Toon posts:

Zelfbouw Vapochill

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig om een compressorkoelmachine in elkaar aan het zetten. Het principe lijkt op de vapochill kast. Alleen weet ik niet wat de koudedrager in dat systeem zit.

Omdat ik de afgelopen 6 maand bij een koeltechnisch bedrijf heb gewerkt beschik ik over flinke kortingen en gereedschap.

Een globale indruk:

+/- 200 gram R134a (Wordt door een stekmonteur geleverd)
Compressor 210W /220V
Verdampingstemperatuur - 10 Graden
Condensatietemperatuur 45 graden
Hoge druk= 10 Bar.
Lage Druk= 2 Bar.
Koperleiding 1 meter 6mm/8mm
capilairleiding
Bulb, filter en drukval regelaar.
Warmtewisselaar (Condensor)
Koelblok(Zelfde als die ik nu gebruik voor mijn WC)
Armaflex isolatie

Oke, dit zijn ongeveer de benodigde onderdelen. Ik zat al een tijdje te dromen van een vapochill kast maar vind 850 euro och echt te veel.

Ik kan dit hele systeem in elkaar zetten voor ongeveer 250 Euro. Dat scheelt toch aardig!!! :)

ff op een rijtje:

Stroomverbruik van de compressor is ongeveer 250W per uur. Je processor temp zal tussen de -10 en -15 graden zitten. Het is een gesloten circuit, hoeft NOOIT bijgevult te worden. Dus perfecte overclock resultaten!!

Mochten mensen meer willen weten over dit mooie verschijnsel van FREON R134a.. post maar.

Als het eenmaal klaar is post ik natuurlijk pics.

(PS , ff terzijde: ik kan eventueel alle onderdelen groot inkopen met kortingen van 50%)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Hmmmmm dit klinkt errug leuk :)

Houd ons zeker op de hoogte en tja ....

PICS PICS PICS :P

Turn it off and on again.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 17:51:
Ik ben op het moment bezig om een compressorkoelmachine in elkaar aan het zetten. Het principe lijkt op de vapochill kast. Alleen weet ik niet wat de koudedrager in dat systeem zit.

Omdat ik de afgelopen 6 maand bij een koeltechnisch bedrijf heb gewerkt beschik ik over flinke kortingen en gereedschap.

Een globale indruk:

Compressor 210W /220V
Hoge druk= 10 Bar.
Lage Druk= 2 Bar.
capilairleiding
Armaflex isolatie

Oke, dit zijn ongeveer de benodigde onderdelen. Ik zat al een tijdje te dromen van een vapochill kast maar vind 850 euro och echt te veel.

Ik kan dit hele systeem in elkaar zetten voor ongeveer 250 Euro. Dat scheelt toch aardig!!! :)

ff op een rijtje:

Stroomverbruik van de compressor is ongeveer 250W per uur. Je processor temp zal tussen de -10 en -15 graden zitten. Het is een gesloten circuit, hoeft NOOIT bijgevult te worden. Dus perfecte overclock resultaten!!

Mochten mensen meer willen weten over dit mooie verschijnsel van FREON R134a.. post maar.

(PS , ff terzijde: ik kan eventueel alle onderdelen groot inkopen met kortingen van 50%)
Ik heb hier nog een splinter nieuwe vapochill case staan zonder de koeling erin. >:)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sorry, ik kon het niet laten:
..
Stroomverbruik van de compressor is ongeveer 250W per uur.
..
De eenheid van Watt is joule per seconde.. dus Watt per uur is bullshit ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klinkt cool.

als je onderdelen goedkoop kan krijgen kan je er misschien wel een inkoop actie voor starten, mits het werkt natuurlijk.
en je zult er dan sets van moeten maken en in dozen stoppen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Mini-me schreef op 13 augustus 2002 @ 18:58:

[...]
Misschien is 0,25 kw/h dan duidelijker :p (je weet wel. de stroomnota van bvb de nuon :))

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Het zou prachtig zijn als je een : " A l33t Cooling is Born" foto-reportage van zou kunnen maken.
Vooral de soldeermethoden enzo van het systeem interesseren mij..

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
"Betweter mode"

[...]
Ik kan het ook niet laten waarom bullshit, het "electronisch" vermogen word in zoveel watt uur uitgerekend

en aangezien 250 watt 0.25 killowatt is. gaat het dus per kwh

Specs

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43

EntonoX

Team leider

ow dan kan ik mooi aan jouw vragen of jij weet hoe lang die capilairleiding moet zijn. ik heb hier een oudde vriezer motor staan die 190 Watt koelvermogen heeft, alleen moet ik nu dus weten hoe lang die leiding moet zijn en met welke diameter.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
ALs je het tegen mij hebt ik heb totaal geen ervaring met dit soort oc's ik ben H2o' wer

Specs

• EntonoX

EntonoX

Team leider

nee ik vraag het aan deimus

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

Convoy

g44p

Een globale indruk:

Compressor 210W /220V
Hoge druk= 10 Bar.
Lage Druk= 2 Bar.
capilairleiding
Armaflex isolatie

ff op een rijtje:

dude! post je xp2200+ benchies hier eens ff dan >:)

Het Thoroughbred Overclock resultaten topic

Verwijderd

Hmmmzzzz... ik heb er intresse in.
Post hoe goed ie werkt.. Wil je misschien wat geld maken :) ? verkopen aan me ?

hmmz...

Ik heb hier een oude ontvochtiger 0.340 Kwh ... zou leuk zijn als ik hem kan ombouwen tot een Vapochill moet ff uitzoeken hoeveel R134A en welke drukken dat ding op werkt.. Weet iemand waar je R134A kan kopen ?. Ik hoop dat er een doe een zelf zaak bestaat 8)7 voor deze dingen...

Verwijderd

dabit! ik mis je nog in dit topic ;)

Okej klinkt leuk!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

maar wat ga je doen om condens te weren? hoe ga je dat precies aanpakken? zou je ook wat pics kunnen posten van wat je al heb?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 18:28:
[...]

Ik heb hier nog een splinter nieuwe vapochill case staan zonder de koeling erin. >:)
Jij blij :? Het ging toch juist om de koeling die erin zit/

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

200g R134a? Da's best veel. En waarom een verdampertemp van 'maar' -10 als je de beschikking hebt over een 210W compressor? Het feit dat je een 3/8" zuigleiding gebruikt geeft toch aan dat het geen lichte jongen is. Zwaarder dan wat ze gebruiken in dat Prometeia ding.

Bij een Tc van 45 graden en 100W load kun je toch wel een Te van -25 ofzo incalculeren.

Wat voor capillair ga je gebruiken (welke I.D. / lengte)?

Verwijderd

"PS , ff terzijde: ik kan eventueel alle onderdelen groot inkopen met kortingen van 50%"

jah ik wil R134A ! dan gaan we wat fun hebben 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Was ff 2 dagen afwezig...

