Dit is mijn eerste script. Ik wil later een grotere site met php en mysql aanmaken, maar ik ben eerst wat aan het proberen bij lycos, waar je gratis mysql krijgt.
In die database heb ik een tabel aangemaakt die boekenlinks heet met de kolommen ID, naam en beroep. één entry met naam daniel en beroep vuilnisman.
Volgens onderstaande code zou deze uit de database de naam moeten trekken die bij het beroep vuilnisman hoort en deze op het scherm moeten weergeven, maar dit doet ie dus niet.
dit is puur om uit te proberen
maar ik ben zo wel heel snel uitgeprobeerd! als ik zo'n simpel scriptje al fout doe durf ik niet met een grotere te beginnen.
<?php
$dbhost = "localhost";
$dbname = "dvwmysql";
$dbpass = "";
$dbdb = "dvwmysql_nl_db";
$db = mysql_connect($dbhost, $dbname, $dbpass) or die("failure");
mysql_select_db($dbdb, $db);
$query = ("SELECT ID, naam FROM boekenlinks WHERE beroep = 'vuilnisman'");
$result = mysql_query($query, $db) or die("failure2");
$gegevens = mysql_fetch_array($result);
$naam = $gegevens[naam];
$id = $gegevens[ID];
echo $id;
echo $naam;
?>
In die database heb ik een tabel aangemaakt die boekenlinks heet met de kolommen ID, naam en beroep. één entry met naam daniel en beroep vuilnisman.
Volgens onderstaande code zou deze uit de database de naam moeten trekken die bij het beroep vuilnisman hoort en deze op het scherm moeten weergeven, maar dit doet ie dus niet.
dit is puur om uit te proberen
maar ik ben zo wel heel snel uitgeprobeerd! als ik zo'n simpel scriptje al fout doe durf ik niet met een grotere te beginnen.
<?php
$dbhost = "localhost";
$dbname = "dvwmysql";
$dbpass = "";
$dbdb = "dvwmysql_nl_db";
$db = mysql_connect($dbhost, $dbname, $dbpass) or die("failure");
mysql_select_db($dbdb, $db);
$query = ("SELECT ID, naam FROM boekenlinks WHERE beroep = 'vuilnisman'");
$result = mysql_query($query, $db) or die("failure2");
$gegevens = mysql_fetch_array($result);
$naam = $gegevens[naam];
$id = $gegevens[ID];