WinXP is van supersnel naar supertraag gegaan, hoe sneller?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Toen ik Xp een maand of 8 geleden installeerde werkte alles lekker snel, opstarten in 25 sec. Alles filtste over mijn scherm, op XP1700/512mb en een radeon8500. Maar de laatste tijd is het ding niet meer vooruit branden, het ging heel geleidelijk hoor. Nu heb ik in die tijd best wel veel geinstallerd en uitgeprobeerd en ook weer verwiiderd, maar toch. Ik heb verder geen crashes of hij is nog steeds stabiel alleen die snelheid. Volledig opstarten is ondersussen 5 a 10 minuten geworden lijkt het wel.

Is er behalve format C en een clean install nog iets anders om hem weer net zo snel als vroeger te krijgen? Een tool om de registry op te schonen/ na te lopen of zo? `Liefst gratis of shareware zodat ik het eerst kan proberen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

probeer eens een defrag... daarna is het slim om eens te booten zonder extra proggies en andere zooi.

Verwijderd

kijk eens met msconfig wat er allemaal mee opstart als je je pctje aanzet.

• ErikRo
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 17:56:
probeer eens een defrag... daarna is het slim om eens te booten zonder extra proggies en andere zooi.
Die had ik al gedaan ziet leuk uit, maar maakt geen verschil. Ik vermoed toch dat de registry zwaar vervuild is geraakt in de loop der tijd. Ik hoopte terug te gaan naar het eerste herstelpoint (na verse installatie) maar helaas zijn laatste herstelpoint zit in juni :( de rest is opgeschoond.
Het ziet er naar uit dat format c: de enige oplossing is. Ik hoopte dat dat met XP nooit meer nodig zou zijn maar schijn bedriegd :(

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tsjah, het steeds langer opstarten heb je volgens mij met alle windows versies al gehad.

Eerst ging het "winXp laad-balkje" 3x heen en weer, nu 5x voordat ie verder gaat. Dit binnen een week of 2. Bijna niets geinstalleerd en de schijf is NTFS file system. Defraggen zou dus bijna niet nodig moeten zijn... Nouwja, het zal zo horen.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ErikRo schreef op 13 augustus 2002 @ 21:36:
Het ziet er naar uit dat format c: de enige oplossing is. Ik hoopte dat dat met XP nooit meer nodig zou zijn maar schijn bedriegd :(
Feittelijk is dat ook helemaal niet nodig, mits je de boel maar goed onderhoud.
Als je dat niet doet, tsja... daar kan geen enkel OS wat aan doen ;)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

bootvis al geprobeerd?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

OgWok

U.N.C.L.E.

Zit je op een netwerk?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• ErikRo
warp schreef op 13 augustus 2002 @ 21:49:
[...]

ja jij bent gek :) ik zal het besturingssysteem een beetje gaan onderhouden dat moet hij zelf maar doen.
maw als ik iets deinstalleer wil ik ook echt alle restjes weg hebben, elk spoor dat zou kunnen bewijzen dat het betreffende programma er ooit op heeft gestaan.
Dan ben je volgens mij van een hoop gezeur af.

ps ik heb bootvis?? nog nooit gebruikt en ik heb een client (2e pc) aan deze pc gekoppeld staan, alhoewel die bijna nooit gebruikt wordt hoezo?

• warp
  • Niet online
ErikRo schreef op 13 augustus 2002 @ 22:12:
ja jij bent gek :) ik zal het besturingssysteem een beetje gaan onderhouden dat moet hij zelf maar doen.
Tuurlijk doet het OS dat niet. Dat jij zo naief bent om dat te denken... tsja ;)

Wat kan een OS nu doen aan b.v. brakke un-install routines van 3rd party software?
Dat varieerd van heel erg weinig tot helemaal niets!

Aangezien er nog steeds niet iets van Norton Utilities, Nuts & Bolts, Fix-It Utilities o.i.d. zit ingebakken in het Windows OS, zul je idd toch echt zelf je systeem moeten onderhouden met dergelijke tools.

