Toon posts:

[3ware] drivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had vandaag de eer om een echte redhat 7.2 machine te mogen installeren. Op zich geen kunst, maar er zit een hele mooie 3ware Escalade 7410 raid-controller in. Even op de site gekeken, en ja, dr waren drivers, speciaal voor redhat 7.2 (http://www.3ware.com/support/download.asp). Mooi, geboot, driverdisk, blabla, partioneren, perfect allemaal, netjes volgens de readme nog even de drivers gekopieerd. Maaaar..... Als ik nu reboot na de installatie, dan krijg ik te zien :

code:
1
 Kernel panic: No init found. Try passing init= option to  the kernel

en iets daarboven :

code:
1
2
/lib/3w-xxxx.o: unresolved symbol scsi_register_R7998745a
/lib/3w-xxxx.o: unresolved symbol scsi_unregister_R91649a18

Weer even in met linux dd geboot vanaf cdrom, schijven gemount en gechroot. Nu even een nieuwe mkinitrd -f /boot/init.... blabla gedaan, geen errors. Vreemd, /sbin/lilo ook gedraaid. Ook geen errors, rebooten, weer. .... voor de volledigheid even me lilo.conf :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
prompt
timeout=120
default=linux
boot=/dev/sda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.7-10
  label=linux
  initrd=/boot/initrd-2.4.7-10.img
  read-only
  root=/dev/sda4

Typevouten voorbehouden, overtikken enzo... enig id ? iemand?

Verwijderd

probeer eens een compleet nieuwe kernel te installen, de 3ware drivers zitten altijd netjes in deze kernels en zijn goed up-to-date. Waar die scsi_register fout vandaan komt weet ik zo 123 niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:08:
probeer eens een compleet nieuwe kernel te installen, de 3ware drivers zitten altijd netjes in deze kernels en zijn goed up-to-date. Waar die scsi_register fout vandaan komt weet ik zo 123 niet.
uhm... ik kan dus niet booten, normaal booten heb ik het over dan. Ik kan enkel booten met linux dd. En dan heb ik dus geen netwerk, kan ik geen andere cd mounten omdat de install cd niet geunmount kan worden. Probleem is dat ik met Redhat MOET werken....mag me eigen slackware nie installen van de klant :(

Verwijderd

kan je met die bootcd in je kernel chrooten? zo ja dan kan je ff proberen de kernel opnieuw te compilen maar met de orginele 3ware drivers van die kernel, deze zijn er al sinds kernel 2.2.15

daarna kan je ff een nieuwe kernel installen, bijv. 2.4.20 ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:22:
kan je met die bootcd in je kernel chrooten? zo ja dan kan je ff proberen de kernel opnieuw te compilen maar met de orginele 3ware drivers van die kernel, deze zijn er al sinds kernel 2.2.15

daarna kan je ff een nieuwe kernel installen, bijv. 2.4.20 ofzo.
uhm, dat kan ik wel, maar redhat installeerd geen kernel sources en ... die staat op cd2, waar ik dus niet bij kan....

/edit

reinstall even met kernel-source package... *gaap* IK WIL EEN ECHTE DISTRO !

Verwijderd

uhm, dat kan ik wel, maar redhat installeerd geen kernel sources en ... die staat op cd2, waar ik dus niet bij kan....
Weer een reden om slackware te gebruiken...

Tja, ik zou toch eens proberen de kernel-source op die machine te krijgen en dan de drivers vanuit source te compilen. Die 'unresolved symbol' errors lijken erop dat je kernel geen scsi-support heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 20:05:
[...]

Weer een reden om slackware te gebruiken...

Tja, ik zou toch eens proberen de kernel-source op die machine te krijgen en dan de drivers vanuit source te compilen. Die 'unresolved symbol' errors lijken erop dat je kernel geen scsi-support heeft.
Ben dus nu redhat aant herinstallen met kernel sources erbij. Normaal zout ik ook slack doen, maar klantje wil Plesk erop. En dat kan alleen met Redhat en FreeBSD... laatste is geen optie, te weinig kennis voor een productieserver.

Verwijderd

Topicstarter
uhm... goed.... heb het nu ein-de-lijk voor elkaar om kernel 2.4.18 erop te krijgen, maar na een gezellig romantisch avondje compilen, kan ie nog steeds heel mooi me root fs niet vinden... terwijl me lilo.conf uiteraard wel klopt.......

kernel gecompiled zoals altijd... maar :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Multiple-device support (RAID and LVM)
  RAID support
    Linear
    RAID-1 mode
SCSI support
  Generic SCSI
  SCSI low-level Support
    3ware Hardware ATA-RAID support

allemaal netjes aangezet, niet als modules, gewoon direct in dn kernel.... maar toch blijft ie zeggen dat ie root fs niet kan vinden. Heel vreemd, want mn kernel (staat wel op aparte partitie) kan ie blijkbaar wel aanspreken, die begint iig te reutelen, ik zie verder ook geen errors.

Tis een 3Ware Escalade 7410. Ik zie het echt even niet meer. iemand die zo ziet wat er niet goed gaat ... en yep ... de root=/dev/sda4 klopt wel, daar mount ik hem ook mee als ik vanaf de redpet cd boot.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je wel scsi disk support aan staan ?

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 13 augustus 2002 @ 22:57:
Heb je wel scsi disk support aan staan ?
zeker wel...

Verwijderd

je 3ware is hardware raid dus md-support kan je gewoon weglaten.
is je partitietabel wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 00:47:
je 3ware is hardware raid dus md-support kan je gewoon weglaten.
is je partitietabel wel goed?
uhm ja, want als ik met redhat install cd boot, dan naar andere terminal ga, dan kan ik al me partities mounten zelfs chrooten.

Verwijderd

Kernel panic: No init found. Try passing init= option to the kernel
Staan er boven deze regel nog dingen die je normaal niet ziet. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik sd_mod had gemaakt ipv hard in de kernel. Het resultaat was een "device not registered [2:0]" oid. Die nummers staan voor je major/minor nummers van de devicedriver. Door nu in /dev te kijken naar de nodes met deze major/minor's kun je achterhalen welke driver je vergeten bent.
Pagina: 1