DOS 6 perikelen met compressietools e.d.

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik ben sinds kort in het bezit gekomen van een 386-laptop. Nu staat er software van Thunderbird (antivirus partition 6.38) op die bij opstarten de melding: "Checking bootsector CRC--> Failed System might be infected. Continue? Y/N" geeft. Er zit een HD in van 60MB en 2MB geheugen. Verder schijnt er iets te draaien (Quarterdeck Expanded Memory Manager en Quarterdeck Stealth D*Space en Smartdrv.exe?) dat er kennelijk voor zorgt dat de HD wordt gecomprimeerd, er is nl. 106MB gebruikt en nog 60 vrij...
Nu krijg ik bij het draaien van sommige progjes de melding: " A system error has been encountered, err code 21, disk drive not ready, insert disk in appropriate disk drive". Ik heb het idee dat de foutmelding iets te maken heeft met bovenstaande. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit toch meer aan een rotte HDD te denken eigenlijk. Formatteren en eens kijken wat hij dan doet is mijn advies.
Nu krijg ik bij het draaien van sommige progjes de melding:
Welke programma's? En staan daar de paden wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
misschien is de bootsector kapot? gewoon ff
code:
1
fdisk /mbr

intypen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 16:20
Smartdrv is inderdaad een programma om je gehele partitie mee te comprimeren.
De kans is groot dat thunderbird en die andere bestanden het gecomprimeerde bestandssysteem niet herkennen en kunnen verwerken waardoor de fouten worden aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizmo4ever schreef op 13 augustus 2002 @ 22:42:
De kans is groot dat thunderbird en die andere bestanden het gecomprimeerde bestandssysteem niet herkennen en kunnen verwerken waardoor de fouten worden aangegeven
Smartdrv is helemaal geen programma om je gehele partitie mee te comprimeren.

Smartdrv is een caching progie voor lees en schrijf operaties van bijvoorbeeld je hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:25
Gizmo4ever schreef op 13 augustus 2002 @ 22:42:
Je bedoeld DoubleSpace? Smartdrv is voor soort van cache geloof ik... Maar in ieder geval niet om je HDD te comprimeren :)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo4ever
  • Laatst online: 11-09 16:20
_Mo_ schreef op 13 augustus 2002 @ 22:46:
[...]

Je bedoeld DoubleSpace? Smartdrv is voor soort van cache geloof ik... Maar in ieder geval niet om je HDD te comprimeren :)
Owja, dat bedoel ik 8)7
maar als je het probleem zo ziet lijkt het er wel op dat dit geinstalleerd is
of dat inderdaad de hd zijn einde heeft bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En doublespace was een DOS-6 progsel om je harddisk live mee te comprimeren.
Mogelijk dat in die Quarterdeck suite behalve memory management ook zo'n compressie tool zit.

nostalgie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainbuzz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 11:24

Brainbuzz

So?

Heeft die error code niks te maken met een proggie dat naar een diskette in het diskettestation zoekt?
Lijkt me niet de HDD. Als er daar fouten opstaan dan geeft ie andere errorcodes.

Maar je kunt natuurlijk altijd een scandisk (met oppervlaktecontrole uitvoeren)

[ Voor 0% gewijzigd door Brainbuzz op 13-08-2002 23:01 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het ding heette ThunderBYTE (nu al die naam vergeten? :'( )... die melding geeft alleen maar aan dat de bootsector veranderd is sinds de laatste 'save'. Gebruik 'tbutil immunize c:' om em te updaten... of fdisk /mbr om die check eruit te halen. ThunderBYTE wordt overigens al jaren niet meer gemaakt... die versie die je daar hebt is ruim 7 jaar oud (niet overdreven) en de "nieuwste" zowat 3 jaar... je kan het eigenlijk net zo goed niet gebruiken.

Wat die foutmelding over 'drive not ready' betreft: dat kan wel eens een foute compressiestructuur zijn (of een rotte hd). Formatteren maar?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Jotti schreef op 13 augustus 2002 @ 23:37:
Het ding heette ThunderBYTE (nu al die naam vergeten? :'( )... die melding geeft alleen maar aan dat de bootsector veranderd is sinds de laatste 'save'. Gebruik 'tbutil immunize c:' om em te updaten... of fdisk /mbr om die check eruit te halen. ThunderBYTE wordt overigens al jaren niet meer gemaakt... die versie die je daar hebt is ruim 7 jaar oud (niet overdreven) en de "nieuwste" zowat 3 jaar... je kan het eigenlijk net zo goed niet gebruiken.