Maar de antwoorden:

* Ik bedoel idd 0.25 KwH
* R134a is niet in een shop te koop, moet je een gecertificeerd persoon laten doen, bv een garage--> daar gebruiken ze R134a voor in de airco's
* Hoe lang de capilair moet zijn is te berekenen, dit hangt af van de buis diameter, lengte, verdamper/condensor temp en inhoud van het systeem.
*Mijn inhoud is gebaseerd op een systeem met externe condensor, met 3 hoog en 4 rijen diep...(meer inhoud) vandaar de schatting van 200 gram.
* Ik heb de compressor geselecteerd op verdampingstemperatuur van -10 graden, als er dus maximaal 210W aan warmte wordt afgegeven.

(Ik weet niet exact hoeveel een overgeclockte XP2200 afgeeft, daarom heb ik de verdampingstemp en de condensatie temp van de compressor opgegeven.)

Vind het leuk dat het idee aanslaat, tuurlijk post ik pics( ook gaande weg..) :)

Als mensen belang hebben bij mijn berekening voor dit ontwerp--> mail ff

Verwijderd

_bas_ schreef op 14 augustus 2002 @ 15:23:
[...]

Jij blij :? Het ging toch juist om de koeling die erin zit/
Beste Bas, wat ik bedoel is dat deze meneer een betere koeling wil gaan maken dan die standaard in de VapoChill case zit, en als meneer nog een leuke case zoekt om al dat heerlijks in te bouwen is deze case misschien iets voor hem.

En of ik blij ben ? ja heel erg blij :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de aanbieding, maar hij komt in een Chiefteckast, zelfde waar nu mijn WC in zit...zie sign, wel een nieuwe kast natuurlijk! 8)

Verwijderd

Topicstarter
EntonoX schreef op 14 augustus 2002 @ 10:49:
ow dan kan ik mooi aan jouw vragen of jij weet hoe lang die capilairleiding moet zijn. ik heb hier een oudde vriezer motor staan die 190 Watt koelvermogen heeft, alleen moet ik nu dus weten hoe lang die leiding moet zijn en met welke diameter.
Kan het voor je berekenen, moet ik wel alle specs van de compressor hebben....zou nl een beetje lullig zijn als het capilair net niet lang genoeg is en er toch nog vloeistof in de compressor komt....betekent dan dus einde oefening! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
BTW, als mensen intresse hebben in een Minicompressor van 190W of 210W geschikt voor R134a met evaptemp= -10 en condentemp = +45.

FF laten weten, zoals ik al zei : "Flinke kortingen" ;)

Verwijderd

[strenge-mod-mode]
Deimus: je hebt nu wel genoeg gepromoot dat je goedkoper aan die compressoren kunt komen, is 't niet? En we hebben hier ook al edit-knopjes, zodat je geen 3 berichten achter elkaar hoeft te posten.
[/strenge-mod-mode]

Over welke compressor praten we eigenlijk (merk/type)? En jouw berekeningen vind ik uiteraard erg interessant, aangezien ik nog niemand tegen ben gekomen die fatsoenlijk een capillair kan berekenen. Kun je die niet hier posten? Dan heeft de rest van de wereld er ook nog wat aan. Zo niet: mail ze maar naar dabit@tweakers.net.

Overigens zorgt een te kort/te dik capillair niet voor vloeistofslag op de compressor, maar voor voortijdige expansie. Een te lage load op de verdamper zorgt voor vloeistofslag op de compressor. En da's inderdaad iets dat je ten aller tijden wilt voorkomen.

Welke waarde hou jij aan voor de zuiggasoververhitting bij de ingang van de compressor?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 18:28:
[...]

Ik noem dat een prullebak maar kan aan mij liggen :P

Maar dit topic is experts only (en die zijn er niet veel) maar wat ik mij afvraag he? Een 210 watt compressor he? Hoeveel lawaai maakt dat ding dan wel niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:48:
[strenge-mod-mode]
Deimus: je hebt nu wel genoeg gepromoot dat je goedkoper aan die compressoren kunt komen, is 't niet? En we hebben hier ook al edit-knopjes, zodat je geen 3 berichten achter elkaar hoeft te posten.
[/strenge-mod-mode]
Tering zeg...ik zeg al niks meer over mijn compressor :( :( :(
Als ik mijn berekening af heb voor mijn systeem komt hij hier wel te staan, en als je denkt dat ik niet weet hoe een edit knop werkt... DUH had er ff niet aan gedacht!!! |:(

/me voelt zich zwaar beledigd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:25:
Maar dit topic is experts only (en die zijn er niet veel) maar wat ik mij afvraag he? Een 210 watt compressor he? Hoeveel lawaai maakt dat ding dan wel niet?

Experts? Die hebben we hier op GoT helaas niet. Mocht je toevallig mij bedoelen: ik leer ook met vallen en opstaan dus ik weet iets meer dan de gemiddelde beginner, maar expert? Was dat maar zo, dan hoefde ik zelf tenminste niet zo te klungelen.

Over de herrie die die compressor maakt: Mijn Danfoss is vrijwel onhoorbaar. In ieder geval fluisterstil.

Verwijderd

Topicstarter
He Dabit, wat die berekening betreft, ik werk op de R&D afdeling bij een "niet te noemen" bedrijf....anders ga ik weer promoten*. Hier voer ik de berekening uit onder het toeziend oog van een echte EXPERT. Dus ik ga ervan uit dat dat wel goed komt.

/edit
/edit
/edit
/edit
/edit
/edit
/edit
/edit

/me heeft de edit knop gevonden _/-\o_

Verwijderd

Kijk dat snap ik dan niet precies, ik heb hier ook een compressortje staan uit een oude airco (175w) ik zat te denken om em te gebruiken maar hij maakt echt een lawaai, hij bromde zo hard dat dat waarschijnlijk de reden is geweest dat de airco niet meer in gebruik is want hij werkt nog goed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:59:
Tering zeg...ik zeg al niks meer over mijn compressor :( :( :(
Als ik mijn berekening af heb voor mijn systeem komt hij hier wel te staan, en als je denkt dat ik niet weet hoe een edit knop werkt... DUH had er ff niet aan gedacht!!! |:(
Dat moet je allemaal lekker zelf weten of je wel of niet iets over je compressor vertelt. Ik vind 't allemaal wel interessant, en misschien kan ik wat van je leren. Heel misschien kan ik je zelfs nuttige tips geven. Gewoon waar GoT voor bedoeld is dus. Maar als jij alles zo stil mogelijk wilt houden, be my guest.

