Kan oude PC niet opstarten met HD

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 13:42
Ik heb hier een oude Pentium 200 van 6 jaar oud die ik wilde schenken aan mijn tante (die het financieel nou niet bepaald ruim heeft).
Nou goed, het is een oud bakkie en moest en moet nog steeds wat opgeknapt worden.
Hij wilde op een gegeven moment niet meer opstarten, maar aangezien de cooler het niet meer echt deed heb ik die even schoongemaakt en nu draait ie weer soepel en startte de computer weer op.
Het probleem is nu dat als ik een HD er op aansluit loopt ie vast. Eigen wil ie dan niet eens meer opstarten, want er gebeurd niks en de monitor blijft op standby staan.
Ik weet echt niet waar het aan ligt.
De jumpers zitten goed, ik heb flat cables verwisseld, ik heb de primary en secondary port gebruikt, de HD doet het gewoon op mijn PC.
Het gekke is dat de cd-rom en brander wel gezien worden.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

De HD is een Maxtor 10 GB (model 91024D4). Die oude moederboord ondersteunt em gewoon, want in het verleden heeft ie het ook gedaan.
Ik heb de HD wel gepartitioneerd in twee partities. Ik weet niet of ie daar problemen mee kan hebben...?

Verwijderd

bij die oudere pc's komt het nogal eens precies met de bios instellingen. Meestal werkt het 't best om alles op auto te zetten
AUTO.........................AUTO
of
AUTO.........................LBA
dan PC herstarten en via auto diskinstall in het menu de schijf laten herkennen.
Anders eventueel een diagnose disk gebruiken (evt op eenandere PC) of de disk nog OK is.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43
misschien trekt de voeding het niet meer goed?

• Shadow_Zero
Alles staat al op "auto".
Ik heb de HD ook op mijn PC geprobeerd en daar werkt ie gewoon.
Heb ook 2 andere HD's geprobeerd en precies hetzelfde verhaal.

Hoe kan ik er achter komen dat de voeding het niet meer goed trekt? (en kan het dan wel zo zijn dat de cd-rom en brander het wel trekken met een niet meer zo'n goede voeding?).

Verwijderd

dan laat je toch die 2 er als test effe uit + evt andere hardware, dus zo kaal mogelijk met de disk... dan zou ie het moeten doen.

Verwijderd

Misschien was vroeger de HD ingedeeld met software als Diskmanager ? Niet alle PC's van ongeveer 6 jaar oud konden een 10 GB harde shijf aan.

En start hij wel op met een floppy ? Je zult waarschijnlijk de HD op die machine zelf moeten partitioneren en foprmatteren. Niet dus op jouw nieuwere machine doen, en dan overzetten.

//edit

Uhh, P200 is denk ik wel wat ouder dan 6 jaar. Meer 10 tot 12 dacht ik. Mwuah 8 tot 9 dan ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, klinkt als een BIOS die volledig flipt met een harddisk die te groot is. Probeer het met een of andere oude 540MB HDD ofzo. Werk dat niet, dan is de voeding, kabel of controller brak.

Als dat wel werkt moet je kijken of er een BIOS update is die grotere HDDs ondersteunt. Vaak is die er niet met oudere mobo's. Beste optie dan is om de HDD in BIOS uit te zetten (evt zonder HDD erop als je met de HDD niet in BIOS komt) en te kijken of de systeem dan met de HDD eraan wil booten (van flop). Als hij niet boot: pech, het gaat met die HDD niet lukken. Boot het wel, dan moet je van de site van Maxtor een tooltje downen 'Maxblast' en die op flop uitpakken. Daarmee je P200 booten en via de on-screen instructions de boel zodanig patchen dat het wel de 10GB HDD kan benaderen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

whow................PLOF [master jack valt van stoel].Iemand die er verstand van heeft .Idd een update is noodzakelijk , had het zelfde probleem al met een AMD 450 Mhz .Updates zijn er vast wel , als je goed zoekt ;) .volg dion_b's instructies maar en dan komt het wel goed (of niet }) )

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Jumper van de hd staat ook goed? Had ik bij mijn servertje ook...bleek dat de jumper op cable select stond en daar was het mobo niet blij mee.