Doe je dat niet dan krijg je idd van dit soort problemen maar dan moet je ook niet achteraf gaan lopen klagen.

Een OS valt of staat nu eenmaal met zijn 'beheerder' (and that's a fact) ;)

Verwijderd

wwillem schreef op 13 augustus 2002 @ 21:46:
Tsjah, het steeds langer opstarten heb je volgens mij met alle windows versies al gehad.

Eerst ging het "winXp laad-balkje" 3x heen en weer, nu 5x voordat ie verder gaat. Dit binnen een week of 2. Bijna niets geinstalleerd en de schijf is NTFS file system. Defraggen zou dus bijna niet nodig moeten zijn... Nouwja, het zal zo horen.
Zo'n kleine vertraging is gebruikelijk als je steeds meer programma's installeerd en er meer dingen moeten gebeuren bij het opstarten.

• ErikRo
warp schreef op 13 augustus 2002 @ 22:30:
[...]

Tuurlijk doet het OS dat niet. Dat jij zo naief bent om dat te denken... tsja ;)

Wat kan een OS nu doen aan b.v. brakke un-install routines van 3rd party software?
Dat varieerd van heel erg weinig tot helemaal niets!

Aangezien er nog steeds niet iets van Norton Utilities, Nuts & Bolts, Fix-It Utilities o.i.d. zit ingebakken in het Windows OS, zul je idd toch echt zelf je systeem moeten onderhouden met dergelijke tools.

Doe je dat niet dan krijg je idd van dit soort problemen maar dan moet je ook niet achteraf gaan lopen klagen.

Een OS valt of staat nu eenmaal met zijn 'beheerder' (and that's a fact) ;)
Na is te makkelijk, dat OS moet gewoon eisen dat X op plek Y komt en A op plek B zodat alles weer makkelijk eraf kan en anders niet accepteren die hap. MS kan best wel een regels opstellen van waar wat moet komen als eis.

Verwijderd

ErikRo schreef op 13 augustus 2002 @ 23:33:
[...]

Na is te makkelijk, dat OS moet gewoon eisen dat X op plek Y komt en A op plek B zodat alles weer makkelijk eraf kan en anders niet accepteren die hap. MS kan best wel een regels opstellen van waar wat moet komen als eis.
Een logo-program heet dat. Designed for WIndows bla bla.

Wanneer je als programmeur dit logo wilt dragen op je product, moet je aan aardig wat voorwaarden voldoen wil je het mogen gebruiken. oa. tav. de (un-) installer, maar ook andere dingen als het gebruik van de juiste registry hives voor het opslaan van instellingen, het gebruik van "documents and settings/%username% voor het opslaan van gebruikers gebonden gegevens of instellingen. Als ik mij niet vergis mogen bijvoorbeeld licentiegegevens wél in het register achterblijven na een uninstall (voor de volgende keer als het ware).

Zeker vanaf Windows 2000 zijn die regels streng. Erg streng.

Alleen zijn er een heleboel programma's die zich daar totaal niet aan houden, die dragen dat logo dan ook niet, maar doen het vaak prima...

Verder valt en staat de inrichting en "staat van beheer" van een systeem bij de admin van het systeem.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Is idd handig voor sneller opstarten, maar in windows helpt het niks ;)

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Doe even bootvis.exe en check de link in de FAQ voor meer info....

• dr snuggles
  • Niet online
Ik ben ook maar eens op zoek gegaan om mijn pc'tje sneller te laten opstarten. Bootvis had geen effect. Maar Norton Windocter fixed een heleboel registery settings & meer van dat soort dingen. Nu start ie weer op als van ouds.

Probeer dus windocter eens (uit Norton Utilities welke weer in Norton Systemworks 2002 zit) :).

• warp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 23:41:
Zeker vanaf Windows 2000 zijn die regels streng. Erg streng.