Over die editknop-opmerking: Dat is mijn taak als modje om daar wat over te zeggen. Dat doe ik bij andere tweakers ook, en ik zie niet in waarom ik het van jou wel moet accepteren, en van anderen niet.
/me voelt zich zwaar beledigd

Da's nooit de bedoeling geweest. Ik vind dat je wel snel aangebrand bent. Goed, het laatste woord hierover is nu gezegd in dit topic. Wil je dit verder uitvechten/uitpraten, dan ben ik te bereiken via ICQ/mail, of via SeM/LA als je me publiekelijk af wilt branden. Jouw keus, maar ga niet zo lullig doen als in de post die ik hieronder kwoot. :(

[nohtml]
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 16:08:
He Dabit, wat die berekening betreft, ik werk op de R&D afdeling bij een "niet te noemen" bedrijf....anders ga ik weer promoten*. Hier voer ik de berekening uit onder het toeziend oog van een echte EXPERT. Dus ik ga ervan uit dat dat wel goed komt.
Ik ook, en daarom zou ik het ook graag willen weten. Maar als je denkt dat ik je op mijn blote knieen ga smeken, dan heb je het toch echt fout. Mijn phase-change systeem werkt namelijk al maanden prima....

Verwijderd

Topicstarter
Dabit,

Het is juist mijn bedoeling om alles te delen, voelde me gewoon "te kijk" gezet.. maar even goede vrienden :)

Morgen heb ik de berekeningen af.... enne het is niet mijn intensie geweest om kwaad bloed te zaaien, dus ik hoef je niet En Public verrot te schelden.

Friends? :9

Verwijderd

Ruzie zoeken met semi-gotgod DaBit... minder slim denk ik zo.

Maar heb je geen speciale buizen enzo nodig die de druk aankunnen? En Deimus jij wil dus een decompressiekamer direct op de core zetten. Je had een zelfgemaakt waterblock of niet? Heb je getest of je blok de druk wel aankan want wat je niet wil is dat je koelblok springt zodra je je shit aanzet. Of begrijp ik iets verkeerd?

• EntonoX

EntonoX

Team leider

* Ikke wacht met spanning op deimus berekeningen

Verwijderd

Ik vroeg me dus nog af hoe je wil garanderen dat er geen vloeistof in de compressor komt.
Meestal heb je een beetje extra verdampingsoppeervlak maar in dit geval (CPUkoeler=verdamper) gaat dat wat moeilijk... Tuur;lijk ben ik geintresseerd in Phasechange Inkoop :) Ik mail je well ff .. kijke wat de *Flinke* korting is.

Oohh jah ik wacht ook vol spanning op de berekingen :D !

heb je trouwens my email al gehad ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:43:

Maar heb je geen speciale buizen enzo nodig die de druk aankunnen? En Deimus jij wil dus een decompressiekamer direct op de core zetten. Je had een zelfgemaakt waterblock of niet? Heb je getest of je blok de druk wel aankan want wat je niet wil is dat je koelblok springt zodra je je shit aanzet. Of begrijp ik iets verkeerd?
Het blok is afgeperst op`15 Bar, is dus oke.... En bestaat voledig uit koper. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 17:37:
Dabit,

Het is juist mijn bedoeling om alles te delen, voelde me gewoon "te kijk" gezet.. maar even goede vrienden :)

Friends? :9

Zijn we ooit geen vriendjes geweest dan? :P

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:43:
Oh, troost je. Ik ben 100% ongevaarlijk hoor :)

De koperen pijp die gebruikt word voor dit soort toepassingen kan heel wat druk hebben. De 1/4" pijp die ik gebruik is al gespect tot 130 bar ofzo. Dat zit dus al snel goed.

Het waterblok is kritischer. Dat zou, bij gebruik van R134a, een druk van een bar of 6-7 zonder problemen moeten kunnen hebben. En die druk treed alleen op als het systeem stilstaat op een uitzonderlijk warme dag. Nu is 6 a 7 bar voor een koperen waterblok met gesoldeerde deksel geen punt.

Hou er wel rekening mee dat het waterblok *niet* met tin/lood soldeer dichtgesoldeerd mag zijn. Het lood in dat soldeer is incompatibel met HFC (waterstof-fluor-koolstof) koudemiddelen. 98/2 SnAg soldeer (waterleiding zilversoldeer) mag wel, maar pas erop dat er *absoluut* geen fluxresten achterblijven in het blok. Een beetje hardsoldeer is natuurlijk het beste.

Pakkingen tussen waterblok en deksel zijn ook niet optimaal, omdat R134a moleculen vrij klein zijn. Ze migreren dus langzaam dwars door de pakking heen, tenzij je speciale pakkingen hebt. Je koudemiddelvulling verdwijnt dan dus langzaam (tijdsbestek: maanden)

Verwijderd

Topicstarter
Dat blokje van me gaan we dus weer ff opnieuw solderen, deze keer met zilversoldeer+poeder..... alweer een belangrijk punt in het systeem gevonden....

nice Dabit :)

En de gegevens van de compressor die ik wil gaan gebruiken:

Leverancier: Aircool
Merk: L'unite hermatique S.A.
Type: AZ3414Y- 230/1/50
139 Watt
Geschikt voor R134a
Aansluitingen Pers en Zuig beide 1/4"

Ik heb maar een 139W gekozen omdat dat ook genoeg moet zijn...

• EntonoX

EntonoX

Team leider

en de berekeningen heb je die al af???

*Entonox zit te springen om die berekeningen :P

Verwijderd

Topicstarter
Tja, de berekeningen zal ik pas Maandag eind van de dag kunnen posten, degene die weet hoe het moet heeft vandaag een vrije dag genomen. Ik heb voor a.s. maandag een afspraak staan!

Hij heeft wel door laten schemeren dat het met de inhoud te maken heeft. Hoe groter de inhoud van het systeem hoe langer de capilair moet zijn. De lengte van de zuig en pers leiding hebben geen invloed op de lengte van het capilair...alleen dus de inhoud vergroting van de buislengte.

Ook heb ik gevraagd hoe het zat met de verdampingstemperatuur. De opgegeven waarde van de compressor van -10 graden geldt alleen als er een condensatietemp is van 35 graden en de opgenomen warmte 139W is. Het maakt niet uit of dit exact klopt. Het systeem zal zelf stabiel worden. Stel je condensatietemp is op een warme dag 50 graden, dan zal het systeem zichzelf bijstellen....de capaciteit gaat naar beneden en je verdampingstemp gaat dan omhoog. Perfect dus...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 13:29:
Dat blokje van me gaan we dus weer ff opnieuw solderen, deze keer met zilversoldeer+poeder..... alweer een belangrijk punt in het systeem gevonden....

nice Dabit :)
Neem gewoon zilvertin + S39 en dan goed schoonmaken, of van die fosforbevattende hardsoldeerstaafjes. Da's handiger dan zilversoldeer (>40% Ag) met poederflux (FLUX-6 of een andere natriumtetraboraat gebaseerde flux). Tenzij je redelijk wat ervaring hebt met zuurstof/acetyleenbranders en zilversoldeer.
En de gegevens van de compressor die ik wil gaan gebruiken:

Leverancier: Aircool
Merk: L'unite hermatique S.A.
Type: AZ3414Y- 230/1/50
139 Watt
Geschikt voor R134a
Aansluitingen Pers en Zuig beide 1/4"

Ik heb maar een 139W gekozen omdat dat ook genoeg moet zijn...

