucht (lucht is een gas en wordt onder druk ook vloeibaar. Zou je een koelkast niet op lucht kunnen laten runnen? dan heb je ook geen gesloten systeem nodig, want je voorraad is toch oneindig. Ik zal wel iets over het hoofd zien ofzow, someone care to explain WHAT?

Verwijderd

Je zou lucht kunnen gebruiken, alleen koelt dat gewoon minder goed. Daarom is freon zo'n mooi gasje, dat koelt lekker goed. De chemicalien zijn precies zo gekozen om een perfecte koelkast te vormen. Lucht zou je kunnen pakken, maar ik heb hier zo'n spuitbus met samengeperste lucht, en een aanstekergas spuitbus met ongeveer evenveel erin (evenveel druk enzo). Als ik wat lucht eruit laat lopen wordt het amper kouder. Als ik ff me aansteker vul dan wordt dat ding zeker koud aan me poten.

Ook zo'n toeter die op samengeperst gas werkt wordt ijskoud, na 10 sec toeteren staat het ijs erop.

Dabit heeft zelf ook zo'n expirimentje gedaan met een cold-spray, dat werkte op zicht best goed. Hoe moeilijk was dat om te maken dabit want dat kan je volgens mij veel makkelijker krijgen en kan je zo in een bak met water leggen. Hij kreeg toen -15 ofzo.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44
AtomicShockwave schreef op 19 augustus 2002 @ 22:29:
Ej wat ik me dus afvroeg he, als je dat systeem runt op gewone lucht (lucht is een gas en wordt onder druk ook vloeibaar. Zou je een koelkast niet op lucht kunnen laten runnen? dan heb je ook geen gesloten systeem nodig, want je voorraad is toch oneindig. Ik zal wel iets over het hoofd zien ofzow, someone care to explain WHAT?
Onder andere dat je een hoge druk moet opbouwen, en je systeem wanneer't open is die druk gelijk weer kwijt is, en dat't dus niet gaat werken? :)

* FragFrog moddert eerst nog wel ff aan met waterkoeling, maar wie weet >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 22:14:
[...]

WOEEEEEEEI ikke ben lezende !!
DANK U DANK U voor dit informatieve lees-voer !! :)

Maare......in een luchtontvochtiger zit geen compressor dud.......in een mobiele airco wel.....
Nou dan heb je het echt verkeerd.. Luchtontvochtigers.. niet dat katebak geval :)

Ik heb hier een Humidex 10 en er zit dus wel een compressor in !! ga maar eens naar RADIO modern ze verkopen Luchtontvochtigers daar zie een compressor in :)

kijk maar goed naar de plaatjes van deze Guide :) http://3rotor.dns2go.com/...C_Conversion/main_01.html

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 19 augustus 2002 @ 22:29:
een compressie koelsysteem werkt niet op Lucht :) . Nu heb je wel systemen die op CO2 werken maar die zijn pas in de ontwikkeling. wat je veel tegen komt zijn R134a systemen ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 00:46:
[...]

Nou dan heb je het echt verkeerd.. Luchtontvochtigers.. niet dat katebak geval :)

Ik heb hier een Humidex 10 en er zit dus wel een compressor in !! ga maar eens naar RADIO modern ze verkopen Luchtontvochtigers daar zie een compressor in :)

kijk maar goed naar de plaatjes van deze Guide :) http://3rotor.dns2go.com/...C_Conversion/main_01.html
Je link werk nie :(

Verwijderd

kijk boven waar je heel wat linkjes ziet van mij .. daar is ie tussen .. en werkt ie ook nog :9

hier is ie weer
Pagina: 1