Toon posts:

Automatisch afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik mijn Debian Woody systeem zover krijgen dat hij automatisch afsluit?

als ik halt -p of shutdown o.i.d. intyp dan staat er op een gegeven moment power down, dan moet ik de computer handmatig uitzetten, maar in mandrake ging dat vanzelf, ik heb APM meegecompiled in de kernel, wat doe ik fout?

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Probeer eens vanuit je bootloader de volgende opties mee te geven aan de kernel:
code:
1
apm=on apm=power-off

Verwijderd

Topicstarter
ok ga ik meteen doen, en dan rebooten, momentje

Verwijderd

Topicstarter
sander:/home/sander# lilo
Unrecognized token "apm" at or above line 105 in file /etc/lilo.conf
sander:/home/sander#

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik nu doen? :S

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik het in een opstartscript moet zetten, ben zo terug

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

append="apm=on apm=power-off" oid moet het zijn in je LILO config. "apm=blaat" is geen LILO optie, maar een kernel optie, dus LILO moet dat meegeven aan de kernel bij het booten.

Heb je APM als module of built-in btw?
Als je hem als module hebt: wel de module laden dan, en anders eens proberen hem in de kernel te bakken.

Misschien dat het helpt als je
code:
1
[ ]     Use real mode APM BIOS call to power off (NEW)

aanzet.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Ik gebruik zelf grub, dus hoe het in lilo gaat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Je moet de opties in ieder geval niet op een losse regel zetten (en ook niet in een opstart script)

Probeer het eens in append te zetten. Dus ergens in je lilo.conf:
code:
1
append = "apm=on apm=power-off"

Verwijderd

Topicstarter
ik heb APM enabled en Use real mode APM bios call to power off heb ik net aangezet ben nu de kernel aan het compilen, en ga nu even lilo aanpassen

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Dan zou het moeten werken. Zo staat ut bij mij geconfigureerd in ieder geval :)

Verwijderd

Topicstarter
ok lilo werkt in ieder geval al ( die kernelparameter opties van append="")
nu nog even wachten tot de kernel gecompiled is :)

Verwijderd

Topicstarter
en fetcher heb jij ook die kernelparamters in de lilo.conf gezet?

Verwijderd

Topicstarter
het werkt nog steeds niet
ik heb nu APM en Power off via APM Bios ingeschakeld in de kernel en de boot kernelparameters ingesteld maar het werkt nog steeds niet, weet iemand precies wat ik moet doen? ik draai Debian Woody op 2.4.19

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55
Enable eens ACPI in je kernel ipv APM, werkt bij mij wel. Zo langzamerhand wordt AP vervangen door ACPI in nieuwe BIOS'en.

Verwijderd

probeer het is met 1 van de 2 dingen, dus append="apm=on" of append="apm=power-off"
zo werkte het bij mij in debian wel in LiLo, weet alleen niet meer welke van de 2 :)

ik ben met dit bezig in grub, in gentoo, weet iemand hoe het daar moet?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Owja, ACPI zou het ook nog kunnen zijn... Nieuwere BIOSes hebben soms geen APM meer tegenwoordig.

En met GRUB moet je het gewoon achter de opgegeven kernel-image pleuren.

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet nu ACPI EN APM meecompilen in me kernel?
ik heb net namelijk alleen ACPI gecompiled en geen apm maar nu werkt hij nog steeds niet.

kan iemand mij misshcien precies uitleggen wat ik moet doen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Compileer al die zut gewoon eens als module. Dat scheelt je een hoop tijd om te compilen en uiteindelijk ook een hoop ruimte in je werkende kernel met modules die je (bijna) nooit gebruikt, zoals de CDrom-module bijvoorbeeld. Wees er wel zeker van dat je uberhaupt ACPI in je kernel hebt zitten.

Probeer dan die modules eens te laden. Ik had een tijd terug hetzelfde probleem, maar na het laden van een aantal ACPI-modules werkte het wel (modprobe -l | grep ospm). Ga daar eens mee rommelen. Daar zit iig het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik APM als module selecteerde kreeg ik een error tijdens het compilen dus dat lukt niet, ACPI kon ik niet als module compilen
ik heb nu "modprobe -l | grep ospm" gedaan, hij geeft geen errors, ik ga nu proberen of het werkt

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt, met modprobe -l grep ospm lukte het niet, maar ik heb ospm_system en ospm_processor meegecompiled en nu werkt het wel

mensen, allemaal hartstikke bedankt!

Verwijderd

deadinspace schreef op 13 augustus 2002 @ 23:53:
Owja, ACPI zou het ook nog kunnen zijn... Nieuwere BIOSes hebben soms geen APM meer tegenwoordig.

En met GRUB moet je het gewoon achter de opgegeven kernel-image pleuren.
ja wat dus precies? gewoon 'apm=on' (zonder ') of 'apm=poweroff' of ook dat 'append=' erbij?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Als je acpi en apm beide compileert gebruikt linux de eerste die geladen wordt de andere niet. Als je beide hard in de kernel compileert is het dus afw88 wat eerst geladen wordt. Met apm moet het in de meeste gevallen gewoon lukken. Ik heb zelf apm als module gecompileerd, module geladen met modprobe apm en dan werkt het al.
Pagina: 1