Hmmz, waarom neem je niet gelijk een AEZ1360Y of AEZ1380Y als je toch bezig bent? Zoveel duurder zijn die niet, en de -30 .. -35 moet ermee te halen zijn.

Btw: het selectieprogramma van L'unite Hermetique (Tecumseh) levert je ook een lengte voor je capillair. Bij mij klopt die lengte overigens niet, maar ik ben wel benieuwd wat 't scheelt met de waarde waar jouw deskundige mee aankomt.

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 13:52:
Hij heeft wel door laten schemeren dat het met de inhoud te maken heeft. Hoe groter de inhoud van het systeem hoe langer de capilair moet zijn. De lengte van de zuig en pers leiding hebben geen invloed op de lengte van het capilair...alleen dus de inhoud vergroting van de buislengte.
Ik weet het, ik ben eigenwijs. Altijd al geweest. Maar mij lijkt dat de lengte van de captube volledig bepaald word door de druk @ condenserzijde, de druk @ verdamperzijde, en de capaciteit van de compressor. De functie van de capillair is namelijk niets anders dan het verzorgen van een zodanig grote doorstromingsweerstand dat de compressor bij gegeven temperaturen net het koudemiddel vloeibaar kan krijgen. Maak het capillair te lang, en de compressor moet veel te hard werken, maak het capillair te kort, en je krijgt voortijdige expansie. Een iets te lang capillair is dan nog het beste, weet ik uit ervaring. De inhoud van de verdamper en condenser lijken mij dus niet zoveel invloed hebben.
Ook heb ik gevraagd hoe het zat met de verdampingstemperatuur. De opgegeven waarde van de compressor van -10 graden geldt alleen als er een condensatietemp is van 35 graden en de opgenomen warmte 139W is. Het maakt niet uit of dit exact klopt. Het systeem zal zelf stabiel worden. Stel je condensatietemp is op een warme dag 50 graden, dan zal het systeem zichzelf bijstellen....de capaciteit gaat naar beneden en je verdampingstemp gaat dan omhoog. Perfect dus...

Uh-huh. Dat werkt binnen een bepaald gebiedje inderdaad goed. Maar zo heel groot is dat gebiedje niet. Het probleem is dan ook een sterk met de belasting varierende superheat bij de compressorinlaat. En die wil je @ processor idle toch eigenlijk niet kleiner hebben dan 4K om vloeistofslag op de compressor te voorkomen. Mijn systeem zit op 3K superheat @ idle, en bijna 20K @ full load. Bepaald niet ideaal. Vandaar dat ik eens een thermostatisch expansieventieltje ga proberen, maar of dat ideaal is weet ik niet. Het nominaal vermogen van zelfs de kleinste expansieventielen is eigenlijk al veel te veel voor onze doeleinden.

Mocht je geen flauw idee hebben waar ik het over heb, dan maak je geen zorgen. Jouw expert weet het vast beter dan ik.

Nog een idee: jij gaat direct op de processor verdampenj, nietwaar? Is het niet een goed idee om ipv een koperen zuiggasleiding een slang te gebruiken (van het type 'barrier hose', gecertificeerd voor R134a) met daarin ook de capillair? Op die manier heb je gelijk je suction gas<->liquid line heat exchanger, en (bijna)dezelfde flexibiliteit als een normale waterkoeling. Die slangen gebruiken ze ook in auto-airco's, dus dat moet opzich geen probleem zijn om die ergens te ritselen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 10:19:

Oh, troost je. Ik ben 100% ongevaarlijk hoor :)
Nou... voor andere mensen misschien, maar voor jezelf en je omgeving niet echt... Een veiligheidsbril van een halve centimeter dik waar een stuk metaal bijna helemaal doorheen ging... Een enorme ventilator met een motor uit een boot eraan... Om nog maar nix te zeggen over van allerlei vapochill expirimenten met chemicalieen die dwars door de tafel heen gaan als je ermee knoeit en koperleidingen die tot 10 bar aan kunnen waar 20 bar op staat...

(misschien wat overdreven maar dat mag toch... _/-\o_ Respect)

Maar hoe maken jullie al die buizen vast aan de koelblokken? En hebben jullie meters eraan zitten om de druk in de gaten te houden? En moet je eerst de boel aanzetten voordat je de PC aanzet of koelt het snel genoeg om tegelijk aan te kunnen zetten? Of laten jullie em de hele tijd aan staan? Blijven er delen nog onder druk staan als je de boel uit zet of laten jullie het dan in een groot reservoir lopen met een 2 wegs ventiel erop zodat je alles eruit kan laten en weer terug erin kan stoppen?

En bestaat er niet zo iets als een variable capillair? Of spreek ik nu echt onzin? Maar in Nederland hebben we nogal wat temperatuur verschillen, het is nu hier in mijn kamer 32 graden, en in de winter staat de verwarming 's nachts op 16 graden. Dat is nogal een verschil.

En waarom komt die capillair zo kritisch, is het alleen omdat het dan voor geen meter koelt of zijn er ook andere bijwerkingen?

Verwijderd

Topicstarter
Een expansieventiel is idd geen optie, er zijn namenlijk geen beschikbaar voor zover ik weet voor dit soort kleine installaties. En met een grotere valt niks te regelen.

Ik heb zelf ook al gedacht aan flexibele leidingen, blijken wel duur te zijn maar ga zeker informeren. Heb toch maar een klein stuk nodig.

Maandag is er weer een dag .... ;)

Verwijderd

[...]
Kw is Kilowat
als je het echt officeel wilt doen dan gebruik je Ws oftewel Wat per seconde

Verwijderd

En die wil je @ processor idle toch eigenlijk niet kleiner hebben dan 4K om vloeistofslag op de compressor te voorkomen. Mijn systeem zit op 3K superheat @ idle, en bijna 20K @ full load.
kan je niet zorgen dat je eigenlijk 2 verdampers heb (extra verdamper oppervlak hebt ) zodat je geen vloeistof in compressor krijgt.

ik heb hier trouwens een compressor liggen van het type AZ0411YS
Joepie na enkele uren zoeken heb ik specs van de compressor gevonden.. is een kleintje :( 160 W bij verdampingstemp van -17,8 graden C.

weet iemand als je gewoon in de winkel een compresor kan bestellen? of moet je ook gecertifieerd zijn om een compressor te kopen. ff kijken als oude vriezers dan kan vinden ..
En bestaat er niet zo iets als een variable capillair.
Ik dacht dat je Thermostatische ventielen hebt. Maar denk niet dat ze woreden gemaakt voor kleine toepassingen zoals deze.. vrij duur onderdeel ..

