netwerkverbinding selecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021
Ik heb soort van een probleem, maar ik weet niet of het überhaupt op te lossen is.

De situatie thuis is als volgt: Ik heb een BNC netwerk bestaande uit 3 computers, waarvan één computer draaiend op WinXP en de andere 2 op WinME.

Nu ben ik eerstejaars TU/e Student, dus heb ik zo'n mooie laptop, zonder BNC netwerkkaart, wat me eigenlijk handig leek, aangezien we dan 4 comp's op netwerk hebben. Alles goed en wel, werkt perfect, de WinXP comp draait als DHCP server met standaard ICS.

Maar omdat ik nu veel Adobe Premiere gebruik (en op de universiteit T3 heb :P) leek het me wel handig om een 100Mbit verbinding te hebben tussen mijn desktop en mijn laptop. Dus een 10/100 PCI kaart in mijn comp gedrukt. Zelf IP's invoeren, op zo'n manier dat ze geen problemen geven met andere comp's. En alles werkt perfect.

Het probleem is nu: als ik data overpomp, gebruikt windows de 10Mbit verbinding 8)7. Kan ik ervoor zorgen dat de laptop op de één of andere manier de 100Mbit verbinding verkiest boven de 10Mbit verbinding? Ow jah, ook wel interessant: mijn laptop draait op WinXP

BVD en geen GReeTZ

blog
sow
eee

Verwijderd

Kijk een of je bij de properties van je netwerkkaartje (dus via aparaatbeheer) of je bij advanced .. media type Autosense kan aanduiden dan zoekt ie zelf uit wat hij moet nemen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je misschien een schematje maken van je netwerk, plus de ip settings, want ik snap niet precies wat je bedoelt, want je hebt toch in 1 pc 2 netwerkkaaten zitten of lees ik het verkeerd :?

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15
ja hij heeft 1 thuispjoeter met 2 netwerkkaarten, 1 10mbit voor het thuisnetwerk (3 thuispjoeters), en 1 100mbit voor netwerke tussen zn thuispjoeter en zn lap

• marrk
Okeej, hieronder een schema, sorry voor de slechte paint dingen, maar ik ben niet super grafisch ingesteld, vraag het aan die dude met die toejam and earl user icon :).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/coolesjit.JPG

offtopic:
Kijk eens wat ik op mijn geocities account webspace vond :D
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/realbarend/stemding.bmp

Sjit, de plaatjes doen het niet, ik zal ff kijken of ik ze ergens anders kan hosten, als je haast hebt, kijk dan gewoon de URL.

Hmz, ik ben dus vanaf nu door mezelf bestempeld als non-proficient met UBB+pix...

blog
sow
eee

• dvdgrs
neh, ze doen het soms wel en soms niet hier 8-)

• marrk
:( :( Ik ben vanaf nu tegen geocities!!! :( :(

blog
sow
eee

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je dan niet 1 van de 2 verbindingen met je laptop weg doen (bnc dus) en xp als bridge laten fungeren?

• marrk
Dan zou ik XP op mijn desktop moeten installeren, en ik weet niet in hoeverre de verbindingen langzamer worden als je ze bridget...

Bovendien weet ik niet of het dan nog überhaupt mogelijk is om het UTP gedeelte op 100 Mbit te laten draaien, aangezien de rest 10 MBit is.

blog
sow
eee

• marrk
Mag ik deze ff snel kicken? Ik ben er namelijk nog steeds niet uit en het is redelijk klote...

blog
sow
eee

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maruku schreef op 17 augustus 2002 @ 16:48:
Mag ik deze ff snel kicken? Ik ben er namelijk nog steeds niet uit en het is redelijk klote...
dat mag :)
Maruku schreef op 14 augustus 2002 @ 01:16:
Dan zou ik XP op mijn desktop moeten installeren, en ik weet niet in hoeverre de verbindingen langzamer worden als je ze bridget...
welk os heb je dan op die desktop?
Bovendien weet ik niet of het dan nog überhaupt mogelijk is om het UTP gedeelte op 100 Mbit te laten draaien, aangezien de rest 10 MBit is.
Dat kan makkelijk, dussen laptop en desktop is het dan 100mbit, wat daarna komt is langzamer, en maakt dus niet uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Erkens op 17-08-2002 17:12 . Reden: 10mbit != 100mbit |:( ]

