TV verschiet van kleur.

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Hallo,

Ik heb dus van een huisgenoot een TV gekregen. Een 63 cm Philips van een jaar of tien oud denk ik. om precies te zijn de: Philips 25CE6570.
Deze is een stuk relaxter dan mijn oude 37 cm natuurlijk maar hij heeft een probleem.
Na een minuut of tien verschiet het beeld van kleur, er komt dat een gele waas over het beeld. Alsof je een zonnebril met gele glazen op hebt. De laatste dagen is het meestal al als ik hem aanzet.
Soms schiet ie terug, dan wordt het beeld heel ff blauw en schiet ie weer op normaal. Meestal maar voor een paar seconden :(

Ik heb hem inmiddels al open gehad en er een paar keer flink op geslagen maar dat mocht niet baten. En ik heb helaas geen verstand ervan.

iemand enig idee wat het is, hoe het te verhelpen is en of ik dat zelf kan??
b.v.d.

specs

Verwijderd

Helaas denk dat je beeldbuis is overleden.

• twopack
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 21:54:
Helaas denk dat je beeldbuis is overleden.
Dat denk ik niet aangezien ie het regelmatig een kwartier ofzo gewoon goed doet.

specs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
losslopen, en contacten checken..

vooral bij de hoogspanningscasade heb ik meerdere malen slechte contacten gezien.

Let alleen op: staat behoorlijk prik op, weet je niet wat je moet doen, afblijven dan

Verwijderd

Ik denk dat je voor een eurootje of 200 beter een nieuwe tv kunt kopen, misschien wel een iets kleinere, maar je bent wel van het gezeik af, ik denk nl. dat ie wel aan een rustplaats toe is(uit eigen ervaring).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13
DJSmiley schreef op 13 augustus 2002 @ 23:06:
losslopen, en contacten checken..
Zou kunnen, maar in dit geval lijkt het meer op een probleem wat met hitte te maken heeft.. Het zou dus ook zeer goed een verrotte elco kunnen zijn..
Zeker omdat een klap erop geven niet schijnt te werken. (bij rotte contacten heeft dat meestal wel effect).

Met wat coldspray en een feun kun je dat soort effecten vrij makkelijk opsporen.
vooral bij de hoogspanningscasade heb ik meerdere malen slechte contacten gezien.

Let alleen op: staat behoorlijk prik op, weet je niet wat je moet doen, afblijven dan

Mjah, alleen ligt dit probleem meestal niet aan een hoogspanning. Dit effect is typisch een kleur die wegvalt, en in dit geval rood. Dit gebeuren zit voornamelijk achter op het beeldbuis-voetje.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie had dit vaak met een zeer oude TV (lees: jaartje of 15 oud, geen AB/teletext en maar 12 zenders).
Was dan wel een paarse waas/gloed.

Een goed harde klap op bovenkast van de oude degelijke kast deed vaak wonderen.
Je kan proberen om ff zoveel mogelijk stof met een stofzuiger op te zuigen door deze boven de ventilatiegleuven te hangen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Morelore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01-2024
Probeer eens her en der (en daarmee bedoel ik in het signaalgedeelte en achterop de beeldbuis) te tikken met de achterkant van een (goed geisoleerde!) schroevendraaier.
Kan toch wel een slechte soldering zijn hoor. Andere mogelijkheid is dat het IC dat RGB maakt en de transistors daarachter niet goed zijn voor rood. Kun je met een feun/coldspray inderdaad opsporen. Check ook de potmetertjes voor R, G en B, kunnen ook slecht zijn.

Lore! Lore! Lore!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Klinkt als losse contact op de printplaatje/stekker die op de achterkant van de beeldbuis zit.

Inderdaad zoals o.a. Koffie al zei, maar ik zou dan de achterkant eerst losschroeven (uiteraard spanning eraf), de printplaat/stekker die op de achterkant van de beeldbuis voorzichtig van de beeldbuis af trekken en dan met de stofzuiger de printplaten eens goed schoonzuigen.

Door het eraftrekken hebje waarschijnlijk het 'roest'laagje van de pinnen al verwijderd en heb je bij het eropnieuw opzetten een goed contact.

Zo niet, dan moet je de bedrading/stekkers van dit plaatje naar de hoofdprintplaat eens loshalen en terugzetten.

• twopack
La_Pazz schreef op 14 augustus 2002 @ 16:02:
Klinkt als losse contact op de printplaatje/stekker die op de achterkant van de beeldbuis zit.

Inderdaad zoals o.a. Koffie al zei, maar ik zou dan de achterkant eerst losschroeven (uiteraard spanning eraf), de printplaat/stekker die op de achterkant van de beeldbuis voorzichtig van de beeldbuis af trekken en dan met de stofzuiger de printplaten eens goed schoonzuigen.

Door het eraftrekken hebje waarschijnlijk het 'roest'laagje van de pinnen al verwijderd en heb je bij het eropnieuw opzetten een goed contact.

Zo niet, dan moet je de bedrading/stekkers van dit plaatje naar de hoofdprintplaat eens loshalen en terugzetten.
Hehe, en waar moet ik absoluut niet aankomen, ivm eventuele electrocutie??
:)

specs

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
twopack schreef op 14 augustus 2002 @ 16:37:
[...]

Ha, gewoon de stekker eruit en een aantal uurtjes wachten (ontladen elco's). 8)

Daarna mag je alles aanraken, maar ik zou niet onnodig van alles aanraken, enkel de zijkant van het beeldbuisvoetje en de draadstekkers zelf.

De pinnen van de 220 voltstekker ff kortsluiten wil vaak helpen.

• DJSmiley
twopack schreef op 14 augustus 2002 @ 16:37:
[...]

Merk je snel genoeg >:)

maarre, ff serieus, zoiezo het hoogspanningsdeel ontwijken, da's t deel met de hoogspanningstrafo enzo... Maar als je er geen/weinig ervaring mee hebt: liever niet aanbeginnen..... 't is en blijft 25kV als je pech hebt

• DJSmiley
La_Pazz schreef op 14 augustus 2002 @ 16:50:
[...]

Ha, gewoon de stekker eruit en een aantal uurtjes wachten (ontladen elco's). 8)

Daarna mag je alles aanraken, maar ik zou niet onnodig van alles aanraken, enkel de zijkant van het beeldbuisvoetje en de draadstekkers zelf.

De pinnen van de 220 voltstekker ff kortsluiten wil vaak helpen.
Paar uurtjes? yeah, mocht je willen. als je pech hebt houd een goeie condensator het wel langer vol dan een paar uurtjes... voor de zekerheid de grootste condenstors eerst ff ontladen via een weerstand...

• twopack
Oke thanks voor de tips, moet zo eerst werken maar ik zal hem morgen nog maar eens openschroeven. Jullie horen het wel.

specs

• Morelore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01-2024
Over ontladen: in de TV zitten een paar elco's, meestal een grotere van 385 volt en een paar kleinere van rond de 160 volt. Die kun je nameten met een multimeter, alhoewel die eigenlijk altijd al leeg zijn. Maar om zeker te zijn... effe ontladen met een 1 KiloOhm/1 watt weerstand. Verder is de beeldbuis zelf een condensator die de lading vrij lang kan vasthouden. Maar gelukkig kun je die niet aanraken, het is die kabel die naar die zuignap loopt, die hoeft niet los.

Lore! Lore! Lore!

Pagina: 1