Ik heb mijn boeken door gespit om te kijken hoe je cap. tube lengte bepaald. maar daar ben ik niet echt wijzer van geworden. iemand had een link / progie die dat kon ? huh waar ?
Nog een idee: jij gaat direct op de processor verdampenj, nietwaar? Is het niet een goed idee om ipv een koperen zuiggasleiding een slang te gebruiken (van het type 'barrier hose', gecertificeerd voor R134a) met daarin ook de capillair? Op die manier heb je gelijk je suction gas<->liquid line heat exchanger, en (bijna)dezelfde flexibiliteit als een normale waterkoeling. Die slangen gebruiken ze ook in auto-airco's, dus dat moet opzich geen probleem zijn om die ergens te ritselen.
Zijn er in de slangen ook capilair.. hmmz in auto's ff een sloop raadplegen.. :*)

Trouwens ik heb hier een oude ontvochtiger die volgens mij aan zijn einde van zijn latijn is. vandaar de compressor gegevens .. de compressor werkt op R134A + Polyoster oil zou het mogelijk zijn om deze te laten hervullen ? eeh hoe duur kost dat meestal ? Dabit jij hebt er ervaring mee... wat zijn de kosten geweest ?

• EntonoX

EntonoX

Team leider

nou maar hopen dat je morgen die berekeningen af kunt hebben. Ik ben dr toch wel benieuwd naar hoe je dat precies uitrekend.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 23:37:
[...]
de compressor werkt op R134A + Polyoster oil zou het mogelijk zijn om deze te laten hervullen ? eeh hoe duur kost dat meestal ? Dabit jij hebt er ervaring mee... wat zijn de kosten geweest ?
Ik las vanlaatst een post van Dabit waarin geloof ik stond dat het een paar honderd gulden kostte...

Verwijderd

Wel ik ben begonnen maar aan een paar berekeningen. In het boek dat ik heb .. nou jah boek eerder een handout :) is er een schatting wijze om de massastroom door capilaire te berekenen, is gebasseerd op ASHREA equipment handbook.

zo werkt het, je berekent eerst de massastroom, d.m.v een grafiek, bij situatie waarbij je gebruik maak van een capilair met bepaalde lengte en diameter. Vervolgens gebruik je een ander grafiek om de massastroom door de capilair te bepalen bij gebruik van andere I.D. en Lengte (weer een grafiek). Is niet exact maar van wat ik heb begrepen is het bepalen van de capilair een kwestie van werken met Imperische gegevens. een mooie oplossing zou werkelijk een thermostatische ventiel zijn, maar die krengen kosten wel 50 euro of zo.

Zucht ik moet het vak maar gaan halen. Zal in de loop van volgende week wel meer literatuur raadplegen. Heeft iemand een idee hoe je nu verder moet ? ik bedoel hoe relateer ik massastroom door de cap. tubes naar het smoorproces (drukdaling)

ik ben wel zeer benieuwd naar de berekeningen :9~

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het overleg met mijn "deskundige":

V: Waarom wil je een capilair?
A: Nou om de drukval te creeren, waardoor vervolgens het verdampen begint.

V: Hoe bereken ik de lengte van een capilair en de juiste diameter?
A: Er bestaan geen vaste rekengegevens voor een bepaalde lengte....

V: Hoe zit dat dan in een koelkast?
A: Zoveel fabrikanten zijn er niet, en deze hebben de lengte waarschijnlijk proefondervindelijk bepaald voor hun eigen specifieke product(en)

V: Das balen....?
A: Nee!

V: Waarom niet?
A: Het is toch veel mooier om de oververhitting te kunnen regelen dan het gebruik van een capilair!!

V: Met een regelafsluiter?
A: Ja :)
---------------------------

Dus, omdat ik wil verdampen in mijn koelblok ga ik een regelafsluiter plaatsten vlak voor het koelblok. Vervolgens zet je het systeem aan en meet je de temperatuur vlak voor de compressor aan de zuigzijde. En dan stel je mbv de regelafsluiter de gewenste oververhitting in.!! ;) Gaat zeker lukken.

Kosten van een goede regelafsluiter is +/- 18 Euro, valt mee.

Isoleren:

De leiding direct na de afsluiter naar de compressor moet geisoleerd worden. Tevens het koelblok. (Zuigleiding dus.)
De persleiding hoeft niet geisoleerd te worden.

Voor degene die toch een capilair willen gebruiken heb ik het volgende advies:

- Gebruik een bestaand systeem! Of neem de tijd op dmv proeven het gewenste resultaat te krijgen.

- Als het kan neem dan contact op met een fabrikant en probeer het "Geheim" te ontfutselen!

Volgende week begin ik met solderen. Op mijn site zet ik foto's en vorderingen. Tevens het Log PH diagram van mijn systeem. URL volgt..

Verwijderd

Ok mijn vraag:

Hoe snel gaat die koeling, want zodra je je PC aanzet wordt ie warm, moet de compressor dan eerst druk op gaan bouwen of blijft er een deel altijd onder druk staan?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een kwestie van secondes.....geen enkel probleem. Ik heb nu met mijn WC een extra 220V knop die de computer van stroom voorziet en tegelijk mijn pomp aanzet..de compressor wordt ook zo aangesloten.

Verwijderd

dit is echt supergeil interresant, snap de ballen van die berekeningen maar als iemand voor 250 E zo'n systeem in me chieftec kan zetten zou dat wel heeeeeel kick zijn.
vraagje: is zo'n systeem geheel onderhoudsvrij? (behalve ff stofzuigen natuurlijk :P)
past het geheel IN een chieftec dragon? of wat zit er dan buiten?
en welk koeltechnisch bedrijf werk je bij? Smith holland toevallig?

edit: ja ik ben noeb op dit gebied, en toen ik dit poste had ik een deel van de posts niet gelezen (had niet gezien dat er ook een pagina 2 was)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2002 16:38 . Reden: n00bstyle ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:31:
Nou... voor andere mensen misschien, maar voor jezelf en je omgeving niet echt... Een veiligheidsbril van een halve centimeter dik waar een stuk metaal bijna helemaal doorheen ging... Een enorme ventilator met een motor uit een boot eraan... Om nog maar nix te zeggen over van allerlei vapochill expirimenten met chemicalieen die dwars door de tafel heen gaan als je ermee knoeit en koperleidingen die tot 10 bar aan kunnen waar 20 bar op staat...

