Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:31:
Nou... voor andere mensen misschien, maar voor jezelf en je omgeving niet echt... Een veiligheidsbril van een halve centimeter dik waar een stuk metaal bijna helemaal doorheen ging... Een enorme ventilator met een motor uit een boot eraan... Om nog maar nix te zeggen over van allerlei vapochill expirimenten met chemicalieen die dwars door de tafel heen gaan als je ermee knoeit en koperleidingen die tot 10 bar aan kunnen waar 20 bar op staat...
(misschien wat overdreven maar dat mag toch...

Respect)
Agja, je bent jong en je hobbiet wat. Zonder veiligheidsbril en handschoenen e.d. word het pas echt link

Maar hoe maken jullie al die buizen vast aan de koelblokken?
Met een drupje hardsoldeer en een flinke gasbrander.
En hebben jullie meters eraan zitten om de druk in de gaten te houden? En moet je eerst de boel aanzetten voordat je de PC aanzet of koelt het snel genoeg om tegelijk aan te kunnen zetten? Of laten jullie em de hele tijd aan staan? Blijven er delen nog onder druk staan als je de boel uit zet of laten jullie het dan in een groot reservoir lopen met een 2 wegs ventiel erop zodat je alles eruit kan laten en weer terug erin kan stoppen?
eruit en weer erin is geen optie. De boel blijft gewoon onder druk staan. Druk in de gaten houden is niet zo nodig; de hogedrukzijde van mijn systeem kan makkelijk 100 bar hebben.
En bestaat er niet zo iets als een variable capillair? Of spreek ik nu echt onzin? Maar in Nederland hebben we nogal wat temperatuur verschillen, het is nu hier in mijn kamer 32 graden, en in de winter staat de verwarming 's nachts op 16 graden. Dat is nogal een verschil.
Een variabel capillair bestaat, en dat noemen ze expansieventiel. Die heb je weer in verschillende smaakjes: thermostatisch, elektrisch, etc.
En waarom komt die capillair zo kritisch, is het alleen omdat het dan voor geen meter koelt of zijn er ook andere bijwerkingen?
Of het koelt voor geen meter, of je molestreert je compressor.
Ik ga het toch proberen. Capillair voldoet duidelijk niet. Ik ben alleen bang voor 'valve hunting'
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 23:37:
ik heb hier trouwens een compressor liggen van het type AZ0411YS
Joepie na enkele uren zoeken heb ik specs van de compressor gevonden.. is een kleintje

160 W bij verdampingstemp van -17,8 graden C.
Nou, netjes toch? Daar kun je dus wel de -20 mee halen.
weet iemand als je gewoon in de winkel een compresor kan bestellen? of moet je ook gecertifieerd zijn om een compressor te kopen. ff kijken als oude vriezers dan kan vinden ..
Probeer gewoon wat koelkastreparatiebedrijven en aircobedrijven. Daar maak je de meeste kans.
Ik dacht dat je Thermostatische ventielen hebt. Maar denk niet dat ze woreden gemaakt voor kleine toepassingen zoals deze.. vrij duur onderdeel ..
Duur? Valt wel mee. De capaciteit is een probleem, aangezien die dingen gemaakt worden voor kilowatts koelvermogen, en niet voor die paar W die wij weg willen werken.
Ik heb mijn boeken door gespit om te kijken hoe je cap. tube lengte bepaald. maar daar ben ik niet echt wijzer van geworden. iemand had een link / progie die dat kon ? huh waar ?
Het selectieprogramma van Tecumseh (L'unite Hermetique) geeft een capillairlengte en diameter. De exacte link weet ik niet, maar die site van Tecumseh moet je wel kunnen vinden.
Trouwens ik heb hier een oude ontvochtiger die volgens mij aan zijn einde van zijn latijn is. vandaar de compressor gegevens .. de compressor werkt op R134A + Polyoster oil zou het mogelijk zijn om deze te laten hervullen ? eeh hoe duur kost dat meestal ? Dabit jij hebt er ervaring mee... wat zijn de kosten geweest ?
Voor mij niets; het bedrijf in kwestie was zo aardig om het gratis te doen. Daarvoor ben ik ze nog dankbaar.
Even rondbellen naar koelkastreparatiebedrijven en aircoboeren levert je wel een prijslijst op, en met een beetje geluk vind een van die monteurs het wel leuk om te doen, en kost 't je weinig tot niets. Een normale prijs is overigens rond de EUR 100.
[nohtml]
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 14:01:
zo werkt het, je berekent eerst de massastroom, d.m.v een grafiek, bij situatie waarbij je gebruik maak van een capilair met bepaalde lengte en diameter. Vervolgens gebruik je een ander grafiek om de massastroom door de capilair te bepalen bij gebruik van andere I.D. en Lengte (weer een grafiek). Is niet exact maar van wat ik heb begrepen is het bepalen van de capilair een kwestie van werken met Imperische gegevens. een mooie oplossing zou werkelijk een thermostatische ventiel zijn, maar die krengen kosten wel 50 euro of zo.
Danfoss ventieltjes zijn wel prijzig ja, maar Sporlan of Egelhof is goedkoper. Het probleem: de capaciteit. Er is geeneen ventiel dat met een (nogal lage) 100W load om kan gaan.
Overigens: ik weet dat mijn massaflow zo'n 4kg/hr is. Kun jij daaruit een captube lengte destilleren als ik een captube heb met een I.D. van 0.8mm? Andere gegevens: Te = -22 graden, Tc = 38 graden, subcool 20K, superheat 4K.
[nohtml]
Hoppa

Dat probleem ken ik dus ook

V: Waarom niet?
A: Het is toch veel mooier om de oververhitting te kunnen regelen dan het gebruik van een capilair!!
V: Met een regelafsluiter?
A: Ja

Wat bedoel je precies met een regelafsluiter? Gewoon een kogelkraan, of een vaste verdamperdruk ventiel (zoals Honeywell in het pakket heeft).
Dus, omdat ik wil verdampen in mijn koelblok ga ik een regelafsluiter plaatsten vlak voor het koelblok. Vervolgens zet je het systeem aan en meet je de temperatuur vlak voor de compressor aan de zuigzijde. En dan stel je mbv de regelafsluiter de gewenste oververhitting in.!!

Gaat zeker lukken.
Vraag dan ook even aan jouw deskundige of je hierbij wel een receivertje kunt gebruiken (schijnt met een captube systeem fout te gaan). Dat maakt de koelmiddelvulling wat minder kritisch. Anders zit ej daar ook nog eens mee te klooien, en heb je twee dingen die je moet optimaliseren: de koelmiddelvulling en de afsluiter.
De compressor moet eerst druk op gaan bouwen. Dit duurt even; pas na een seconde of 20 is het volle koelvermogen bereikt. Bij mij is het erger; ik moet eerst 3 liter water/methanol afkoelen. Ik boot dan ook standaard, en zet met SoftFSB de frequentie hoger als de temp laag genoeg is.