Wat die foutmelding over 'drive not ready' betreft: dat kan wel eens een foute compressiestructuur zijn (of een rotte hd). Formatteren maar?
idd... ik draaide ook thunderbyte antivirus.. MET diezelfde bootsector check op onze 286... Nostalgie op en top toen ik de openingspost las

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

m-m schreef op 13 augustus 2002 @ 23:39:
[...]

idd... ik draaide ook thunderbyte antivirus.. MET diezelfde bootsector check op onze 286... Nostalgie op en top toen ik de openingspost las
Ik gebruik Thunderbyte nog steeds om de MBR van diskettes van een viruscheck te voorzien. Het handige hiervan is dat je in plaats van de melding "non system disk or disk error" de melding "no system: press space to retry or enter to boot from harddisk" krijgt. Dan kun je dus gewoon booten met een diskette in A:

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Tyrian schreef op 14 augustus 2002 @ 00:06:
[...]

Ik gebruik Thunderbyte nog steeds om de MBR van diskettes van een viruscheck te voorzien. Het handige hiervan is dat je in plaats van de melding "non system disk or disk error" de melding "no system: press space to retry or enter to boot from harddisk" krijgt. Dan kun je dus gewoon booten met een diskette in A:
Hmm Ik ga maar es mn diskettebak doorploegen op zoek naar de PC-Active diskette waar Thunderbyte op stond, idd wel handig.. (niet dat ik nog vaak diskette's gebruik..)

• steef321
Het blijkt dat een progje MS DoubleSpace voor DOS 6 is geinstalleerd en de ruimte op mijn HD vergroot doordat het gecomprimeerd is. Nu heb ik uiteindelijk besloten om de HD te formatteren, maar zowel dblspace /format c: achter de dosprompt tikken als via het progje proberen te (ont)koppelen, formatteren, verwijderen of wat dan ook lukt niet (station c is uw opstartstation en moet zijn ontkoppeld, station c is uw opstartstation en moet zijn geformatteerd, station c is uw opstartstation en moet zijn verwijderd).
Schiet mij maar lek. Hoe verder?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Eerst ff een fdisk /mbr om van de antivirus af te komen dan fdisk starten, partitie weg gooien, opnieuw aanmaken, en formateren maar.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• steef321
Je voelt hem al aankomen. Ik weet een klein beetje iets van Windhoos (werk er nu bijna tien jaar mee), maar ben een groentje op het gebied van DOS. Ik heb nu de primaire partitie eraf gegooid en opnieuw aangemaakt, vervolgens C geformatteerd. Waar haal ik DOS en de DOS-applicaties vandaan? En waar begin ik?

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
begin idd met fdisk
ik heb ooit eens gezien dat dblspace van de originele C: de H: maakte, met 1 grote file. Dit is de de daadwerkelijke data die compressed is, alleen jij ziet dit (haast) nooit.
Fdisken, partitie weggooien, opnieuw aanmaken, opnieuw formateren.
Misschien heb je nog ergens een DOS installatie diskette-set. Anders moet je ff zoeken op internet (DOS 4 is, geloof ik, abandonware en dus gratis te gebruiken), of misschien zijn er van freedos (www.freedos.org) install disks (dat OS wat Dell tegenwoordig op die ene serie meelevert ;)). Of vraag even aan je buren/vrienden/kennisen of ze DOS6 nog ergens hebben.

En het ligt eraan wat je met je laptop wil gaan doen, maar veel verder als wordperfect zal je wel niet komen. Maar Raptor roelt nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Misschien ken je nog iemand die een cd heeft met windows 95.
Daarop staat een directory olddos, wat eigenlijk dos 6.2 is.

Wat ook kan, is als je een andere pc hebt waar windows 98 op staat,
daar een opstart diskette maken, je 386 daarmee formatteren (dos 7.2)
en dan van die andere pc c:\windows\command copieren naar je laptop op c:\dos
Verder kan je emm386.exe en himem.sys copieren uit c:\windows naar c:\dos

Als je zover bent moet je nog even wat laten weten,
voor het vullen van c:\autoexec.bat en c:\config.sys

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1