(misschien wat overdreven maar dat mag toch... _/-\o_ Respect)
Agja, je bent jong en je hobbiet wat. Zonder veiligheidsbril en handschoenen e.d. word het pas echt link :)
Maar hoe maken jullie al die buizen vast aan de koelblokken?
Met een drupje hardsoldeer en een flinke gasbrander.
En hebben jullie meters eraan zitten om de druk in de gaten te houden? En moet je eerst de boel aanzetten voordat je de PC aanzet of koelt het snel genoeg om tegelijk aan te kunnen zetten? Of laten jullie em de hele tijd aan staan? Blijven er delen nog onder druk staan als je de boel uit zet of laten jullie het dan in een groot reservoir lopen met een 2 wegs ventiel erop zodat je alles eruit kan laten en weer terug erin kan stoppen?
eruit en weer erin is geen optie. De boel blijft gewoon onder druk staan. Druk in de gaten houden is niet zo nodig; de hogedrukzijde van mijn systeem kan makkelijk 100 bar hebben.
En bestaat er niet zo iets als een variable capillair? Of spreek ik nu echt onzin? Maar in Nederland hebben we nogal wat temperatuur verschillen, het is nu hier in mijn kamer 32 graden, en in de winter staat de verwarming 's nachts op 16 graden. Dat is nogal een verschil.
Een variabel capillair bestaat, en dat noemen ze expansieventiel. Die heb je weer in verschillende smaakjes: thermostatisch, elektrisch, etc.
En waarom komt die capillair zo kritisch, is het alleen omdat het dan voor geen meter koelt of zijn er ook andere bijwerkingen?

Of het koelt voor geen meter, of je molestreert je compressor.

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:33:
Een expansieventiel is idd geen optie, er zijn namenlijk geen beschikbaar voor zover ik weet voor dit soort kleine installaties. En met een grotere valt niks te regelen.

Ik ga het toch proberen. Capillair voldoet duidelijk niet. Ik ben alleen bang voor 'valve hunting'

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 23:37:
ik heb hier trouwens een compressor liggen van het type AZ0411YS
Joepie na enkele uren zoeken heb ik specs van de compressor gevonden.. is een kleintje :( 160 W bij verdampingstemp van -17,8 graden C.
Nou, netjes toch? Daar kun je dus wel de -20 mee halen.
weet iemand als je gewoon in de winkel een compresor kan bestellen? of moet je ook gecertifieerd zijn om een compressor te kopen. ff kijken als oude vriezers dan kan vinden ..
Probeer gewoon wat koelkastreparatiebedrijven en aircobedrijven. Daar maak je de meeste kans.
Ik dacht dat je Thermostatische ventielen hebt. Maar denk niet dat ze woreden gemaakt voor kleine toepassingen zoals deze.. vrij duur onderdeel ..
Duur? Valt wel mee. De capaciteit is een probleem, aangezien die dingen gemaakt worden voor kilowatts koelvermogen, en niet voor die paar W die wij weg willen werken.
Ik heb mijn boeken door gespit om te kijken hoe je cap. tube lengte bepaald. maar daar ben ik niet echt wijzer van geworden. iemand had een link / progie die dat kon ? huh waar ?
Het selectieprogramma van Tecumseh (L'unite Hermetique) geeft een capillairlengte en diameter. De exacte link weet ik niet, maar die site van Tecumseh moet je wel kunnen vinden.
Trouwens ik heb hier een oude ontvochtiger die volgens mij aan zijn einde van zijn latijn is. vandaar de compressor gegevens .. de compressor werkt op R134A + Polyoster oil zou het mogelijk zijn om deze te laten hervullen ? eeh hoe duur kost dat meestal ? Dabit jij hebt er ervaring mee... wat zijn de kosten geweest ?

Voor mij niets; het bedrijf in kwestie was zo aardig om het gratis te doen. Daarvoor ben ik ze nog dankbaar.
Even rondbellen naar koelkastreparatiebedrijven en aircoboeren levert je wel een prijslijst op, en met een beetje geluk vind een van die monteurs het wel leuk om te doen, en kost 't je weinig tot niets. Een normale prijs is overigens rond de EUR 100.

[nohtml]
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 14:01:
zo werkt het, je berekent eerst de massastroom, d.m.v een grafiek, bij situatie waarbij je gebruik maak van een capilair met bepaalde lengte en diameter. Vervolgens gebruik je een ander grafiek om de massastroom door de capilair te bepalen bij gebruik van andere I.D. en Lengte (weer een grafiek). Is niet exact maar van wat ik heb begrepen is het bepalen van de capilair een kwestie van werken met Imperische gegevens. een mooie oplossing zou werkelijk een thermostatische ventiel zijn, maar die krengen kosten wel 50 euro of zo.
Danfoss ventieltjes zijn wel prijzig ja, maar Sporlan of Egelhof is goedkoper. Het probleem: de capaciteit. Er is geeneen ventiel dat met een (nogal lage) 100W load om kan gaan.

Overigens: ik weet dat mijn massaflow zo'n 4kg/hr is. Kun jij daaruit een captube lengte destilleren als ik een captube heb met een I.D. van 0.8mm? Andere gegevens: Te = -22 graden, Tc = 38 graden, subcool 20K, superheat 4K.

[nohtml]
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 15:40:
Tijdens het overleg met mijn "deskundige":

V: Hoe bereken ik de lengte van een capilair en de juiste diameter?
A: Er bestaan geen vaste rekengegevens voor een bepaalde lengte....
Hoppa :(
Dat probleem ken ik dus ook :(
V: Waarom niet?
A: Het is toch veel mooier om de oververhitting te kunnen regelen dan het gebruik van een capilair!!

V: Met een regelafsluiter?
A: Ja :)
Wat bedoel je precies met een regelafsluiter? Gewoon een kogelkraan, of een vaste verdamperdruk ventiel (zoals Honeywell in het pakket heeft).
Dus, omdat ik wil verdampen in mijn koelblok ga ik een regelafsluiter plaatsten vlak voor het koelblok. Vervolgens zet je het systeem aan en meet je de temperatuur vlak voor de compressor aan de zuigzijde. En dan stel je mbv de regelafsluiter de gewenste oververhitting in.!! ;) Gaat zeker lukken.
Vraag dan ook even aan jouw deskundige of je hierbij wel een receivertje kunt gebruiken (schijnt met een captube systeem fout te gaan). Dat maakt de koelmiddelvulling wat minder kritisch. Anders zit ej daar ook nog eens mee te klooien, en heb je twee dingen die je moet optimaliseren: de koelmiddelvulling en de afsluiter.

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 15:46:
Ok mijn vraag:

Hoe snel gaat die koeling, want zodra je je PC aanzet wordt ie warm, moet de compressor dan eerst druk op gaan bouwen of blijft er een deel altijd onder druk staan?

