[OS] Waar Red Hat 7.2 installeren?

Pagina: 1
Acties:

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Als ik Red Hat 6.2 wil installeren lukt alles normaal alleen dan vraagt ie op een gegeven moment waar ik hem wil installeren [ als je de partitie al gegeven hebt ] dan moet je kiezen tussen "/usr" "/boot" "/tmp" etc.... Alleen wie weet waar dit voor staat? :?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik snap echt niet waar je het over hebt. :? Wanneer vraagt ie dit dan? Als je de partitie's aanmaakt?

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Je zegt in de titel 7.2 en in je post 6.2, je zal wel de 1e bedoelen.

Jij bedoelt waarschijnlijk welk label het moet krijgen.
Je moet het "/" geven. Dus niet "/usr", "boot" enz. kiezen.
Dit kies je als type voor je ext3 partitie.

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 22:59

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Je zit waarschijnlijk in Disk Druid?

Hier kun je dus de inrichting van de filesystems op je HDD(s) bepalen.

Je kunt hier filesystems maken, en aan elk filesystem een 'mount point' koppelen.
Dit mount point is dan die specifieke directory die jij daar wilt hebben.

Stel, je hebt 4 partities:

1x SWAP van bijv 256 MB (HDA1)
1x EXT3 van 15 GB (HDA2)
1x EXT3 van 10 GB (HDA3)
1x EXT3 van 2 GB (HDA4)

De SWAP heeft uiteraard geen mountpoint.
HDA2 heeft als mountpoint '/'
HDA3 heeft als mountpoint '/usr/local'
HDA4 heeft als mountpoint '/var/log'
Alle files die in / staan of een diepere dir. staan op HDA2
Alle files die in /usr of dieper staan ook, maar alles wat in /usr/local of dieper staat, zit op HDA3.
Zelfde geldt voor /var/log, maar dat staat dan op HDA4

Stel nu dat je in /usr/local heel wat belangrijk spul heb staan, en door een freak-accident raakt hda2 corrupt. Dat heb je wat betreft /usr/local geen probleem, want dat staat immers op HDA3. :)

Of stel, je hebt een proggie wat ineens als een idioot log-entrys in een logfile gaat schrijven (die staan vrijwel altijd ergens onder /var/log). Is mij al wel vaker gebeurd... :(
Je hebt binnen no-time een logfile van enkele GIGA's!!! En dan zou, als je maar 1 groot / filesystem had, je hele HDD vollopen, en dan heb je de poppen aan het dansen, want veel proggies en daemons houden er niet zo van als ze niet iets op de hdd kunnen zetten.
Maar, in dit geval loopt alleen het filesystem op HDA4 (/var/log) vol, en kan de rest van je systeem gewoon door.
Overigens geldt dit ook voor /tmp

Meestal werkt 1 grote / prima, maar voor de zekerheid is het handig, en bovendien ook leuk en leerzaam om wat met de verdeling van je systeem over meerdere partities te klooien.

Verwijderd

ik heb gewoon 1 grote, werkt prima, misschien niet zo veilig maar dat geeft mij niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 18:23:
ik heb gewoon 1 grote, werkt prima, misschien niet zo veilig maar dat geeft mij niet...
Maakt ook niet zoveel uit, maar een aparte /boot waar je kernel e.d. op staat is toch wel lekkel, ken je altijd booten als je andere partitie dooi is...
Pagina: 1