Alleen zijn er een heleboel programma's die zich daar totaal niet aan houden, die dragen dat logo dan ook niet, maar doen het vaak prima...
Toch wel erg hilarisch dat uitgerekend Microsoft er een handje van heeft om dit niet te doen (zich houden aan hun eigen regels that is ;) ).
Verder valt en staat de inrichting en "staat van beheer" van een systeem bij de admin van het systeem.
Yup, zoals ik al had eerder had vermeld ;)

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
as aware helpt ook al een boel.. van die geheugenvretende spyware programmatjes zijn ook zwaar vertragend

Verwijderd

Mijn tips:

- Regelmatig "system mechanic" draaien (kun je vinden op CNet): Ruimt je register, schijf en niet-werkende shortcuts op.
- Zorgen dat je minimaal 2.5 GB schijfruimte over hebt.
- Regelmatig ad-aware draaien: Spyware vertraagd enorm!
- PageDefrag installeren...die defragmenteerd je swap-file, wat behoorlijk merkbaar is.
- Regelmatig gewoon defragmenteren
- De instellingen voor je cache/geheugen/taken optimaliseren (met bv. Tweak Xp)
- Ervoor zorgen dat je niet te veel programma's hebt geinstalleerd (dus niet meer als 30 ofzo)
- Zorgen dat er niet te veel progjes "meebooten"...IMO is de virusscanner+msn genoeg (bovenop de "defaults" dan)

Mijn persoonlijke ervaring is dat het in de gaten houden van deze dingen veel belangrijker is dan je cpu-snelheid, voor zover het gaat om booten, standaard windows-functies en het draaien van een stuk of 10 programma's tegelijk.

Een half jaar geleden had ik nog een Celeron 333 (met 384 mb sdram) met daarop windows xp + een twintigtal programma's en dat apparaat startte op in 17 seconde! Dat spreekt voor zich...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24
DMA aanzetten :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 23:50:
Mijn tips:

- Ervoor zorgen dat je niet te veel programma's hebt geinstalleerd (dus niet meer als 30 ofzo)
tja maar wat als je nou eenmaal meer dan 30 programma's nodig heb?
die progs installen die jij al noemde zijn er al 2 of 3 (euh heb eerlijk gezegd niet geteld :P )

aan de 30 kom ik echt heel makkelijk, ok ze zijn niet noodzakelijk (zoals photoshop, acdsee enz enz) maar het is wel verdomd handig, klote is dat het idd je pc supertraag maakt

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 17:23
Ik heb mijn XP stuk sneller laten lopen door VIA drivers (alleen voor via chipsets) te installeren, en de bij daar toe horende via 3.2 ide drivers en raid latency patch :P. Opstart tijd van minder dan 20 SEC :D. Dan zit ik in widows >:), straxz raid 0 als alles goed gaat :).

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Termi schreef op 15 augustus 2002 @ 02:02:
straxz raid 0 als alles goed gaat :).
Je opstarttijd "straxz met raid 0" wordt echt niet korter als je RAID 0 gaat draaien hoor. Eerder langer, zeker met een RAID controller erbij. De opstarttijd is -mede- afhankelijk van de hardware die geïnitialiseerd moet worden.

• warp
  • Niet online
pokeran schreef op 15 augustus 2002 @ 01:12:
tja maar wat als je nou eenmaal meer dan 30 programma's nodig heb?
die progs installen die jij al noemde zijn er al 2 of 3 (euh heb eerlijk gezegd niet geteld :P )
Hint: Geheugen ;)

Van veel software simultaan draaien kan je PC idd trager worden (doordat Windows dan moet gaan swappen. De oplossing hiervoor is gewoon meer geheugen kopen en bijplaatsen.

Maar dit helpt dus niet tegen trage Windows systemen veroorzaakt door een vervuilde registry en/of systemen die gewoon slecht onderhouden zijn.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 22:56

RammY

Dát!

Ik zal je aanaden om eens in de 2 maanden XP opnieuw te installeren... Ik draai hm zelf ook en het is me al een aantal keren opgevallen. Je bent in iedergeval niet de enige... Je zou ook es BOOTVIS kunnen proberen.. Scheint dat je pc dan ietsie sneller boot.

Deze advertentieplaats is te huur!