De compressor moet eerst druk op gaan bouwen. Dit duurt even; pas na een seconde of 20 is het volle koelvermogen bereikt. Bij mij is het erger; ik moet eerst 3 liter water/methanol afkoelen. Ik boot dan ook standaard, en zet met SoftFSB de frequentie hoger als de temp laag genoeg is.

Verwijderd

Ok, maar jij hebt dan ook zoiets als een heatsink op je processor zitten (in ieder geval een flink stuk koper) die een hoop van de tempratuur opneemt terwijl de koeling nog niet 100% draait.

Maar Deimus gebruikt zijn waterblok en heeft hij dat dus (bijna) niet, fikt ie dan niet in 1 sec zijn proc door als de koeling nog niet koelt?

Is het misschien een idee om ooit nog eens direct op de core te gaan verdampen of is dat niet stabiel genoeg of de druk te hoog?

Verwijderd

[b]
Overigens: ik weet dat mijn massaflow zo'n 4kg/hr is. Kun jij daaruit een captube lengte destilleren als ik een captube heb met een I.D. van 0.8mm? Andere gegevens: Te = -22 graden, Tc = 38 graden, subcool 20K, superheat 4K.
pssstt welke koelmiddel gebruik je :). Heb je nodig voor de condensatie druk.
Ik zal de pagina's (grafieken en dergelijke met uitleg inscannen en eventueel als je wilt naar je kunnen mailen kan ook zelf erop los knallen :)
p.s dit is zoals het in het boek staat SLECHTS een benadering !

Ik zal wel donderdag kijken als ik meer informatie kan krijgen van anderen, eventueel de bib. door spiten.

Ik ben ff bezig geweest met rekenen voor R134A dus bij Pcond=9.6298 bar. met 20 K onderkoeling. Komt op neer bij gebruik van een cap. met lengte 2.03 m en I.D. van 1.63 een flow van 50.4 kg/uur
nu naar jou situatie om rekenen. je flow is 4 kg/uur dus de shaalfactor wordt 0.079 na zoeken in de grafiek met een de I.D. van 0.8mm (0.031 inch) komt dat uit op een lengte hou je hart vast van ongeveer 400 INCH =4*2.54 m = 10.16 meter ...

als je wilt scan ik de relevante paginas voor je in. en stuur ze dan op.
[b]
: Met een regelafsluiter?
A: Ja
---------------------------

Dus, omdat ik wil verdampen in mijn koelblok ga ik een regelafsluiter plaatsten vlak voor het koelblok. Vervolgens zet je het systeem aan en meet je de temperatuur vlak voor de compressor aan de zuigzijde. En dan stel je mbv de regelafsluiter de gewenste oververhitting in.!! Gaat zeker lukken.

Kosten van een goede regelafsluiter is +/- 18 Euro, valt mee
hey deimus ik kan niet makkelijk aan spullen komen, maar kan ik ook wat kopen via jou ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 01:06:
[...]

[...]

hey deimus ik kan niet makkelijk aan spullen komen, maar kan ik ook wat kopen via jou ?
Tuurlijk.... ik kan voor leidingwerk, afsluiters, compressoren etc zorgen.(Hele Aircool catalogus.) Maar ik ga een keer bestellen en wel a.s. maandag. :) Wat heb je nodig?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Ik heb ook lang lopen denken aan phasechange, en volg elk topic met grote interesse. Na 2 projecten gezien te hebben en de resultaten eens goed bekeken te hebben heb ik maar besloten het nog even aan de kant te schuiven omdat er gewoon veel dingen onbekend zijn in het geheel. Mysterieuze formules en dergelijke voornamelijk :). Mocht er meer duidelijkheid komen zodat ik de boel zelf zou kunnen berekenen, of dat iedereen dezelfde setup gebruikt en dat voor laat berekenen door een expert dan heb ik grote interesse (en dat is nog zwak uitgedrukt!) voor een inkoopactie of iets dergelijks, zodat we allemaal een redelijk goedkoop systeempje in elkaar kunnen zetten en dit bij een willekeurige koelkastreparateur kunnen laten vullen...

* P5ycho dreams once again...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 08:54:
[...]

Tuurlijk.... ik kan voor leidingwerk, afsluiters, compressoren etc zorgen.(Hele Aircool catalogus.) Maar ik ga een keer bestellen en wel a.s. maandag. :) Wat heb je nodig?
wel compressor heb ik hier, ik ga een bestaande ontvochtiger modden. Ik heb de verdamper per ongeluk door geknikt dus het hele systeem = naar de maan..
wat ik wou doen is het zelfde wat jij aan het doen bent. namelijk verdampen op de CPU zelf. Dus ik zoek een regelafsluiter. [van jou expert :) afgekeken ] en waarschijnelijk flexible buisen.. met cap. in .. wat zijn de kosten ?
ooh jah mijn condensor = best klein nou jah klein groot qwa opp maar is one row.. :(

Kunnen we dit gesprek niet verder per email afmaken ? ik mail je wel dan.. trouwens je moet al 2 emails van me hebben :)

greetz ReallyUgly

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 17:05:
[...]

Kunnen we dit gesprek niet verder per email afmaken ? ik mail je wel dan.. trouwens je moet al 2 emails van me hebben :)

greetz ReallyUgly
/me 'll get in touch with you.......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 23:16:
Ok, maar jij hebt dan ook zoiets als een heatsink op je processor zitten (in ieder geval een flink stuk koper) die een hoop van de tempratuur opneemt terwijl de koeling nog niet 100% draait.

Maar Deimus gebruikt zijn waterblok en heeft hij dat dus (bijna) niet, fikt ie dan niet in 1 sec zijn proc door als de koeling nog niet koelt?
Bij mij is het systeem in principe conventionele waterkoeling met inline pomp; alleen is mijn radiator vervangen door een koelsysteem. En ik gebruik een andere vloeistof dan zuiver water.

Ook bij directe verdamping op de proc is de warmtecapaciteit van het blok groot genoeg om niet in de problemen te komen. Het koelsysteem begint ook wel direct met koelen, maar vol vermogen word pas wat later gehaald (n.l. op het moment dat de drukken stabiel zijn).
Is het misschien een idee om ooit nog eens direct op de core te gaan verdampen of is dat niet stabiel genoeg of de druk te hoog?

Nee, want ik koel ook mijn northbridge, en ooit ook de videokaart (moet ik wel een keer een GF4 kopen; om al die moeite voor een GF2 te doen heb ik geen zin in) en RAM (lastig, want je hebt geen ruimte voor waterblokken).