• Shadow_Zero
De computer is al zo kaal mogelijk.
Alleen de videokaart zit aangesloten.
En deze PC is toch echt uit zomer '96 en de Pentium 200 was toen vrij nieuw.
Wat hooi zegt zou ik nog kunnen proberen (partitioneren op die PC zelf), maar hoe moet ik dat dan doen? Als ik de HD aansluit start ie al niet meer op.

De BIOS heeft al lang de nieuwste update en hij ondersteunt deze HD wel omdat ie er vroeger ook al op aangesloten zat en gewoon werkte (heck, die 20 gb versie deed het ook gewoon).
De flat cable en power cable werken ook gewoon want als ik deze op de cd-rom en brander aansluit werken ze ook gewoon.
Zelfde geldt voor de primary en secondary port.

Ik weet het, het is vaag. Maar ik kan er ook niks aan doen heh

Verwijderd

dan is het je voeding denk ik

misschien engens een nieuwe opscharrelen?

Verwijderd

Ik neem aan dat je bedoelt dat de PC ook niet van floppy opstart als de HD er aan zit?

(Dat blijft me wat onduidelijk)

Eigenlijk is het enige wat ik dan kan verzinnen, iets onnozels. Controleer eens dat de rood (of blauw of zwart) gemerkte kant van de flatcable in de HD aan de kant van de voedings plug zit. ?

Zoja als het wel werkt met een flop,
neem dan een Win98 o.i.d. opstartflop, en gebruik FDISK om de HD in te delen, en na een reboot gewoon formatteren.

//edit

PS De flatcable kan natuurlijk ook op het moederbord er verkeerd om inzitten. Soms kan die kabel er op twee manieren in. Vastlopen met een goed werkende HD zodra die is aangesloten, duidt eigenlijk wel op een andersom aangesloten flatcable. Reeds. ;)

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Als de PC helemaal geen beeld geeft dan is het enige wat ik kan verzinnen wat hooi ook al zei: De flatcable zit verkeerd om aangesloten. Vaak spint de harde schijf dan ook niet op.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Shadow_Zero
Hmmmz, als ik em nu opstart gaat ie allemaal vage piepjes geven (en dat blijft ook doorgaan).
Als die HD er niet opzit kan ik gewoon van de Win 98 cd booten.
Flatcable zit aan de kant van de voedingsplug, dus dat is het ook niet.
Ik neem aan dat ie op het moederboord ook goed zit, anders zou ie gekruisd zitten met de secondary port (of dit was normaal destijds).
Ik klooi nog wel even wat.

Dus hooi, voor de duidelijkheid; als ik die HD aansluit kan ik helemaal niet opstarten. Boot sequence doet ie dan niet eens.
Haal ik em eruit, dan start ie gewoon op, ook vanaf een bootdisk...

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Shadow_Zero schreef op 14 augustus 2002 @ 10:52:
De BIOS heeft al lang de nieuwste update en hij ondersteunt deze HD wel omdat ie er vroeger ook al op aangesloten zat en gewoon werkte (heck, die 20 gb versie deed het ook gewoon).
De flat cable en power cable werken ook gewoon want als ik deze op de cd-rom en brander aansluit werken ze ook gewoon.
Zelfde geldt voor de primary en secondary port.
Een pentium 200 systeem dat hd's ondersteund van 20 GB? Als je het zegt zal het wel kloppen, maar ik vind het opvallend. De Pentium I mobo's die ik ken gaan niet verder dan 4 GB.

Zit er op de HD nog een jumper zodat je de HD grootte kan beperken tot 2 GB? Dat kon een tijdje geleden bij Seagate schijven. Misschien ook bij deze, dan kan je kijken of het systeem dan werkt.

Wat zijn de max heads/sectors/cylinders die je in de bios kan instellen als je de schijf op USER zet, wat is dan de max grootte?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Sterker nog, nu ik even in het verleden graaf, ik heb wel eens een systeem gehad waar de flatcable alleen maar andersom er in kon. Wat met nieuwere HD's weer problemen gaf, omdat een flatcanle daar maar op 1 manier in kon. De zeer oude modellen Seagate schijven bijvoorbeeld hebben een aansluiting waar dat wel op twee manieren kon.

De emig mogeleijke oplossing was een oud model flatcable zoeken zonder dat 'puppeltje' er op of eraf vijlen, en zonder dat ene dichte gaatje op de plug.