• marrk
Mijn desktop draait op winME, en kweenie hoe je daar iets kan bridgen... bovendien heb ik dan mijn PCMCIA netwerkkaart voor nix gekocht... maar jah, boeiend.
Als het mogelijk is met ME te bridgen, dan is dat idd de beste oplossing. Of misschien toch maar XP installeren.
Denk je dat XP draait? Mijn systeem: Celeron 433 Mhz, 192 meg RAM, 10 gig HD... wat moet je nog meer weten eigenlijk? Gaat mijn games performance omlaag? Ik draai nu 40 fps met UT en ik wil eigenlijk niet lager... Duzzuh, kweenie. Is er geen manier om de computer het dataverkeer naar en van mijn desktop te dwingen de 100 MBit connexie te gebruiken?

blog
sow
eee

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Mjah, je kan volgens mij met een 2-tal route's een verbinding toch forceren over de 100Mbit te gaan ipv de 10Mbit hubjes?

In hoeverre dat dan ook weer werkt voor bestands/printerdeling weet ik niet. zolang dat over tcp/ip gaaat moet dat werken. Netbeui weet ik niet, da's een non-routable protocol

Exacte aanwijzingen heb ik niet, ben niet echt bekend met routing.. maar het moet (redelijk eenvoudig) kunnen

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

spreek de andere pc aan met het 100Mb ip adres i.p.v. de sharenaam

anders kiest hij mischien standaard voor de 10M

dus

\\192.68.1.1

of

\\192.68.1.1

manier 2 zet thuis een switch neer met een bnc aanluiting en laat het verkaar via je switch lopen .. heb je ook maar 1 netwerkaansluiting

Iperf

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

fish schreef op 17 augustus 2002 @ 20:56:
spreek de andere pc aan met het 100Mb ip adres i.p.v. de sharenaam

anders kiest hij mischien standaard voor de 10M

dus

\\192.68.1.1

of

\\192.68.1.1

manier 2 zet thuis een switch neer met een bnc aanluiting en laat het verkaar via je switch lopen .. heb je ook maar 1 netwerkaansluiting
gaat niet werken, windows is achterlijk genoeg om toch eigenwijs via die andere verbinding te gaan :)
switch met bnc heb ik nog nooit gezien, en al helemaal geen een op 100mbit, maar wel een optie met een verloopplug.
En ik weet niet hoe het zit bij de topicstarter, maar misschien is het makkelijker om volledig op utp te gaan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

erkens schreef op 17 augustus 2002 @ 21:03:
[...]

gaat niet werken, windows is achterlijk genoeg om toch eigenwijs via die andere verbinding te gaan :)
hoe weet je dat dan zo zeker ?
switch met bnc heb ik nog nooit gezien, en al helemaal geen een op 100mbit, maar wel een optie met een verloopplug.
En ik weet niet hoe het zit bij de topicstarter, maar misschien is het makkelijker om volledig op utp te gaan.
allen maar goekope switches gekeken zeker :) ..... nou ja die dingen op werk die we gebruiken heben gek genoeg en bnc en 100Mb .. mm nu ik er over denk dat zijn wel erg dure dingen ......... mhoaw .. ok

in ieder geval ik heb zlef een 10Mb hubje gahad met beide

Iperf

• dvdgrs
neej dat gaat niet werken, er zitten daar 2 computers op 1e verdieping (in 2 kamers) en 1 op 2e verdieping(zolder) gok ik. Alle bnc kabels zitten door muren enzo waar hij alleen de kabel doorheen krijgt en niet de stekkers (zelf gesoldeerd) denk ik.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hebben jullie het nou geprobeert via ip adres? ipv sharenaam ?

Iperf

• marrk
Hmz... Microsoft zuigt op dat gebied man... Urgh, hele windows is klote, ik heb geprobeerd met IP, maar om één of andere reden slikt hij dat idd niet. Windows is gewoon te sneaky. Nix aan te doen, misschien is het maar de beste oplossing om mijn hele BNC connectie weg te halen als ik 100Mbit wil draaien, maar op die manier kom ik niet met de computers beneden in contact... Sjit man, ge0wned door Microsoft.... sneaky lui!

blog
sow
eee

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als de pc constant aanstaat kun je die als gateway gebruiken en de laptop aleen via de 100Mb laten lopen en 10Mb afsluiten

Iperf

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:06
[...]

Ik moet zeggen dat ik er hier een heb liggen. met 2 100MBit poorten, en 8 10 MBit UTP poorten. Verder zit er een AUI poort op, waar dan weer een verloopplug op zit.