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 01:06:
pssstt welke koelmiddel gebruik je :). Heb je nodig voor de condensatie druk.
R134a. Daarvoor zijn de spullen het makkelijkste aan te komen. als ik vrije keus gehad had, dan was 't waarschijnlijk R22 geworden, maargoed.
Ik zal de pagina's (grafieken en dergelijke met uitleg inscannen en eventueel als je wilt naar je kunnen mailen kan ook zelf erop los knallen :)
p.s dit is zoals het in het boek staat SLECHTS een benadering !
Ik neem aan dat het om copyrightvrij materiaal gaat? (anders moet ik je op je donder geven wegens aanbieden van warez :P )
Dan graag!
Ik ben ff bezig geweest met rekenen voor R134A dus bij Pcond=9.6298 bar. met 20 K onderkoeling. Komt op neer bij gebruik van een cap. met lengte 2.03 m en I.D. van 1.63 een flow van 50.4 kg/uur
nu naar jou situatie om rekenen. je flow is 4 kg/uur dus de shaalfactor wordt 0.079 na zoeken in de grafiek met een de I.D. van 0.8mm (0.031 inch) komt dat uit op een lengte hou je hart vast van ongeveer 400 INCH =4*2.54 m = 10.16 meter ...
Hmmz, ik weet, gebaseerd op ervaring, dat die 10 meter niet klopt. Ergens tussen de 3 en de 5 meter ligt het optimum.
als je wilt scan ik de relevante paginas voor je in. en stuur ze dan op.
Graag.

Ik heb ook nog wel een adresje. Mits je geen bon nodig hebt, that is.

P5ycho schreef op 20 augustus 2002 @ 12:34:
Ik heb ook lang lopen denken aan phasechange, en volg elk topic met grote interesse. Na 2 projecten gezien te hebben en de resultaten eens goed bekeken te hebben heb ik maar besloten het nog even aan de kant te schuiven omdat er gewoon veel dingen onbekend zijn in het geheel. Mysterieuze formules en dergelijke voornamelijk :).
Mjah, inderdaad. Ik ben destijds ongehinderd door enige kennis in het diepe gesprongen. Gelukkig kan ik jullie nu behoeden voor een paar valkuilen waar ik zelf wel vrolijk ingelopen ben. Verder zit je met het probleem dat als je 10 mensen advies vraagt, je 10 verschillende antwoorden krijgt. Dat maakt 't er ook niet duidelijker op. Ik heb ook contact gehad met application engineers van Danfoss (zowel NL als duitsland) en Tecumseh. Alles sprak elkaar tegen.
Mocht er meer duidelijkheid komen zodat ik de boel zelf zou kunnen berekenen, of dat iedereen dezelfde setup gebruikt en dat voor laat berekenen door een expert dan heb ik grote interesse (en dat is nog zwak uitgedrukt!) voor een inkoopactie of iets dergelijks, zodat we allemaal een redelijk goedkoop systeempje in elkaar kunnen zetten en dit bij een willekeurige koelkastreparateur kunnen laten vullen...

* P5ycho dreams once again...

Dream on.
De boel goed berekenen is vrijwel onmogelijk; experimenteren is wat er moet gebeuren. Of je kijkt gewoon een configuratie af van een bestaande vrieskist (compressortype, lengte capillair, diameter capillair, etc). Dat zou ik ook gedaan hebben als ik een vrieskist met een Danfoss NL11F erin gevonden had.
Verder is het zo dat bij waterkoeling het al loont om 2e hands spul te gebruiken zoals kachelrads en oud koper. Bij phase-change is het nog even een tikkie erger. De compressor die ik gebruik (Danfoss NL11F) kost nieuw EUR 380,- ex. btw. bij een koelgroothandel. Da's dus alleen de compressor, en daar moet je dus nog een condenser, ventilatoren, pijpwerk en verdamper bijhebben. Dan is zelfs 50% korting niet echt interessant meer. Maar bijvoorbeeld het koelaggregaat (= compressor + condenser + fan + elektriek + evt. koelmiddelvoorraadvat) dat ik destijds voor de eerste experimenten gebruikte, heeft me 2e hands toch wel Fl 25,- gekost. Daar gebruik ik nu nog de condenser en frame van; de compressor heb ik met eerdere experimenten om zeep geholpen. Ook mijn huidige compressor heeft me vrijwel niets gekost. Oftewel: da's dus spul ter waarde van zo'n 500 euro wat ik voor een appel en een ei op de kop getikt heb. 2e hands zoeken loont bij phase-change dus *echt*. En vrijwel alle 2e hands (R134a) compressoren van voldoende vermogen die je kunt krijgen zijn goed genoeg voor ons. 95% ervan werkt nog prima, en blijft ook wel werken. Soms rammelen zer alleen een beetje ofzo. Nouja, dat hoor je toch niet als je een paar Delta 120HP's hebt (hoewel: mijn PC systeem is wel erg stil...).

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Deimus en DaBit, zouden julie misschien een paar linkjes van julie leveranciers kunnen posten??? daar zou ik (en waarschijnlijk veel anderen) behoorlijk veel mee kunne uitzoeken...

Electronics development

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 16:44:

Ik neem aan dat het om copyrightvrij materiaal gaat? (anders moet ik je op je donder geven wegens aanbieden van warez :P )
Dan graag!
Nou het is een college dictaat waar ik de grafieken uit haal.
Bovendien als je naar de bibliotheek gaat om te kopieeren maar geen boek heb gekocht ben je dan nog strafbaar ??? :?

O-) Tuurlijk gaat het om copyrightvrij materiaal O-) ... ff doorbladen .. nee niets gezien dat het niet mag.. De grafieken zijn trouwens wetenschappelijk materiaal die voortkomt uit onderzoek, ik denk niet dat daarop copyright op zit :)
Bovendien vraag ik de auteur voor toestemming, wel morgen om toestemming :Y)
Hmmz, ik weet, gebaseerd op ervaring, dat die 10 meter niet klopt. Ergens tussen de 3 en de 5 meter ligt het optimum.
Ik zei benadering, maar zo te zien wel heel erg slechte :P ik zal morgen meer informatie op zoeken.
Graag.
Scannen doe ik dan ff... morgen
Ik heb ook nog wel een adresje. Mits je geen bon nodig hebt, that is.
Joepie .... altijd geintresseerd ik stuur je wel ff een email.

DABIT

ik heb vandaag de Bib bezocht en ja hoor ik heb de verkeerde grafieken gebruikt..
Nou ff snel gekeken heb zo weer tentamen :) voor R134A

Ik ben ff bezig geweest met rekenen voor R134A dus bij Pcond=0.962980 MPa met 20 K onderkoeling. Komt op neer bij gebruik van een cap. met lengte 3300 m en I.D. van 0.864 een flow van ongeveer 6.5 kg/uur

nu heb je een flow van 4 Kg/uur met I.D van 0.8 mm er volgt dus flowfactor wordt 4/6=0.667 lengte wordt iets langer dan 5 m
als mflux=5 kg/uur dan volg flowfactor =5/6=0.833 Lengte moet ongeveer 3.0 meter zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 20:23:
[...]

/me 'll get in touch with you.......
jah ik wacht vol spanning
Pagina: 1