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op 14 augustus 2002 @ 11:13:Als die HD er niet opzit kan ik gewoon van de Win 98 cd booten.
Flatcable zit aan de kant van de voedingsplug, dus dat is het ook niet.
Stop de kabel van de CD eens in de HD.?

• Shadow_Zero
Bwhahaha!
Dit geloof je toch niet?!
Ja, de flat cable zat dus verkeerd om op de primary port.
Kan me helemaal niet meer herinneren dat ie altijd gekruist zat tov de secondary port.
(al die andere systemen zitten ze gewoon dezelfde kant).
Nou, weer zo'n typisch voorbeeld van een 'moeilijk' probleem met een achterlijk simpele oplossing ;)

Bedankt voor de hulp!
Kijken of ik m'n tante nog een beetje blij kan maken met dit krakkigmikkig bakkie ^_^

• Shadow_Zero
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 11:18:
[...]

Stop de kabel van de CD eens in de HD.?
Dit had ik al gedaan, maar goed, is niet meer van belang ;)

Verwijderd

Zou ik ook zeggen. Check even of het rode draadje van de flatcable op de harddisk aan de kant van de powerconnector zit. Die ide kabels hebben een connector (aansluiten op het mobo), een lang stuk kabel, een connector (voor de slave schijf) en een kort stuk kabel en dan nog een connector (deze aan sluiten op de master schijf). Als dit goed zit check even of de kabel wel over alle pinnetjes zit. Op het moederbord moet het rode draadje aan de kant van het driehoekje of 1 tekentje zitten. Als dit alles goed is dan kun je de drive even op master proberen en op cable select. Succes. Vroeger hadden die kabels meestal alleen zwarte connectors en hadden schijven, floppy drives en moederborden kale pinnetjes zonder kunstof geleide mofje, vanwege de minder geavanceerde en lompe gebruikers hebben ze dit waarschijnlijk veranderd.

Verwijderd

Let er trouwens op, dat zoals Hooi zegt sommige ide kabels geen nokje op de connector hebben. Je kunt hem dan ook verkeerd om aansluiten op de harddisk. Meestal (99%) van de keren moet het rode draadje aan de power kant zitten. Gebruik je trouwens een oude ide kabel of zo'n ATA 100 kabel. Ik zou een ouderwetse ide kabel gebruiken.

• Shadow_Zero
Probleem is al opgelost hoor, zoals ik heb gepost :)

Ik vroeg me nog af, kan het zijn dat een HD die door een stroomstoring is beschadigd de PC belet van opstarten?
Heb zeg maar nog 2 oude HD's waar dit misschien het geval was.
Eentje doet het toch wel (een Western Digital van 2,5 gb) en de andere blijft de computer hangen (een Seagate van ik weet niet hoe groot; eigenlijk klein).

Verwijderd

Yep,
als een deel van de electronica niet goed werkt, kan de PC soms tot St.Juttemis gaan staan wachten op antwoord van de HD.

Maar ik ben blij dat het nu werkt. ;)

Doe maar de groetjes aan jouw tante van de Tweakers op Tweakersnet!

:Y)

• dion_b
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shadow_Zero schreef op 14 augustus 2002 @ 11:32:
Probleem is al opgelost hoor, zoals ik heb gepost :)
Hehe. toch de kabel. Was al mijn gezeur over BIOS niet nodig ;)
Ik vroeg me nog af, kan het zijn dat een HD die door een stroomstoring is beschadigd de PC belet van opstarten?
Heb zeg maar nog 2 oude HD's waar dit misschien het geval was.
Eentje doet het toch wel (een Western Digital van 2,5 gb) en de andere blijft de computer hangen (een Seagate van ik weet niet hoe groot; eigenlijk klein).
Ah, die oude WD gevallen... ik heb door zo'n actie al eens een gratis HDD gescoord.

Soms is het idd de electronica die naar de knoppen is, dan kun je er niets meer mee, maar bij oude WD schijven (specifiek tussen de 1 en de 4GB) wilde de kop nogal eens ergens blijven hangen in dit soort gevallen. Er zijn 2 'methoden' om hem dan vaak weer in leven te krijgen:

- flinke tik tegen de zijkant
- de 'Atari ST' methode (kenners weten waarom), van 5cm hoog op een bureau laten vallen

Het blijft niet een betrouwbaar schijf, maar ik heb al een jaartje zo eentje in een testbak hangen, gekregen van iemand die overtuigd was dat het dood was.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1