De switch is van het merk: LANTRONIX
Type LMS2F8-MA

De verloopplug is ook van LANRONIX, type LTX-2A

Groet

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

8)

Iperf

Verwijderd

Je kunt toch de "metric" waarde bij geavanceerde netwerkeigenschappen op een win2k/xp bak instellen? Dus dat ie de ene verbinding hoger waardeerd dan de andere?
Sorry als ik nu iets doms zeg, ben een beetje moe en volg dit topic met een half (slapend) oog ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat voor subnetten heb je ingesteld op de adapters ?

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 00:31:
Je kunt toch de "metric" waarde bij geavanceerde netwerkeigenschappen op een win2k/xp bak instellen? Dus dat ie de ene verbinding hoger waardeerd dan de andere?
Sorry als ik nu iets doms zeg, ben een beetje moe en volg dit topic met een half (slapend) oog ;)
Mja, dat riep ik om 17.30 dus al (tenminste, in iets andere vorm).... routing will do the trick...
DJSmiley schreef op 17 augustus 2002 @ 17:33:
Mjah, je kan volgens mij met een 2-tal route's een verbinding toch forceren over de 100Mbit te gaan ipv de 10Mbit hubjes?
Idd icm metric parameters forceer je gewoon een route, en probleem opgelost..

Maar ik geloof dat die reply niet is overgekomen ofzo.. O-)

• dvdgrs
heheh volgens mij snapte hij die niet, en bovendien wassie op zoek naar een hele simpele oplossing; alsin instellingen fout ofzo, maja dat valt dus een beetje tegen ;)

• marrk
Neej, die reply van Smiley snapte ik idd niet helemaal, maar er worden me hier heel veel dingen gevraagd en gezegd, maar idd, metric parameters instellen? hoe en waar doe je dat? Ik zou in psiepe wel de windoos surtsj kunnen gebruiken, maar die is klote |:( . En de reden dat ik het niet snapte was eigenlijk dat ik route's niet begrijp...

Subnetmaskers zijn bij allebei de netwerken 255.255.255.0 Misschien dat ik daar ook meej kan klooien... Maar die metric poep zou denk ik makkelijker zijn.

blog
sow
eee

• marrk
_/-\o_ Duizendmaal dank_/-\o_

Het werkt idd nu ik de metrics van de connections heb veranderd. Zat :( nog een extra knop bij de TCP/IP instellingen :(... Stom dat ik die niet zag |:(... Maar jah, ik ben nu op en top blij, tis wel laat, maar ik moet nu toch ff mijn UT filmpje gaan maken

Nogmaals, _/-\o_ Duizendmaal dank_/-\o_

P.S. Zou hier nu een slot op moeten?

blog
sow
eee

• marrk
Okeej, niet helemaal dus, want het internet wat normaal geshared wordt door Bong's comp, werkt niet helemaal meer op mijn laptop... GRRRRR! :( Ik ben helemaal niet meer down met WinXP... of elke windows...

blog
sow
eee

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien gekke vraag maar heb je gecontroleerd of het hele 100 Mb gedeelte werkt met de bnc kabel los ?

mischien laat bong's pc geen verkeer toe op de nieuwe adaptor door een firewalll ofzo ...
of andersom

Iperf

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
FF een extra route toevoegen aan je routing table.

• marrk
100 MBit gedeelte werkt perfect zonder BNC netwerk, maar dan heb ik geen BNC netwerk meer... dat is een beetje het probleem. Ik wil namelijk bereiken dat ik mijn laptop gewoon in en uit het netwerk kan zetten en halen, zonder dat dit veel problemen veroorzaakt.

En ik denk idd ook dat het met routing op te lossen is, maar ik heb geen flauw ID hoe je dat voor elkaar krijgt :?... Duzzuh, als er iemand mij ongeveer precies kan vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg: graag.

blog
sow
eee

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is die andere pc waarmee je connect permanenent aan

zo ja kun je die pc als gateway gebuiken en sluit je bnc voorgoed af op je laptop
Sheelt ook weer een stekkerje pluggen

Iperf

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PrutsGoeroes schreef op 18 augustus 2002 @ 00:13:
[...]

Ik moet zeggen dat ik er hier een heb liggen. met 2 100MBit poorten, en 8 10 MBit UTP poorten. Verder zit er een AUI poort op, waar dan weer een verloopplug op zit.

De switch is van het merk: LANTRONIX
Type LMS2F8-MA

De verloopplug is ook van LANRONIX, type LTX-2A

Groet
ok, wist ik niet (je kan ook niet alles weten :))
Zelf heb ik een normale cheapy switch, met aan een van de poorten een hub met coax aansluiting, werkt goed moet ik zeggen :)

* Erkens heeft ook (nog) door het hele huis coax, alleen bij mij heb ik utp
Pagina: 1