Toon posts:

IPX via TCIP/IP

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er een mogelijkheid om IPX te 'tunnelen' via TCP/IP? Ik zit hier namelijk nu met mijn totaal vernieuwde netwerkje met router en nou kom ik er met mijn stomme kop achter dat ik geen IPX verbindingen kan opzetten tussen pc's in de verschillende subnetten.

Ik dacht dat zo'n pakketje wel bestond, maar ik ben de naam kwijt :'( Ik weet niet of ik m'n linux router bak zo kan instellen dat het ook werkt voor IPX, maar ik ben eigenlijk allang blij dat dat ding het uberhaupt doet, dus ik verander er nu liever niets meer aan.

Als iemand hier wat voor heeft, of een tutorial ofzo, dan had ik dat graag gehoord :)

Bij voorbaat dank!

[edit]

Sorry voor de typo in de titel

[edit2]

Ik heb hier wel nog wat gevonden over IPTunnel van Novell, maar dat kan ik nergens (legaal?) downloaden. Is er een freeware pakket hiervoor voor Win98?

[edit3]

Was ik vergeten duidelijk te vermelden: ik zoek dus een 'client-side' oplossing, m.a.w. mijn pc pakt het IPX pakketje in in TCP/IP, verstuurd het aan het beoogde subnet via de router en de ontvangende hosts in dat subnet pakken het weer netjes uit en geven het door aan de applicatie die erop zit te wachten.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Je router ondersteunt geen IPX?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
<a href="http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IPX-HOWTO.html" target="_blank">Greg Page of Caldera Incorporated has written a suite of IPX configuration tools and enhanced the Linux IPX kernel support.

The kernel enhancements allow linux to be configured as a fully featured IPX bridge or router. The enhanced IPX support has already been fed back into the mainstream kernel distribution so you will probably already have it.
</a>

/edit
ging niet helemaal goed met de [ url]-tag

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb hier wel nog wat gevonden over IPTunnel van Novell, maar dat kan ik nergens (legaal?) downloaden.[/quote]Maar dat is niet erg, want die oplossing voldoet niet aan [edit3]: je hebt er een NW server voor nodig. :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn router werkt idd niet met IPX. Ik gebruik die Freesco router disk die shadax hierboven me heeft aangeraden en dat werkt perfect voor tcp/ip, vandaar dat ik geen zin heb om dat te gaan verneuken.

Ik heb wel eens gekeken naar die bridge optie, maar dan komt'ie aangekacheld met To be a bridge while being a router!? Warning!, crazy behaviour!!! (en da's een letterlijk citaat), dus dat lijkt me niet zo'n strak plan. Ik heb er over gedacht om Tipxd erop te duwen, maar ik weet niet hoe ik die op die diskette erbij gepleurd krijg en ik vraag me af of dat dan wel een goed plan is...

Ik heb hier nog wat geklooid en nou blijkt het zo te zijn dat je met M$ VPN een virtueel IPX netwerkje kan opzetten, maar ik heb dus weer geen VPN server software (die ben ik nou aan het zoeken bij MS.com) en ik ben bang dat dat weer eens alleen voor de NT bezitters onder ons is weggelegd.

Ik zal iig eens kijken naar die links hierboven en als iemand nog wat commentaar kan geven op mijn gebrabbel hierboven zou dat ook fijn zijn :)

[edit]

Shadax, bedank voor de links, maar die pagina's had ik dus nog geopend staan :)

[edit2]

Onno, ik ben al afgestapt van die eis bij [edit3], want dan kan ik volgens mij zoeken tot met st juttemus. Momenteel zijn zo'n beetje alle oplossingen welkom!

[edit3]

Sorry voor alle edits, maar ik ben hier met ietsjes te veel dingen tegelijk bezig...

Verwijderd

De oplossing van Novell werkt via de client en/of Netware server. Naar mijn weten is deze oplossing van Novell niet voor andere platformen ( jij wil het via een Linux bak doen ) beschikbaar.

update: Onno was me voor :o

Verwijderd

Topicstarter
Het _moet_ niet via mijn Linux bak. Als ik nog een extra servertje moet neerzetten (voor VPN bijvoorbeeld), dan maakt dat niet zoveel uit.

[AAARGH]

• shadax
  • Niet online
Freesco is natuurlijk een leuk programma'tje, om mee te beginnen en als je een beetje met TCP/IP wat wilt, dan is het handig. Niet te veel van verwachten, als je meer wilt, zal je toch moeten kijken naar de wat grotere distributies.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst netjes RedHat erop staan, alleen werkte daarmee de power management niet, en het is dus niet de bedoeling dat m'n routertje 24/7 warm staat te lopen. Daarom wou ik dus een bootdisk gebruiken, zodat er geen HD in moest, maar Freesco leek me toch een wat handigere oplossing.

Is het wel _mogelijk_ om die bridge optie te combineren met de router functionaliteit (dus dat het alleen onveilig ofzo is), of leidt dat tot ernstige problemen?

Ik denk trouwens ook dat ik m'n VPN plannen kan afschrijven, want in mijn 486 server park zit geen enkele pc met 32 MB RAM (nodig voor Windows 2000 als VPN server) en om nou mijn geld uit gaan geven om een 486 te upgraden... Neemt NT4 al met minder RAM genoegen??

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Tuurlijk is dat mogelijk. Alleen moet je er rekening mee houden dat ethernet broadcasts dan weer over het hele netwerk gaan. Ik weet niet hoe groot jouw lokale netwerk is, maar dat lijkt me niet zo'n ontzettend groot probleem.

Kleine toevoeging: als die router de verbinding tussen jouw netwerk en de rest van de wereld vormt is bridgen wel een slecht idee.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25
Hmmmm, moet mogenlijk zijn want via tcp/ip zou je elk protocol moeten kunnen gebruiken....

Oplossing: KALI >:) :9

Verwijderd

Dat ipx is natuurlijk om na het werk even een potje Redalert, TS te spelen .. of het aankomende RA2.
Ik heb daarvoor de oplossing ..
Koop een crossje. als de afstand te groot is voor een cross. Koop dan een hubje.

Als je internet verbinding O.K. is dan installeer je Westwood online . Die kan namelijk wel de ipx pakketjes in tcp/ip omzetten

Het CONVERTEREN is dus zeker mogelijk

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Converteren is niet echt wat er gebeurt. Meer encapsuleren (als dat een NL woord is tenminste :o)

• Onno
  • Niet online
In het geval van een VPN of tunneling ja. Maar Westwood Online heeft niks met encapsulation te maken, Westwood spellen werken gewoon of met IPX over een LAN, of met TCP/IP, maar dan is een Westwood server nodig.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar ik heb dus weer geen VPN server software (die ben ik nou aan het zoeken bij MS.com) en ik ben bang dat dat weer eens alleen voor de NT bezitters onder ons is weggelegd.[/quote]Ook voor NetWare bezitters hoor, met BorderManager. ;)

• Elect
  • Niet online
Aha, ik wil dus precies hetzelfde, maar dan op een win98 machien die WEL veranderd mag worden :)

weet iemand hoe DIT dan weer mogelijk is ?

Het is dus de bedoeling dat dit via het internet gaat ...
Pagina: 1