• sjolmers
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

regcleaner ff downen en al je achtergebleven orphan en andere troep verwijderen uit je regesiter

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Ik heb last van precies hetzelfde probleem. XP was in het begin supersnel maar begint langzamerhand toch steeds trager te draaien, hoewel ik toch wel redelijk wat aan 'onderhoud' doe. Ik zal system mechanic eens gaan proberen, misschien dat dat wat helpt. Anders maar gewoon terug naar Windows 2000 :)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 17:21

wowi

Zoals zovelen zeggen clean je register defrag je hard disk
etc.
Maar wat ik hierbij mis het het defraggen van je register en van je ntuser.dat
de ntuser.dat kun je inladen in je register, in de sleutel Hkey - users.
en dan weer opslaan als ntuser.dat wel als een andere gebruiker dan inloggen
of je gebruikt het backup programma voor een hersteldiskette.
Dan komt het te staan in de repairmap.
Maar wat windows niet kan is het defraggen van je registry
ga daarvoor naar sysinternals en download het programma, je zult zien dat je inderdaat sneller nu opstart.
Even de link nog
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml
dit programma werkt perfect kijk maar eens op deze site.

• ErikRo
Nou ik heb alle tips hier geprobeerd en hij inderdaad een stuk sneller, misschien niet zoals het ooit was. Maar veel sneller dan een paar dagen terug .

Thanks
ps die system mechanic gaf een merkbaar verschil, maar let wel op want hij wil nog wel eens wat teveel weggooien als je niet ingrijpt. Maar het ruimt wel lekker op moet ik zeggen, al die oude bagger eruit.

• warp
  • Niet online
wowi schreef op 16 augustus 2002 @ 09:46:
Maar wat windows niet kan is het defraggen van je registry
Windows zelf niet maar er zijn legio 3rd party tools die dat wel kunnen ;)

• ErikRo
Stan schreef op 13 augustus 2002 @ 23:44:
Doe even bootvis.exe en check de link in de FAQ voor meer info....
Nog even gedaan geen seconde winst :(

• ErikRo
warp schreef op 13 augustus 2002 @ 21:49:
[...]

Eerlijk is eerlijk, ik heb me er que kennis eens flink in verdiept en de boel eens flink uitgemest.
En hij is weer als vanouds. Er bleek toch een zooi bagger meegestart te worden op de achtergrond, waar ik het bestaan niet eens van afwist.
Nu zit ik met atguard+pccilin+zonealarm+multires toch maar op 22 processen 100mb verbruik en opstarten aanknop tot volldig uitgestart 60 seconden, niet slecht. En alles vliegt weer over het scherm :)

• warp
  • Niet online
ErikRo schreef op 23 augustus 2002 @ 20:12:

En hij is weer als vanouds. Er bleek toch een zooi bagger meegestart te worden op de achtergrond, waar ik het bestaan niet eens van afwist.
Ik bedoel maar, als jij het al niet weet... hoe moet een OS dan in hemelsnaam weten of die dingen wel of niet opgestart moeten worden? ;)
Je OS voert immers alleen maar braaf uit wat je zelf allemaal geinstalleerd hebt (en dus ook alle apps e.d. die zichzelf automatisch laten opstarten).
Nu zit ik met atguard+pccilin+zonealarm+multires toch maar op 22 processen 100mb verbruik en opstarten aanknop tot volldig uitgestart 60 seconden, niet slecht. En alles vliegt weer over het scherm :)
Mooi :)

• yonexfreak
  • Niet online
ErikRo schreef op 23 augustus 2002 @ 20:12:
[...]

2 firewalls :?
en heeft PCCILLIN ook geen ingebouwde firewall? als je dat ook nog aan heb staan dan draai je 3 (!) firewalls....lijkt me lichtelijk overbodig ;) (hint!)

I don't drive fast, I only fly low!

Verwijderd

funny... hoe idd iedereen altijd denkt dat het aan het os ligt.
maar hoe meer vage programma's tools etc je gebruikt (je kan alles ook zonder die tools instellen) hoe trager je pc gaat worden... bootvis schaar ik ook onder die categorie :).

Verwijderd

XP IS ALTIJD TRAAG!
Pagina: 1